هرلایف بلاگ سلامت و بیماری‌ها طب سنتی و مکمل زود پریود شدن با طب سنتی؛ راهکارهایی برای مدیریت بهتر قاعدگی

زود پریود شدن با طب سنتی؛ راهکارهایی برای مدیریت بهتر قاعدگی


زود پریود شدن با طب سنتی

عقب افتادن قاعدگی، زمانی که پای بارداری به میان نباشد، یک مشکل رایج در خانم‌ها محسوب می‌شود. روش‌های زیادی وجود دارند که می‌توان برای در زمان مقرر قاعده شدن از آن‌ها استفاده کرد. زود پریود شدن با طب سنتی یکی از این روش‌هاست که با توجه نوع طب سنتی (ایرانی، چینی، ایتالیایی و غیره) گیاهان دارویی و شیوه‌های دیگر به کار رفته در آن متفاوت است. اگر از داروهای خاصی استفاده نمی‌کنید، به احتمال زیاد می‌توانید روال قاعدگی خود را به طور طبیعی تحریک کنید. انجام برخی امور مثل کاهش استرس، خوردن برخی میوه‌ها و سبزیجات و حتی ارگاسم می‌توانند تا حدودی باعث جلو افتادن زمان قاعدگی شوند. اما در اینجا به معرفی راهکارهای طب سنتی برای زود پریود شدن می‌پردازیم.

چه دلایلی باعث عقب افتادن پریود می شوند؟

دلایل عقب افتادن پریود

عوامل زیادی روی عقب افتادن پریود تأثیر می‌گذارند که شاید شایع‌ترین آن‌ها استرس باشد. هر نوع ناراحتی عاطفی ناشی از استرس می‌تواند باعث تولید کورتیزول اضافی در بدن شده و به نوبۀ خود، سیستم غدد درون ریز بدن را مختل کند که روی تأخیر در قاعدگی یا نامنظم شدن آن نیز اثر می‌گذارد. در صورتی که پریود شما عقب افتاده است و باردار نیستید، ممکن است به جز استرس به دلیل یکی از موارد زیر به این حالت دچار شده باشید.

  • نارسایی اولیۀ تخمدان (POI)
  • نزدیک شدن به دوران یائسگی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • وزن خیلی زیاد یا کم
  • استفاده از برخی از روش‌های پیشگیری از بارداری مثل ایمپلنت‌های ضد بارداری، قرص‌های حاوی تک هورمون پروژسترون و دستگاه هورمونی داخل رحمی (IUD هورمونی)
  • مشکلات تیروئید
  • بیماری‌های مزمن همچون دیابت یا بیماری‌های لگنی

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

بهترین دمنوش برای زودتر پریود شدن

در طب سنتی برخی از گیاهان وجود دارند که اگر به صورت دمنوش یا چای نوشیده شوند، به زود پریود شدن منجر خواهند شد. این نوشیدنی‌های مفید به گونه‌ای عمل می‌کنند که با انقباضات رحمی باعث می‌شوند تا رحم پوشش داخلی خود را از بین ببرد. البته از نظر علمی تأثیر این دمنوش‌ها معمولاً ثابت نشده است، اما اثربخشی آنها روی موش‌های آزمایشگاهی به اثبات رسیده و در حال حاضر در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

نکتۀ مهم قبل از استفاده از این دمنوش‌ها، اطمینان از باردار نبودن است. البته می‌توانید در این زمینه از پزشک خود مشورت بگیرید، اما برخی از مواد موجود در گیاهان مورد استفاده در دمنوش‌ها ممکن است روی بارداری یا رشد جنین تأثیر بگذارند.

دمنوش زنجبیل 

دمنوش زنجبیل 

چای زنجبیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای زود پریود شدن با طب سنتی محسوب می‌شود. زنجبیل در صورت مصرف در دوزهای بالا، توانایی کمک به انقباضات رحمی را دارد و می‌تواند باعث تحریک قاعدگی شود. برای تهیۀ این چای به ۲ تا ۳ سانتی متر ریشۀ تازۀ زنجبیل و ۱ فنجان آب گرم نیاز دارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که زنجبیل‌ها را برش داده و آن‌ها را بین ۵ تا ۱۰ دقیقه درون لیوان حاوی آب گرم قرار دهید. سپس در صورت تمایل آن را از صافی رد کنید. برای اثربخشی بهتر این چای بین ۲ تا ۳ بار در روز از آن استفاده کنید.

