هرلایف بلاگ سلامت و بیماری‌ها سلامت روح و روان روز جهانی بهداشت قاعدگی و تاریخچه آن

روز جهانی بهداشت قاعدگی و تاریخچه آن


روز جهانی بهداشت قاعدگی

قاعدگی زنان یا همان پریود شدن فقط موضوعی درباره سلامت جسمانی نیست. تمام کسانی که تجربه پریود و چالش‌های مربوط به آن را دارند، باید به امکانات کافی دسترسی داشته باشند و بتوانند این دوره را با استقلال و راحتی پشت سر بگذارند. اهمیت این تجربه ماهانه آنقدر زیاد است که در تقویم روزی برای جلب توجه نگاه عموم به آن در نظر گرفته شده است. در ادامه از روز جهانی بهداشت قاعدگی و تاریخچه آن برایتان بیشتر می‌گوییم.

آشنایی با روز جهانی بهداشت قاعدگی و تاریخچه آن

در دنیا، روزی برای بهداشت قاعدگی (Menstrual Hygiene Day) وجود دارد. تاریخ این روز معادل با هفتم خرداد یا بیست‌ و هشتم ماه مه میلادی است. نگاهی به روز جهانی بهداشت قاعدگی و تاریخچه آن نشان می‌دهد که ریشه بزرگداشت این روز به سازمانی مردم‌ نهاد (NGO) در آلمان بازمی‌گردد.

واش یونایتد (Wash united) سازمانی با مدیریت مردمی در برلین آلمان است. هدف این سازمان از تعیین روزی برای بهداشت قاعدگی، آگاه‌سازی عموم مردم جهان درباره این دوران بوده است. در بسیاری از کشورهای دنیا، از جمله سرزمین‌های در حال توسعه، هنوز هم امکانات کافی برای زنان در دوران پریود وجود ندارد. فارغ از مسائل بهداشتی و جسمانی، همچنان خرافات و مقوله شرم از این رویداد طبیعی در بسیاری از نقاط دنیا دیده می‌شود.

 واش یونایتد برای از بین‌ بردن تابوها، افکار نادرست و توسعه امکانات در این دوران دست به برگزاری رویدادی درباره بهداشت قاعدگی زده است. نگاهی به روز جهانی بهداشت قاعدگی و تاریخچه آن خالی از لطف نیست.

اهداف برگزاری روز جهانی بهداشت قاعدگی

آگاهی درباره قاعدگی

مدیریت بهداشت قاعدگی در گروی آگاهی عمومی است. با شناخت پریود است که افراد جامعه و سازمان‌های مختلف مانند مدارس و محیط‌های کاری می‌توانند برخورد مناسب و صحیحی با زنان در این دوران داشته باشند. 

هدف سازمان واش یونایتد از راه‌ اندازی چنین روزی موارد زیر است:

  • اطلاع‌ رسانی درباره قاعدگی.
  • ارائه امکانات بهداشتی به زنان و دختران.
  • از بین بردن هنجارها و نگاه‌های سنتی و اشتباه به پریود.
  • حمایت بیشتر از زنان و دختران در جریان وقوع این رویداد طبیعی.
  • آگاه‌ کردن افراد جوامع درباره حقوق طبیعی زنان و دختران درباره بدنشان.

اهمیت روز جهانی بهداشت قاعدگی و تاریخچه آن بسیار زیاد است و با وجود آن، امکان برداشتن گام‌هایی مهم در دنیا فراهم می‌شود.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

دلیل انتخاب ماه مه برای روز قاعدگی

شاید بپرسید که چرا یکی از روزهای ماه مه برای این روز انتخاب شده است. ریشه این انتخاب جالب به نظر می‌رسد. ماه مه پنجمین ماه سال میلادی است. 

قاعدگی بسیاری از زنان و دختران به طور متوسط پنج روز طول می‌کشد. چرخه قاعدگی معمولاً بیست و هشت روزه است و پنج روز هم طول می‌کشد. برای همین، ماه پنجم سال به شکلی نمادین براساس این دوره عموماً پنج‌روزه برای توجه به قاعدگی انتخاب شده است. 

 اهمیت برگزاری روز جهانی بهداشت قاعدگی

آگاهی درباره پریود

دسترسی به امکانات لازم برای مدیریت دوران پریود در برخی از نقاط دنیا اندک است. برای مثال، محصولات بهداشتی مانند پَدها، کاپ قاعدگی و حتی آب تمیز برای دستشویی در دسترس نیست. این‌ها به کنار، فرهنگ نقاط مختلفی از دنیا اجازه صحبت کردن آزادانه درباره پریود و اطلاع‌ رسانی را به مردم نمی‌دهد. 

در ایران هم هنوز بسیاری از افراد در پرده‌ای از شرم و با اعتقاد به پنهان‌ کاری درباره این موضوع رفتار می‌کنند. واقعیت این است که قاعدگی موضوعی بسیار عادی و البته مهم درباره سلامت جسمی زنان است که روان آنها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پس برای ایجاد آزادی‌های بیشتر و حق استقلال زنان در کنترل بدن و زندگیشان، نیاز به اطلاع‌ رسانی و فرهنگ‌ سازی وجود دارد. شناخت روز جهانی بهداشت قاعدگی و تاریخچه آن می‌توانند نقش مهمی در آگاه‌ سازی جمعی در این زمینه داشته باشند.

