این روزها فناوری به قدری جذاب و کاربردی شده که می‌توان برای رسیدن به هر هدفی از آن استفاده کرد. تا به امروز اپلیکیشن‌های متنوعی برای مدیریت چرخه قاعدگی ساخته شده‌اند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. این برنامه‌ها کمک می‌کنند تا با ثبت اطلاعات بتوانیم این فرایند را پایش کنیم. منظور از پایش پریود یعنی نظارت بر چرخه پریود بر اساس سوابق و اطلاعات گذشته. به این ترتیب می‌توانیم به لطف فناوری، از وضعیت سلامت خود آگاه شویم و بهتر خودمان و نشانه‌های پریودمان را بشناسیم. اما استفاده از این برنامه‌ها تا چه حد ضرورت دارد؟ در این مقاله در خصوص اهمیت ثبت اطلاعات مربوط به پریود و استفاده از اپلیکیشن‌ پریود یا اپلیکیشن مدیریت پریود و تخمک‌گذاری صحبت می‌کنیم و مزایای استفاده از این اپلیکیشن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 پایش پریود چیست و چگونه می‌تواند بر سلامتی تاثیرگذار باشد؟ 

 پایش پریود چیست و چگونه می‌تواند بر سلامتی تاثیرگذار باشد؟ 

هرچه بیشتر بدن خود و چرخه‌های زیستی آن را بشناسید، راحت‌تر می‌توانید تشخیص دهید کدام قسمت از بدن دچار مشکل شده است. تغییر در چرخه پریود معمولا اولین علامت مشخص  برای بعضی از مسائل مربوط به سلامت زنان است که بعضی از آن‌ها هیچ ارتباط آشکاری با اندام‌های تناسلی ندارند.

برای مثال هنگامی که چرخه پریود نامنظم می‌شود، ممکن است نشان دهنده مشکلات زیر باشد:

  • مشکلات هورمونی
  • مسائل تیروئیدی
  • مشکلات عملکرد کبد
  • سندرم روده تحریک‌پذیر (Irritable Bowel Syndrome)
  • دیابت

همچنین زنان ممکن است که در شرایط زیر، تغییراتی را در چرخه پریود خود مشاهده کنند:

  • شروع یک برنامه ورزشی جدید
  • افزایش یا کاهش وزن
  • تجربه یک دوره استرس شدید

از دست دادن یک دوره پریود یا تاخیر در پریود لزوما نمی‌تواند زنگ خطر باشد، اما اگر بی‌نظمی پریود با علائم دیگر همراه باشد، بهتر است با پزشک خود در میان بگذارید.

اپلیکیشن پریود چیست و چرا ثبت پریود در اپلیکیشن اهمیت دارد؟

پایش چرخه پریود به معنای ثبت سابقه زمان شروع و پایان پریود، علائم جسمی و روحی هنگام و پیش از پریود و سایر اطلاعات مربوط به آن مثل نشانه‌های سندرم PMS یا رنگ خون است. 

تا قبل از طراحی چنین نرم‌افزارهایی، معمولا سوابق پریود خود را روی تقویم‌های کاغذی می‌نوشتیم. مرجان عطاران، پزشک متخصص زنان و زایمان، درباره استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت پریود می‌گوید: «اگر ترجیح می‌دهید پریود خود را به روش قدیمی محاسبه کنید، می‌توانید اولین روز خون‌ریزی را در تقویم علامت‌گذاری کنید.»

اما باید بگوییم محاسبه زمان تخمک‌گذاری، مقایسه زمان‌های دو پریود یعنی فاصله شروع بین دو پریود به صورت دستی کمی سخت است. به همین دلیل است که استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت پریود را پیشنهاد می‌کنیم. چون در حال حاضر برنامه‌های خوب و متعددی برای پیگیری و پایش چرخه پریود وجود دارند که کار را آسان‌تر کرده‌اند. هرلایف یکی از همین اپلیکیشن‌ها است که به شما در پایش پریودتان کمک می‌کند.

می‌توانید این اپلیکیشن را از اینجا دانلود کنید و با ثبت سوابق پریودتان در آن، به درستی پریود خود را مدیریت کنید.

