عوارض واکسن گارداسیل چیست؟


عوارض و علائم تزریق واکسن گارداسیل

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی واکسنی به اسم گارداسیل تولید شده است و برای خانم‌ها از سن ۹ تا ۴۵ سال مفید است. البته بهترین سن ۱۳ تا ۲۶ سالگی است. اما چالش اصلی اینجاست که عفونت‌های (HPV) علامتی ایجاد نمی‌کنند. همین موضوع باعث شده تا خیلی از افراد حتی ندانند که به بیماری‌های ناشی از این ویروس مبتلا شده‌‌اند تا زمانی‌ که بیماری آنقدر پیشرفت کند که عوارضی را نشان دهد. در چنین شرایطی تزریق واکسن (HPV) ضروری خواهد بود. یکی از موثرترین واکسن‌های اچ پی وی، واکسن گارداسیل است اما خیلی از افراد نگران عوارض آن هستند. بنابراین در این مقاله از وبلاگ هرلایف به بررسی عوارض واکسن گارداسیل می‌پردازیم.

واکنش های آلرژیک به واکسن گارداسیل و واکسن‌های مشابه بسیار بسیار نادر هستند
اما می‌توانند بسیار جدی باشند.

واکسن گارداسیل چه تأثیری دارد؟

واکسن‌ها از بدن ما در برابر بیماری محافظت می‌کنند. بسیاری از انواع بیماری‌ها در صورت عدم اقدام به موقع برای درمان می‌توانند شدت پیدا کرده یا به سرطان تبدیل شوند. بنابراین زمانی‌ که فردی به یک بیماری مبتلا می‌شود، باید سریعاً برای درمان اقدام کند. مطالعات نشان داده که بیشتر سرطان‌های دهانه رحم در زنان با ابتلای آن‌ها به ویروس پاپیلومای انسانی ویروس (HPV) مرتبط است. ویروس اچ پی وی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی است که می‌تواند به ۲ دسته کم‌ خطر و پر خطر تقسیم شود. 

این ویروس از طریق رابطه جنسی و ارتباط با پوست فرد آلوده منتقل می‌شود. سویه‌های کم‌ خطر این ویروس باعث ابتلای افراد به زگیل تناسلی شده اما سویه‌های پر خطر آن می‌توانند منجر به ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان و برخی دیگر از سرطان‌های زیر در مردان و زنان شوند.

  • سرطان واژن
  • سرطان مقعد
  • زگیل تناسلی
  • سرطان سر و گردن و پشت گلو

واکسن گارداسیل (Gardasil) به‌ عنوان موثرترین واکسن (HPV) از افراد در برابر ویروس اچ پی وی محافظت کرده و از ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان‌هایی که در بالا معرفی شدند، پیشگیری خواهد کرد. بنابراین تزریق واکسن گارداسیل روشی مإثر برای ایجاد ایمنی و پیشگیری از ابتلای فرد به بیماری‌هایی خواهد بود که عامل اصلی آن بیماری‌های مقاربتی و ویروس (HPV) هستند.

واکسن گارداسیل در ۲ گروه ۴ ظرفیتی و ۹ ظرفیتی عرضه شده و در بسیاری از کشورهای خارجی از سن ۹ سالگی تا ۴۵ سالگی برای دختران و پسران جوان تزریق می‌شود. این واکسن در اصل در برنامه واکسیناسیون ملی این کشورها قرار دارد. اما این واکسن عوارضی نیز دارد که در ادامه بررسی می‌شوند.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

عوارض واکسن گارداسیل چیست؟

عوارض واکسن گارداسیل

یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که ذهن افراد را در زمان دریافت واکسن (HPV) مشغول می‌کند، این است که عوارض واکسن گارداسیل چیست؟ خیلی از خانم‌ها نگران این هستند که در کنار مزایای بسیار واکسن گارداسیل، این واکسن معایبی مانند نازایی، تأثیر روی تخمدان‌ها و مشکلات هورمونی نیز داشته باشد.

چندین مطالعه بزرگ منتشر شده در سال ۲۰۱۳،  ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ نشان داده‌اند که واکسن اچ پی وی مانند گارداسیل به اندازه هر واکسن دیگری ایمن بوده و خطرات جانبی شدیدی مانند موارد ذکر شده ندارد.

