هرلایف بلاگ مراحل زندگی زنان بارداری و زایمان سقط جنین سقط جنین در هفته‌های مختلف چه علائمی دارد؟

سقط جنین در هفته‌های مختلف چه علائمی دارد؟


سقط جنین

سقط جنین به معنای پایان دادن عمدی یا غیرعمدی به حاملگی قبل از ۲۰ هفتگی است و اغلب در سه ماهۀ اول بارداری اتفاق می‌افتد و مشکلات کروموزومی عامل مهمی در این فرآیند به حساب می‌آیند.
سقط جنین با علائمی مانند خونریزی واژینال، دردهای شکمی، کمر درد، تپش قلب و کاهش علائم بارداری همراه است. خانم‌ها با اصلاح سبک زندگی بیشترین کمک را به سلامت بارداری و سقط نشدن جنین خود می‌کنند. اما گاهی نیز سقط شدن جنین غیر قابل پیش بینی است. در ادامۀ این مطلب از هرلایف موضوع سقط جنین را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سقط جنین به هر حال برای مادر با خطراتی روبرو است و نباید به عنوان یک اقدام راحت و بی خطر به آن نگاه کرد.

سقط جنین چیست؟

سقط جنین یک فرآیند پزشکی زودهنگام است که به طور عمد یا غیرعمد انجام می‌شود. زودهنگام بودن را به این فرآیند نسبت می‌دهند، زیرا خانم نهایتاً در بیست هفتگی بارداری خود قرار دارد. بخش عمده‌ای از سقط‌های جنین هنگامی رخ می‌دهند که خانم‌ها متوجه بارداری خود نشده‌اند. اما ۱۰ الی ۲۰ درصد از بارداری‌ها زمانی رخ می‌دهند که فشارهای جسمانی و روانی آن برای خانم‌ها آزار دهنده خواهند بود. 

باید توجه داشته باشید که گاهی باید سقط یک جنین را انجام داد، آن هم به این دلیل که جنین رشد طبیعی و کامل خود را نداشته و و دچار مشکلات جدی است. با این وجود، باید نکاتی را برای مراقبت‌های جسمانی و روانی خانم باردار بعد از سقط کردن بدانید.

هرلایف، اپ جامع سلامت بانوان

  • تقویم پیش بینی و محاسبۀ قاعدگی و تخمک گذاری
  • امکان اضافه کردن «همراه» برای درک بیشتر از حال و روز شما
  • مشاورۀ آنلاین با پزشک‌های متخصص در دسته بندی‌های متنوع
  • مشاهدۀ رشته استوری‌های سفارشی متناسب با علائم روز شما
  • اشتراک گذاری تجربیات و خواندن تجربۀ دیگران

انواع سقط جنین

انواع سقط جنین

خانم باردار در شرایط سقط کردن جنین علائمی دارد. در ادامه انواع سقط جنین را معرفی خواهیم کرد.

سقط خود به خودی

هنگامی که خانم بدون اینکه متوجه علائم سقط جنین شود، علائم حذف و پایان بارداری را تجربه کرده باشد، سقط خود به خودی (Missed Miscarriage) را داشته است. در چنین شرایطی، تنها سونوگرافی می‌تواند خانم را از پایان یافتن بارداری او مطلع کند.

سقط کامل

سقط کامل جنین (Complete miscarriage) هنگامی است که بارداری در کمتر از بیست هفتگی پایان یافته و رحم خانم خالی است. در چنین شرایطی نیز پزشک رادیولوژیست با سونوگرافی شکم و لگن، وضعیت رحم را بررسی می‌کند. پزشک زنان هم طبق نتیجۀ سونوگرافی به بررسی وضعیت سلامتی مادر بعد از سقط جنین توجه خواهد کرد.

سقط مکرر

هنگامی که خانمی حداقل ۳ سقط جنین را تجربه کرده باشد، حتی اگر در میان این سقط‌ها، تجربۀ بارداری موفق نیز داشته باشد، سقط مکرر (Recurrent miscarriage) را تجربه کرده است. این تجربه بسیار نادر است و حدود ۱ درصد از زوجین در قرن بیست و یک با چنین نوعی از سقط رو به رو می‌شوند.