دمنوش برگ سنا

 برگ سنا یکی دیگر از گیاهانی است که در طب سنتی برای شروع قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه به عنوان یک علف، طبعی گرم و خشک دارد و در ردۀ گیاهان با خاصیت ملین نیز قرار دارد. سنا هم اگر به درستی استفاده شود، در ایجاد انقباضات رحمی مؤثر است. در این واقع این گیاه حاوی موادی است که می‌توانند ماهیچه‌های روده و البته رحم را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها را تحریک کنند. بنابراین دمنوش این گیاه را می‌توان هم برای قاعدگی و هم رفع یبوست استفاده کرد.

برای تهیۀ این دمنوش به ۲ گرم برگ سنا و حدود ۱ فنجان آب گرم نیاز دارید. برگ‌های این گیاه را درون فنجان آب گرم بریزید و چند دقیقه‌ای صبر کنید. سپس آن را از صافی رد کرده و بنوشید. توجه داشته باشید که تجربۀ اسهال حین استفاده از سنا طبیعی است، چون همانطور که گفتیم خاصیت ملین نیز دارد. توصیه می‌شود برای اثربخشی این دمنوش، حداقل ۲ تا ۳ بار در روز از آن میل کنید. اما بیش از ۳ روز از آن استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است باعث بروز ناراحتی‌های شکمی شود. از سویی دیگر، مبتلایان به بیماری‌های گوارشی و رودۀ تحریک پذیر بهتر است از این گیاه استفاده نکنند.

دمنوش سرد تربچه

دمنوش سرد تربچه

تربچه هم یک سبزی خوشمزه و پرخاصیت در سفرۀ ما ایرانی‌ها و هم یک گیاه دارویی کاربردی در طب سنتی است. این ماده با دارا بودن آنتی اکسیدان‌های مختلف یکی از بهترین گزینه‌ها برای مقابله با التهابات و تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. از دیگر فواید این گیاه می‌توان به بهبود عملکرد گوارشی و کمک به پیشگیری از بیماری‌های عفونی به دلیل ترکیبات ضد ویروسی اشاره کرد.

اما این تمام فواید تربچه نیست و گفته می‌شود که چای سرد تهیه شده از این گیاه نیز می‌تواند باعث تحریک رحم شده و منجر به بروز قاعدگی شود. چنین حالتی احتمالاً به دلیل وجود آلکالوئیدها و ساپونین‌های موجود در تربچه رخ می‌دهد. موادی که علاوه بر رحم، می‌توانند ماهیچه‌های معده و روده را نیز تحریک کنند.

برای تهیۀ چای سرد تربچه تنها باید بین ۵ تا ۶ برگ تربچه را با حدود ۱۵۰ میلی لیتر آب درون مخلوط کن بریزید و خوب آن‌ها را با هم ترکیب کنید. سپس مایع یکدست شده را از صافی رد کرده و ۲ تا ۳ فنجان از آن را با فاصله در یک روز بنوشید. مصرف برگ تربچه نه تنها بی خطر است، بلکه به دلیل وجود ویتامین سی و انواع آنتی اکسیدان‌ها بسیار مفید هم خواهد بود.

دمنوش پونۀ کوهی

 دمنوش پونۀ کوهی

پونۀ کوهی یک گیاه دارویی فوق العاده است که در مناطق کوهستانی و البته زمین‌های خشک یافت می‌شود. این گیاه خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد اسپاسمودیک دارد. این گیاه در تعادل هورمون‌های زنانه و تا حدودی تنظیم چرخه‌های پریود نیز مؤثر است. در برخی از فرهنگ‌ها از آن برای تنظیم گردش خون در رحم و کمک به تحریک انقباضات این عضو از بدن خانم‌ها استفاده می‌شود. برای تهیۀ چای پونۀ کوهی می‌توانید یک قاشق از گیاه خشک شدۀ آن را حدود ۵ دقیقه مثل چای دم کنید یا روی آن آب داغ بریزید و اجازه دهید ۵ دقیقه خیس بخورد. برای اثربخشی بهتر دارو نیز توصیه می‌شود مانند سایر دمنوش‌های قبلی آن را ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید.