  دانلود اپلیکیشن پریود هرلایف

اپلیکیشن پریود چیست و چرا ثبت پریود در اپلیکیشن اهمیت دارد؟

با کمک اپلیکیشن‌های ثبت پریود مثل هرلایف، طول چرخه پریود شما از روز اول شروع خون‌ریزی تا اولین روز پریود بعدی اندازه‌گیری می‌شود. برای اکثر زنان، این چرخه به طور متوسط ۲۸ روز است و اگر فاصله بین دو پریود ۲۱ تا ۳۸ روز باشد طبیعی محسوب می‌شود.

پایش پریود چگونه به سلامت باروری کمک می‌کند؟

دانستن طول چرخه پریود به دلایل مختلفی مفید است. مثلا برای زنانی که قصد باردار شدن دارند، درک زمان چرخه قاعدگی برای تعیین زمان بارداری کمک زیادی به آن‌ها می‌کند.

زنان زمانی بارور تلقی می‌شوند که تخمک از تخمدان‌ آن‌ها خارج شود و به سمت رحم حرکت کند. بعد از ملحق شدن اسپرم به آن، تخمک بارور شده و برای لانه‌گزینی در رحم آماده می‌شود.

کالج زنان و زایمان آمریکا (American College of Obstetricians and Gynecology) می‌گوید اگر از پنج روز قبل از تخمک‌گذاری تا یک روز بعد از تخمک گذاری، رابطه جنسی داشته باشید، احتمال باردار شدن زیاد است. چون اسپرم در لوله‌های رحم بین سه تا پنج روز زنده می‌ماند.

به طور کلی گفته شده است که تخمک‌گذاری حدود ۱۴ روز قبل از شروع پریود بعدی رخ می‌دهد. اما بدن هر زن و هر چرخه قاعدگی و تخمک‌گذاری متفاوت است. بااین‌حال دانستن زمان واقعی تخمک‌گذاری و داشتن رابطه جنسی در آن زمان می‌تواند شانس باردار شدن شما را افزایش دهد. 

برای اطلاعات بیشتر درباره تخمک‌گذاری و تشخبیص زمان تخمک‌گذاری، این مقاله را بخوانید

پایش پریود خود را شوخی نگیرید!

پایش پریود خود را شوخی نگیرید!

عوامل زیادی از یک ماه تا یک ماه دیگر بر تخمک‌گذاری تاثیر می‌گذارند. نتیجه مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹در مجله‌ طب دیجیتال طبیعی (Nature Digital Medicine) به صورت آنلاین منتشر شد، نشان می‌دهد زنانی که از اپلیکیشن‌ پریود استفاده می‌کنند، زودتر متوجه می‌شوند که اغلب در اواسط چرخه خود تخمک‌گذاری منظمی ندارند.

همچنین سایر تحقیقات ارائه شده در یک کنفرانس فناوری (technology conference) در ماه می ۲۰۱۷نشان می‌دهد که زنان هنگام نوشتن نظرات خود در مورد اپلیکیشن پریود مورد استفاده‌شان، از پیش‌بینی‌های نادرست این اپلیکیشن‌ها ناراضی هستند.

دانشمندان حدس می‌زنند این موضوع احتمالا به این دلیل باشد که اپلیکیشن‌های پریود بعضی از  فاکتورهایی که در تاخیر پریود موثر هستند را در نظر نگرفته‌اند؛ مثل زایمان یا نزدیک شدن به یائسگی و…

همچنین مقاله‌ای در مارس ۲۰۱۶در مجله بهداشت جهانی «علم و عمل» (Global Health: Science and Practice) منتشر شده که FAM را یک روش پیشگیری از بارداری موثر نامید. این روش به معنای آگاهی از زمان باروری است به این صورت کنترل و پیشگیری از بارداری به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد. یعنی با آگاهی نسبت به زمان‌هایی که احتمال بارداری در شما کم است، می‌توانید برای رابطه جنسی اقدام کنید. به بیان دیگر FAM یعنی از بدنتان آگاهی بیشتری داشته باشید و با استفاده از روش‌های غیردارویی زمان درست تخمک‌گذاری‌تان را تشخیص دهید.

متخصصان دیگر اشاره می‌کنند که میزان اعتبار این روش بسیار کمتر از روش‌هایی، مانند دستگاه‌های داخل رحمی یا کاشت‌های ضد بارداری است. در واقع، وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا (Department of Health and Human Services) می‌گوید حدود ۲۵ درصد از زوج هایی که از FAM استفاده می‌کنند، امکان بارداری بیشتری دارند.