تهدید به سقط

هنگامی که خانم باردار دچار خونریزی و انقباض عضلات لگن می‌شود، در حالی که دهانۀ رحم او بسته است، شرایط تهدید به سقط (Threatened miscarriage) را پشت سر می‌گذراند. در صورتی که خانمی وضعیت تهدید به سقط را داشته باشد، با تحت نظر پزشک زنان خود قرار بگیرد.

سقط اجتناب ناپذیر

اگر خانم بارداری خونریزی می‌کند، گرفتگی دارد و دهانۀ رحم او در حال باز شدن است، در حالی که شاید مایع آمنیوتیک نیز نشت کند. به چنین شرایطی سقط اجتناب ناپذیر (Inevitable miscarriage) می‌گویند.

کورتاژ جنین

کورتاژ جنین

کورتاژ جنین به فرآیندی گفته می‌شود که پس از سقط جنین و برای پاکسازی پوشش داخلی رحم انجام می‌شود. طی کورتاژ دهانۀ رحم خانم را باز کرده و باقیماندۀ بافت‌هایی بارداری را از بدن خارج می‌کنند.

هنگام کورتاژ کردن، با ابزاری کوچک یا دارو، دهانۀ رحم را به آرامی و مقداری کم باز می‌کنند. سپس با یک ابزار تیز یا مکنده، بافت درون رحم را خارج می‌کنند. دقت کنید که اگر جنین و بافت‌های همراه آن بعد از سقط همچنان در رحم مانده باشند، ساکشنی را برای خارج کردن آنها از رحم به کار می‌برند.

علت سقط جنین

بیشتر سقط جنین به این دلیل اتفاق می‌افتد که نوزاد متولد نشده به درستی رشد نمی‌کند. حدود نیمی تا دو سوم سقط‌ها در سه ماهۀ اول با اختلالات کروموزومی و ناهنجاری‌های ژنتیکی در ارتباط هستند. اما علل دیگری که می‌توانیم برای سقط جنین در نظر بگیریم، با توجه به سلامت مادر و جنین رخ می‌دهند.

علل مرتبط با سلامت مادر

  • دیابت کنترل نشده
  • عفونت
  • مشکلات هورمونی
  • مشکلات رحم یا دهانه رحم
  • بیماری تیروئید
  • چاقی
  • پرتو درمانی
  • بیماری‌های قلبی مادرزادی
  • بیماری‌های کلیوی
  • بیماری وخیم کبدی
  • سن

علل مرتبط با رشد و سلامتی جنین

  • بارداری مولار: نوعی حاملگی است که در طی آن ممکن است جفت و جنین رشد نکنند. از طرفی ممکن است که هر دو رشد کنند، اما رشد جنین و اندام‌هایش به درستی انجام نشود. به این ترتیب، سقط جنین باید انجام شود تا از تولد نوزادی با نقص جسمانی و ذهنی جلوگیری گردد.
  • مرگ جنین داخل رحمی: در این شرایط یک جنین تشکیل می‌شود، اما رشد آن متوقف می‌گردد و قبل از بروز علائم جنین می‌میرد.

علائم سقط جنین

هنگامی که خانم‌ها در شرایط سقط جنین قرار می‌گیرند، با علائمی مواجه می‌شوند که این علائم به آنها گوشزد می‌کند که مشکلی در بارداری آنها وجود دارد. این علائم عبارتند از:

  • خونریزی واژینال
  • گرفتگی و دردهای عضلانی
  • خروج مایع آمنیوتیک و ترشحات از واژن
  • تپش قلب شدید

پیشگیری از سقط جنین

پیشگیری از سقط جنین

اغلب، هیچ کاری برای جلوگیری از سقط جنین نمی‌توانید انجام دهید. در عوض، باید روی مراقبت خوب از خود و جنین تمرکز داشته باشید. 

انجام مراقبت‌های بارداری

برای اینکه خانم باردار از سلامتی خود مراقبت کند، باید سبک سالم زندگی را مورد توجه داشته باشد. به این معنی که از رژیم غذایی مناسبی پیروی کند، روزانه ورزش‌هایی را انجام دهد و از استرس و فشارهای عصبی دوری کند.

اما نکتۀ مهم اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، دخانیات و داروهاست. پرهیز از سیگار و قلیان که رواج دارند، باید در نظر گرفته شود.