انواع دمنوش و چای زعفران

زعفران یک گیاه فوق العاده برای برطرف کردن تأخیر قاعدگی زنان محسوب می‌شود. این گیاه کمک زیادی به جریان قاعدگی می‌کند، اگرچه باید قبل از مصرف آن مطمئن شوید که باردار نیستید. در واقع مصرف زیاد زعفران با انقباضات رحمی همراه است که در دوران بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود. 

جالب است بدانید که یکی از دلایل بروز سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، تغییرات سطح سروتونین در مغز است. در چنین حالتی نیز زعفران می‌تواند با تأثیرگذاری روی این روند، باعث کاهش علائم آن همچون افسردگی و بهبود خلق و خو می‌شود. اگر قصد دارید از زعفران برای زود پریود شدن خود استفاده کنید، حتماً دقت داشته باشید که بیش از مقدار مجاز از آن استفاده نکنید، زیرا زیاده روی در مصرف آن می‌تواند خطرناک باشد.

توصیۀ خاصی برای تهیۀ چای زعفران وجود ندارد. تنها کافی است که مقدار مورد نیاز از آن را به صورت دم کرده و بین ۲ تا ۳ فنجان در روز مصرف کنید. دقت داشته باشید که استفاده از زعفران در روزهای پیش از قاعدگی می‌تواند در کاهش علائم پی ام اس کمک کند و بعد از پریود هم می‌تواند باعث کاش درد و اسپاسم عضلانی شود. در ادامه روش‌های مختلف استفاده از زعفران را برای زود پریود شدن با طب سنتی به شما ارائه می‌کنیم:

دمنوش زعفران

برای تهیۀ این چای توصیه می‌کنیم که حتماً زعفران را پودر کنید؛ زیرا پودر زعفران به نسبت رشته‌های آن ترکیبات بیشتری را آزاد و به نسبت خواص بیشتری را به بدن منتقل می‌کند. در ادامه این پودر را در قوری بریزید و با مقداری آب جوش اجازه دهید دم بکشد. زمان دم کشیدن زعفران روی کتری یا سماور در این حالت ۱۰ دقیقه توصیه شده است.

چای زعفران و گلاب

زعفران را به هر روشی که مایل هستید پودر کنید، سپس آن را در ظرف کوچکی بریزید. در ادامه کمی به آن گلاب اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ترکیب به نقطۀ جوش برسد. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید چای مورد نظر خنک شود، سپس آن را با یک قاشق عسل میل کنید.

شربت زعفران

شربت زعفران

این نوع شربت بیش از هر چیز به کاهش دردهای پریود کمک می‌کند. برای تهیۀ آن باید به روش معمول کمی زعفران را آسیاب کرده و سپس آن را با مقدار خیلی کمی آب دم کنید. حدود ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا ذرات زعفران تمام خواص خود را به آب منتقل کند. سپس عصارۀ غلیظ زعفران را با یک لیوان آب مخلوط و بعد از خنک شدن آن را میل کنید. در هر یک از روش‌های ذکر شده از جمله شیوۀ آخر می‌توانید از نبات در کنار زعفران استفاده کنید.

نکتۀ مهم: حداکثر مصرف مجاز زعفران برای هر فرد حدود ۳ رشته یا معادل ۳۰ میلی گرم است. مصرف بیش از ۳ گرم زعفران در یک روز می‌تواند باعث مسمومیت افراد شود.

سیاه دانه برای باز شدن قاعدگی

سیاه دانه یکی از گیاهان دارویی است که می‌توان از آن به منظور باز شدن قاعدگی استفاده کرد. در واقع بر اساس مطالعات منتشر شده در سایت پژوهشکدۀ مرتبط با کتابخانۀ ملی پزشکی آمریکا (ncbi)، روغن سیاه دانه به دلیل محتوای تیموکینون و اسیدهای چرب غیر اشباع خود تأثیر مثبتی بر غلظت استروژن دارد.  این گیاه همچنین خواص ضد التهابی، ضد اسپاسمودیک و تنظیم کننده هورمونی دارد که می‌توانند به تنظیم دوره قاعدگی کمک کنند.

