هرلایف بلاگ چرخه قاعدگی پریود همه‌ چیز درباره اولین پریود؛ چطور برای اولین پریودمان آماده شویم؟

همه‌ چیز درباره اولین پریود؛ چطور برای اولین پریودمان آماده شویم؟


همه‌چیز درباره اولین پریود؛ چطور برای اولین پریودمان آماده شویم؟

اولین پریود دخترانه همیشه دلهره‌ آور و پر از استرس است. اگر شما هم این حس را دارید باید بدانید که تنها نیستید و این حس کاملاً طبیعی است. به‌ خصوص اگر داستان‌های ترسناکی را درباره آن از فامیل یا دوستانتان شنیده باشید. اما باید گفت بسیاری از این داستان‌ها و مسائل دیگری که می‌شنوید، برگرفته از خرافات و اطلاعات کاملاً غلطی هستند که دهان به دهان چرخیده‌اند و هیچ صحت علمی ندارند.

اول از همه باید گفت پریود اصلاً اتفاق عجیب، ترسناک یا شرم‌ آوری نیست. هر زنی این اتفاق طبیعی را هر ماه تجربه می‌کند و این جزو روال زندگی شماست. اما خیلی بهتر است که قبل از شروع اولین پریودتان اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید تا با آمادگی کامل به استقبال آن بروید. در ادامه موضوع پریود و چرخۀ قاعدگی را به طور کامل بررسی می‌کنیم و به رایج‌ترین سؤالات شما درباره این موضوع پاسخ می‌دهیم.

پریود چیست؟

پریود چیست؟

پریود بخشی از چرخه قاعدگی است که همه زنان آن را طول زندگی خود تجربه می‌کنند. هر زنی که دارای رحم و تخمدان است ماهی یک بار خونریزی واژن دارد که به آن خونریزی پریود یا قاعدگی می‌گویند. در جواب این سؤال که چرا پریود می‌شویم، باید گفت وقتی دختران به سن بلوغ برسند، یعنی بین ۱۰ تا ۱۶ سالگی پوشش داخلی رحم برای آمادگی فرآیند بارداری ضخیم می‌شود. تخمدان‌ها هم ماهی یک تخمک آزاد می‌کنند که به طرف رحم می‌رود تا در آن رشد کند. 

در صورتی که بارداری اتفاق نیفتد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد و در نهایت پوشش داخلی رحم شروع به ریزش می‌کند. این پوشش به همراه مقداری خون از طریق واژن از بدن خارج می‌شود. چون این اتفاق هر ماه رخ می دهد، به آن پریود (period) یا عادت ماهانه می‌گویند.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

آشنایی با چرخه پریود

چرخه پریود در واقع همان تغییرات ماهانه‌ای است که بدن زنان به منظور آمادگی برای بارداری تجربه می‌کنند. گفتیم هر ماه تخمدان‌ها یک تخمک آزاد می‌کنند که به این فرآیند «تخمک‌ گذاری» می‌گویند. در همین حین تغییرات هورمونی رخ می‌دهند که رحم را برای بارداری آماده می‌کند. در صورتی که تخمک بارور نشود، پوشش داخلی رحم از طریق واژن شروع به ریزش می‌کند و یک دوره قاعدگی رخ می‌دهد. این اتفاقات هر ماه تکرار می‌شوند که به آن چرخۀ قاعدگی می‌گویند.

اولین پریود دخترانه از چه سنی شروع می‌شود؟

اولین پریود معمولاً بین ۱۰ تا ۱۶ سالگی شروع می‌شود. با این حال اگر پریود شما زودتر یا دیرتر از این سال‌ها شروع شده، کاملاً طبیعی است. بعضی از دختران هم به دلیل بلوغ زودرس بسیار زودتر از حد معمول پریود می‌شوند. به طور کلی، به عقیده بسیاری از کارشناسان پریود معمولاً حدود دو سال بعد از رشد سینه‌ها شروع می‌شود.