تأمین نیاز بدن به مواد غذایی

مصرف مکمل‌های غذایی مانند مولتی ویتامین، آهن، ویتامین دی، امگا ۳ و مواردی از این دست، به حفظ سلامتی خانم‌ها بسیار کمک می‌کند.

انجام تمرینات مناسب بارداری 

انجام ورزش‌های سبک و مناسب بارداری در تقویت عضلات رحم برای کاهش احتمال سقط جنین نقش دارند. شنا کردن، یوگا، دوچرخه سواری و پیاده روی، از جمله ورزش‌هایی هستند که خانم‌های باردار می‌توانند انجام دهند تا سلامت جسمانی و به ویژه اندام‌های تناسلی تقویت شوند.

انجام چکاپ منظم

خانم‌های باردار ملزم به انجام چکاپ‌های دوره‌ای مخصوص به بارداری هستند. اما اگر خانمی سابقۀ سقط جنین داشته باشد، باید مسئله را با پزشک زنان خود مطرح کند. به اشتراک گذاشتن این موضوع باعث می‌شود که متخصص زنان و زایمان مراقبت‌های لازم را به خانم باردار شرح دهد. در ضمن چکاپ‌های دوره‌ای نسبت به حالت معمول حاملگی تغییر می‌کنند تا سلامت مادر و جنین دقیق‌تر و مدام مد نظر باشند.

بارداری ناخواسته و سقط

بارداری ناخواسته و سقط

همیشه تعداد قابل توجهی از بارداری‌ها ناخواسته هستند. نداشتن رابطۀ جنسی مراقبت شده احتمال بروز حاملگی ناخواسته را افزایش می‌دهد. ناخواسته بودن بارداری بعضی از زوجین را به سمت سقط عمدی جنین هدایت می‌کند. سقط عمدی و قانونی جنین به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

سقط جنین عمدی با دارو

داروها از مهم‌ترین ابزارهایی هستند که می‌توان با کمک آنها، سقط جنین را انجام داد. میزوپروستول یک شیاف برای سقط جنین است. اما داروی دیگر میفپریستون بوده که در دو یا چند مرحله مصرف می‌شود تا با متوقف کردن جریان پروژسترون، علائم بارداری در همان هفته‌ها یا ماه‌های اولیۀ بارداری پایان یابد. علاوه بر این دو دارو، داروهای اکسی توسین، هیوسین و متیل آرگونین نیز برای سقط جنین تجویز می‌شوند.

کورتاژ جنین

پیش از این نیز به کورتاژ جنین پرداخته شده است. در این روش، جنین مرده و بافت‌های همراه آن از طریق دهانۀ رحم باز شده، از بدن خارج می‌گردند.

القای شرایط زایمان

اگر سلامتی خانمی در زمان بارداری در خطر باشد، پزشک داروهایی مانند آمپول اکسی توسین را تجویز می‌کند که به واسطۀ آنها، علائم زایمان در خانم‌ها ظاهر می‌شوند. با این روش، طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت، جنین و بافت‌های همراه با آن در شرایط بارداری، از دهانۀ رحم و واژن خارج می‌شوند.

عوارض سقط جنین

از مهم‌ترین عوارضی که خانم‌های باردار بعد از سقط کردن جنین با آنها مواجه هستند، عفونت رحم است. باقیماندۀ بافت‌های حاملگی بعد از سقط جنین که حدود یکی یا دو روز در رحم می‌مانند، باعث ایجاد عفونت در این اندام تناسلی می‌شوند.

اما علاوه بر عفونت رحم، دردهای شکمی و کمر درد، تب بالای ۳۸ درجۀ سانتیگراد به خاطر عفونت رحم و خروج ترشحات بد بوی واژن نیز در خانم‌ها به وجود می‌آیند. این علائم بسیار آزار دهنده و آسیب زننده هستند. بنابراین باید شرایط خود را بعد از سقط جنین به پزشک زنان گزارش دهند تا با تجویز داروها و راهکارهای مراقبتی، سلامتی خود را حفظ کنند.

