هرلایف بلاگ چرخه قاعدگی پریود در زمان پریودی با خانم ها چگونه رفتار کنیم؟

در زمان پریودی با خانم ها چگونه رفتار کنیم؟


در زمان پریودی با خانم ها چگونه رفتار کنیم

امروزه برای بسیاری از اعضای خانواده خصوصاً آقایان این سؤال وجود دارد که در زمان پریودی با خانم ها چگونه رفتار کنیم؟ چرخۀ قاعدگی یک فرآیند طبیعی در بدن زنان است که با تغییرات هورمونی همراه بوده و در طول ۴ مرحلۀ مختلف به نام‌های پریود، فولیکولار، تخمک‌ گذاری و لوتئال رخ می‌دهد. 

ترشحات و خونریزی مهم‌ترین بخش این چرخه برای زنان است و علائم آزار دهندۀ زیادی همچون قاعدگی یا همان خونریزی پریود، درد و تورم سینه، درد پایین شکم، تغییرات خلق و خو، احساس خستگی، افسردگی و تغییرات پوستی را به همراه دارد. بنابراین درک این وضعیت توسط اطرافیان و همدلی با خانم‌ها مثل احترام گذاشتن، توجه، حمایت، درک نیازها و ارزش گذاری می‌تواند به گذر راحت‌تر این مرحله و بهبود روابط کمک زیادی بکند.

نکات کلیدی برای رفتار با خانم ها در دوران پریودی

اگرچه پریود در همۀ زنان به یک شکل بروز پیدا نمی‌کند، اما بسیاری از آن‌ها از چند روز قبل از قاعدگی و حتی طی روزهای پریودی، طیف وسیعی از علائم فیزیکی و احساسی را تجربه می‌کنند. علائمی که شدت آن‌ها در برخی افراد گاهی به حدی می‌رسد که می‌توانند آن‌ها را از انجام امور روزانه باز دارند. 

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) حالتی است که در آن زنان علاوه بر تغییرات فیزیکی مثل داشتن خونریزی و درد در قسمت‌های مختلف بدن، تغییراتی را نیز در خلق و خوی آن‌ها به دنبال خواهد داشت که گاهی حتی ممکن است باعث بروز مشکل و عصبانیت‌های غیر منطقی شود. بر اساس مطالعه‌ای که در مجلۀ پلس وان (plos one) منتشر شده است، مشخص شد که مشاورۀ زوجین در آگاهی سازی دربارۀ پریود می‌تواند به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی منجر شود و در نهایت بهبود رابطۀ مشترک را به دنبال داشته باشد. 

بر این اساس حدود ۴۰ درصد از زنان از ۳ تا ۴ روز قبل از قاعدگی، سطح استرس متوسط تا شدیدی را تجربه می‌کنند. از سوی دیگر علائمی همچون عصبانیت، تحریک پذیری و افسردگی را گزارش می‌دهند. علائمی که می‌توانند با کمر درد، خستگی و سردرد همراه بوده و شرایط را بحرانی‌تر کنند. بنابراین شما به عنوان یک شریک عاطفی یا عضوی از خانواده می‌توانید با بهبود رفتار خود از طریق پیشنهادهای زیر در کاهش علائم خانم‌ها کمک کننده باشید.

حمایت و درک عاطفی

حمایت و درک عاطفی زنان در زمان پریود شدن می‌توانند به آنها کمک کنند تا احساسات و تغییرات هورمونی خود را بهتر مدیریت و از درد و عوارض جسمی راحت‌تر عبور کنند. در نهایت آن‌ها می‌توانند احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشند. همچنین، حمایت و درک از طرف دیگران می‌تواند به زنان اعتماد به نفس بیشتری بدهد، به طوری که احساس کنند نیازهایشان شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته شده‌اند. از سری کارهایی که در این زمینه می‌توان انجام داد، موارد زیر هستند.

  • گوش شنوا باشید و به حرف‌هایشان با دقت گوش دهید.
  • احساساتشان را بدون قضاوت تأیید کنید.
  • عشق و محبت خود را به آنها نشان دهید.

کمک عملی 

کمک عملی 

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای کاهش علائم دوران پریود انجام دهید، کمک به صورت عملی است. برای مثال اگر در خانه حضور دارید، در انجام کارها به او کمک کنید تا حس قدردانی و ارزشمندی را در وی ایجاد کنید. انجام بعضی از فعالیت‌ها خصوصاً در این زمان ممکن است برای زنان دشوار باشد، پس با انجام این کارها، شرایط را برای آن‌ها بهبود دهید.