نشانه‌ها و علائم اولین پریود دخترانه کدام است؟

بعضی از دختران بدون هیچ علائم یا نشانه‌ای پریودشان شروع می‌شود. اما بعضی دیگر ممکن است سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را در اولین پریودشان تجربه کنند. بعضی از علائم پی‌ ام‌ اس موارد زیر هستند:

  • آکنه
  • نفخ شکم
  • درد در سینه‌ها
  • کمر درد
  • یبوست
  • اسهال
  • احساس خستگی مداوم
  • هوس غذایی مخصوصاً شیرینی
  • ترشحات شفاف یا سفید واژن
چطور خودمان را برای اولین پریود آماده کنیم؟

آمنوره اولیه یا نداشتن خونریزی قاعدگی چیست؟

آمنوره در اولین سیکل قاعدگی امری طبیعی محسوب می‌شود و این مسئله ممکن است تا مدت‌ها بعد یعنی زمانی که قاعدگی روی یک روال منظم قرار گیرد، تا حدودی ادامه داشته باشد. به طور کلی، آمنوره یک بیماری محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند نشانه‌ای از سایر اختلالات هورمونی، ژنتیکی و حتی ساختاری باشد. در واقع آمنوره، در زمان‌های از زندگی یک زن از جمله قبل از بلوغ، اوایل آن، طی دوران بارداری، در دوران شیردهی و بعد از یائسگی طبیعی است.

چرخۀ قاعدگی بر اساس یک سیستم هورمونی پیچیده کنترل می‌شود که هر ماه بدن را برای بارداری آماده می‌کند. حال اگر طی این روند پیچیده همه چیز به خوبی کار کند و البته بارداری هم رخ ندهد (لقاح تخمک و اسپرم صورت نگیرد)، رحم آمادۀ ریزش پوشش خود می‌شود که قاعدگی را در پی دارد. حال در این بین به دلیل بروز برخی از مشکلات، از جمله اختلالات هورمونی، ممکن است این چرخه به خوبی عمل نکند که در نتیجه می‌تواند آمنوره را به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی، ما با دو نوع آمنوره اولیه و ثانویه مواجه هستیم.

آمنوره اولیه در واقع ممکن است به دلایل متعدد مثل مشکلات مادرزادی باعث شود تا اولین قاعدگی تا سن ۱۶ سالگی یعنی تا زمانی که رشد سینه‌ها و سایر تغییرات بلوغ در حال رخ دادن هستند، اتفاق نیفتد. البته اگر تا سن ۱۴ سالگی هیچ یک از تغییرات جنسی ثانویه در دختران دیده نشد، باید به دنبال بررسی علت پزشکی آن باشید. اما نوع ثانویه زمانی است که خانم‌ها پس از یک دورۀ قاعدگی منظم آن را تجربه می‌کنند. این نوع آمنوره از نوع اول شایع‌تر است و حدود ۳ تا ۴ درصد زنان را درگیر می‌کند.

چطور خودمان را برای اولین پریود آماده کنیم؟

قبل از اینکه اولین پریودتان از راه برسد، پیشنهاد می‌کنیم به طور کامل با محصولات و لوازم بهداشتی مربوط به آن آشنا شوید. انواع نوارهای بهداشتی، تامپون‌ها و کاپ‌ها را بررسی کنید تا ببینید به کدام احساس بهتری دارید. حتی می‌توانید مارک‌های مختلفی از پدها را تهیه کنید و آن‌ها را امتحان کنید. همچنین نحوۀ استفاده صحیح از آن‌ها را یاد بگیرید تا در موقع پریود استرس نگیرید.

برای خودتان کیف یا کشوی مخصوص لوازم پریود تهیه کنید و تمام لوازم مربوط به آن را کنار هم قرار دهید. این لوازم می‌توانند شامل لباس زیر تمیز، پد یا نوار بهداشتی، دستمال کاغذی و حتی کیسه آب گرم باشد. با این کار در زمان شروع پریود می‌توانید با خاطری آسوده لوازم مورد نیازتان را داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید.

