اگرچه پریود شدن قسمتی از زندگی هر خانم بعد از سن بلوغ است و نظم آن نشانه سلامت بدن است اما پریود بودن در سفر معمولا اتفاق خوشایندی نیست و یکی از سختی‌ها سفر برای هر خانم محسوب می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم چطور می‌شود پریود در سفر را طوری مدیریت کرد که بر کیفیت تعطیلات تاثیری نگذارد و همچنین تاثیرات سفر بر قاعدگی را بررسی خواهیم کرد.

راهنمای پریود در سفر

برای بسیاری از خانم‌ها پیش می‌آید که برای یک تعطیلات عالی برنامه‌ریزی کرده‌اند و بعد پریود می‌شوند. پریود در سفر و تعطیلات آزار دهنده است. این دقیقا جای است که اپلیکیشن پایش پریود به هر خانمی کمک می‌کند تا با مدیریت پریود زمان مناسبی را برای سفر خود انتخاب کند.

اما گاهی با وجود پایش زمان پریود به دلایل مختلفريال مثل استرس سفر ممکن ایت تاریخ پریود تغییر کند و دقیقا در زمان برنامه‌ریزی شده برای سفر پریود شویم پس در ادامه با گفتن نکاتی تلاش کردیم تا بتوانیم کمی از فشار این اتفاق زیستی کم کنیم و از سفر خود بیشتر لذت ببریم.

پیش به سوی سفر ، وسایل مورد نیاز

ساده‌ترین و مهم‌ترین نکته این است که محصولات بهداشتی زنانه همراه داشته باشیم. از هر کدام از وسایلی مثل تامپون، پد یا کاپ قاعدگی که استفاده می‌کنیم، حتما قبل از تعطیلات بیشتر از هر وقت دیگری تعدادی از این وسایل را آماده کنیم و همراه خود ببریم. مثلا اگر در خانه، معمولا از چهار تامپون در روز استفاده می‌کنیم، در سفر حتما روزی شش تامپون را در نظر بگیریم.

 وسایل مورد نیاز تسکین درد برای پریود در سفر

 وسایل مورد نیاز تسکین درد برای پریود در سفر

حتما داروهای مسکن همراه داشته باشیم، حتی اگر انتظار پریود در سفر را نداریم. همان‌طور که در مقدمه گفتیم ممکن است استرس سفر یا به هم خوردن نظم عملکردی بدن باعث پریود زودهنگام شود. پس حتما داروی مسکن برداریم و همین‌طور داروهایی که می‌تواند گرفتگی عضلات را کم کنند. اگر به خارج از ایران سفر می‌کنیم باید بدانیم که در بعضی از کشورها نمی‌شود داروی مسکن را بدون نسخه خرید اما مجاز به همراه داشتن دارو در چمدان هستیم. بنابراین اگر به کشورهایی سفر می‌کنید که دسترسی به مسکن‌ها را محدود می‌کنند، حتما بسته‌های کافی داشته باشیم.

نکات بهداشتی را فراموش نکنیم

لباس زیر مناسب برداریم، این یعنی لباس زیر نخی با اندازه مناسب و به تعداد لازم. مثلا چند جفت لباس زیر اضافی داشته برداریم یا لباس گرم همراهمان باشد. شاید به وقت پریود در سفر دامن‌های آزاد نسبت به شلوار جین تنگ بهتر باشند. پوشیدن شلوارک اضافی در زیر دامن شاید احساس امنیت بیشتری به ما بدهند. لباس‌های زیبا اما راحت برداریم. همچنین لباس زیر ضدآب می‌تواند بسیار کمک کند و اگر در دسترس داریم حتما با خودمان به سفر ببریم.

اگر با ماشین سفر می‌کنیم برای استراحت و رفتن به دستشویی حتما توقف کنیم. به شکل کلی زمان انجام پروازهای طولانی مدت یا رانندگی زیاد، حتما باید هر چند ساعت یکبار به دستشویی رفت. این کار به گردش خون و عضلات ما خانم‌ها نیز کمک می‌کند. در سفرهای طولانی باید مرتب نوار بهداشتی یا تامپون را عوض کنیم تا از بوهای نامطبوع و بروز بیماری‌های تناسلی جلوگیری شود.

تغییرات در سبک زندگی در زمان پریود شدن در سفر

اگر می‌دانیم که زمان سفر پریود می‌شویم، سفر را طوری برنامه‌ریزی کنیم که راحتی خودمان را هم در نظر داشته باشیم. هرچند اگر با خانواده یا دوستان سفر می‌کنیم انتخاب با تصمیم نهایی جمع است، اما اگر ممکن بود حتما از فشار بیش از حد خودداری کنیم. البته بسته به زمان پریود و تجربه‌های قبلی می‌توانیم برنامه مناسب سفر بچینیم. مثلا، اگر می‌دانیم که روز اول قاعدگی بسیار سخت است، هیچ کار ماجراجویانه‌ای برای آن روز برنامه‌ریزی نکنیم. از پیاده‌روی‌های شدید یا بیش از حد طولانی خودداری کنیم. خوب است از روزهای اول پریود برای پیاده‌روی کوتاه در اطراف جایی که سکونت داریم، رفتن به مراکز تفریحی یا انجام کارهای استفاده کنیم که به فعالیت کمتری نیاز دارند.