عوامل سقط جنین

عوامل سقط جنین

عوامل مختلفی وجود دارند که در گروه ریسک فاکتورهای سقط کردن جنین به حساب می‌آیند. این عوامل عبارتند از:

سن

سن یکی از مهم‌ترین عواملی است که احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد. خانم‌هایی که ۳۵ سال به بالا هستند، در حدود ۲۰ درصد احتمال تجربۀ سقط جنین دارند. اما در خانم‌های ۴۰ سال، این ریسک به ۳۳ تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. در حالی که در خانم‌های ۴۵ ساله، این خطر به ۵۷ تا ۸۰ درصد می‌رسد.

تجربۀ سقط جنین

خانم‌هایی که در بارداری‌های گذشتۀ خود سقط جنین داشته‌اند، بیشتر در خطر سقط کردن جنین قرار دارند. اگر علل سقط‌های قبلی مشخص و رفع شده باشند، این خطر با احتمال کمتری نسبت به گذشته وجود دارد.

بیماری‌های مزمن

ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های تیروئید و نقص‌های سیستم ایمنی باعث می‌شود که خانم‌ها بیشتر تحت خطر سقط کردن جنین خود قرار داشته باشند. اگر این بیماری‌ها کنترل نشده باشند، احتمال سقط را افزایش می‌دهند.

مشکلات رحم و دهانۀ رحم

در برخی از بیماری‌ها، رحم و بافت‌های دهانۀ رحم ضعیف هستند. این اندام‌های تولید مثل آمادگی لازم را برای بارداری نخواهند داشت. در نتیجه، ممکن است احتمال سقط جنین افزایش یابد.

استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی‌های الکلی

استعمال دخانیات، سیگار و قلیان کشیدن و یا زیاد در معرض دود این مواد قرار گرفتن و اعتیاد به داروهای مخدر می‌توانند روی سلامت خانم‌ها در بارداری اثر داشته باشند. این موضوع دربارۀ خانم‌هایی که نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند نیز امکان پذیر است.

وزن بالا یا پایین

اگر خانمی به خاطر عدم پیروی از رژیم غذایی مناسب، مبتلا به چاقی یا کمبود وزن شدید باشد، به سلامتی خود و جنین آسیب می‌زند. با چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق، فشار خون، کبد چرب و سایر بیماری‌ها وجود دارد. از طرفی، در خانم‌هایی که بسیار لاغر هستند، احتمال اینکه با کمبود ویتامین، مواد معدنی و عناصر ضروری بدن مواجه شوند، وجود دارد.

اختلالات ژنتیکی

اگر یکی از والدین یا هر دو والد دچار اختلالات کروموزومی و بیماری‌های ژنتیکی باشند، این احتمال وجود دارد که فرزندشان با بیماری‌ها و اختلالات کروموزومی مواجه شوند. از طرفی ممکن است که اختلالات ژنتیکی مانع از رشد جنین و مرگ آنها شود.

سایر علل وقوع سقط جنین عبارتند از:

  • ابتلای مادر به بیماری‌های عفونی
  • آلودگی‌های شیمیایی و سمی محیط زندگی و کار
  • مصرف داروهای مختلف

تفاوت خونریزی سقط جنین با قاعدگی

تفاوت خونریزی سقط جنین با قاعدگی

شاید این سؤال بسیاری از خانم‌ها باشد که خونریزی سقط جنین با خونریزی پریود چه فرقی دارد؟ در پاسخ می‌توان گفت که اگر سقط جنین در همان هفتۀ اولیه رخ دهد، خفیف و گاهی در حد لکه بینی است. اما در ماه‌های بعد، خونریزی سقط سنگین‌تر و طولانی‌تر از خونریزی قاعدگی خواهد بود.

سقط ۱۰۰ درصد جنین

هنگامی که خانمی تحت نظر پزشک زنان جنین را سقط می‌کند، راهکارهایی در اختیار دارد. این راه‌ها عبارتند از:

  • مصرف داروها و شیاف واژینال برای سقط
  • کورتاژ جنین
  • القای شرایط زایمان

هر کدام از این روش‌ها با کمک داروها و یا ابزارهای مخصوص امکان پذیر است. از طرفی، چون پزشک روی فرآیند سقط کردن جنین نظارت دارد، خطرهای احتمالی، خانم باردار را تهدید نمی‌کنند.