بعد از شروع شدن اولین پریود، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

بعد از شروع شدن اولین پریود، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

وقتی برای اولین بار پریود شدید، اول از همه یک محصول بهداشتی مانند نوار بهداشتی برای مدیریت خونریزی پریود انتخاب کنید. اگر از قبل آن را تهیه نکردید هیچ اشکالی ندارد و شما بدون خجالت می‌توانید از یک بزرگ‌تر کمک بگیرید. اگر هم به نوار بهداشتی دسترسی نداشتید، می‌توانید تا زمانی که آن را تهیه کردید از دستمال توالت تمیز استفاده کنید تا خون را جذب کند.

آشنایی با انواع لباس زیر و لوازم بهداشتی پریود

بعضی از مهم‌ترین لوازم بهداشتی مربوط به پریود به شرح زیر هستند:

  • لباس زیر تمیز
  • پد، تامپون یا کاپ
  • مسکن (در صورت لزوم)
  • دستمال تمیز

مدیریت و نظارت بر چرخه پریود

اپلیکیشن هرلایف؛ مدیریت و نظارت بر چرخه پریود

اگر قصد دارید تاریخ پریودهایتان را در جایی ثبت کنید و هر ماه از زمان نزدیک شدن پریودتان باخبر شوید، می‌توانید از اپلیکیشن مدیریت و نظارت بر چرخه پریود هرلایف استفاده کنید. این اپلیکیشن به شما برای داشتن یک سبک زندگی سالم کمک می‌کند. با کمک هرلایف می‌توانید به اطلاعاتی مثل موارد زیر دسترسی داشته باشید:

  • پیش‌ بینی پریود
  • پایش نشانه‌های جسمی و روحی پریود
  • مدیریت خلق و خو
  • مدیریت پنجره باروری
  • پایش بارداری و رشد جنین

علت دیر پریود شدن دختر چیست؟

گفتیم که معمولاً هر دختری بین ۱۰ تا ۱۶ سالگی اولین پریود دخترانه را تجربه می‌کند. اما این اعداد ثابت نیستند و ممکن است بسیاری از آن‌ها خیلی زودتر یا دیرتر پریود شوند. بنابراین اگر حس می‌کنید اولین پریودتان با تأخیر مواجه شده، نباید نگران شوید. البته گاهی اوقات این موضوع می‌تواند نشان‌ دهندۀ مشکل یا اختلال دیگری باشد که نیاز به پیگیری و درمان دارد. اما در بیشتر مواقع دلایل تاخیر در پریود می‌توانند به شرح زیر باشد:

  • ژن و سابقه خانوادگی
  • اضافه وزن یا لاغری زیاد
  • استفاده از دارو
  • ورزش بیش از حد
  • استرس و اضطراب
  • بیماری‌هایی مثل سندرم تخمدان پلی کیستیک، مشکلات تیروئید و اختلالات هورمونی

تغذیه مناسب در زمان شروع پریود

تغذیه مناسب در زمان شروع پریود

شروع قاعدگی خصوصاً در روزهای اولین پریود ممکن است با خستگی، نفخ، حساس شدن سینه‌ها، نوسانات خلقی، گرفتگی‌های شکمی و جوش‌های پوستی همراه باشد. البته این روند در هر فردی متفاوت است و برخی ممکن است شرایط بهتری نسبت به دیگران داشته باشند. با این حال، این علائم رایج هستند و علت آن هم تغییرات هورمونی موجود در بدن است که می‌تواند تحت تأثیر سبک زندگی نیز تأثیر بیشتری روی برخی از افراد داشته باشد.

