اولین پریود دخترانه همیشه دلهره‌آور و پر از استرس است. اگر شما هم این حس را دارید باید بدانید که تنها نیستید و این حس کاملا طبیعی است. به‌خصوص اگر داستان‌های ترسناکی را درباره آن از فامیل یا دوستانتان شنیده باشید. اما باید گفت بسیاری از این داستان‌ها و مسائل دیگری که می‌شنوید، برگرفته از خرافات و اطلاعات کاملا غلطی هستند که دهان به دهان چرخیده‌اند و هیچ صحت علمی ندارند.

اول از همه باید گفت پریود اصلا اتفاق عجیب، ترسناک یا شرم‌آوری نیست. هر زنی این اتفاق طبیعی را هر ماه تجربه می‌کند و این جزو روال زندگی شما است. اما خیلی بهتر است که قبل از شروع اولین پریودتان اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید تا با آمادگی کامل به استقبال آن بروید. در ادامه موضوع پریود و چرخه قاعدگی را به طور کامل بررسی می‌کنیم و به رایج‌ترین سوالات شما درباره این موضوع پاسخ می‌دهیم.

پریود چیست؟

پریود چیست؟

پریود بخشی از چرخه قاعدگی است که همه زنان آن را طول زندگی خود تجربه می‌کنند. هر زنی که دارای رحم و تخمدان است ماهی یک بار خون‌ریزی واژن دارد که به آن پریود می‌گویند. در جواب این سوال که چرا پریود می‌شویم، باید گفت وقتی دختران به سن بلوغ برسند، یعنی بین ۱۰ تا ۱۶ سالگی پوشش داخلی رحم برای آمادگی فرایند بارداری ضخیم می‌شود. تخمدان‌ها هم ماهی یک تخمک آزاد می‌کنند که به طرف رحم می‌رود تا در آن رشد کند. درصورتی که بارداری اتفاق نیفتد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد و درنهایت پوشش داخلی رحم شروع به ریزش می‌کند. این پوشش به همراه مقداری خون از طریق واژن از بدن خارج می‌شود. چون این اتفاق هر ماه رخ می دهد، به آن پریود (period) یا عادت ماهانه می‌گویند.

آشنایی با چرخه پریود

چرخه پریود درواقع همان تغییرات ماهانه‌ای است که بدن زنان به منظور آمادگی برای بارداری تجربه می‌کند. گفتیم هر ماه تخمدان‌ها یک تخمک آزاد می‌کنند که به این فرایند «تخمک‌گذاری» می‌گویند. در همین حین تغییرات هورمونی رخ می‌دهند که رحم را برای بارداری آماده می‌کند. درصورتی که تخمک بارور نشود، پوشش داخلی رحم از طریق واژن شروع به ریزش می‌کند و یک دوره قاعدگی رخ می‌دهد. این اتفاقات هر ماه تکرار می‌شود که به همین دلیل به آن چرخه قاعدگی می‌گویند.

اولین پریود دخترانه از چه سنی شروع می‌شود؟

اولین پریود معمولا بین ۱۰ تا ۱۶ سالگی شروع می‌شود. با این حال اگر پریود شما زودتر یا دیرتر از این سال‌ها بود کاملا طبیعی است. بعضی از دختران هم به دلیل بلوغ زودرس بسیار زودتر از حد معمول پریود می‌شوند. به طور کلی به عقیده بسیاری از کارشناسان پریود معمولا حدود دو سال بعد از رشد سینه‌ها شروع می‌شود.

نشانه‌ها و علائم اولین پریود دخترانه کدام است؟

بعضی از دختران بدون هیچ علائم یا نشانه‌ای پریودشان شروع می‌شود. اما بعضی دیگر ممکن است سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را در اولین پریودشان تجربه کنند. بعضی از علائم پی‌ام‌اس موارد زیر هستند:

  • آکنه
  • نفخ شکم
  • درد در سینه‌ها
  • کمر درد
  • یبوست
  • اسهال
  • احساس خستگی مداوم
  • هوس غذایی مخصوصا شیرینی
  • ترشحات شفاف یا سفید واژن

چطور خودمان را برای اولین پریود آماده کنیم؟

چطور خودمان را برای اولین پریود آماده کنیم؟

قبل از اینکه اولین پریودتان از راه برسد پیشنهاد می‌کنیم به طور کامل با محصولات و لوازم بهداشتی مربوط به آن آشنا شوید. انواع نوارهای بهداشتی، تامپون‌ها و کاپ‌ها را بررسی کنید تا ببینید به کدام احساس بهتری دارید. حتی می‌توانید مارک‌های مختلفی از پدها را تهیه کنید و آن‌ها را امتحان کنید. همچنین نحوه استفاده صحیح آن‌ها را یاد بگیرید تا در موقع پریود استرس نگیرید.

