هرلایف بلاگ سبک زندگی زیبایی از چه سنی روتین مراقبت پوستی را شروع کنیم؟

از چه سنی روتین مراقبت پوستی را شروع کنیم؟


از چه سنی روتین مراقبت پوستی را شروع کنیم

شبکه‌های اجتماعی پر از روتین‌های پوستی رنگارنگ شده‌اند. بیشتر آن‌ها هم اصولی سخت یا محصولاتی گران را برای زیبایی و پیشگیری از پیری توصیه می‌کنند. داشتن روتین پوستی واقعاً ایده خوبی است، اما باید بگوییم که بسیاری از چیزهایی که توصیه می‌شوند، غیرضروری‌اند. برای داشتن روتینی مناسب، رعایت چند اصل ساده کافی است؛ درمان مشکلات احتمالی پوست، مرطوب‌ کردن آن و محافظت در مقابل نور خورشید با ضد آفتاب. رعایت چنین روتینی برای هر سن و سالی واجب است. اما اجازه بدهید که نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم و به شما بگوییم که از چه سنی روتین مراقبت پوستی را شروع کنیم. 

بهترین سن شروع استفاده از روتین پوستی چیست؟

آکادمی پوست آمریکا سن ۲۰ سالگی به بعد را برای اجرای روتین پوستی پیشنهاد می‌کند. به نظر می‌رسد که این سن موقع مناسبی برای رسیدگی جدی‌تر به پوست است. توجه به پوست در سنین پایین‌تر هم اهمیت دارد، اما نباید شامل اصولی پیچیده یا استفاده از محصولات رنگارنگ موجود در بازار باشد. در هر سنی، استفاده از کرم ضد آفتاب و مرطوب نگه داشتن پوست کافی است. 

اشعه ماوراء بنفش خورشید به پوست آسیبی جدی می‌رساند، بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب مهم‌ترین بخش مراقبت از پوست در هر سنی است. البته این توصیه نوزادان زیر ۶ ماه را شامل نمی‌شود، چون پوستشان بسیار حساس است و نباید از محصولات پوستی استفاده کنند. به طور کلی هم محصولات مختلف پوستی شامل مواد محرکی هستند که شاید استفاده از آن‌ها در سن نامناسب، پوست را حساس و تحریک کند و شاید نتایج و عوارض ناخوشایندی مانند درماتیت تماسی را به همراه می‌آورد.

 استفاده از محصولات پوستی غیرضروری نه تنها باعث بهبود وضعیت و سلامت پوست نمی‌شود، بلکه سد و محافظت پوست از بدن را مختل می‌کند و سلول‌های آن را تغییر می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین محصولاتی که چنین عارضه‌ای به همراه می‌آورد، کرم‌های رتینول و محصولات ضدپیری هستند. پس در پاسخ به اینکه از چه سنی روتین مراقبت پوستی را شروع کنیم، باید بگوییم که از حوالی ۲۰ سالگی به فکر استفاده جدی از محصولات توصیه شده از سوی پزشکان و متخصصان باشیم. در سنین زودتر هم فقط مراقبت‌های اولیه را پیش بگیریم.

هرلایف، اپ جامع سلامت بانوان

  • تقویم پیش بینی و محاسبۀ قاعدگی و تخمک گذاری
  • امکان اضافه کردن «همراه» برای درک بیشتر از حال و روز شما
  • مشاورۀ آنلاین با پزشک‌های متخصص در دسته بندی‌های متنوع
  • مشاهدۀ رشته استوری‌های سفارشی متناسب با علائم روز شما
  • اشتراک گذاری تجربیات و خواندن تجربۀ دیگران

چه محصولاتی باید در روتین مراقبت پوستی قرار بگیرند؟

وسایل مختلف برای رسیدگی به پوست در روتین پوستی

برای انتخاب محصولات موجود در روتین پوستی باید به سن، وضعیت پوست و سلامت عمومی فرد توجه شود. چیزی که برای ما مناسب است، شاید برای دیگری مناسب نباشد. مثلاً، برخی از افراد نسبت به مواد عطری یا برخی نگهدارنده‌ها در محصولات پوستی و آرایشی حساسیت دارند. بدیهی است که روتین پوستی آن‌ها هم متفاوت از دیگران خواهد بود. 

افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی، مانند روزاسه (rosacea)، آکنه، و درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis)، معمولاً به یک برنامه مراقبت از پوست شخصی نیاز دارند. کسی که بیماری‌های پوستی زمینه‌ای دارد، باید قبل از انجام هر روتین جدیدی با پزشک خود صحبت کند. پس بعد از اینکه فهمیدیم از چه سنی روتین مراقبت پوستی را شروع کنیم، باید به دنبال محصولات مناسب باشیم و بایدها و نبایدها درباره انتخاب‌هایمان را بدانیم.

کدام محصولات را انتخاب کنیم؟

برای اینکه پوستی سالم و زیبا داشته باشیم، باید بدانیم که از چه سنی روتین مراقبت پوستی را شروع کنیم و در واقع، با در نظر گرفتن نیازهای پوستی و شاید درمانی، اقدام به محافظت از خود کنیم. در ادامه، محصولاتی را نام می‌بریم که برای داشتن روتینی اصولی، معمولاً لازم هستند. 