با توجه به اینکه تشخیص دقیق زمان تخمک‌گذاری دشوار است، برای جلوگیری از بارداری بهتر است از یک نوع روش اضافی مثل IUD یا قرص‌های هورمونی برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید، حتی اگر پریودهای خود را دقیق زیر نظر دارید.

مزایای استفاده از اپلیکیشن پریود

در ادامه به دلایل اهمیت استفاده از اپلیکیشن‌ پریود برای پایش و نظارت بر پریود می‌پردازیم و مزایای مختلف استفاده از آن را نام می‌بریم.

  • درک الگوی منحصربه‌فرد بدنتان

ساده‌ترین راه برای پایش چرخه پریود این است که زمان شروع پریودتان را در اپلیکیشن وارد کنید تا بتوانید میانگین طول چرخه پریود خود را بفهمید. هر بدن با بدن دیگر متفاوت است و داشتن یک دوره غیرقابل پیش‌بینی، بیشتر از آنچه فکر می‌کنید شایع است. چرخه ۲۸ روزه یک میانگین جهانی است، اما ممکن است میانگین شخصی شما نباشد. اگر از چرخه منظم پریود خود آگاه باشید، طبیعتا احساس کنترل بیشتری خواهید داشت و احتمال کمتری وجود دارد که زمان پریود بعدی‌تان را ندانید.

همچنین با استفاده از اپلیکیشن پریود می‌توانید تجزیه و تحلیل دقیق سابقه چرخه پریود خود را دریافت کنید و در زمان مراجعه به پزشک اطلاعات دقیق‌تری را ارائه دهید. برای همین است که استفاده از اپلیکیشن‌هایی مثل هرلایف را به زنان توصیه می‌کنیم.

  • پایش تخمک‌گذاری با اپلیکیشن پریود

اشتباهات رایج  و تصورات غلطی در مورد نحوه بارداری وجود دارد که می‌توانند شما را به اشتباه بیندازند. تصوراتی مثل اینکه فقط در روز تخمک‌گذاری امکان بارداری وجود دارد یا اینکه در هر زمانی که بخواهید می‌توانید برای بارداری اقدام کنید.

بارداری فقط در روزهای منتهی به تخمک گذاری و پس از آن امکان‌پذیر است. اگر می‌خواهید از اپلیکیشن پایش پریود برای باردار شدن استفاده کنید، روز تخمک‌گذاری پیش‌بینی شده می‌تواند راهی برای درک بهتر زمان باروری شما باشد.

روز دقیق تخمک‌گذاری هنوز تقریبی و پیش‌بینی آن  بسیار دشوار است. زمان باروری شما حتی اگر چرخه‌های قابل پیش‌بینی داشته باشید، متفاوت خواهد بود.

  • افزایش آگاهی از سلامت و تندرستی بدن

چرخه پریود یک شاخص مستقیم برای سلامت کلی خانم‌ها است و سوابق پریود نشان می‌دهند که همه چیز آن‌طور که باید کار می‌کند. گذراندن یک پریود غیرقابل پیش‌بینی یا سنگین می‌تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد.

با پایش و ثبت جزئیات مختلف چرخه پریود خود، می‌توانید مواردی که ممکن است هنگام صحبت با پزشک خود فراموش کنید را به خاطر بیاورید.مهم‌تر از همه اینکه وقتی از اپلیکیشن پایش پریود استفاده می‌کنید، همیشه تاریخ آخرین پریود خود را می‌دانید!

  • اطلاعات مهم درباره‌ تمایلات جنسی

پیگیری میل جنسی و فعالیت‌های جنسی می‌تواند به تعیین الگوهای چرخه پریود شما کمک کند. در روزهای نزدیک تخمک‌گذاری، ممکن است شاهد افزایش میل جنسی خود باشید؛ بنابراین با آگاهی از فعالیت جنسی خود و ثبت این فعالیت‌ها در اپلکیشن‌ پریود، این امکان وجود دارد تا بدانید چه زمانی بیشترین میل را دارید (یا نه).