یک رژیم غذایی مناسب و متعادل در بهینه سازی مراحل مختلف چرخۀ قاعدگی از جمله پریود و مدیریت هر چه بهتر آن بسیار مفید است. از آن جایی که تغذیه نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارد، پس اصلاً جای تعجب نیست که هر چیزی که می‌خورید به نحوی روی مراحل مختلف چرخۀ قاعدگی شما تأثیر بگذارد. 

خونریزی پریود یکی از مهم‌ترین مراحل چرخۀ قاعدگی است که بین ۳ تا ۱۰ روز (متوسط ۵ روز) طول می‌کشد. آهن یک مادۀ معدنی ضروری است که با خونریزی مقدار آن در بدن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز برای شما در دوران خونریزی پریود، آهن است که با مصرف سبزیجات برگ تیره، گوشت قرمز، گوشت مرغ و آجیل به دست می‌آید. از دیگر مواد مغذی مورد نیاز برای بدن در این دوران می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

مصرف آب

نوشیدن آب و مصرف میوه‌های سرشار از آب می‌تواند به هیدراته ماندن بدن و کاهش سردردهای ناشی از کم آبی بدن در دوران پریود کمک کند. از جملۀ میوه‌های آبدار می‌توانیم به هندوانه و خیار در این دوران اشاره کنیم.

زنجبیل

زنجبیل به دلیل فواید ضد التهابی، اثرات خوبی در کاهش علائم قاعدگی و دردهای عضلانی دارد. این ماده همچنین حالت تهوع را کاهش می‌دهد.

ماهی

ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که یک مکمل مغذی در این دوران محسوب می‌شود، زیرا بر اساس اطلاعات مندرج در سایت هلث لاین، امگا ۳ به کاهش دردهای قاعدگی حتی تقریباً در سطح ایبوپروفن کمک می‌کند. علاوه بر این، ماهی هم مانند مرغ و گوشت قرمز به تأمین بخش زیادی از آهن از دست رفتۀ بدن کمک می‌کند.

زردچوبه

شاید برای شما جالب باشد که بدانید مصرف زردچوبه به عنوان یک ادویۀ ضد التهاب در دوران قاعدگی توصیه می‌شود. کورکومین یک مادۀ فعال در زردچوبه است که در کاهش علائم پی ام اس مؤثر است.

شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از آهن و منیزیوم است. منیزیوم موجود در شکلات تلخ به کاهش علائم (PMS) کمک زیادی می‌کند. ضمن اینکه افرادی که از کمبود این مادۀ مغذی در بدن خود رنج می‌برند، اغلب علائم شدیدتری از سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنند.

آیا اولین رابطه جنسی بر قاعدگی تأثیر می‌گذارد؟

برای بسیاری از افراد این سؤال وجود دارد که رابطۀ جنسی می‌تواند مستقیماً منجر به تأخیر پریود شود؟ در پاسخ باید گفت که به صورت مستقیم خیر، اما شاید به طور غیر مستقیم بر قاعدگی تأثیر بگذارد. در واقع، برقراری رابطۀ جنسی ممکن است سطح استرس، تعادل هورمونی و تغییر وزن را تحت تأثیر قرار دهد و به این شکل روی پریود اثر بگذارد. 

در بررسی رابطۀ جنسی باید گفت که طی آن هورمون‌های خاصی همچون اکسی توسین و اندورفین در بدن افزایش پیدا می‌کنند. هورمون‌هایی که در احساس پیوند عاطفی و لذت بردن از رابطه نقش دارند. این هورمون‌ها نقشی در قاعدگی ندارند، زیرا با بررسی چرخۀ قاعدگی به اثرات دو هورمون استروژن و پروژسترون بر می‌خوریم که تحت تأثیر رابطۀ جنسی نیستند.

