هرلایف بلاگ سلامت و بیماری‌ها سلامت جنسی پیشگیری و مراقبت لیزر کردن و زگیل تناسلی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

لیزر کردن و زگیل تناسلی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟


لیزر کردن و زگیل تناسلی

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا لیزر باعث زگیل تناسلی می‌شود؟ در سال‌های اخیر که آمار مبتلایان به زگیل تناسلی در جهان افزایش یافته، ارتباط میان لیزر و زگیل تناسلی برای عموم مردم اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این مطلب از مجله هرلایف قصد داریم توضیحی به شما ارائه دهیم که ارتباط بین زگیل تناسلی و لیزر کردن را نشان می‌دهد.

خطر انتقال ویروس اچ پی وی از راه لیزر یا استخر یا استفاده از حوله یا لباس مشترک زیاد نیست
اما قطعا باید با رعایت بهداشت و نکات ایمنی این احتمال را به صفر رساند.

ویروس اچ پی وی (HPV) در ناحیۀ تناسلی

زگیل تناسلی یک بیماری عفونی مقاربتی شایع در جهان است که به دلیل ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی شکل می‌گیرد. این بیماری ویروسی قابل انتقال از بیماران به افراد سالم است. از آنجا که علائم آن بعد از ماه‌ها یا سال‌ها بروز می‌کنند، مبتلایان عموماً بدون آگاهی از شرایط سلامتی خود، در اثر لمس، مقاربت جنسی، رعایت نکردن بهداشت فردی و حتی در موارد معدود استفاده از خدمات و امکانات مراکزی مثل استخرها یا مراکز زیبایی باعث انتقال بیماری خود می‌شوند.

حضور ویروس اچ پی وی در ناحیۀ تناسلی

برخی از افرادی که علائم ویروس اچ پی وی را تجربه می‌کنند، از سوزش و خارش شدید و آزاردهندۀ اندام‌های آلوده شکایت می‌کنند. به خصوص که ناحیۀ فرج، واژن و مقعد محل خروج ادرار، مادۀ موکوسی واژن و مدفوع هستند و تحریک پذیری آنها هنگام نظافت شخصی، با درد زیادی همراه خواهد بود.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

رابطه لیزر کردن و زگیل تناسلی

در میان راه‌هایی که منجر به ابتلا به زگیل تناسلی می‌شوند، لیزر کردن موهای زائد بدون رعایت بهداشت قرار دارد. البته بیشتر از هر کاری، لیزر بیکینی موجب انتقال ویروس (HPV) می‌شود. هنگامی که فرد کار لیزر موهای زائد را انجام می‌دهد، نور متمرکز لیزر روی سطح پوست او تابیده می‌شود و همین حرارت باعث از بین بردن تدریجی فولیکول‌های مو در زیر پوست بدن می‌گردد.

مهم‌تر آنکه، در صورت عدم رعایت بهداشت کامل و عدم دقت ممکن است ویروس از طریق تماس پوستی یا دستگاه ضدعفونی نشده و آلوده با پوست انتقال یابد.

پژوهشی که دکتر گاردن در سال ۲۰۰۲ انجام داد، نشان داد که لیزر مستقیم موهای زائد ناحیۀ تناسلی موجب انتقال ویروس اچ پی وی می‌شود و کارهای مرسوم محافظتی نمی‌توانند مانع از این انتقال شوند. با توجه به اینکه لیزر بیکینی نسبت به اندام‌های دیگر مانند دست، پا و شکم با موفقیت کمتری مواجه می‌شود و کاربران دیرتر نتیجه مورد نظر خود را از لیزر موهای زائد می‌بینند، احتمال تکرار فرآیند لیزر کردن و احتمال ابتلا به اچ پی وی افزایش می‌یابد.

راهکارهای به صفر رساندن احتمال انتقال (HPV) از طریق لیزر

برای اینکه احتمال انتقال ویروس اچ پی وی را از طریق لیزر به حداقل مقدار خود برسانید، می‌توانید چند راهکار مفید را به کار ببرید.