  • در انجام دادن کارهای خانه به آن‌ها کمک کنید.
  • در مواقع لزوم و هر از گاهی برای آن‌ها غذا یا نوشیدنی آماده کنید.
  • در مصرف داروهایشان به آن‌ها کمک کرده و زمان استفاده از داروها را به آن‌ها یادآور شوید.

صبر و شکیبایی

دوران قاعدگی برای بسیاری از زنان با نوسانات خلقی و تغییرات خلق و خو همراه است و این چیزی نیست که خود زن‌ها در آن دخالت داشته باشند، زیرا چنین حالتی بر اثر تغییرات هورمونی در بدن آن‌ها رخ می‌دهد. بنابراین با درک این موضوع سعی در افزایش صبر و شکیبایی خود در مواجهه با رفتارهای بعضاً ناراحت کننده یا غیر منطقی آن‌ها داشته باشید. دانستن این موضوع می‌تواند از تحریک فرد در چنین دورانی کم کند و به مشاجره‌های احتمالی شما پایان دهد. بهره مندی از نکات زیر می‌تواند برای شما کمک کننده باشد.

  • به او اطمینان دهید که می‌دانید در این روزها به چه دلیل ناراحت است و به یاد داشته باشید که در این دوران دچار تغییرات در خلق و خوی خود می‌شود.
  • او را مورد انتقاد قرار ندهید و از سرزنش کردن او بپرهیزید. در عوض چیزهایی بگویید که منجر به آرامش و نشاط در او می‌شوند.
  • در برابر تحریک پذیری آن‌ها شکیبایی به خرج داده و هنگام عصبانیت آن‌ها صبور باشید.
  • به آن‌ها زمان و فضای کافی برای خودشان بدهید.

احترام به حریم خصوصی

احترام به حریم خصوصی

در این دوران، زنان با تغییرات فیزیولوژیکی و احساسی شدیدی رو به رو می‌شوند که نیازمند حفظ حریم خصوصی آن‌ها است. برای مثال علاوه بر اینکه باید توجه و حمایت کافی را در مورد آن‌ها به خرج دهید تا احساس امنیت داشته باشند، باید سایر موارد را نیز در دستور کار قرار دهید. توجه داشته باشید که  احترام به حریم خصوصی زنان در دوران قاعدگی نشانه‌ای از فهم و احترام به زنان و شرایط طبیعی آن‌هاست.

  • در این دوران سؤالات زیاد شخصی از آن‌ها نپرسید.
  • در مورد علائم و ناراحتی‌هایی که دارند، زیاد از حد از آن‌ها سؤال نپرسید.
  • به حریم خصوصی آن‌ها با توجه به نیازهایشان در این دوران احترام بگذارید.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

راهکارهای کمکی در رفتار با خانم ها در دوران پریودی

آنچه بسیاری از زنان در طول دوران قاعدگی خود می‌خواهند این است که همسرشان آن‌ها را درک کرده و با آن‌ها همراه شود. زن در این دوران در حال نوسانات هورمونی و درد ناشی از قاعدگی در کنار خونریزی است. بنابراین آرامش و عشق تنها چیزهایی هستند که در این دوران می‌توانید به آن‌ها هدیه دهید. بنابراین اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید همدلی بیشتری با همسر خود در این زمان داشته باشید، علاوه بر موارد ذکر شده می‌توانید از توصیه‌های زیر نیز استفاده کنید.

فعالیت‌های آرامش بخش

انجام فعالیت‌های آرامش بخش در این دوران می‌تواند در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی در زنان کمک کننده باشد. هیچ راه آرامش بخش‌تری بهتر از محبت کردن برای او وجود ندارد. بنابراین کافی است تا هنگام درد او را در آغوش بگیرید و ببوسید. ضمن اینکه از وی بپرسید که چگونه می‌توانید به او کمک کنید تا درد کمتری حس کند. از سایر پیشنهادها در این زمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • به او پیشنهاد ماساژ یا حمام آب گرم دهید.
  • با هم به تماشای فیلم و سریال مورد علاقۀ وی بنشینید.
  • برای او کتاب، رمان و مجله بخوانید تا دقایق زیادی را سرگرم شود.