اما برخی از افراد به دلایلی مثل سطح بالای استرس ممکن است مشکلاتی را در قاعدگی تجربه کنند که با داشتن رابطۀ جنسی این مشکلات کمی کاهش پیدا کرده و اثر خود را به صورت غیر مستقیم روی قاعدگی دارد. بنابراین اگر قاعدگی شما بعد از رابطۀ جنسی به تأخیر افتاده است، دلیل آن نمی‌تواند برقراری رابطۀ جنسی باشد و باید علت آن را در موارد دیگر جستجو کرد.

آیا با اولین پریود می‌توان باردار شد؟

آیا با اولین پریود می‌توان باردار شد؟

یک زن زمانی که برای اولین بار تخمک گذاری می‌کند، می‌تواند باردار شود. این اتفاق ممکن است حتی در سنین بسیار پایین رخ دهد. در واقع پریود شدن مصادف است با تخمک گذاری که در چنین شرایطی حتی اگر بدن به اندازۀ کافی بالغ نشده باشد، می‌تواند شرایط لازم را برای بارداری فراهم کند. بنابراین این موضوع که اگر سن شخص پایین باشد، امکان بارداری برای آن وجود ندارد تنها افسانه‌ای بیش نیست. 

آیا بلوغ زودرس امروزه بیشتر از گذشته اتفاق می‌افتد؟

طی بلوغ زودرس، بدن خیلی زودتر از زمان تعیین شده برای ورود به دوران بزرگسالی با تغییراتی مواجه می‌شود. بلوغ در دختران به طور متوسط بین سنین ۸ تا ۱۳ سالگی رخ می‌دهد. بنابراین دخترانی که قبل از ۸ سالگی علائم واضح بلوغ را نشان می‌دهند، دچار بلوغ زودرس شده‌اند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت وب ام دی، این حالت از هر ۵ هزار کودک یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بر اساس یافته‌های برخی مطالعات منتشر شده در سایت کویمسی، متوسط سن بلوغ در دختران هر ۳۰ سال کمی زودتر شروع می‌شود. مطالعۀ دیگری نیز نشان داد که این تغییرات بعد از بیماری کووید ۱۹ با افزایش چاقی در کودکان، استفاده از مواد شیمیایی مختل کنندۀ غدد درون ریز در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت بهداشتی بیشتر هم شده است. جالب است بدانید که بلوغ در دختران بین ۱۰ تا ۲۰ درصد زودتر از پسران رخ می‌دهد. بلوغ زودرس ممکن است مشکلات سلامتی زیادی را به دنبال داشته باشد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • اختلالات متابولیک، مانند مقاومت به انسولین، پیش دیابت و دیابت نوع ۲ 
  • افزایش خطر متابولیک قلبی، مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا، اضافه وزن و چاقی 
  • مسائل روانی مثل کناره گیری اجتماعی، احساس افسردگی یا خشم و ترس شدید
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و آندومتر در دختران
  • کوتاه بودن قد در بزرگسالی
  • انتظارات نادرست اطرافیان 
  • افزایش خطر سوء استفادۀ جنسی از دختران

بلوغ زودرس چگونه تشخیص داده و و درمان می‌شود؟

علائم بلوغ زودرس در دختران می‌تواند با رشد سینه‌ها، تجربۀ اولین پریود، رشد موی زیر بغل یا ناحیۀ تناسلی، ترشح از واژن و افزایش ناگهانی قد زودتر از موعد همراه باشد. اگر نگران هستید که کودک شما ممکن است دچار بلوغ زودرس باشد، باید با پزشک صحبت کنید. متخصص سابقۀ پزشکی و خانوادگی کودک را بررسی می‌کند و معاینۀ فیزیکی انجام می‌دهد. آنها همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی سطح هورمون، سرعت رشد استخوان‌ها و سایر عوامل مؤثر انجام دهند.

