هرلایف بلاگ سلامت و بیماری‌ها سلامت روح و روان آیا دستگاه (IUD) بر زمان پریود تاثیر می‌گذارد؟

آیا دستگاه (IUD) بر زمان پریود تاثیر می‌گذارد؟


دستگاه (IUD)

یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری، دستگاه داخلی رحمی است که به آن (IUD) می‌گویند. این دستگاه در ۲ نوع هورمونی و مسی وجود دارد که هر کدام تأثیر متفاوتی روی پریود و وضعیت بدن زنان خواهند داشت. بنابراین پریود بعد از استفاده از دستگاه (IUD) می‌تواند بسته به نوع آیودی و همین‌طور از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. با توجه‌ به اینکه آیا آیودی (IUD) بر زمان پریود تأثیر می‌گذارد و سؤال بسیاری از خانم‌ها است، در این مقاله از بلاگ هرلایف به بررسی تأثیر (IUD) بر زمان پریود می‌پردازیم.

دستگاه (IUD) چگونه کار می‌کند؟

دستگاه (IUD) چگونه کار می‌کند؟

دستگاه داخل رحمی (Intrauterine Devices) که به اختصار به آن (IUD) گفته می‌شود، یکی از روش‌های رایج پیشگیری از بارداری مانند بستن‌ لوله‌ها و مصرف قرص هورمونی ضدبارداری خوراکی است. آیودی یک دستگاه کوچک T شکل است که پزشک متخصص زنان آن را از طریق واژن، داخل رحم قرار می‌دهد. اگر در روزهای آخر پریود باشید، چون دهانه رحم بازتر است، قرارگیری دستگاه راحت‌تر خواهد بود.

برای این‌ کار، پزشک متخصص زنان ابتدا آزمایش لازم برای بررسی وضعیت بارداری و بیماری‌ها مانند عفونت واژن را انجام می‌دهد. بعد از تست بارداری و عفونت واژن، نوبت به آزمایش پاپ اسمیر می‌رسد. در نهایت نیز برای جاگذاری (IUD) اقدام می‌شود. 

دستگاه‌های ایودی به‌صورت کلی به ۲ دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند.

  • دستگاه (IUD) مسی: آیودی مسی با آزاد کردن یون‌های مس، مانع از لقاح اسپرم و تخمک آزاد شده از تخمدان در رحم خواهد شد.
  • دستگاه (IUD) هورمونی: آیودی هورمونی، مقدار کمی از هورمون پروژسترون را آزاد می‌کند که با ایجاد مخاطی ضخیم در دهانه رحم (افزایش ضخامت مخاط)، آن را برای جنین غیرقابل نفوذ خواهد کرد.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

آیودی (IUD) چطور بر پریود تاثیر می‌گذارد؟

اینکه ایودی چه تأثیری بر قاعدگی می‌گذارد، به نوع این دستگاه داخل رحمی و نحوه عملکرد آن بستگی دارد. به‌ عنوان‌ مثال، (IUD) هورمونی به‌ مدت ۳ تا ۸ سال مقدار کمی هورمون آزاد می‌کند. این دستگاه با غلیظ کردن مخاط دهانه رحم از نفوذ اسپرم و در نتیجه بارداری پیشگیری خواهد کرد. علاوه‌ بر این، اگر اسپرمی وارد رحم شود، با ناامن‌ترین محیط داخلی رحم برای اسپرم، از لقاح و بارداری پیشگیری خواهد کرد.

در بعضی موارد، قاعدگی برخی از زنان متوقف شده و برخی دیگر ممکن است جریان خونریزی سبک‌تری را نسبت به قبل تجربه کنند. با قرارگیری دستگاه (IUD) مسی داخل رحم موارد زیر ممکن است برای خانم‌ها اتفاق افتد.

  • دستگاه انعطاف‌پذیر کنترل بارداری و جلوگیری از حاملگی (IUD) در ۹۹ درصد موارد در جلوگیری از باردار شدن زنان مؤثر هستند.
  • آیودی روی قاعدگی تأثیر گذاشته و می‌تواند خونریزی پریود را سبک‌تر و در برخی موارد سنگین‌تر کند. برخی از خانم‌ها متوجه خواهند شد که جریان‌های ماهانه آن‌ها نسبت به قبل سبک‌تر یا سنگین‌تر شده است.
  • تجربه خونریزی یا پریود بعد از (IUD) کاملاً متفاوت است. متغیرهای احتمالی زیادی وجود دارند که نمی‌توان آن‌ها را دقیقاً پیش‌بینی کرد چون بدن هر زنی نسبت به این دستگاه واکنش متفاوتی نشان می‌دهد.