لازم است بدانید که واکسن‌های (HPV) می‌توانند عوارض جانبی محدودی ایجاد کنند. اما نوع عوارض و شدت آن‌ها در میان تمامی واکسن‌ها مانند گارداسیل، سرواریکس و سایر واکسن‌های اچ پی وی مشابه نخواهند بود. برخی از عوارض بسیار نادر هستند. تا به امروز نیز هیچ‌ گونه عارضه جانبی جدی توسط افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند، گزارش نشده است. اکثر افراد بدون داشتن عوارض جانبی شدید و جدی، واکسن گارداسیل را دریافت می‌کنند. عوارض جانبی می‌تواند خفیف تا متوسط باشند. این عوارض عموماً به شرح زیر هستند. 

شایع‌ترین عوارض واکسن گارداسیل

شایع ترین عوارض و علائم پس از تزریق واکسن گارداسیل به شرح زیر هستند.

درد در ناحیه تزریق

درد در ناحیه تزریق شایع‌ترین عوارض واکسن گارداسیل است. زمانی‌که با ابزاری مانند یک سرنگ دارویی وارد بدن می‌شود، درد کاملاً طبیعی است. علاوه‌ بر این، پزشک پیشنهاد می‌کند که تا چند روز رو به پهلوی دستی که واکسن تزریق شده‌، نخوابید تا درد شدیدتر نشود. اما گاهی این درد می‌تواند تا چند ماه طول بکشد. در چنین شرایطی بهتر است با پزشک متخصص صحبت کنید تا علت طولانی‌ شدن درد بررسی شود.

تورم در محل تزریق

یکی دیگر از عوارضی که تزریق واکسن گارداسیل به همراه دارد، تورم در ناحیه تزریق واکسن است. واکسن گارداسیل در بازو تزریق شده و ممکن است تا چند ساعت بازوی شما متورم باشد. بسیاری از افراد گزارش کرده‌اند که درد و تورم در محل تزریق از جمله شایع‌ترین عوارض واکسن گارداسیل بوده اما بعد از چند ساعت رفع شده است.

قرمزی در ناحیه تزریق

قرمزی در محل تزریق واکسن یکی دیگر از عوارض شایع تزریق هر نوع واکسنی است. طبیعی است که وقتی دارو وارد بدن شما می‌شود، بدن واکنش نشان دهد که اولین نشانه‌های آن می‌تواند قرمزی و درد باشد. البته این قرمزی ناحیه تزریق به سرعت از بین خواهد رفت. این عوارض جانبی ممکن است در تزریق هر دوز از واکسن گارداسیل مشاهده شوند.

سرگیجه و حالت تهوع

سرگیجه و حالت تهوع

سرگیجه و حالت تهوع از عوارض جانبی شایع واکسن نیستند و ممکن است، تنها گروهی از افراد چنین واکنش‌هایی نشان دهند. با این حال توصیه می‌شود که هر فردی پس از تزریق واکسن گارداسیل به‌ مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تحت نظر پزشک باشد تا علائم او بررسی شود.

افرادی که بعد از تزریق واکسن گارداسیل سرگیجه دارند، ممکن است به‌ دلیل همین سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ نیز داشته باشند. در چنین شرایطی پزشک توصیه می‌کند تا کمی دراز بکشند تا سرگیجه آن‌ها بهبود پیدا کند. علاوه‌ بر این، پزشک پیشنهاد می‌کند که خانم تا زمان بهبودی سرگیجه از رانندگی خودداری کند.

سردرد

برخی از افراد با دریافت واکسن گارداسیل عوارضی مانند سردرد را نشان می‌دهند که ممکن است تا چند ساعت ادامه داشته باشد. البته سردرد در تمامی افراد شایع نیست و حتی ممکن است درصد پایینی چنین واکنشی نسبت به دریافت واکسن نشان دهند. در هر صورت در چنین شرایطی پزشک متخصص پیشنهاد می‌کند خانم‌ها کمی استراحت کنند تا علائم فروکش کنند.

خستگی و ضعف

تزریق انواع واکسن گارداسیل ممکن است برای همه افراد با خستگی و ضعف همراه نباشد. بنابراین احتمال اینکه تمامی دختران و پسران، مردان و زنانی که واکسن را دریافت کرده‌اند، علائمی مانند خستگی و ضعف نشان دهند، پایین خواهد بود. بخشی از علائمی مانند خستگی و ضعف بیشتر به وضعیت جسمی فرد بستگی دارد. 

تب خفیف

واکنش بدن هر فردی در مقابل تزریق واکسن گارداسیل متفاوت با دیگری است. بنابراین در کنار علائم شایعی مانند درد و تورم و قرمزی ممکن است برخی از افراد تب را نیز تجربه کنند. در این شرایط پزشک متخصص پیشنهاد می‌کند تا میزان تب بررسی شود تا در صورت نیاز دارویی برای پایین‌آوردن آن تجویز کند.