برای خودتان کیف یا کشوی مخصوص لوازم پریود تهیه کنید و تمام لوازم مربوط به آن را کنار هم قرار دهید. این لوازم می‌توانند شامل لباس زیر تمیز، پد یا نوار بهداشتی، دستمال کاغذی و حتی کیسه آب گرم باشد. با این کار در زمان شروع پریود می‌توانید با خاطری آسوده لوازم موردنیازتان را داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید.

بعد از شروع شدن اولین پریود، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

وقتی برای اولین بار پریود شدید اول از همه یک محصول بهداشتی مانند نوار بهداشتی برای مدیریت خون پریود انتخاب کنید. اگر از قبل آن را تهیه نکردید هیچ اشکالی ندارد و شما بدون خجالت می‌توانید از یک بزرگ‌تر کمک بگیرید. اگر هم به نوار بهداشتی دسترسی نداشتید، می‌توانید تا زمانی که آن را تهیه کردید از دستمال توالت تمیز استفاده کنید تا خون را جذب کند.

آشنایی با انواع لباس زیر و لوازم بهداشتی پریود

آشنایی با انواع لباس زیر و لوازم بهداشتی پریود

بعضی از مهم‌ترین لوازم بهداشتی مربوط به پریود به شرح زیر هستند:

  • لباس زیر تمیز
  • پد، تامپون یا کاپ
  • مسکن (در صورت لزوم)
  • دستمال تمیز

اپلیکیشن هرلایف؛ مدیریت و نظارت بر چرخه پریود

 

مدیریت و نظارت بر چرخه پریود

اگر قصد دارید تاریخ پریودهایتان را در جایی ثبت کنید و هر ماه از زمان نزدیک شدن پریودتان باخبر شوید، می‌توانید از اپلیکیشن مدیریت و نظارت بر چرخه پریود هرلایف استفاده کنید این اپلیکیشن به شما برای داشتن یک سبک زندگی سالم کمک می‌کند. با کمک هرلایف می‌توانید به اطلاعاتی مثل زیر دسترسی داشته باشید:

  • پیش‌بینی پریود
  • پایش نشانه‌های جسمی و روحی پریود
  • مدیریت خلق و خو
  • مدیریت پنجره باروری
  • پایش بارداری و رشد جنین

اپلیکیشن هرلایف

اپلیکیشن مدیریت پریود

علت دیر پریود شدن دختر چیست؟

گفتیم که معمولا هر دختری بین ۱۰ تا ۱۶ سالگی اولین پریود دخترانه را تجربه می‌کند. اما این اعداد ثابت نیستند و ممکن است بسیاری از آن‌ها خیلی زودتر یا دیرتر پریود شوند. بنابراین اگر حس می‌کنید اولین پریودتان با تاخیر مواجه شده، نباید نگران شوید. البته گاهی اوقات این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده مشکل یا اختلال دیگری باشد که نیاز به پیگیری و درمان دارد. اما در بیشتر مواقع دلایل تاخیر در پریود می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • ژن و سابقه خانوادگی
  • اضافه وزن یا لاغری زیاد
  • استفاده از دارو
  • ورزش بیش از حد
  • استرس و اضطراب
  • بیماری‌هایی مثل سندرم تخمدان پلی کیستیک، مشکلات تیرویید و اختلالات هورمونی

سوالات رایج درباره اولین پریود

سوالات رایج درباره اولین پریود

در ادامه به رایج‌ترین سوالاتی پاسخ می‌دهیم که ممکن است درباره اولین پریود دخترانه داشته باشید:

۱. اولین پریود چند روز طول می‌کشد؟

اولین پریود ممکن است فقط سه روز طول بکشد. به طور کلی چند ماه زمان می‌برد تا پریود در یک برنامه منظم قرار بگیرد. بعد از قرار گرفتن چرخه قاعدگی در نظم خودش پریود معمولا بین سه تا ۱۰ روز و متوسط پنج روز طول می‌کشد.

۲. مقدار خونریزی پریود چقدر باید باشد؟

اگرچه اولین پریود معمولا سبک است و ممکن است فقط شامل لکه‌بینی باشد. اما در بعضی از دختران ممکن است خون‌ریزی شدیدتری هم اتفاق بیفتد. به طور کلی مقدار خون‌ریزی بعد از تثبیت هورمون‌ها از الگوی ثابتی پیروی می‌کند. هر خانمی در هر دوره از پریود حدود ۵۰ تا ۸۰ میلی‌لیتر خون به طور میانگین از دست می‌دهد.