غذاهای مناسب

غذاهای مناسب

جالب است بدانید که بسیاری از زنان در دوران قاعدگی خود با هوس‌هایی مواجه می‌شوند که توجه به آن‌ها می‌تواند باعث بهبود روابط شود. از طرف دیگر، قرار گرفتن در زمان قاعدگی می‌تواند برای برخی از افراد با یبوست همراه باشد، در چنین حالتی به داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر برای رفع حالات ناراحت کننده کمک کنید. خوردن عدس، کلم بروکلی، دانه‌های چیا و گلابی در این زمان به دریافت حجم زیادی فیبر کمک می‌کند.

  • به او پیشنهاد دهید تا غذاهای مغذی مصرف کند و از مصرف غذاهای فرآوری شده، چرب و کم خاصیت بپرهیزد.
  • از ارائۀ غذاهای شور و تند که می‌توانند در بدتر شدن علائم پریودی مؤثر باشند، جلوگیری کنید.
  • ارائۀ آب و مایعات فراوان، مثل انواع نوشیدنی مفید، چای و دمنوش را در برنامۀ او قرار دهید.

هدایای کوچک

توجه به اموری مثل خریدن یک هدیۀ کوچک نه تنها می‌تواند در کاهش علائم دوران قاعدگی مؤثر باشد، بلکه راهی برای بهبود روابط شما خواهد بود. بنابراین در این دوران می‌توانید هدایایی هرچند کوچک را برای وی خریداری کنید تا نشان دهید که چقدر برای شما اهمیت دارد. این هدیه حتی می‌تواند خریدن خوراکی مورد علاقۀ او باشد.

  • خرید شکلات، گل یا یک هدیۀ کاربردی می‌تواند ایدۀ خوبی باشد.
  • در یک کارت یا نامه به او اظهار محبت کرده و از وی قدردانی کنید.
  • از طریق روش‌های مختلف به او نشان دهید که به فکرش هستید.

مواردی که در دوران پریودی باید از آنها اجتناب کنید

مواردی که در دوران پریودی باید از آنها اجتناب کنید

مردان در زمان پریودی باید از انجام کارهایی که ممکن است برای زنان ناراحت‌ کننده یا مشکل‌ ساز باشند، اجتناب کنند. برای مثال انتقاد و بی توجهی نسبت به وضعیت زنان، توهین و تحقیر یا استفاده از کلمات نامناسب، پرسش بیش از اندازه، انتظار داشتن از زنان به همان سطح معمول و انجام برخی از فعالیت‌ها که باعث ناراحتی و استرس در زنان می‌شوند در این دسته جای دارند. در ادامه به سایر موارد می‌پردازیم.

انتقاد یا سرزنش

توصیه می‌شود که در دوران قاعدگی از انتقاد و سرزنش خودداری و به جای آن، با احترام و توجه به وضعیت زنان در این دوران برخورد کنید تا احساس راحتی و امنیت آن‌ها تضمین شود. بهترین رویکرد در این دوران، حمایت و احترام به زنان است تا آن‌ها بتوانند با آرامش و راحتی از این دوران عبور کنند.

  • به دلیل داشتن علائم پریودی زنان را سرزنش نکنید و درک کنید که این یک حالت طبیعی از بدن و غیر قابل کنترل است.
  • از آن‌ها به دلیل تغییرات در خلق و خو انتقاد نکنید.

شوخی‌های نامناسب

در دوران قاعدگی، زنان با تغییرات فیزیولوژیکی و احساسات مختلفی رو به رو می‌شوند که می‌توانند برای آن‌ها اذیت کننده باشند. بنابراین، شوخی نامناسب یا توهین‌ آمیز در این دوران می‌تواند منجر به افزایش استرس، اضطراب و ناراحتی زنان شود. از این سری موارد می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد.

  • از عبارات توهین آمیز استفاده نکنید.
  • دوران قاعدگی آن‌ها را مسخره نکنید.
  • حالت‌های روحی روانی و تغییرات فیزیولوژیکی وی را دست مایۀ طنز قرار ندهید.

فشار برای انجام فعالیت‌های خاص

در دوران پریودی، زنان ممکن است با عوارضی مانند درد‌های شکمی، تغییرات مزاج، خستگی و افزایش حساسیت رو به رو شوند. به همین دلیل، فشار برای انجام فعالیت‌های خاص می‌تواند این وضعیت را تشدید و به آن‌ها آسیب بزند. ضمن اینکه موجی از احساسات ناراحت کننده به دلیل عدم درک شرایط را برای زنان به دنبال دارد.