تاریخچه روز جهانی بهداشت قاعدگی

تاریخچه روز بهداشت قاعدگی

از سال ۲۰۱۲ میلادی (معادل سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱ شمسی)، سازمان‌های بسیاری در تلاش برای آگاهی‌ رسانی درباره قاعدگی بوده‌اند. هدف آن‌ها اطلاع‌ رسانی درباره پریود و دعوت نهادهای اجتماعی و سلامت به فعالیت در این حوزه است.

در ماه مه سال ۲۰۱۳ میلادی، سازمان آلمانی و مردم‌ نهاد واش یونایتد (WASH United) شروع به راه‌ اندازی کمپین یا پویشی درباره قاعدگی در شبکه‌های اجتماعی کرد.

این کمپین از پریود و از بین بردن تابوها و شرم بیهوده درباره آن می‌گفت و به اهمیت امکانات لازم برای آن تأکید می‌کرد. افراد بیشماری در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند توییتر به این پویش پیوستند و استقبال خوبی از آن شد.

در ۲۸ مه ۲۰۱۴، نخستین رویداد روز جهانی بهداشت قاعدگی برگزار و در نقاط مختلفی از دنیا، درباره آن صحبت شد. کارگاه‌های آموزشی، کنفرانس‌ها و سخنرانی‌های مختلف در راستای اطلاع‌ رسانی بیشتر درباره قاعدگی و این روز در سراسر دنیا به جریان افتاد. به همت واش یونایتد (WASH United)، در حال حاضر در نقاط مختلف دنیا از این روز صحبت می‌شود و سازمان‌های مختلفی در راستای بهبود دوران قاعدگی برای زنان در تلاش‌اند.

اقدامات روز جهانی پریود 

روز جهانی قاعدگی

از هشتگ‌هایی مانند #PeriodFriendlyWorld (دنیایی در صلح با پریود) هم برای ترویج اهداف روز جهانی قاعدگی استفاده می‌شود. با این هشتگ که در شبکه‌های اجتماعی کاربرد دارد، نگاه‌ها در جهان به مقوله قاعدگی معطوف می‌شود. افراد مختلف از جمله مشاهیر و چهره‌های معروف می‌توانند از دنبال‌ کنندگان خود بخواهند که در این پویش شرکت داشته باشند.

اطلاع‌ رسانی درباره واقعیت پریود از یک سو و همکاری نهادها برای دسترسی به امکانات بهداشتی و فرهنگ‌ سازی می‌تواند گامی مؤثر در از بین بردن چالش‌های قاعدگی باشد.

آگاهی درباره بهداشت قاعدگی؛ نیازی جمعی و جهانی

  • اطلاع‌ رسانی درباره پریود هنوز هم نیازی مهم در نقاط مختلف دنیا و ایران است.
  • بسیاری از زنان دسترسی کافی به امکانات بهداشتی برای مدیریت پریود ندارند.
  • اثرات قاعدگی بر جسم و جان زنان و دختران بسیار زیاد است و بنابراین، همه باید درباره آن بیشتر بدانند.
  • با توجه به روز جهانی بهداشت قاعدگی و تاریخچه آن، امکان از بین رفتن افکار اشتباه و خرافات درباره پریود بیشتر می‌شود.

برای مدیریت دوران قاعدگی، توجه به آن و زیر نظر گرفتن دوره اهمیت زیادی دارد. اپلیکیشن هرلایف یکی از بهترین ابزارها برای دنبال کردن پریود است. با آن، فرصتی برای مدیریت این دوره از نظر زمانی پیش می‌آید و کاربران می‌توانند به اطلاعاتی به‌روز و صحیح درباره قاعدگی دسترسی داشته باشند. 

پرسش‌های پرتکرار:

دلیل برگزاری روز جهانی بهداشت قاعدگی چیست؟

هدف از تعیین و برگزاری روز بهداشت قاعدگی، ایجاد بستری برای جلب نگاه و توجه سازمان‌ها، افراد و رسانه‌ها درباره پریود است. با آگاهی جمعی، امکان مدیریت بهداشت قاعدگی ساده‌تر می‌شود و خرافات و افکار اشتباهی مانند حس شرم درباره این موضوع از بین می‌رود.

دلیل انتخاب ماه مه برای روز جهانی پریود چیست؟

زنان به طور متوسط، ​​هر ماه پنج روز قاعدگی دارند و ماه مه هم پنجمین ماه از سال میلادی است.

منظور از بهداشت قاعدگی چیست؟

دسترسی به امکانات بهداشتی مانند نوار یا پد بهداشتی، کاپ قاعدگی، آب تمیز و محصولات مشابه. بهداشت قاعدگی به ایجاد حق و احساس راحتی برای زنان در مواجهه با این دوران طبیعی هم نگاهی ویژه دارد.