تغذیه زمان پریود در سفر ؛ خوراکی‌های مناسب و ممنوعه در سفر

نوشیدن آب را فراموش نکنیم. سعی کنیم روزی ۸ لیوان آب بخوریم. اگر به مناطق گرم سفر می‌کنیم حتی لازم است مصرف آب خود را افزایش دهیم. داشتن یک قمقمه آب همراه گزینه خوبی است. زمان پرواز آب بنوشیم چون رطوبت داخل هواپیما می‌تواند کم و این موضوع باعث کم‌آبی بدنمان شود.

همچنین زمان پریود در سفر از غذاهای مغذی و سالم استفاده کنیم. اگرچه این کار در تعطیلات سخت است اما به جای غذاهای سرخ‌شده و شور از سالاد، میوه‌های تازه و غلات کامل استفاده کنیم. یادمان باشد که پروتئین کافی دریافت کنیم. گاهی برای بعضی از خانم‌ها که پریودهای بسیار سنگینی دارند کمبود آهن ممکن است پیش بیاید و حتما در سفر غذاهایی بخوریم که آهن کافی به ما می‌رسانند. غذاهایی مثل:

  • گوشت قرمز مثل گوشت گاو
  • گوشت سفید مثل مرغ و ماهی
  • آجیل
  • سبزیجات با برگ سبز مثل اسفناج

به تاخیر انداختن پریود برای داشتن سفری آرام

بعد از چند ماه کار حالا که وقت استراحت رسیده است ناگهان متوجه می‌شویم درست زمانی که تعطیلات دارد شروع می‌شود پریود هستیم. پریود می‌تواند سفرمان را به هم بریزد مخصوصا برای خانم‌هایی که خونریزی شدید قاعدگی دارند و علائم دیگری مثل معده درد، احتباس آب یا سردرد را تجربه می‌کنند. روش‌های موثری برای به تاخیر انداختن پریود وجود دارد که تاثیر منفی بر سلامتی ندارند یا تاثیر کمی دارند. در ادامه به بعضی از این روش‌ها نگاهی می‌اندازیم.

روش‌های خانگی جلوگیری از پریود شدن در سفر

نوشیدنی‌ها و غذاهای زیادی هستند که بر اساس تجربه گفته می‌شود می‌توانند در جلوگیری از پریود در سفر موثر باشند. روش‌های خانگی جلوگیری از پریود شدن در سفر اگرچه از هر فرد به فرد دیگری متفاوت و بیشتر به تجربه شخصی هر خانم وابسته است اما چند روش کلی و سنتی وجود دارد که امتحان آن‌ها ضرری ندارد. می‌توانیم استفاده از خوراکی‌های زیر را برای جلوگیری از پریود امتحان کنیم:

  • نوشیدن آب لیمو‌ترش
  • نوشیدن سرکه سیب
  • خوردن عنبه هندی
  • خوردن جعفری
  • خوردن عدس
  • خوردن چای دارچین

با این حال تمام این خوراکی‌ها شاید آن‌قدر موثر نباشند که روش‌های پزشکی جلوگیری از پریود در سفر بتوانند به ما کمک کنند.

روش‌های پزشکی جلوگیری از پریود در سفر

هیچ روشی نمی‌تواند کاملا تضمین کند که از پریود جلوگیری می‌شود اما با مصرف قرص‌های ضدبارداری ترکیبی شاید بتوان این کار را انجام داد. اگر خانمی قرص ضد بارداری ترکیبی مصرف می‌کند، می‌تواند با مصرف پشت سر هم بسته‌ها، پریودش را به تاخیر بیندازید، البته نحوه انجام این کار به نوع قرص مصرفی بستگی دارد.

پیش از پیشنهاد روش‌های زیر توصیه می‌کنیم حتما برای تهیه قرص از پزشک متخصص مشورت بگیرید، ممکن است با توجه به ویژگی و شراایط فعلی بدن شما برخی داروها برای شما مضر باشد.

قرص های بیست‌ویک‌روزه: در حالت عادی یک قرص ترکیبی را به مدت بیست‌ویک روز مصرف می‌کنیم و هفت روز خونریزی را هم داریم. اما برای به تاخیر انداختن قاعدگی، بلافاصله پس از تمام شدن آخرین قرص، یک بسته جدید از قرص ها را شروع می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه قرص و زمان شروع مناسب از پزشک متخصص یا ماما کمک بگیرید.