  • درک دقیق‌تر خلق و خوی خود و مدیریت آن

نوسانات خلقی فقط در مورد سندروم پیش از پریود (Premenstrual Syndrome) یا PMS  نیست. تغییرات هورمونی در طول چرخه پریود هم باعث تغییر در خلق و خو می‌شود؛ مانند تحریک‌پذیری، اضطراب یا احساس نیاز به محبت بیشتر (ارتباط قطعی بین خلق و خو و چرخه پریود هنوز در دست مطالعه و بحث است).

در اپلیکیشن‌ پریود، می‌توانید زمانی را که احساس می‌کنید مضطرب، شاد، غمگین و خسته هستید را پایش کنید. همچنین می‌توانید بسیاری از احساسات و حالات روحی را که تجربه می‌کنید در این اپلیکیشن‌ها ثبت کنید. آگاهی از تغییرات خلقی به شما کمک می‌کند تا برای آن‌ها آماده شوید و احساسات خود را بهتر مدیریت کنید.

دیگر مزایای استفاده از اپلیکیشن‌ مدیریت پریود

همان‌طور که گفتیم، اطلاع از چرخه پریود علاوه بر مسائل مربوط به باروری، یک روش مناسب برای شناسایی مشکلات و بیماری‌های زنانه است. مثلا تغییر در چرخه پریود می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به بیماری‌هایی مثل  فیبروم، عفونت واژن، بیماری التهابی لگن یا اندومتریوز باشد.

پایش آنچه در بدن شما هر ماه اتفاق می‌افتد همچنین به پزشک کمک می‌کند تا علت عدم باردار شدنتان را تشخیص دهد، چون این امر می‌تواند به دلیل اختلال عملکرد در تخمک‌گذاری باشد، اگر فاز لوتئال (آخرین مرحله‌ چرخه قاعدگی) کوتاهی دارید، یا حتی اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic Ovary Syndrome) یا عدم تعادل در هورمونی دیگری را تجربه می‌کنید، اطلاعات اپلیکیشن پریودتان به پزشک شما کمک می‌کند تا تشخیص دقیق‌تری داشته باشد.

یکی دیگر از مزایای پیگیری وضعیت چرخه پریود این است که اگر دوره پریود دردناکی دارید، می‌توانید با ثبت علائم و میزان خون‌ریزی‌تان از پزشک معالج خود بخواهید، نسبت به درمان وضعیت شما بهترین شیوه را پیش بگیرد. 

در نهایت، پایش پریود در واقع به زندگی شخصی شما نظم می‌دهد و در برنامه‌ریزی‌هایتان کمک زیادی می‌کند. اگر بدانید دقیقا چه روزی قرار است پریود شوید، می‌توانید خود را مجهز به پد بهداشتی کنید و دیگر نگرانی و استرس پریود شدن را تجربه نخواهید کرد. همچنین پایش پریود می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری در مورد بهترین روزها برای رفتن به تعطیلات یا مهمانی کمک کند، بدون اینکه نگران نشانه‌های PMS یا دردهای پریود باشید.

سخن آخر

هرکسی که به سلامت جسم و ذهن خود اهمیت می‌دهد، باید نسبت به تغییرات فیزیولوژی بدنش آگاهی داشته باشد. برای نظارت و مدیریت چرخه پریود در قدم اول باید از خودتان بپرسید هدفتان از این کار چیست و بعد نسبت به هدفی که در نظر دارید نسبت به نصب اپلیکیشن پریود اقدام کنید. 

اپلیکیشن‌ پریود با توجه به وضعیت بدن شما و سوالاتی که در طول ماه از شما می‌پرسد تا حد زیادی می‌تواند به شما در بررسی وضعیت سلامت جسمتان کمک کند، مثلا روزهای PMS تان را به شما یادآوری می‌کند  تا بیشتر مراقب حال جسمی و روحی خودتان باشید. در این مقاله درباره مزایای نصب اپلیکیشن پریود با شما صحبت کردیم و ویژگی‌های این اپلیکیشن‌ها را به شما معرفی کردیم. اگر شما هم نسبت به سلامت جسمتان ارزش و اهمیت قائلید، با نصب اپلیکیشن هرلایف می‌توانید با آگاهی بیشتری نسبت به تغییراتی که در جسمتان رخ می‌دهد، رفتارهای روزانه را پیش بگیرید.