سقط جنین در ماه‌ها و هفته‌های مختلف

اکنون توضیحات کاملی را دربارۀ سقط جنین، علل بروز این اتفاق، علائم و ریسک فاکتورهای آن توضیح دادیم، نوبت به آن می‌رسد که سقط جنین را در ماه‌ها و هفته‌های مختلف بررسی کنیم.

در حقیقت خانم‌ها ممکن است از همان هفته‌های ابتدایی سقط جنین را تجربه کنند. در هفتۀ دوم بارداری جنین به قدری کوچک است که سقط آن با کمی لکه بینی و خونریزی همراه است. گاهی نیز پایان یافتن علائم بارداری مانند حالت تهوع و سرگیجه هشداری برای سقط شدن جنین در همان هفته‌های آغازین است.

سقط جنین در ماه اول

هنگامی که لقاح انجام می‌شود، ممکن است که تخمک بارور شده، در همان هفته‌های اول به خاطر اختلالات ژنتیکی و مشکلات کروموزومی از بین برود. در هفتۀ دوم یا هفتۀ سوم بارداری، رویان ابعاد بسیار کمی دارد و سقط آن بدون علائم قابل توجهی رخ می‌دهد. از جملۀ این علائم می‌توان به لکه بینی، خونریزی خفیف، انقباضات رحمی و گرفتگی در شکم، لگن و کمر اشاره کرد.

اما در هفتۀ چهارم بارداری، نمی‌توان با سونوگرافی به وجود جنین پی برد. تنها آزمایش خون و آزمایش ادرار برای اطمینان از حاملگی کاربرد دارند. بانوان در صورت سقط جنین در چهارمین هفته از بارداری، گرفتگی عضلات کمر، شکم و لگن را حس می‌کنند. علاوه بر این، لکه بینی، خونریزی شدید و احساس ضعف نیز در آن هفته رخ خواهند داد.

سقط کردن جنین در ماه دوم

هنگامی که بحث از علائم سقط جنین در هفتۀ پنجم می‌شود، خانم‌ها باید به علائمی مانند خونریزی واژینال و خروج لخته‌های خون و همچنین دردهای شکم، لگن و کمر توجه کنند. این علائم در هفتۀ ششم بارداری هم هنگام سقط جنین قابل درک هستند. 

اگر تصمیم به این باشد که جنین ۶ هفته‌ای با مصرف دارو سقط شود، داروهایی از جمله میفپریستون و میزوپروستول تجویز می‌شوند که احتمالاً ۹۵ درصد سقط جنین موفقیت آمیز خواهد بود. با قرص میفپریستون سطح پروژسترون کاهش می‌یابد. ۳۶ تا ۷۲ ساعت بعد نیز با مصرف میزوپروستول فرآیند سقط جنین ادامه خواهد یافت.

در هفته‌های هفتم و هشتم نیز که جنین اندازۀ بزرگ‌تری دارد، سقط به دلایل مختلفی امکان پذیر است. اما خانم باردار در صورت تجربۀ سقط با خونریزی و دفع لخته‌های خون از واژن مواجه خواهد شد. گاهی نیز ممکن است که خونریزی نداشته باشد. اما تیر کشیدن و دردهای کمر، احساس درد و گرفتگی در شکم و لگن و پایان یافتن علائم بارداری به دنبال سقط جنین رخ می‌دهند.

علائم سقط جنین در سه ماهۀ اول

علائم سقط جنین در سه ماهۀ اول
  • خونریزی و دفع لخته‌های خون
  • کمردرد و دردهای شکمی
  • احساس ضعف ناگهانی
  • تب
  • پایان یافتن علائم بارداری

عوارض سقط جنین در سه ماهۀ اول

  • ابتلا به عفونت لگنی به دلیل ورود باکتری به رحم هنگام سقط
  • سقط شدن ناقص جنین و عدم خروج کامل جنین و بافت‌های بارداری از رحم
  • تجربۀ خونریزی شدید و دفع لخته‌های بزرگ خون
  • عدم حاملگی بعد از سقط جنین 

سقط جنین تا چند ماهگی مجاز است

طبق توضیحاتی که در حوزۀ سلامت به تأیید رسیده‌اند و هم راستا با اصول دین اسلام هستند، در ایران تنها تا چهار ماهگی (جنین ۱۲۰ روزه) و آن هم تنها بر اساس دستورالعمل‌ها و راهنماهای دقیق برای برخی موارد می‌توان سقط را انجام داد. استفاده از آمپول برای سقط جنین از روش‌هایی است که سازمان غذا و داروی آمریکا نیز آن را در سال ۲۰۰۰ تأیید کرده است. اما خانم‌هایی که بخواهند چنین روشی را به کار بگیرند، نهایتاً تا هفت هفتگی فرصت دارند.