قرص های روزانه: در این روش هر روز یک قرص ترکیبی مصرف می‌کنیم. بیست‌ویک قرص اول، قرص‌های فعال و هفت قرص بعدی، قرص‌های غیرفعال یا ساختگی هستند که در زمان مصرف قرص‌های غیرفعال پریود می‌شویم. برای به تاخیر انداختن قاعدگی، قرص‌های غیرفعال را نمی‌خوریم و بلافاصله قرص‌های فعال را شروع می‌کنیم.

علاوه بر مصرف قرص‌های ضدبارداری که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، مصرف قرص‌های هورمونی هم از روش‌های اورژانسی تاخیر در پریود است. با خوردن این قرص‌ها می‌توان از پریود در سفر جلوگیری کرد. به عبارت دیگر نوعی قرص عقب انداختن پریود هستند و با تجویز پزشک مصرف می‌شود. پزشک روزی سه قرص تجویز می‌کند که باید سه تا چهار روز قبل از شروع خونریزی مصرف کنیم. دو یا سه روز بعد از قطع مصرف دارو کم‌کم خونریزی آغاز می‌شود. تا زمانی که در سفر هستیم این قرص‌ها مصرف می‌کنیم چون در صورت قطع مصرف، پریود می‌شویم.

مصرف طولانی‌مدت این دارو شاید برای بعضی از خانم‌ها عوارضی داشته باشد:

  1. حالت تهوع
  2. سردرد
  3. حساسیت پستان‌ها
  4. اختلالات خلقی

خوب است توجه کنیم که در مواردی منع روش‌های جلوگیری از پریود شدن در سفر وجود دارد و بهتر است بدون دستور پزشک دارو مصرف نشود. خانم‌هایی که چربی یا فشار خون بالا دارند، از کبد چرب و دیابت رنج می‌برند، سابقه سرطان پستان یا رحم در خانواده دارند و یا قبلا به این بیماری‌ها مبتلا بوده‌اند از مصرف دارو برای جلوگیری از قاعدگی خودداری کنند.

تاثیر سفر بر قاعدگی چگونه است؟

سفر می‌تواند باعث بی‌نظمی در چرخه پریود شود. یکی از دلایل اصلی بی‌نظمی پریود در سفر آن است که مسافرت می‌تواند بر ریتم شبانه‌روزی و نظم عملکردی بدن تاثیر بگذارد، که این اتفاق بیشتر وقت‌ها باعث عوارضی مثل کم‌خوابی می‌شود و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. خود سفر و چیدن مقدمات آن و بعد کم‌خوابی احتمالی در مسافرت، شاید استرس و اضطراب را زیاد کند. همه این موارد می‌توانند سطح هورمون‌های طبیعی ما را به هم بزنند و ممکن است چرخه قاعدگی و پریود را مختل کنند.

البته اختلال در چرخه پریود یا حتی عقب افتادن پریود در سفر معمولا در نسبت با سلامت کلی چرخه سنجیده می‌شود و اگرچه ایده‌آل نیست، اما رایج است. به هم خوردن تعادل فیزیولوژیکی که باعث بی‌نظمی در چرخه پریود می‌شود در بسیاری از سفرها وجود دارد. با این‌حال، خواب کافی، خوردن وعده‌های غذایی متعادل و منظم،  انجام بعضی از ورزش‌ها، پیاده‌روی و استفاده از آفتاب همگی می‌توانند به برگرداندن بدن به نظم طبیعی خود کمک کنند. همچنین باید بگوییم استرس سفر فشار زیادی به بدن وارد می‌کند و بهتر است آن را دست‌کم نگیریم.

کلام آخر

اگر به هر دلیلی از جمله سفر برنامه‌ریزی شده، نیاز داریم که از پریود جلوگیری کنیم، در مورد گزینه‌های خودمان بهتر است از قبل با پزشک صحبت کنیم و نظر او را بدانیم. بسیاری از درمان های طبیعی برای امتحان کردن بی‌خطر هستند، اگرچه هیچ تحقیقی موثر بودن آن‌ها را ثابت نمی‌کند. داروهای نسخه‌ای شاید موثرترین روش جلوگیری از پریود در سفر باشند، اما برای آن‌ها به توصیه پزشک نیاز است. اگر از قبل قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنیم، پزشک می‌تواند نحوه استفاده از قرص‌های ضد بارداری را برای به تاخیر انداختن شروع قاعدگی به ما بگوید تا بتوانیم سفری راحت داشته باشیم و پس از تعطیلات با روحیه‌ای خوب به کارهای روزمره و معمول خود برگردیم یا سر کار برویم.