هرلایف بلاگ سبک زندگی زیبایی ریزش فصلی مو: علل اصلی و بهترین روش درمان آن

ریزش فصلی مو: علل اصلی و بهترین روش درمان آن


ریزش مو در پاییز

ریزش فصلی مو یکی از دغدغه‌هایی است که بسیاری از افراد و به ویژه خانم‌ها را نگران می‌کند. هنگام پاییز که می‌شود، باز هم خانم‌ها و آقایان با ریزش موهای خود مواجه می‌شوند. اما باید به این موضوع واقف بود که ریزش مو در فصول پاییز، زمستان، بهار و تابستان امری عادی است.

علل مهمی که باعث ریزش مو در فصل‌های مختلف می‌شوند، تغییر دما، رطوبت و همچنین میزان تابش نور خورشید هستند. در حالی که با تغذیۀ مناسب، مدیریت استرس، استفاده از محصولات مناسب برای تغذیه و مراقبت مو و حفظ رطوبت مو می‌توان تا حد زیادی ریزش مو را کاهش داد.

ریزش فصلی مو چیست؟

ریزش فصلی مو افزایش طبیعی و موقت ریزش مو به حساب می‌آید که در زمان‌های خاصی از سال، معمولاً در پاییز و گاهی در بهار رخ می‌دهد. این رویداد، بخشی از چرخۀ رشد موست و اغلب با تغییرات محیطی مانند تغییر در نور روز، دما و رطوبت ارتباط دارد. در ضمن، می‌تواند برنامه‌های بیولوژیکی بدن و الگوهای رشد مو را تحت تأثیر قرار دهد.

در واقع می‌توان رشد موهای انسان را در سه مرحلۀ فاز رشد مو (Anagen)، فاز انتقالی (Catagen) و فاز استراحت و ریزش (Telogen) دسته بندی کرد. آن زمان که شما ریزش فصلی موهای خود را تجربه می‌کنید، در حقیقت در فاز سوم قرار دارید.

هرلایف، اپ جامع سلامت بانوان

  • تقویم پیش بینی و محاسبۀ قاعدگی و تخمک گذاری
  • امکان اضافه کردن «همراه» برای درک بیشتر از حال و روز شما
  • مشاورۀ آنلاین با پزشک‌های متخصص در دسته بندی‌های متنوع
  • مشاهدۀ رشته استوری‌های سفارشی متناسب با علائم روز شما
  • اشتراک گذاری تجربیات و خواندن تجربۀ دیگران

دلایل ریزش فصلی مو

دلایل ریزش فصلی مو

اگر بخواهیم نگاهی کلی به دلایلی بیندازیم که باعث ریزش مو در فصل‌های مختلف سال می‌شوند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

در تابستان

با اینکه در تابستان‌ها بخشی از موها در فاز استراحت و ریزش قرار دارند، اما دلایلی مانند افزایش شدت نور خورشید، کمبود آب بدن، افزایش تعریق، تغییر شرایط پوست سر، تغییرات برنامۀ غذایی و استرس می‌توانند چند علت ریزش مو در تابستان به حساب آیند.

در زمستان

در زمستان که سردترین فصل سال محسوب می‌شود، کمبود نور و حرارت معمولی خورشید، استرس مربوط به فصل سرد، پوشیدن کلاه گرم و تغییر برنامۀ رژیم غذایی باعث افزایش میزان ریزش فصلی مو می‌شوند. البته باید توجه داشته باشید که گروهی از موهای شما در فاز استراحت و ریزش قرار دارند و نمی‌توان انتظار داشت که همچنان باقی بمانند.

در پاییز

در فصل پاییز هم ریزش مو به دلایلی مشابه فصول دیگر رخ می‌دهد. برای مثال چرخۀ رشد فصلی مو، کاهش نور خورشید، تغییرات محیطی، استرس و تغییر رژیم غذایی در فصل پاییز هم بر روند ریزش موهای شما اثر دارند.

ریزش مو در فصل پاییز

ریزش مو در پاییز یک پدیده رایج است و تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد:

چرخه رشد فصلی مو

چرخه رشد فصلی مو

در طول تابستان، بدن موهای بیشتری را برای محافظت از پوست سر در برابر آفتاب حفظ می‌کند. در پاییز، همان موها وارد فاز استراحت و ریزش می‌شوند تا موهای قدیمی ریخته و امکان رشد موهای جدید فراهم شود. به همین دلیل افراد متوجه افزایش ریزش مو می‌شوند.

کاهش نور خورشید

سطح پایین نور خورشید در پاییز بر تولید ملاتونین و سروتونین تأثیر می‌گذارد. همین موضوع بر رشد مو تأثیر می‌گذارد. نور خورشید کمتر می‌تواند ویتامین (D) را که برای سلامت فولیکول مو مفید است، کاهش دهد. بنابراین،  ریزش مو در فصل زمستان و پاییز افزایش می‌یابد.

تغييرات محيطى

هوای سرد و خشک پاییز می‌تواند با خشکی پوست سر همراه شود. این مسئله باعث شکننده شدن مو و یا افزایش احتمالی شکستن موها می‌شود. از طرفی دیگر، قرار گرفتن در معرض گرمایش داخلی نیز می‌تواند مو را خشک کند و آن‌ها را شکننده‌تر و آسیب پذیرتر کند.

