هرلایف بلاگ چرخه قاعدگی پریود مردها چطور می‌توانند با زنان و پریود آنها برخورد مناسب و هوشمندانه‌ای داشته باشند؟

مردها چطور می‌توانند با زنان و پریود آنها برخورد مناسب و هوشمندانه‌ای داشته باشند؟


آگاهی مردان درباره قاعدگی

خونریزی پریود رویدادی طبیعی است که ماهانه برای تعداد بیشماری از زنان دنیا اتفاق می‌افتد. این واقعه طبیعی هم از نظر جسمی و هم روانی روی زنان اثر می‌گذارد. سالیان طولانی در نقاط مختلف دنیا به آن به چشم موضوعی غیر قابل توصیف و شرم‌ آور نگاه شده است. این روزها، با اطلاع‌ رسانی بیشتر و دعوت از مردان برای درک این دوران، مدیریت اوضاع تا حد زیادی برای زنان و دختران راحت‌تر شده است. هنوز هم جای گفتن از پریود و فرهنگ‌ سازی درباره آن وجود دارد. در این مطلب به شما می‌گوییم که مردها چطور می‌توانند با زنان و پریود آنها برخورد مناسب و هوشمندانه‌ای داشته باشند؟

گام نخست؛ شناخت پریود و موضوعات مربوط به آن

زنان و دختران در زندگی خود با مردان مختلفی رو به‌ رو می‌شوند و ارتباط دارند. مردان در جایگاه پدر، برادر، آشنایان و خویش، همکار یا عضوی از اجتماع با زنان و دختران در تماس‌ هستند.

برای همین، لازم است که درباره رویداد طبیعی قاعدگی آگاهی کافی داشته باشند. نخستین گام در پاسخ به این پرسش چیست؟ مردها چطور می‌توانند با زنان و پریود آنها برخورد مناسب و هوشمندانه‌ای داشته باشند؟ با آگاهی. هرچه که اطلاعات همه درباره پریود بیشتر باشد، برخورد صحیح‌تری با زنان و دختران خواهد شد. درک آنچه روی می‌دهد از مهم‌ترین بخش‌های آگاهی‌ رسانی به عموم درباره پریود است.

پریود واقعاً چیست؟

از دوران بلوغ تا یائسگی، پوشش داخلی رحم در طی فواصلی منظم (یا غیرمنظم) ریزش می‌کند. این ریزش شامل بافت سلولی، مخاط و خون است. این مخلوط مایعات از واژن خارج و به عنوان خونریزی پریود شناخته می‌شود. هر دوره معمولی پریود بنا به بدن و هورمون‌های فرد می‌تواند بین ۳ تا ۷ روز طول بکشد.

شروع خونریزی پریود، اولین روز از چرخه قاعدگی است. چرخه توسط هورمون‌های مختلف (پروژسترون و استروژن) در بدن کنترل می‌شود. این هورمون‌ها آزاد شدن تخمک را در فرآیندی به نام تخمک‌ گذاری کنترل می‌کنند. در این زمان، رحم برای لقاح و بارداری آماده می‌شود و اگر بارداری اتفاق نیفتد، سیکل قاعدگی دوباره شروع می‌شود.

اولین قاعدگی زنان چه زمانی است؟

مردها چطور می‌توانند با زنان و پریود آنها برخورد مناسب و هوشمندانه‌ای داشته باشند

مردها چطور می‌توانند با زنان و پریود آنها برخورد مناسب و هوشمندانه‌ای داشته باشند؟ باید اطلاعاتشان را بیشتر و بیشتر کنند. برای مثال درباره سن قاعدگی و چگونگی آن بیشتر بدانند. مثلاً بدانند که پریود معمولاً بین سنین ۸ تا ۱۴ سالگی شروع می‌شود (بعضی از افراد زودتر یا دیرتر آن را تجربه می‌کنند).

محصولات بهداشت قاعدگی کدام‌اند؟

در دوران پریود از تامپون، پدها یا نوارهای بهداشتی برای کنترل خونریزی استفاده می‌شود. ابزارهای دیگری هم وجود دارند که به آن‌ها کاپ یا فنجان قاعدگی گفته می‌شود. کاپ قاعدگی فنجانی لاستیکی یا سیلیکونی و کوچک است که در واژن قرار می‌گیرد.

تامپون و کاپ قاعدگی در واژن قرار می‌گیرند و با جذب و جمع‌ آوری خون به مدیریت خونریزی کمک می‌کنند. پدها هم در لباس زیر جای می‌گیرند و خون را به خود جذب می‌کنند. محصولات متنوع دیگری مانند لباس‌های زیر مخصوص هم برای حفظ بهداشت این دوران وجود دارند.

آیا پریود واقعاً دردناک است؟

درد پریود

بله، واقعیت این است که پریود برای هر کس تجربه‌ای متفاوت به همراه می‌آورد. با این حال، بیشتر زنان و دختران آن را با درد و ناراحتی‌های فراوان پشت سر می‌گذارند. دردهای قاعدگی شکل‌های مختلفی دارند:

  •  گرفتگی شکم و درد در ناحیه پایینی آن.
  •  سردرد، احساس تهوع و عوارض متنوع دیگر.

این علائم پیش از پریود، در طول و شاید بعد از آن رخ بدهند. توصیف دردهای قاعدگی برای کسی که تجربه آن را ندارد، کار ساده‌ای نیست.

