هرلایف بلاگ چرخه قاعدگی پریود چند روز بعد از سینال اف پریود میشویم؟ همۀ نکاتی که باید بدانید

چند روز بعد از سینال اف پریود میشویم؟ همۀ نکاتی که باید بدانید


چند روز بعد از سینال اف پریود میشویم

آمپول سینال اف (فولیتروپین آلفا) یک داروی تزریقی کمک باروری هورمونی است که به عنوان یک محرک فولیکول در تحریک تخمدان‌ها برای رشد تخمک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این دارو برای کاربردهای گوناگونی همچون کمک کردن به رشد و بالغ شدن فولیکول‌های تخمدانی در افراد دارای مشکل تخمک گذاری و زنان استفاده کننده از درمان‌های کمک باروری همچون آی یو آی (IUI) و آی وی اف (IVF) استفاده می‌شود. همچنین در بهبود تولید اسپرم در مردان مبتلا به اسپرماتوژنز و زنانی که به دلیل کمبود هورمون‌های (FSH) و (LH) نمی‌توانند به صورت طبیعی تخمک گذاری کنند نیز کاربرد دارد. اگر برای شما هم سؤال است که چند روز بعد از سینال اف پریود میشویم، ادامۀ مطلب را دنبال کنید.

پس از تزریق آمپول سینال اف ممکن است بخاطر تزریق این آمپول
با عقب افتادن پریود روبرو شوید.

تخمک گذاری چیست؟

در تعریف سادۀ تخمک گذاری باید بگوییم که این روند زمانی رخ می‌دهد که یک تخمک از تخمدان آزاد می‌شود. در هر بار تخمک گذاری طبیعی، تنها یک عدد تخمک رها می‌شود و به سمت لولۀ فالوپ حرکت می‌کند. تخمک آزاد شده درون این لوله قرار می‌گیرد و منتظر بارور شدن توسط اسپرم می‌شود. 

به طور کلی، فرآیند تخمک گذاری در زمانی که بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس هورمون گنادوتروپین را آزاد می‌کند، شروع می‌شود. از سوی دیگر، گنادوتروپین خود باعث آزاد کردن دو هورمون مؤثر دیگر برای تخمک گذاری می‌شود. هورمون اول (FSH) نام دارد و به عنوان هورمون محرک فولیکول شناخته می‌شود. هورمون دوم نیز (LH) است و به عنوان هورمون لوتئینه فعالیت می‌کند.

هورمون (FSH) در هر دو گروه زنان و مردان ترشح می‌شود و با تأثیر بر عملکرد تخمدان‌ها و بیضه‌ها، نقش مهمی در رشد و تولید مثل جنسی دارد. البته ناگفته نماند که این هورمون زمانی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد که در کنار هورمون (LH) ترشح شود. (LH) به عنوان یک مادۀ شیمیایی در بدن فرآیندهای مهمی را بر عهده دارد که در نهایت برای حمایت از تحریک تخمک گذاری، باروری و بارداری مهم است. به همین جهت اگر در باروری یا قاعدگی خود دچار مشکل شوید، احتمالاً پزشک متخصص آزمایشی برای بررسی سطح این هورمون‌ها در بدن شما تجویز می‌کند.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

محاسبه زمان تخمک گذاری

طول چرخۀ پریودی مبنای محاسبۀ زمان تخمک گذاری قرار می‌گیرد و به اولین روز از خونریزی قاعدگی تا روز اول قاعدگی بعدی اطلاق می‌شود. این زمان در افراد مختلف متفاوت است، اما به طور کلی یک قاعده وجود دارد و آن هم این است که برای تعیین زمان تخمک گذاری، باید ۱۴ روز از آخرین روز سیکل چرخۀ قاعدگی (یک روز قبل از شروع خونریزی پریود) خود کم کنید تا بتوانید زمان تقریبی تخمک گذاری را محاسبه کنید. برای اینکه به طور دقیق‌تر بدانید که تخمک گذاری چند روز بعد پریود است، می‌توانید مطلب مرتبط با آن را در هرلایف مشاهده و بررسی کنید.