  • انتخاب مرکز لیز مطمئن
  • استفاده از سری‌های یک بار مصرف بدن
  • وجود کاورها و ملحفه‌های ضد عفونی شده روی تخت‌ها
  • رعایت کردن نکات بهداشتی از سوی اپراتور (استفاده از دستکش یکبار مصرف هنگام لیزر موهای زائد و سایر موارد)

راه پیشگیری از زگیل تناسلی

راه پیشگیری از زگیل تناسلی

در دهه‌های گذشته برای زگیل تناسلی واکسنی با نام گارداسیل تولیده شده است که استفاده از آن به افراد ۹ تا ۴۵ ساله تجویز می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) به دختران ۱۱ یا ۱۲ ساله توصیه می‌کند که از واکسن گارداسیل استفاده کنند. هرچند این توصیه خطاب به دخترانی نیز می‌شود که ۱۳ تا ۲۶ ساله هستند. البته آنچه اهمیت دارد، تزریق تمام دوزهای واکسن است. در ضمن توصیه می‌شود که خانم‌ها و آقایان پیش از تجربۀ اولین مقاربت جنسی، دوزهای واکسن اچ پی وی را تزریق کرده باشند. همین نکته باعث می‌شود که پزشکان تزریق این واکسن را در سنین کودکی، مورد تأیید قرار دهند.

آیا درمان قطعی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، ویروس اچ پی وی در اندام تناسلی وارد می‌شود، اما به قسمت‌های دیگر بدن فرد یا افراد دیگر منتقل می‌شود. تزریق واکسن (HPV) پیش از اینکه افراد اولین تجربۀ ارتباط جنسی خود را داشته باشند، می‌تواند تا حد چشمگیری ابتلای آنها را به بیماری زگیل تناسلی کاهش دهد. اما هنگامی که خانم‌ها و حتی آقایان به ویروس اچ پی وی مبتلا می‌شوند، علائم را با تأخیر مشاهده می‌کنند. همین موضوع درمان را دشوار می‌کند. در ضمن ویروس با محیط سلول‌ها سازگار می‌شود. به همین دلیل، فرآیند از بین بردن کامل ویروس (HPV) از بدن کاری دشوار و یا بهتر است بگوییم ناممکن است.

در این حالت پزشکان متخصص عفونی، قرص‌ها، کرم‌ها، کوتر کردن، کرایو یا فریز کردن و جراحی را برای رفع بخش عمده‌ای از زگیل تناسلی توصیه می‌کنند. اگرچه درمان زگیل تناسلی در قسمت‌های داخلی اندام تناسلی کاری بسیار دشوار خواهد بود.

مروری بر نکات مهم ارتباط زگیل تناسلی و لیزر

  • در میان راه‌هایی که منجر به ابتلا به زگیل تناسلی می‌شوند، لیزر کردن موهای زائد (بدون رعایت بهداشت) قرار دارد. البته بیشتر از هر کاری، لیزر بیکینی موجب انتقال ویروس (HPV) می‌شود.
  • ابتلا به بیماری زگیل تناسلی ممکن است تا ماه‌ها و حتی سال‌ها بدون علامت باقی بماند، فرآیند درمان نیز با تأخیر قابل توجهی آغاز می‌شود.
  • زگیل تناسلی واکسنی با نام گارداسیل دارد که استفاده آن به افراد ۹ تا ۴۵ ساله تجویز می‌شود. اگرچه مهم است که پیش از اولین رابطه جنسی یا در زمانی که افراد سالم هستند، این واکسن تزریق شود.
  • هورمون‌های جنسی فرآیند رفع موهای زائد ناحیۀ تناسلی را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهند.
  • قرص‌ها، کرم‌ها، کوتر کردن، کرایو یا فریز کردن و جراحی برای رفع بخش عمده‌ای از زگیل تناسلی کاربرد دارند.
  • دلیل ابتلای ۹۰ درصد خانم‌های مبتلا به سرطان دهانۀ رحم، ابتلای آنها به ویروس (HPV) بوده است.
آیا لیزر کردن بیکینی باعث ابتلا به زگیل تناسلی می‌شود؟

لیزر کردن موهای زائد، در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی، احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می‌دهد.

چگونه می‌توانیم احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهیم؟

انتخاب مرکز لیز مطمئن، استفاده از سری‌های یکبار مصرف بدن، به کار بردن کاورهای یکبار مصرف روی تخت و رعایت کردن نکات بهداشتی از سوی اپراتور به کاهش احتمال ابتلا به زگیل تناسلی کمک خواهند کرد.

آیا زگیل تناسلی علامت دارد؟

بعضی از مبتلایان به زگیل تناسلی چند ماه پس از ابتلا به اچ پی وی، ممکن است علائمی از این بیماری عفونی را مشاهده کنند. برای مثال سوزش و خارش شدید و همچنین آزار دهندۀ اندام‌های آلوده، مشاهدۀ زائده‌های زگیل در ناحیۀ فرج، واژن و مقعد محل خروج ادرار و دردناک بودن رابطۀ جنسی از علائم زگیل تناسلی هستند.