برای درک بهتر آن، باید بگوییم که تقریباً مثل این است که کسی اندام‌های شما را از داخل گرفته و فشار می‌دهد. در بیشتر افراد، دردی مبهم با انقباضات رحمی رخ می‌دهد. کمردرد، اسهال و تغییرات خلقی هم از علائم و عوارض پریود هستند.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) چیست و چرا باعث نوسانات خلقی می‌شود؟

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مجموعه‌ای از علائم جسمی و روانی است که در هفته منتهی به پریود رخ می‌دهند.

علائم قبل از قاعدگی متفاوت هستند و بر اساس واکنش فرد به تغییرات هورمونی در بدن رخ می‌دهند. برخی از افراد نشانه‌های این سندرم را تجربه نمی‌کنند و برای بعضی دیگر هم علائم بسیار شدید هستند.

علائم رایج شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تغییر اشتها (زیاد یا کم شدن).
  • احساس گریه و غم.
  •  تحریک‌ پذیری خلقی.
  • کم شدن تمرکز.
  • تورم سینه‌ها.
  • بی‌ حالی.
  • سردرد.

مردها چطور می‌توانند با زنان و پریود آنها برخورد مناسب و هوشمندانه‌ای داشته باشند؟ با درک علائمی که گفته شد. اگر کسی در اطرافتان دچار این سندرم می‌شود، او را درک کنید و سعی نکنید که این موضوع را کم‌ اهمیت جلوه بدهید. همدلی در این دوره بسیار مهم است.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

گام دوم؛ حمایت! مردان برای حمایت بیشتر زنان در دوره پریود چه کنند؟

آگاهی مردان درباره پریود زنان

پریود بیماری یا مقوله‌ای شرم‌ آور و کثیف نیست. مردان باید بدانند که این موضوع بسیار طبیعی است و با درک علائم و عوارض آن می‌توانند دوران راحت‌تری را برای زنان به وجود بیاورند. برای مثال، به توصیه‌های زیر توجه کنند:

  • با محصولات قاعدگی آشنا باشند تا در صورت نیاز بتوانند آن‌ها را برای زنان و دختران اطراف خود تهیه کنند.
  • با مردان و پسران دیگر درباره این موضوع صحبت کنند و به آن‌ها اطلاعات کافی درباره پریود و همراهی با زنان بدهند.
  • روش‌های کنترل درد در این دوران را بشناسند تا بتوانند به همسر، خواهر و یا شریک عاطفی کمک کنند. برای مثال، قرص‌های مسکن در اختیارشان قرار دهند، کیسه آب جوش یا دمنوش‌های تسکین دهنده آماده کنند.
  • ماساژ دادن ناحیه کمر برای کاهش درد و گرفتگی ناشی از انقباضات رحمی هم ایده بسیار خوبی است. با این کار هم به کم شدن درد افراد کمک می‌کنند و هم همدلی خود را نشان می‌دهند که بسیار دلگرم کننده است.
  • زنان و دختران در دوره پریود و پیش از آن کمی حساس می‌شوند. این حساس شدن با واکنش‌های متفاوت مانند گریه کردن یا شاید عصبانی شدن همراه است. مردان باید با علم به این موضوع، از زنان و دختران حمایت روانی و روحی کنند.

پریود رویدادی طبیعی است؛ همه باید درباره‌اش بدانند

اطلاع‌رسانی درباره پریود

  • نیمی از جمعیت دنیا را زنان تشکیل می‌دهند، آگاهی درباره تجربه ماهانه آن‌ها برای همه از جمله مردان واجب است.
  • مردان می‌توانند با کسب اطلاعات کافی درباره پریود و عوارض آن به ساده‌تر گذشتن این دوره برای زنان کمک کنند.
  • در دوران پریود پای عوارض جسمی و روحی در میان است. پس مردان باید حواسشان به همه این‌ موارد باشد و همراهی و همدلی از خود نشان بدهند.

با اپلیکیشن هرلایف، امکان مدیریت و دنبال کردن چرخه قاعدگی برای زنان وجود دارد. این اپلیکیشن امکانات جذاب دیگری مانند ارائه مطالب به‌ روز و علمی را هم فراهم می‌کند. در ضمن، یکی از خدمات جذابش، امکان به اشتراک‌ گذاشتن تاریخ پریود و علائم آن با همسر، شریک عاطفی یا هر کس دیگر است. آن را نصب کنید و از خدماتش بهره مند شوید.

پرسش‌های پرتکرار

مردها چطور می‌توانند با زنان و پریود آنها برخورد مناسب و هوشمندانه‌ای داشته باشند؟

اطلاعات خود را درباره پریود و دوره پیش از آن بالا ببرند تا بتوانند واکنش‌ها و علائم زنان و دختران را درک کنند. آگاهی از روش‌های همدلی روحی و رسیدگی به مشکلات جسمی مانند درد شکم هم در این مسیر مؤثر است.

آیا درست است از زنی که پریود شده، درباره این موضوع سؤال کنید؟

بله، اگر مؤدبانه و با همدلی درباره این موضوع و نیاز به کمک فرد از او سؤال شود، مشکلی نیست. البته باید در نظر بگیرید که واکنش‌ها و خواسته‌های هر فرد متفاوت است و باید در تناسب با این‌ها، وارد بحث و گفتگو شوید.