استرس

استرس و فشار عصبی در محیط کار، درس و زندگی باعث تشدید روند ریزش مو در فصل پاییز خواهند شد. بنابراین، نباید عامل «استرس» را در افزایش ریزش مو نادیده گرفت.

تغييرات رژیم غذایی

تغییر در رژیم غذایی در طول فصول پاییز و زمستان، مانند کاهش مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، می‌تواند بر سلامت مو تأثیر بگذارد. کاهش سطح پایین مواد مغذی مانند آهن، روی و بیوتین نیز به نازک شدن مو دامن می‌زند.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی همزمان با تغییرات فصلی، به ویژه در زنان، می‌توانند بر چرخۀ رشد مو تاثیر بگذارند و منجر به افزایش ریزش مو شوند.

چه زمانی ریزش فصلی مو قطع می‌شود؟

پایان ریزش فصلی مو با مدیریت شرایط و علل به وجود آورندۀ آن امکان پذیر است.  بنابراین می‌توان انتظار داشت که خانم‌ها و حتی آقایان با مدیریت استرس، پیروی از رژیم غذایی سالم، استفاده از محصولات مغذی و محافظت کننده از مو و توجه به چرخۀ رشد موهای خود، به ریزش موی فصلی خود پایان دهند.

ریزش فصلی مو چقدر طول می‌کشد؟

ریزش فصلی مو چقدر طول می‌کشد

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که ریزش فصلی مو چقدر طول می‌کشد؟ باید بگوییم که ریزش فصلی مو ممکن است ۱ تا ۲ ماه طول بکشد. پس از آن روال رشد و ریزش مو به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. با این حال نباید فراموش کرد که با توجه به تأثیر هر یک از عوامل اصلی ریزش مو و میزان کنترل این عوامل، مدت زمان ریزش مو در هر فصل فرق خواهند کرد.

درمان ریزش فصلی مو

راهکارهای مختلفی وجود دارند که شما با کمک آنها می‌توانید ریزش فصلی موهای خود را درمان کنید. 

بهبود برنامۀ غذایی

بهتر است برای پیروی از رژیم غذایی سالم، موادی را مصرف کنید که نیاز شما را به ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، اسید چرب غیراشباع و فیبر تأمین می‌کنند. 

  • هویج
  • سبزیجات
  • میوه
  • لبنیات 
  • ماهی و مرغ 
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  •  آجیل و دانه‌ها
  • تخم مرغ
  • حبوبات و غلات 

نوشیدن آب کافی و همچنین مصرف مکمل‌های غذایی مانند آهن، زینک، ویتامین دی و امگا ۳ در درمان ریزش مو اثر قابل توجهی دارند.

مراقبت از پوست سر

برای مراقبت از پوست سر می‌توانید به ماساژ دادن پوست سر با روغن نارگیل و روغن کرچک اقدام کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید از اسکراب ملایم پوست سر برای حذف سلول‌های مرده پوست و ایجاد پوست جدید استفاده کنید.

استفاده از محصولات مراقبت از مو

استفاده از شامپو، ماسک، سرم و سایر محصولاتی که به حفاظت، تغذیه، حفظ رطوبت و تقویت موها کمک می‌کنند، در درمان ریزش مو مؤثر هستند.

مدیریت استرس

استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند یوگا، مدیتیشن و استفاده از جلسات مشاوره برای کاهش استرس و فشار عصبی مفید هستند.

مشورت با پزشک متخصص پوست و مو

برای اینکه بهترین روش درمان را انتخاب کنید و محصولات مناسبی را برای مراقبت از پوست و موی خود بخرید، بهتر است از مشاورۀ پزشک متخصص پوست و استفاده کنید.

پیشگیری از ریزش فصلی مو

اگر تصمیم دارید که مرحلۀ پیشگیری از ریزش فصلی مو را به درستی پشت سر بگذارید، بهتر است که چند نکتۀ مهم را در نظر داشته باشید:

  • مشورت با متخصص پوست و مو
  • پیروی از رژیم غذایی متعادل
  • نوشیدن آب کافی
  • پیروی از روتین مراقبت از پوست و موی مناسب
  • کاهش استفاده از روش‌های حرارت دادن مو
  • مراقبت از پوست سر
  • کوتاه کردن منظم مو
  • مدیریت استرس

نکات مهم در مورد ریزش مو در پاییز

  • علل مهمی که باعث ریزش مو در فصل‌های مختلف می‌شوند، تغییر دما، رطوبت، استرس، رژیم غذایی نامناسب و همچنین میزان تابش نور خورشید هستند.
  • با پیروی از رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب کافی، مصرف مکمل‌های غذایی، مدیریت استرس، کنترل تعادل هورمونی، محافظت و تقویت پوست سر و مو و حفظ رطوبت مو در درمان ریزش مؤثر هستند.
  • شما با نصب اپلیکیشن هرلایف می‌توانید از مشاورۀ پزشک متخصص پوست و مو در کلینیک هرلایف بهره مند شوید. در ضمن فرصت مطالعه دربارۀ سلامت زنان از ابعاد مختلف را به دست خواهید آورد.

پرسش‌های پرتکرار

ریزش مو در تابستان بیشتر است یا زمستان؟

طبق مطالعات بیشترین ریزش مو در تابستان و کمترین میزان آن در زمستان است.

ریزش موی فصلی چقدر طول می کشد؟

ریزش فصلی مو ممکن است ۱ تا ۲ ماه طول بکشد.