خانم‌هایی که بخواهند با استفاده از قرص، سقط کردن جنین را انجام دهند، عموماً تا ۱۱ هفتگی فرصت دارند. پس از پایان هفتۀ یازدهم و ورود به آخرین هفتۀ ماه سوم، امکان سقط کردن جنین با قرص وجود ندارد. 

داروی سقط جنین

داروهایی که برای مدیریت سقط جنین استفاده می‌شوند، بسته به شرایط خاص، مانند تجربۀ سقط ناقص یا از سقط کامل می‌تواند متفاوت باشد. در اینجا برخی از داروهای رایج ارائه می‌شوند:

میزوپروستول

میزوپروستول یا همان قرص سایتوتک دارویی است که به خارج کردن بافت حاملگی از رحم کمک می‌کند. این دارو باعث می‌شود که رحم منقبض و محتویات آن خارج شوند. البته عوارض جانبی شایع مصرف آن گرفتگی، خونریزی، تهوع، استفراغ و اسهال هستند.

میفپریستون

دارویی است که با کاهش تولید پروژسترون، علائم بارداری را کاهش می‌دهد. مصرف آن یک بار انجام می‌شود و ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد اثر می‌کند. عوارض مصرف این دارو نیز ممکن است انقباضات رحمی، گرفتگی، استفراغ و حالت تهوع باشند.

شیاف

شیاف

شیاف‌ها برای سقط جنین معمولاً داروهایی مانند میزوپروستول هستند که تولید پروستاگلاندین را (که باعث انقباضات رحمی می‌شود) مهار کرده و به بدن کمک می‌کنند تا محتویات رحم خارج شوند. این دارو به صورت خوراکی و عموماً در پیش از هفته‌های دهم تا دوازدهم بارداری استفاده می‌گردد.

آمپول‌ها

آمپول‌های مختلفی نیز برای القای زایمان یا مراقبت از سلامت مادر بعد از سقط جنین استفاده می‌شوند. برای مثال می‌توانیم به آمپول اکسی توسین اشاره کنیم. بر خلاف آمپول پروژسترون که به بهبود شرایط بارداری کمک می‌کند، آمپول اکسی توسین با افزایش انقباضات رحمی باعث القای شرایط زایمان و مدیریت بهتر سقط جنین می‌شود.

دمنوش‌های مناسب برای سقط جنین

دمنوش‌های گیاهی می‌توانند طیف گسترده‌ای از اثرات را بر بدن، به ویژه در دوران بارداری و پس از سقط جنین داشته باشند. برخی از گیاهان ممکن است از بهبودی حمایت کنند، در حالی که برخی دیگر به طور بالقوه می‌توانند در روند بهبودی دخالت یا علائم را تشدید کنند. بسیار مهم است که قبل از مصرف دمنوش‌های گیاهی و پس از سقط جنین، با یک متخصص زنان و و نیز طب سنتی دانشگاهی مشورت کنید. از جمله دمنوش‌های مناسب در زمان سقط می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم

  • برگ تمشک قرمز
  • بابونه
  • زعفران
  • نعناع فلفلی
  • زنجبیل
  • برگ گزنه
  • دارچین

حکم سقط جنین در اسلام

بعضی از خانم‌ها می‌پرسند که می‌خوام سقط جنین کنم، حکم این امر در اسلام چیست؟ در پاسخ می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که اسلام سقط جنین را بعد از ماه چهارم بارداری یا همان روز صد و بیستم حاملگی قتل نفس و حرام اعلام کرده است.
اگر تشخیص بیماری در جنین قطعی است و داشتن و نگه داشتن چنین فرزندی موجب حرج باشد، در این صورت جایز است قبل از دمیده شدن روح، جنین را سقط کنند

سقط جنین دوقلو

گاهی مادرانی که دوقلو باردار هستند، با مشکل مرگ یک یا هر دو جنین خود مواجه می‌شوند. علت آن می‌تواند ابتلا به سندرم دوقلوی ناپدید شده (vanishing twin syndrome) باشد. فارغ از اینکه یک یا هر دو جنین بمیرند، شرایط عاطفی و جسمی خاصی تجربه می‌شوند و مادر به حمایت همسر، خانواده و مراقبت‌های پزشک زنان خود نیاز دارد.