  • به آن‌ها برای شرکت در فعالیت‌های اجتماعی فشار وارد نکنید.
  • آن‌ها را مجبور به انجام کارهایی نکنید که برایشان دشوار است.

نادیده گرفتن علائم

نادیده گرفتن علائم

زمانی که علائم قاعدگی زنان را نادیده نگیرید، علاوه بر نشان دادن میزان علاقۀ خود، باعث بهبود روابط بین فردی می‌شوید. در حالی که عدم انجام چنین کاری می‌تواند نتیجۀ معکوس داشته باشد. برای مثال به موارد زیر توجه کنید.

  • در صورت داشتن علائم شدید آن‌ها را برای رفتن به پزشک تشویق کنید.
  • در صورت نیاز به کمک از مراقبت‌های پزشکی برای بهبود علائم آن‌ها استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

  • با درک، همدلی و رفتار مناسب مثل پرهیز از سرزنش کردن یا توهین می‌توان به خانم‌ها در دوران پریودی کمک کرد تا این دوران را راحت‌تر سپری کنند.
  • توجه داشته باشید که غیر منطقی بودن یکی از علائم آشکار دوران پریودی است، پس صبر و شکیبایی خود را افزایش داده و درک کنید که این حالت به دلیل تغییرات هورمونی است.
  • با احترام به نیازها و احساسات آنها، مثل در آغوش کشیدن، محبت کردن، خرید هدیه، کمک کردن در کارهای خانه به وی نشان دهید که تا چه اندازه دوستش دارید.
  • با کمی توجه و مراقبت، می‌توانید این دوران را به فرصتی برای تقویت روابط خود با آنها تبدیل کنید.
  • در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی، مردان می‌توانند بخشی از راه حل باشند نه علت مشکل؛ به همین دلیل افزایش آگاهی در این زمینه برای هر دو نفر بسیار اهمیت دارد.

سؤالات متداول

چرا رفتار مناسب با خانم‌ها در دوران پریودی مهم است؟

چون زنان در این دوران با تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی به دلیل تغییر در هورمون‌های خود مواجه هستند و بسیاری از علائم ناخوشایند مثل تغییرات در خلق و خو، درد شکمی، خونریزی و افسردگی مقطعی را از خود نشان می‌دهند.

چگونه می‌توانم با درک و همدلی با همسرم در دوران پریودی رفتار کنم؟

برای برقراری یک ارتباط سالم و همدلانه با همسرتان در دوران پریودی، می‌توانید راهکارهایی همچون درک و صبوری، ارتباط باز، حمایت و توجه، تحقیق و آگاهی و حتی در صورت نیاز، مراجعه به مشاور را در دستور کار قرار دهید.

آیا می‌توانم در دوران پریودی با همسرم رابطه جنسی داشته باشم؟

اگر با رابطه در دوران پریودی از نظر بهداشتی مشکلی ندارید، این روند می‌تواند برای شما بی خطر باشد. هر چند که باید ملاحظات لازم را در مورد افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌های مقاربتی مورد توجه قرار دهید. البته از نظر شرعی توجه داشته باشید که مقاربت و رابطۀ جنسی در دوران قاعدگی بانوان حرام است. زن و شوهر نمی‌توانند با هم از طریق واژن رابطۀ جنسی داشته باشند. برخی از مراجع قائل به وجوب پرداخت کفاره برای نزدیکی در ایام پریود هستند. تا پریودی خانم تمام نشده باشد، رابطۀ جنسی با شوهر بر هر دو حرام است.

اگر همسرم در دوران پریودی رفتار نامناسبی از خود نشان داد، چه کار کنم؟

به طور کلی، ارتباط با همسر، توجه و حمایت، آگاهی و تحقیق و در صورت لزوم مشورت با متخصصان می‌تواند به شما کمک کند تا با رفتارهای نامناسب همسرتان در دوران قاعدگی مقابله و روابط سالم‌تری را با وی برقرار کنید.

شما برای درک همسر خود در این دوران چه می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادهای خود را با ما و سایر خوانندگان مجلۀ هرلایف به اشتراک بگذارید. ضمن اینکه می‌توانید با مطالعۀ دیگر مقالات سایت، آگاهی خود را از زنان و نیازهایشان افزایش دهید.