با این تفاسیر، یک زن با چرخۀ قاعدگی منظم ۲۸ روزه، تخمک گذاری خود را در روز ۱۴ هر سیکل انجام می‌دهد. بنابراین در صورتی که این چرخه طولانی‌تر از این زمان یا حتی کمتر از آن باشد، تاریخ تقریبی تخمک گذاری به همان میزان تغییر می‌کند. روش‌های دیگری نیز وجود دارند که در تعیین تاریخ تخمک گذاری می‌توانند کمک کننده باشند. 

کیت‌های پیش بینی تخمک گذاری (OPK)

کیت‌های پیش بینی تخمک گذاری (OPK)

این روش به عنوان یکی از دقیق‌تری راه‌ها در تشخیص زمان تخمک گذاری عمل می‌کند. نحوۀ تشخیص زمان رها شدن تخمک از این طریق با بررسی سطح هورمون لوتئینیزه کننده سنجیده می‌شود. میزان این هورمون ۳۶ ساعت قبل از تخمک گذاری به اوج خود می‌رسد. به همین دلیل کیت‌های استاندارد تخمک گذاری را می‌توان یکی از دقیق‌ترین و بهترین گزینه‌های تشخیص زمان دقیق تخمک گذاری دانست.

دمای پایۀ بدن

در زمان تخمک گذاری، دمای بدن در اول صبح بین نیم تا ۱ درجه افزایش پیدا می‌کند. گاهی اوقات شاید افراد خود متوجه این تغییر دمایی شوند، اما در اغلب مواقع به دلیل تغییرات کم دمایی، به یک دماسنج حساس برای اندازه گیری آن نیاز است. دماسنجی که بتواند تغییرات را در یک دهم درجه نیز نشان دهد.

ترشحات واژن

یکی دیگر از نشانه‌های تشخیص تخمک گذاری، توجه به مخاط دهانۀ رحم است. بیشتر بانوان در روزهای منتهی به زمان تخمک گذاری شاهد ترشحات شفاف (چیزی شبیه به سفیدۀ تخم مرغ) خواهند بود. بنابراین اگر در کنار سایر عوامل، به نوع ترشحات توجه شود هم می‌توان تا حدودی زمان تقریبی تخمک گذاری را تشخیص داد.

علائم تخمک گذاری

علائم تخمک گذاری

تخمک گذاری یک تغییر مهم در فیزیولوژی بدن زنان است که ممکن است با تغییراتی در افراد همراه باشد. البته این تغییرات گاهی به قدری ظریف هستند که تشخیص آن‌ها به سادگی و بدون توجه کافی ممکن نیست. اما بسیاری از افراد تخمک گذاری را با علائمی همچون درد زیر شکم و حتی حساس شدن سینه‌ها تجربه می‌کنند. در ادامه به سایر علائم تخمک گذاری می‌پردازیم:

  • افزایش میل جنسی
  • نفخ شکم
  • لکه بینی سبک (کمتر رایج)
  • تغییر در اشتها و خلق و خو
  • افزایش حس بویایی و چشایی

آمپول سینال اف چیست؟

تخمک گذاری به عنوان یک روند طبیعی در بدن زنان ممکن است به دلایل مختلف با اختلال مواجه شود. این موضوع را تا حدودی می‌توان از پریودهای نامنظم و یا پریود نشدن متوجه شد. اما درمان‌هایی وجود دارند که می‌توانند منجر به تخمک گذاری در افراد شوند. آمپول سینال اف یک داروی القای تخمک گذاری محسوب می‌شود که هم در درمان ناباروری مردان و هم زنان کاربرد دارد. 

همانطور که گفتیم، (FSH) یک هورمون مهم در زنان برای رشد فولیکول است که در نهایت منجر به تخمک گذاری می‌شود. کمبود این هورمون باعث ایجاد مشکل در تخمک گذاری خواهد شد که با تزریق امپول سینال اف این مشکل برطرف می‌شود. جالب است بدانید که همین هورمون، به عنوان یک هورمون جنسی در مردان و تولید اسپرم نیز کاربرد دارد. بنابراین کمبود آن می‌تواند منجر به افت قدرت باروری مردان شود که در صورت تجویز امپول سینال اف قابل برطرف شدن خواهد بود.