افزایش دمای بدن یا احساس لرز و گرما

افزایش دمای بدن یا احساس لرز و گرما

در کنار تب خفیف ممکن است برخی از افراد افزایش دمای بدن را تجربه کنند که می‌تواند با احساس گرما و لرز نیز همراه باشد. به‌ همین‌ دلیل توصیه می‌شود حداقل به‌ مدت ۱۵ دقیقه تا ۳۰ دقیقه تحت نظر پزشک متخصص باشید تا علائم به‌ خوبی بررسی شده و در صورت نیاز برای کمک پزشکی اقدام شود.

توده در محل تزریق واکسن

وجود توده در محل تزریق واکسن مانند دیگر عوارض واکسن گارداسیل شایع نیست. اما در شرایطی که تزریق به‌ درستی انجام نشده باشد، ممکن است برخی از افراد وجود توده‌ای را زیر انگشتان دست خود در محل تزریق واکسن حس کنند. اگر این توده در همان زمان تزریق ایجاد شده باشد، پزشک متخصص ممکن است با یک ماساژ آرام آن را برطرف کند. اما اگر توده برای مدتی طولانی وجود داشت، باید با پزشک مشورت کنید.

غش کردن

غش کردن یکی از عوارض نادر واکسن گارداسیل است که افراد زیادی آن را گزارش نکرده‌اند. افرادی که از لحاظ جسمی ضعیف هستند یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، شاید در اثر تزریق واکنش‌هایی مانند غش را نشان دهند.

اسهال

یکی دیگر از عوارض نادر واکسن گارداسیل، اسهال است. اما با توجه‌ به اینکه تعداد کمی از افراد این موضوع را گزارش کرده بودند، در دسته عوارض قرار گرفته‌اند.

کهیر (بثورات قرمز با خارش)

کهیر و بثورات جلدی ممکن است در واکنش به واکسن گارداسیل ایجاد شوند. البته این موارد نادر بوده و ممکن است از هر ۱۰ هزار نفر تنها ۱۰ نفر آن را تجربه کند.

دشواری در نفس کشیدن و تنگ‌شدن راه تنفسی

تنگی نفس و تنگ شدن راه تنفسی یکی از عوارض واکسن گارداسیل است که به‌ ندرت اتفاق می‌افتد. تقریباً می‌توان گفت که از هر ۱۰ هزار نفر تنها ممکن است ۱ نفر چنین شرایطی را تجربه کند.

عوارض واکسن گارداسیل و آمادگی برای آن‌ها

واکسن گارداسیل در مقایسه با دیگر واکسن‌های (HPV) بسیار مؤثرتر بوده و همان‌ طور که اشاره شد در ۲ ظرفیت ۴ و ۹ تزریق می‌شود. اجرای این روش می‌تواند از ابتلا به ویروس اچ پی وی و بیماری‌های ناشی از آن پیشگیری کند. با توجه‌ به اینکه قیمت این واکسن بالاتر از انواع دیگر است، باید اطلاعات کاملی در مورد عوارض واکسن گارداسیل دریافت کرده و همین‌ طور برای تزریق آن نیز به مراکز معتبر و شناخته شده مراجعه کنید. 

این واکسن به‌خوبی می‌تواند از ابتلا به زگیل تناسلی و برخی از سرطان‌هایی مانند سرطان دهانه رحم که با ویروس (HPV) مرتبط هستند، پیشگیری کند. اما چون واکسن اچ پی وی در برنامه واکسیناسیون ایران قرار ندارد، هر فردی باید برای دریافت آن به مراکز معتبر و مجاز مراجعه و واکسن را خریداری کند.

مروری کوتاه بر عوارض و علائم واکسن گارداسیل

  • واکسن گارداسیل که دو ظرفیت ۴ و ۹ دارد، یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی محسوب می‌شود.
  • عوارض واکسن اچ پی وی به ندرت در مصرف کنندگان دیده می‌شوند. اما شایع‌ترین آنها سر درد، سرگیجه، حالت تهوع، درد ناحیۀ تزریق و تب و لرز هستند.
  • شما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویروس اچ پی وی می‌توانید اپلیکیشن هرلایف را نصب کنید و مقالات متعدد آن را مطالعه کنید. علاوه بر این امکان بهره مندی از امکانات این برنامه نیز وجود دارد.