عرق زنیان برای باز شدن قاعدگی

زنیان یکی از گیاهان دارویی با مزاج گرم و خشک محسوب می‌شود که در طب سنتی از آن به منظور بهبود بسیاری از مشکلات، از جمله قاعده آوری استفاده می‌شود. برای پریود شدن پیشنهاد می‌شود که عرق این گیاه مصرف شود، البته به دلیل مزاج گرم آن نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.

مصرف گشنیز و جعفری

مصرف گشنیز و جعفری از سال‌های دور برای باز کردن قاعدگی مورد توجه بوده است. اگرچه هنوز علم این باور مرسوم را تأیید نکرده است، اما مردم همچنان از این دو سبزی برای پریود شدن استفاده می‌کنند. جعفری سرشار از انواع ویتامین همچون (A)، (B)، (C) و (K) است که می‌توانند انقباضات رحمی را به دنبال داشته باشند. بهترین راه استفاده از جعفری، تهیۀ دمنوش آن با استفاده از ۶ گرم برگ جعفری و نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان از این دمنوش طی یک روز است.

ویتامین ث چگونه به باز شدن پریود کمک می‌کند؟

مصرف ویتامین ث یک پیشنهاد عالی برای گذراندن بهتر دورۀ پریودی است، با این حال برخی موارد وجود دارند که باید از آن‌ها آگاه باشید. برای مثال مکمل‌های این ویتامین ممکن است با عوارضی همراه باشند و حتی بدن شما حین مصرف آن به خوبی به پریود شدن واکنش نشان ندهد. شایع‌ترین عارضۀ جانبی مصرف دوزهای بالای این ویتامین، اسهال است و حتی گاهی ممکن است باعث تهوع، استفراغ و سرگیجه هم بشود. البته با نظر پزشک احتمالاً دریافت دوز مناسب از این مکمل تأثیر خاصی روی سلامتی شما ندارد.

نکاتی کوتاه اما مهم درباره راهکارهای طب سنتی برای زود پریود شدن

  • برخی گیاهان دارویی می‌توانند به شروع شدن قاعدگی (در صورت باردار نبودن فرد) کمک کنند.
  • پونۀ کوهی، زعفران، زنجبیل و گیاه سنا از جمله مواردی هستند که می‌توانید با دم کردن آن‌ها بهترین چای‌های قاعده آور را تهیه کنید.
  • البته در صورت عقب افتادن مداوم قاعدگی، توصیه می‌کنیم حتماً با مراجعه به پزشک متخصص علت را جویا شده و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

پرسش‌های متداول

چه گیاهانی برای زود پریود شدن مؤثر هستند؟

– استفاده از گیاهانی همچون پونۀ کوهی، زنجبیل، برگ تربچه و سنا به صورت چای و دمنوش کمک می‌کند تا فرد زودتر پریود شود.

گیاهان دارویی چگونه به پریودی کمک می‌کنند؟

– گیاهان دارویی به دلیل ترکیبات موجود در خود باعث می‌شوند تا ماهیچه‌های رحم دچار انقباض شوند و دیوارۀ آن ریزش کند. بنابراین مصرف مناسب این گیاهان به زودتر پریود شدن کمک می‌کند.

قاعدگی دیررس به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟

– عقب افتادن قاعدگی به دلایل متعددی از جمله استرس، تغییرات هورمونی، مصرف زیاد کافئین و حتی تغییرات آب و هوایی رخ می‌دهد. البته این مشکل می‌تواند ناشی از اختلالات جانبی مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک، فشار خون، دیابت، اختلال در عملکرد تیروئید، تومور غدۀ هیپوفیز و کیست تخمدان نیز باشد.

راهکارهای طب سنتی برای کمک به بهبود روند قاعدگی؛ نظر شما چیست؟

اگر شما هم تجربۀ قاعدگی دیررس را داشته‌اید و با استفاده از طب سنتی توانسته‌اید بر مشکل خود غلبه کنید، می‌توانید تجربیات جالب خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید. ضمن اینکه این امکان برای شما فراهم است تا پاسخ تمامی سؤالات خود را از طریق نصب اپلیکیشن هرلایف یا عضویت در سایت این مجموعه دریافت کنید.