چه کسانی نباید از آمپول سینال اف استفاده کنند؟

چه کسانی نباید از آمپول سینال اف استفاده کنند؟

افرادی که باردار هستند نباید از این دارو استفاده کنند. از دیگر شرایطی که افراد در صورت ابتلا به آن‌ها نباید از آمپول سینال اف استفاده کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سقط جنین اخیر یا متعدد
  • سابقۀ حاملگی خارج از رحم
  • بزرگ شدن تخمدان
  • نارسایی اولیۀ غدد جنسی
  • سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS)
  • خونریزی غیر طبیعی رحم با منشأ نامشخص
  • کیست تخمدان
  • اختلالات تیروئید کنترل نشده
  • ضایعات داخل جمجمه

چند روز بعد از سینال اف پریود میشویم؟

پس از تزریق سینال اف، معمولاً پریودی در ۱ تا ۲ هفته بعد از آن انتظار می‌رود. اما در برخی از موارد ممکن است این زمان متغیر باشد و به عوامل مختلفی مانند وضعیت سلامتی و هورمون‌های بدن شما بستگی داشته باشد.

تاخیر در پریود با آمپول سینال اف ممکن است؟

تاخیر در پریود با آمپول سینال اف ممکن است؟

بله، تأخیر در پریودی پس از تزریق آمپول سینال اف ممکن است. این تأخیر به دلایل مختلفی مانند تنظیمات هورمونی بدن، استرس، بیماری‌ها، تغذیه نامناسب و یا وزن زیاد/کم می‌تواند رخ دهد. اگر پریودی شما تأخیر داشته و در عین حال باردار نیستید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا علت عقب افتادن پریود را مشخص و درمان مناسب را تعیین کنید. البته توجه داشته باشید که برای انجام تست بارداری بهتر است حداقل ۲ هفته از تزریق آمپول سینال اف گذشته باشد تا به نتایج قابل اطمینان‌تری دست پیدا کنید.

نکات مهم پریود بعد از سینال اف

  • تخمک گذاری یک روند طبیعی در بدن زنان است که طی آن تخمک از تخمدان آزاد شده و برای بارور شدن توسط اسپرم به سمت لوله‌های فالوپ حرکت می‌کند.
  • هورمون‌های (FSH) و (LH) در روند تخمک گذاری مؤثر هستند، به صورتی که بروز اختلال در آن‌ها باعث اختلال در تخمک گذاری می‌شود.
  • اختلال در تخمک گذاری که با پریودهای نامنظم و یا قطع کامل پریود بروز پیدا می‌کند، عاملی برای ناباروری محسوب می‌شود. در چنین شرایطی نیاز به درمان‌هایی است که هورمون‌های فوق را تحریک به ترشح کنند.
  • آمپول سینال اف یک داروی هورمونی کمک باروری است که باعث ترشح (FSH) در بدن زنان و مردان می‌شود و مشکلات مربوط به تخمک گذاری و تولید اسپرم (در صورتی که به این هورمون مربوط باشند) را برطرف می‌کنند.
  • نظر شما دربارۀ کارایی آمپول سینال اف چیست؟ آیا شما هم تا به حال از این آمپول استفاده کرده‌اید؟ منتظر درج نظرات مفید و کاربردی شما هستیم.

سؤالات متداول

تخمک گذاری در روز چندم سیکل پریود اتفاق می افتد؟

– تخمک گذاری عموماً در حدود ۱۴ روز قبل از پریود شدن رخ می‌دهد. اما ممکن است بسته به چرخۀ قاعدگی، این زمان برای هر فرد متفاوت باشد.

بهترین زمان برای انجام تست بارداری چه زمانی است؟

– بهترین زمان برای انجام تست بارداری پس از تأخیر پریودی است. اگر پریود شما تأخیر داشته باشد، بهتر است چند روز بعد تست بارداری انجام دهید. برای دقت بیشتر، می‌توانید تست بارداری را حداقل یک هفته پس از تأخیر پریودی انجام دهید.

تفاوت علائم بارداری و پریود چیست؟

– علائم بارداری و پریود ممکن است در برخی موارد به هم شبیه باشند، اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارند. برخی از علائم بارداری که ممکن است در دوران پریودی هم دیده شوند شامل حساسیت سینه، تغییر در درخواست غذا، تغییرات در رفتار، خستگی و حتی تهوع و استفراغ می‌شوند.