درمان بلوغ زودرس به علت آن بستگی دارد. در برخی موارد، هیچ درمانی لازم نیست. با این حال، اگر بلوغ زودرس توسط یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شده باشد، درمان آن بیماری ممکن است به کند شدن یا توقف بلوغ زودرس کمک کند. در موارد دیگر، ممکن است داروهایی برای مسدود کردن تولید هورمون‌های جنسی تجویز شود. این داروها می‌توانند به تأخیر در بلوغ و افزایش قد نهایی کودک کمک کنند.

بلوغ زودرس می‌تواند برای کودکان از نظر عاطفی دشوار باشد. مهم است که از آنها حمایت عاطفی کنید و به آن‌ها اطمینان خاطر بدهید. همچنین ممکن است بخواهید با یک مشاور یا درمانگر صحبت کنید تا به کودکتان کمک کنید تا با تغییرات جسمی و عاطفی که تجربه می‌کند کنار بیاید.

رویارویی والدین با اولین پریود

کلامی با والدین

اولین پریود دخترانه می‌تواند نقطه عطف زندگی او باشد؛ بنابراین هر حس استرس یا اضطرابی برای دختران در سن بلوغ طبیعی است. اما نحوه مدیریت این احساس با کمک بزرگترها و والدین بسیار در برخورد آن‌ها با مسئله پریود تاثیر دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالۀ «همه چیز درباره بلوغ دختران که باید بدانیم» را مطالعه کنید.

اما به عنوان مادر و پدر خیلی مهم است که بدانید چگونه دخترتان را در اولین پریودش راهنمایی کنید. دانستن نکات زیر می‌تواند به شما در این موضوع کمک زیادی کند:

  • به او اطمینان دهید که پریود شدن بخشی طبیعی از زندگی است.
  • محصولات مختلف قاعدگی و نحوه استفاده از آنها را به او توضیح دهید و اجازه دهید خودش انتخاب کند.
  • تمام لوازم بهداشتی مربوط به پریود را به او معرفی کنید.

هر آنچه که باید دربارۀ اولین پریود بدانید

  • پریود یک فرآیند طبیعی از بدن زنان است که از سنین نوجوانی شروع و تا شروع میانسالی (حدوداً بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی) ادامه دارد.
  • اولین پریود یکی از تجربه‌های حساس زندگی دختران است که نیاز به آگاهی قبلی دارد.
  • والدین در کنار جامعه و مدرسه، نقشی اساسی در ارتباط با آگاهی سازی دختران از اولین پریود، نحوۀ برخورد با آن و معرفی وسایل مورد نیاز در این دوران دارند.
  • اپلیکیشن هرلایف یک برنامۀ فوق العاده برای بررسی چرخۀ قاعدگی در دختران محسوب می‌شود و می‌تواند بهترین گزینه برای مدیریت این دورۀ حساس در هر سنی، از نوجوانی تا زمان بارداری و حتی بعد از آن محسوب شود.

پرسش‌های پرتکرار

اولین پریود چند روز طول می‌کشد؟

اولین پریود ممکن است فقط سه روز طول بکشد. به طور کلی چند ماه زمان می‌برد تا پریود در یک برنامه منظم قرار بگیرد. بعد از قرار گرفتن چرخه قاعدگی در نظم خودش پریود معمولاً بین سه تا ۱۰ روز و متوسط پنج روز طول می‌کشد.

مقدار خونریزی پریود چقدر باید باشد؟

اگرچه اولین پریود معمولاً سبک است و ممکن است فقط شامل لکه‌ بینی باشد، اما در بعضی از دختران ممکن است خونریزی شدیدتری هم اتفاق بیفتد. به طور کلی مقدار خونریزی بعد از تثبیت هورمون‌ها از الگوی ثابتی پیروی می‌کند. هر خانمی در هر دوره از پریود حدود ۵۰ تا ۸۰ میلی‌ لیتر خون به طور میانگین از دست می‌دهد.