کرم ضدآفتاب

مهم‌ترین و نخستین اقدامی که باید برای پوست خود انجام دهیم، انتخاب یک ضد آفتاب مناسب است. اگر اکنون از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت نکنیم، بعداً پشیمان می‌شویم. آسیب آفتاب به پوست جوان می‌تواند منجر به اثرات طولانی مدت مختلفی شود. هنگامی که افراد در دوران کودکی و نوجوانی خود از کرم ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند، اغلب در بزرگسالی دچار مشکلات زیر می‌شوند:

  • پیری زودرس: قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک، خطوط ریز و افتادگی پوست در سنین پایین شود.
  • هایپرپیگمانتاسیون (Hyperpigmentation): لکه‌های تیره، کک و مک و رنگ ناهموار پوست گاهی به دلیل آسیب نور خورشید ایجاد می‌شود.
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست: اشعه ماوراء بنفش خورشید به دی‌ان‌ای (DNA) سلول‌های پوست آسیب می‌رساند و منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست در سنین بالاتر می‌شود.
  • سد پوستی ضعیف شده: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید مانع طبیعی پوست برای حفاظت از آن را تضعیف می‌کند.

پاک‌کننده‌های پوستی

پاک‌کننده‌های پوستی برای استفاده در روتین پوستی منظم
پاک‌کننده‌های پوستی

پاک‌سازی پوست با محصولات مناسب یا به قول فرنگی‌ها کلینزرها (cleanser) در صبح و شب برای پوست جوانان مهم است. باید یک بار در صبح و یک بار هم در شب، پوست خود را تمیز کنیم. این روند به حفظ پوست از بروز آکنه جلوگیری می‌کند. زمانی که منافذ پوست را تمیز نگه داریم، احتمال تجمع چربی در آن‌ها کم می‌شود و دیگر خبری از جوش یا آکنه نخواهد بود. از پاک‌کننده‌هایی ملایم بهره ببریم تا پوستتان را تحریک نکنند. 

مرطوب‌کننده‌ها

استفاده از مرطوب‌کننده یکی مراحل بسیار مهم در روتین زیبایی هر شخص است.  فرقی نمی‌کند که چه سن و سالی داریم، باید از این محصولات کمک بگیریم و نگذاریم که پوستمان خشک و آسیب‌پذیر شود. استفاده از مرطوب‌کننده‌ای مناسب در صبح و قبل از خواب، ایده بسیار خوبی است و به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می‌کند. ضمناً خطوط و چین و چروک‌های نه چندان جدی را از بین می‌برد و پوستی هیدراته و شفاف به شما پیشکش می‌کند.

کرم و سرم دور چشم

استفاده از کرم و سرم‌های دور چشم هم از اواسط ۲۰ سالگی به بعد توصیه می‌شود. در حدود این سن، پوست شروع به کاهش تولید الاستین و کلاژن ضروری می‌کند. یک کرم و سرم دور چشم به مبارزه با اثرات این فرآیندهای طبیعی پیری کمک خواهد کرد.

کدام محصولات را انتخاب نکنیم؟

در خرید محصولات پوستی باید به ترکیبات و نوع آن‌ها دقت کنیم. حواسمان باشد که از محصولات حاوی مواد زیر اجتناب کنیم:

  • رتینول.
  • ویتامین C.
  • محصولات مبتنی بر الکل.
  • آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs).
  • محصولات حاوی اسانس‌ها (در غلظت های بالا)، عطرها و رنگ‌ها.
  • اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs) یا اسید سالیسیلیک (در غلظت های بالا).

اگر دچار آکنه دوران بلوغ و نوجوانی شده‌ایم، بهترین اقدام مراجعه به متخصص پوست است. معمولاً پزشکان نوعی رتینوئید بدون نسخه را توصیه می‌کنند.

 انجام تست پَچ (Patch testing) را از یاد نبریم

رسیدگی به پوست در روتینی ساده و کاربردی

تست پچ به ما کمک می‌کند، ببینیم که آیا محصول مورد نظرتان باعث تحریک و حساسیت در پوستمان می‌شود یا خیر. با این تست مشخص می‌شود که می‌توانیم از یک محصول استفاده کنیم یا نه. اگر علائمی مانند کهیر یا بثورات پوستی وجود داشته باشد، یعنی ما نسبت به ترکیبات محصول دچار حساسیت هستیم. 

پوست خود را بشناسیم

  • برای اینکه پوستی زیبا و سالم داشته باشیم، باید روتین پوستی مناسبی انتخاب کنیم.
  • نیازی به استفاده از ترفندهای عجیب و غریب برای طراحی روتین پوستی نیست، اصلی‌ترین مواد و محصولات در این روتین شامل کرم ضد آفتاب، تمیزکننده پوست و کرم مرطوب‌کننده می‌شود.
  • نوع پوست خود را بشناسیم و با توجه به نیازها و مشکلات احتمالی آن، برای تدوین و تنظیم روتین پوستی، تصمیم بگیریم.
  • به توصیه‌های غیرعلمی در شبکه‌های اجتماعی توجه نکنیم. بسیاری از روتین‌های پوستی موجود در این شبکه‌ها، اشتباه‌اند یا فقط اهداف تجاری دارند و برای جلب مخاطبان‌اند. 

با پوستی شفاف و سالم، زیباتر از همیشه می‌شویم. پس باید از همان سال‌های جوانی به فکر رعایت نکات مهم مراقبت از پوست باشیم. 

بهترین زمان برای شروع روتین پوستی چیست؟

از حوالی ۲۰ سالگی شروع به استفاده از روتین پوستی کنید، اما در تمام سنین به اصول پایه مانند مصرف ضدآفتاب، مرطوب‌ کردن پوست و توجه به مشکلات اولیه آن مانند آکنه دقت کنید.

از چه محصولاتی در روتین پوستی استفاده نکنید؟

از محصولات حاوی رتینول، ویتامین C، محصولات مبتنی بر الکل، آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs)، محصولات حاوی اسانس‌ها (در غلظت های بالا)، عطرها و رنگ‌ها و اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs) یا اسید سالیسیلیک (در غلظت های بالا) استفاده نکنید.