سندرم دوقلوی ناپدید شده زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از دوقلوها در اوایل بارداری از بین می‌رود و بافت توسط جنین دیگر، مادر یا جفت جذب می‌شود. این نوع سقط اغلب در سه ماهۀ اول اتفاق می‌افتد و در صورت عدم وجود علائم می‌تواند نادیده گرفته شود.

حرکاتی که باعث سقط جنین می‌شوند

حرکاتی که باعث سقط جنین می‌شوند

انجام فعالیت‌های سنگین یا تمرینات ورزشی سخت می‌توانند بر رحم فشار وارد کنند. این در حالی است که جا به جا کردن وسایل سنگین و خم و راست شدن در افزایش احتمال سقط جنین مؤثر هستند. انجام حرکات پرشی پرفشار مانند بانجی جامپینگ و پرش روی ترامپولین، حبس کردن نفس برای مدت زمانی طولانی و انجام ورزش‌هایی که به شکم فشار وارد می‌کنند، احتمال سقط را افزایش می‌دهند. والیبال، بسکتبال و فوتسال از جملۀ این ورزش‌ها هستند.

این حرکات‌ها باعث آسیب دیدن بافت‌های شکم و لگن، پاره شدن کیسۀ نگهدارندۀ جنین و حتی سقط شدن جنین می‌شوند.

مراقبت های بعد از سقط جنین

مراقبت از مادر پس از سقط جنین شامل رسیدگی به نیازهای جسمی و عاطفی اوست. زمان از دست دادن جنین با فشارهای عاطفی عمیق همراه است، بنابراین باید دلسوزانه از او حمایت کرد. توجه به موارد زیر ضروری هستند.

  • داشتن استراحت برای بهبودی
  • نظارت بر علائم جسمی
  • نوشیدن آب و داشتن تغذیۀ کافی
  • توجه به نیازهای عاطفی

 راهنمای مراجعه به پزشک

توصیه می‌شود که خانم‌ها، کار سقط جنین را تحت نظارت پزشک و با تأیید او انجام دهند. در ضمن اگر علائم سقط جنین را متوجه شدند، حتماً با پزشک زنان معالج خود مشورت کنند تا سلامت مادر باردار حفظ شود.

نکات مهم سقط جنین

  • علائمی مانند خونریزی واژینال، دردهای شکمی، کمر درد، تپش قلب و کاهش علائم بارداری همراه با سقط جنین هستند.
  • فرآیند (miscarriage) به معنای پایان دادن عمدی یا غیرعمدی به حاملگی قبل از ۲۰ هفتگی است.
  • داروهایی مانند میزوپروستول، میفپریستون و آمپول اکسی توسین در تسریع فرآیند سقط جنین اثر دارند.
  • شما می‌توانید با مطالعۀ مطالب مفید اپلیکیشن هرلایف و مشاورۀ متنی با پزشکان کلینیک آنلاین این مجموعه، پاسخ سؤالات خود را به دست آورده و نگرانی‌هایتان را رفع کنید.

پرسش‌های پرتکرار

سقط حاملگی پوچ چند روز طول می‌کشد؟

سقط حاملگی پوچ یا مولار با روش کورتاژ جنین طی یک روز و چند ساعت انجام می‌شود.

خونریزی بعد از سقط با قرص سایتوتک چند روز است؟

مدت زمان خونریزی ناشی از سقط جنین با این قرص ۷ تا ۲۱ روز است.

جنین مرده کی سقط میشه؟

جنین مرده یا آنقدر کوچک است که جذب بدن مادر می‌شود یا از بدن دفع می‌شود. در حالی که با کورتاژ نیز می‌توان آن را خارج کرد.