محققان در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، بیش از ۱۸۰۰ نفر را که از آیودی هورمونی استفاده کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند. بعد از ۱ سال، ۲۱ درصد از کسانی که دوره‌های پریود بعد از (IUD) آن‌ها سبک یا کوتاه شروع شده بود، با احتمال بیشتری پریود آن‌ها به‌صورت کلی متوقف شد. درحالی‌که تنها ۵ درصد از افراد تحت مطالعه که در ابتدا پریودهای سنگین داشتند، همان نتایج را نشان دادند.

آیا آیودی (IUD) بر زمان پریود تاثیر می‌گذارد؟

آیا آیودی (IUD) بر زمان پریود تاثیر می‌گذارد؟

اینکه آیا ایودی (iud) بر زمان پریود تاثیر می‌گذارد یا خیر؛ بسته به نوع دستگاهی دارد که پزشک متخصص زنان برای فرد تجویز کرده است. نباید فراموش کنید که واکنش بدن هر فرد متفاوت با دیگری است و برخی از خانم‌ها کاهش میزان خون دوره پریود یا برخی دیگر افزایش خونریزی، تغییر در ترشحات واژن و درد بیشتر را تجربه کنند. بنابراین تمامی علائم مختص کل جامعه زنان نیست.

پریود بعد از (IUD) هورمونی

(IUD) هورمونی، پوشش داخلی رحم (اندومتر) که در طول دوره قاعدگی و هر ماه می‌ریزد را نازک می‌کند. به‌ همین‌ دلیل بسیاری از زنان هنگام استفاده از (IUD) هورمونی، پریودهای سبک‌تر، گرفتگی و سندرم پیش از پریود (PMS) خفیف‌تر را تجربه می‌کنند. البته ممکن است پریود برخی از خانم‌ها بعد از قرارگیری این آیودی در رحم، متوقف شود که به‌ عبارتی شبیه به یائسگی است. اما جای نگرانی نیست، این علائم کاملاً طبیعی و بی‌خطر بوده و نشانه‌ای از یک مشکل نگران‌کننده نیستند.

لازم است بدانید که برخی از خانم‌ها علاوه‌ بر جلوگیری از بارداری، برای کمک به درمان موارد زیر نیز طبق دستور پزشک متخصص زنان از (IUD) هورمونی استفاده می‌کنند.

واکنش بدن ۰  تا ۶ ماه پس جای‌گذاری از (IUD) هورمونی

برای ۳ تا ۶ ماه پس از قرارگیری آیودی هورمونی، منتظر اتفاقات غیرمنتظره در مورد پریود بعد از (IUD) باشید. ممکن است پریودهای نامنظم داشته باشید یا حتی احتمال دارد بین دوره‌ها لکه‌بینی را تجربه کنید. طول دوره‌ها نیز ممکن است به‌طور موقت افزایش یابد. حدود ۲۰ درصد از افراد در چند ماه اول بعد از قرارگیری ایودی هورمونی بیشتر از ۸ روز خونریزی دارند.

واکنش بدن بعد از ۶ ماه از جای‌گذاری (IUD) هورمونی

بعد از گذشت ۶ ماه از آیودی هورمونی، ممکن است سیکل قاعدی‌ها سبک‌تر از ۶ ماهه اول شده و حتی باعث تأخیر در قاعدگی شود. برخی از خانم‌‌ها متوجه می‌شوند که دوره‌های قاعدگی آن‌ها مانند قبل قابل‌ پیش‌بینی نیست. 

مطالعه سایت (healthline.com) نشان داده که از هر ۵ زن، ۱ نفر بعد از ۱ سال از جای‌گذاری (IUD)، پریود ماهانه نخواهد داشت. این موضوع ممکن است استرس زیادی به شما وارد کند، در چنین شرایطی بهتر از برای اطمینان از سلامتی خود با پزشک متخصص زنان مشورت کنید تا در صورت لزوم آزمایش‌های هورمونی و سونوگرافی انجام دهد.

پریود بعد از (IUD) مسی

دستگاه (IUD) مسی، به‌ جای هورمون، یون‌های مس آزاد می‌کند که دافع اسپرم هستند و از رسیدن آن‌ها به تخمک برای بارور کردن آن جلوگیری می‌کنند. بنابراین به‌ دلیل عدم آزادسازی هورمون، باعث تغییراتی در زمان پریود بعد از (IUD) نخواهند شد. این نوع آیودی ممکن است حتی تا ۱۰ سال از بارداری جلوگیری کند.