۳. از لوازم بهداشتی چطور باید استفاده کنم؟

نوار بهداشتی چیزی است که بیشتر خانم‌ها در زمان پریود از آن استفاده می‌کنند. این پدهای بهداشتی شامل تکه‌های مستطیل شکلی از مواد جاذب هستند که با چسب پشتشان به لباس زیر شما می‌چسبند. بیشتر نوار بهداشتی‌ها بالدار هستند. یعنی چسب‌هایی در دو طرف دارند که روی لبه لباس‌زیر می‌چسبند. این بال‌ها باعث می‌شوند تا پد در جای ثابتی بماند و حرکت نکند. پد بهداشتی معمولا هر سه تا چهار ساعت یک بار  باید تعویض شود.

۴. آیا در دوران پریود می‌توانم ورزش کنم؟

قطعا می‌توانید در دوران پریود همچنان به فعالیت‌های بدنی و ورزش ادامه دهید. حتی می‌توان گفت ورزش کردن می‌تواند به کاهش گرفتگی‌ها و دردها کمک کند.

۵. آیا دیگران از پریود بودن من باخبر می‌شوند؟

جواب این سوال منفی است! پریود شما هیچ نشانه ظاهری یا بوی خاصی ندارد. فقط زمانی دیگران می‌توانند متوجه شوند که پد یا نوار بهداشتی‌تان را مدت زیادی تعویض نکنید. چون خون پریود بعد از چند ساعت بو می‌گیرد.

چطور درد اولین پریود را کم کنم؟

۶. چطور درد پریود را کم کنم؟

اگرچه درد و گرفتگی عضلات نتیجه آزادسازی پوشش داخلی رحم است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. اما روش‌هایی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توان درد را کاهش داد. مثل استفاده از کیسه آب گرم، دوش آب گرم و درمواقع خاص و با تایید پزشک استفاده از داروهای مسکن.

۷. هر چندوقت یک بار پریود می‌شوم؟

پریود شما درواقع بخشی از چرخه قاعدگی‌تان است و بعد از گذشت مدتی طبق یک الگوی پیش‌بینی‌پذیر خواهد بود. متوسط چرخه قاعدگی هم تقریبا هر ۲۸ روز یک بار است.اما بعضی‌ها ممکن است هر ۲۱ تا ۳۸ روز هم پریود شوند که کاملا طبیعی است.

۸. چگونه زمان رسیدن پریودم را محاسبه کنم؟

اگرچه ممکن است چند سال طول بکشد تا پریودتان به ریتم پیش‌بینی‌پذیر برسد، اما باز هم امکان این وجود دارد تا با توجه به علائمی که دارید روز رسیدن پریودتان را تشخیص دهید و برای آن روز آمادگی کافی داشته باشید. برای محاسبه روزهای پریود هم می‌توانید از تقویم یا اپلیکیشن پایش پریود هرلایف استفاده کنید.

۹. آیا من تا پایان عمر پریود می‌شوم؟

خیر شما قرار نیست تا آخر عمرتان پریود شوید. اما قرار است سال‌های زیادی آن را تجربه کنید! زمانی که به سن یائسگی برسید چرخه قاعدگی‌تان متوقف می‌شود و دیگر پریود نمی‌شوید. یائسگی هم زمانی اتفاق می‌افتد که هورمون‌هایی که در زمان شروع پریود افزایش پیدا کرده‌اند شروع به کاهش می‌کنند. سن یائسگی هم معمولا بین ۴۵ تا ۵۵ سال است.

۱۰. چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

هرموقع علائم زیر را تجربه کردید، بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید:

  • ۱۵ ساله شدید ولی هنوز پریود نشدید.
  • دو سال از شروع اولین پریودتان گذشته ولی هنوز منظم نیست.
  • بین دوره‌های پریود خون‌ریزی دارید.
  • هنگام پریود درد شدیدی دارید و نمی‌توانید به فعالیت‌های روزمره برسید.
  • خون‌ریزی‌تان آنقدر زیاد است که باید هر یک تا دو ساعت پد یا تامپون خود را تعویض کنید.
  • پریودتان بیشتر از ۱۰ روز طول می‌کشد.

رویارویی والدین با اولین پریود

کلامی با والدین

اولین پریود دخترانه می‌تواند نقطه عطف زندگی او باشد؛ بنابراین هر حس استرس یا اضطرابی برای دختران در سن بلوغ (لینک شود به مقاله «همه چیز درباره بلوغ دختران که باید بدانیم») طبیعی است. اما نحوه مدیریت این احساس با کمک بزرگترها و والدین بسیار در برخورد آن‌ها با مسئله پریود تاثیر دارد.

به عنوان مادر و پدر خیلی مهم است که بدانید چگونه دخترتان را در اولین پریودش راهنمایی کنید. دانستن نکات زیر می‌تواند به شما در این موضوع کمک زیادی کند:

    • به او اطمینان دهید که پریود شدن بخشی طبیعی از زندگی است.
    • محصولات مختلف قاعدگی و نحوه استفاده از آنها را به او توضیح دهید و اجازه دهید خودش انتخاب کند.
    • تمام لوازم بهداشتی مربوط به پریود را به او معرفی کنید.