از لوازم بهداشتی چطور باید استفاده کنم؟

نوار بهداشتی چیزی است که بیشتر خانم‌ها در زمان پریود از آن استفاده می‌کنند. این پدهای بهداشتی شامل تکه‌های مستطیل شکلی از مواد جاذب هستند که با چسب پشتشان به لباس زیر شما می‌چسبند. بیشتر نوار بهداشتی‌ها بالدار هستند. یعنی چسب‌هایی در دو طرف دارند که روی لبه لباس‌ زیر می‌چسبند. این بال‌ها باعث می‌شوند تا پد در جای ثابتی بماند و حرکت نکند. پد بهداشتی معمولاً هر سه تا چهار ساعت یک بار  باید تعویض شود.

آیا در دوران پریود می‌توانم ورزش کنم؟

قطعاً می‌توانید در دوران پریود همچنان به فعالیت‌های بدنی و ورزش ادامه دهید. حتی می‌توان گفت ورزش کردن می‌تواند به کاهش گرفتگی‌ها و دردها کمک کند.

آیا دیگران از پریود بودن من باخبر می‌شوند؟

جواب این سوال منفی است! پریود شما هیچ نشانۀ ظاهری یا بوی خاصی ندارد. فقط زمانی دیگران می‌توانند متوجه شوند که پد یا نوار بهداشتی‌تان را مدت زیادی تعویض نکنید. چون خون پریود بعد از چند ساعت بو می‌گیرد.

چطور درد پریود را کم کنم؟

اگرچه درد و گرفتگی عضلات نتیجه آزادسازی پوشش داخلی رحم است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت، اما روش‌هایی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توان درد را کاهش داد. استفاده از کیسۀ آب گرم، دوش آب گرم و در مواقع خاص و با تأیید پزشک استفاده از داروهای مسکن از جملۀ این روش‌ها هستند.

هر چند وقت یکبار پریود می‌شوم؟

پریود شما در واقع بخشی از چرخه قاعدگی‌تان است و بعد از گذشت مدتی طبق یک الگوی پیش‌ بینی‌ پذیر خواهد بود. متوسط چرخۀ قاعدگی هم تقریباً هر ۲۸ روز یک بار است. اما بعضی‌ها ممکن است هر ۲۱ تا ۳۸ روز یکبار پریود شوند که کاملاً طبیعی است.

چگونه زمان رسیدن پریودم را محاسبه کنم؟

اگرچه ممکن است چند سال طول بکشد تا پریودتان به ریتم پیش‌ بینی‌ پذیر برسد، اما باز هم امکان این وجود دارد تا با توجه به علائمی که دارید روز رسیدن پریودتان را تشخیص دهید و برای آن روز آمادگی کافی داشته باشید. برای محاسبه روزهای پریود هم می‌توانید از تقویم یا اپلیکیشن پایش پریود هرلایف استفاده کنید.

آیا من تا پایان عمر پریود می‌شوم؟

خیر شما قرار نیست تا آخر عمرتان پریود شوید. اما قرار است سال‌های زیادی آن را تجربه کنید! زمانی که به سن یائسگی برسید چرخۀ قاعدگی‌تان متوقف می‌شود و دیگر پریود نمی‌شوید. یائسگی هم زمانی اتفاق می‌افتد که هورمون‌هایی که در زمان شروع پریود افزایش پیدا کرده‌اند شروع به کاهش می‌کنند. سن یائسگی هم معمولاً بین ۴۵ تا ۵۵ سال است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

۱۵ ساله شدید ولی هنوز پریود نشدید، دو سال از شروع اولین پریودتان گذشته ولی هنوز منظم نیست، بین دوره‌های قاعدگی خونریزی یا لکه بینی دارید، هنگام پریود درد شدیدی دارید و نمی‌توانید به فعالیت‌های روزمره برسید، خون‌ریزی‌ شما آنقدر زیاد است که باید هر یک تا دو ساعت پد یا تامپون خود را تعویض کنید و خونریزی پریودتان بیشتر از ۱۰ روز طول می‌کشد.