جای‌گذاری یک (IUD) مسی در رحم ممکن است ابتدا با خونریزی شدیدتر یا دوره‌های دردناک‌تر همراه باشد. البته چرخه قاعدگی باید بعد از چند ماه به حالت عادی برگردد. اما احتمال برخی از عوارض جانبی نیز وجود دارد.

واکنش بدن ۰ تا ۶ ماه پس از جای‌گذاری (IUD) مسی

در ۲ تا ۳ ماه اول قرارگیری (IUD) مسی در رحم، این دستگاه می‌تواند باعث تغییرات زیر در پریود شود.

  • قاعدگی‌های سنگین‌تر از قبل
  • قاعدگی‌های طولانی‌تر از قبل
  • گرفتگی عضلات بیشتر

پریود شدن بعد از (IUD) به پزشک متخصص زنان اطمینان می‌دهد که باردار نیستید. اما لازم است بدانید که داشتن (IUD) در دوران بارداری می‌توان خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد که شامل عفونت، سقط جنین و زایمان زودرس هستند.

واکنش بدن  ۶ ماه پس از جای‌گذاری (IUD) مسی

شدت خونریزی پریود بعد از (IUD) مسی پس از ۶ ماه کاهش یافته و چرخه قاعدگی و دوره پریود به حالت عادی برمی‌گردد. اگر پس از ۶ ماه هنوز خونریزی شدید دارید، باید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید تا علت را بررسی کند.

چه زمانی برای بررسی شرایط پریود بعد از (IUD) به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید؟

بررسی شرایط پریود بعد از (IUD)

همان‌طور که اشاره شد، ایودی (IUD) بر زمان پریود تأثیر می‌گذارد و میزان و شدت خونریزی را نیز تغییر خواهد داد. اما در این دوران باید به‌ خوبی مراقب علائم پریود خود باشید و در صورت بروز نشانه‌های زیر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • خونریزی شدید غیرعادی بیشتر از ۶ ماه اول
  • تب
  • لرز
  • درد شکم
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • ترشحات بدبو
  • زخم روی واژن
  • سردردهای شدید
  • زردی پوست یا سفیدی چشم
  • پریود عقب‌افتاده 

اگر با گذشت ۱ سال، قاعدگی بعد از (IUD) هنوز نامنظم است باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد؛ چون قاعدگی باید بعد از ۱ سال به حالت طبیعی خود برگردد. از طرفی، اگر به‌ مدت ۶ هفته یا بیشتر پریود نشده‌اید نیز به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک علائم را بررسی کرده و برای انجام تست بارداری اقدام می‌کند.

پریود بعد از (IUD)

آیودی یک روش ایمن برای جلوگیری از بارداری است؛ اما گاهی برای برخی از خانم‌ها عوارضی به همراه دارد که بیشتر در چرخه و دوره پریود خود را نشان می‌دهد. بعضی از خانم‌ها با جای‌گذاری (IUD) در رحم، درد و خونریزی را تجربه می‌کنند که شدت و مقدار خونریزی پریود بعد از (IUD) بیشتر به نوع این دستگاه و واکنش بدن فرد بستگی دارد. 

در این مطلب، اختلال در پریود و شرایط آن برای هر دو نوع آیودی هورمونی و مسی بررسی شد، اگر علائمی خارج از موارد بررسی شده را تجربه می‌کنید لازم است با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید. 

جمع‌بندی

  • دستگاه (IUD) را باید نوعی دستگاه دانست که در داخل رحم قرار می‌گیرد و جلوی بارداری را خواهد گرفت اما تأثیراتی روی قاعدگی خواهد داشت.
  • در ۳ تا ۶ ماه اول پس از قرارگیری آیودی هورمونی، افراد باید منتظر اتفاقات غیرمنتظره در مورد پریود بعد خود باشند.
  • پس از گذشت ۶ ماه از قرار دادن دستگاه آیودی هورمونی در رحم، ممکن است سیکل قاعدی‌ها سبک‌تر از ۶ ماهه اول شده و حتی باعث تأخیر در قاعدگی شود.
  • جای‌گذاری یک (IUD) مسی در رحم ممکن است ابتدا با خونریزی شدیدتر یا دوره‌های دردناک‌تر همراه باشد.
  • اگر با گذشت ۱ سال، قاعدگی بعد از (IUD) هنوز نامنظم است باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد.