هرلایف بلاگ چرخه قاعدگی پریود پریود بودن هنگام عمل جراحی؛ تأثیر، عوارض و توصیه‌ها

پریود بودن هنگام عمل جراحی؛ تأثیر، عوارض و توصیه‌ها


پریود بودن هنگام عمل جراحی

پریود بودن هنگام عمل جراحی یکی از حالت‌هایی است که هر بانویی ممکن است با آن مواجه شود. در این شرایط بسیاری از خانم‌ها در مورد تداخل عمل خود با پریود شدن، به خصوص هنگام انجام عمل‌های زیبایی همچون رینوپلاستی یا آبدومینوپلاستی، با پرسش مواجه هستند. از این رو در این مقاله به بررسی اثرات پریود بودن حین انجام عمل جراحی، عوارض احتمالی قاعدگی در این دوران و اقدامات لازم برای داشتن یک جراحی ایمن و موفق می‌پردازیم.

تاثیر پریود بودن بر انجام عمل های جراحی

یکی از سؤالات پرتکرار خانم‌ها حین انجام جراحی‌های مختلف خصوصاً عمل‌های زیبایی این است که آیا پریود بودن هنگام عمل جراحی بی خطر است؟ به طوری کلی، قاعدگی در حین جراحی خطری جدی برای بدن ندارد، اما به دلایل متعدد ممکن است برای فرد تحت جراحی خوشایند نباشد. البته خونریزی قاعدگی در حین جراحی به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن ممکن است بر روند بهبودی تأثیر بگذارد.

از سوی دیگر، برخی از بانوان ممکن است حین جراحی دچار خونریزی شدید قاعدگی شوند. این موضوع اگرچه برای پزشکان و پرستاران تعجب آور نیست، زیرا به دیدن خون عادت دارند، اما می‌تواند حین عمل مشکلاتی را به وجود آورد. علاوه بر این موارد، استفاده از داروهای بیهوشی می‌تواند باعث تداخل در اثربخشی داروهای ضد بارداری شود. البته همۀ داروها چنین تأثیری ندارند، اما در صورتی که برنامه‌ای برای بارداری دارید، به این موضوع توجه کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

عوارض احتمالی انجام عمل جراحی در دوران قاعدگی

تاثیر پریود بودن بر انجام عمل های جراحی

در حالی که جراحی ممکن است تا حدی بر چرخۀ طبیعی پریود اثر بگذارد، اما این حالت طبیعی بدن زنان بر نتیجۀ حاصل از جراحی بی تأثیر است. به همین دلیل با کمک مشورت با پزشک، احتمالاً نیازی برای برنامه ریزی مجدد به منظور تنظیم زمان عمل جدید نیست. اما برخی از عوارض احتمالی وجود دارند که به دلیل پریود بودن هنگام عمل جراحی ممکن است با آن‌ها مواجه شوید. از این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خونریزی بیش از حد

بر اساس مطالعات انجام شده، تغییرات هورمونی مرتبط با پریود حین انجام عمل جراحی، نمی‌توانند عاملی برای افزایش خونریزی قاعدگی باشند. اما برخی از بانوان به طور کلی یا حداقل در روزهای اول قاعدگی خود با خونریزی شدید مواجه هستند. این موضوع اگرچه به طور مستقیم تأثیری روی کیفیت و ایمنی عمل جراحی نمی‌گذارد، اما ممکن است برای کادر درمان و پرستاران، مشکلاتی در زمان طولانی بودن مدت زمان عمل ایجاد کند. خونریزی زیاد قاعدگی حین جراحی برای عمل‌های مختلف از جمله عمل‌های زیبایی مثل رینوپلاستی یا آبدومینوپلاستی به یک اندازه اثر دارد.

بر اساس نظرات پزشکان، چنین جراحی‌هایی حتی نمونه‌هایی که با پوست شکم سر و کار دارند، رحم را درگیر نمی‌کنند، اما به هر حال توصیه می‌شود در صورت تداخل قاعدگی با عمل جراحی، از قبل این موضوع را با پزشک جراح خود در میان بگذارید. البته خارج از زمان عمل، انتظار داشتن یک پریود سنگین‌تر از حد معمول از نظر شدت خونریزی اغلب طبیعی است، بنابراین نباید نگران این موضوع باشید.

افزایش خطر عفونت

پریود شدن حین عمل جراحی مساوی است با استفادۀ طولانی مدت از تامپون یا پد بهداشتی که این عوامل به خودی خود باعث ایجاد محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها درون واژن می‌شوند. البته در صورت هماهنگ بودن با پرستاران ‌می‌توان تا حدی از این موضوع پیشگیری کرد، اما به طور کلی در برخی از مواقع پریود شدن حین عمل جراحی افزایش خطر عفونت را به دنبال دارد.

تأخیر در روند بهبودی

تأخیر در روند بهبودی

سطح هورمون ترشح شده در بدن می‌تواند روی التیام و زمان بهبودی تأثیر بگذارد. بر اساس برخی از مطالعات انجام شده، زنانی که با پریود شدن هنگام عمل جراحی مواجه می‌شوند، بیش از سایر افراد در معرض خطر اسکار زخم و کندی زمان بهبودی آن قرار دارند. البته اینکه پریود شدن هنگام عمل جراحی تا چه میزان روی بهبودی فرد بعد از عمل اثر می‌گذارد، قابل ارزیابی نیست؛ زیرا دورۀ قاعدگی و سطح هورمون ترشح شده در بدن هر فرد با فرد دیگری متفاوت است.

افزایش درد و ناراحتی

درد، یک فرآیند طبیعی در حین و بعد از عمل جراحی است که البته بسته به نوع عمل تا حد زیادی با تجویز دارو توسط پزشکان معالج کنترل می‌شود. اما همزمانی این درد با درد ناشی از پریود شدن هنگام عمل جراحی، حالت خوشایندی نیست. این حالت خصوصاً در افرادی که مبتلا به دیسمنوره (Dysmenorrhea) یا پریودهای دردناک هستند، بیش از سایرین آزار دهنده خواهد بود.

واکنش نامطلوب به داروهای بیهوشی

تغییرات هورمونی ناشی از پریود شدن هنگام عمل جراحی می‌توانند واکنش نامطلوبی روی اثربخشی داروهای بیهوشی داشته باشند. یکی از این واکنش‌ها، اثرگذاری روی داروهای ضد بارداری است که می‌تواند اثربخشی آن‌ها را کم کند.

افزایش سایز سینه

سایز سینه در بسیاری از زنان در دوران قاعدگی افزایش پیدا می‌کند. این موضوع برای بانوانی که قصد عمل جراحی سینه دارند، ممکن است مشکل ساز شود. برای مثال امکان دارد که در انتخاب اندازۀ ایمپلنت تداخلاتی ایجاد شود. به همین دلیل اغلب جراحان در چنین زمانی تاریخ عمل را به تعویق می‌اندازند.

اقدامات لازم برای انجام عمل جراحی در دوران قاعدگی

اقدامات لازم برای انجام عمل جراحی در دوران قاعدگی

اگر شما هم در زمینۀ همزمان شدن قاعدگی با عمل جراحی خود با پرسش مواجه هستید، حتماً دربارۀ اقدامات لازم در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید. بهترین کار این است که با تخمین زمان حدودی قاعدگی، تاریخ جراحی را طوری تنظیم کنید که با قاعدگی شما همزمان نشود. شما بدون هیچ شرمی باید پزشک جراح و متخصص بیهوشی خود را در مورد وضعیت قاعدگی مطلع کنید تا در صورت نیاز اقدامات لازم انجام شوند.

برای مثال پریود شدن هنگام عمل جراحی نیازمند انجام برخی امور مثل استفاده از پد بهداشتی برای کنترل خونریزی دارد که بدون اطلاع رسانی مناسب، مشکلاتی را حین عمل ایجاد می‌کند. در نهایت حتماً پزشک را از پریود بودن خود برای تجویز داروهای ضد درد و ضد التهاب متناسب با وضعیتتان مطلع کنید.

توصیه های جراحان زیبایی به خانم ها در مورد عمل جراحی در دوران قاعدگی

اگرچه عوارض ناخوشایند پریود شدن هنگام جراحی برای تمامی بیماران اتفاق نمی‌افتد، با این حال باز هم ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای بیمار شود. از این رو بهتر است به توصیه‌های جراحان زیبایی در این زمینه توجه کنید:

  • اکثر جراحان زیبایی توصیه می کنند که عمل های جراحی در دوران قاعدگی انجام نشوند.
  • در صورت ضرورت، بهترین زمان برای انجام عمل جراحی در اواخر هفته اول یا هفته دوم سیکل قاعدگی است.
  • خانم‌ها باید در مورد هرگونه نگرانی یا سؤالی که در مورد عمل جراحی در دوران قاعدگی دارند با پزشک خود صحبت کنند.

آیا جراحی می‌تواند روی چرخۀ پریود تأثیر بگذارد؟

تأثیر جراحی روی چرخۀ پریود

پاسخ به این پرسش مثبت است. جراحی به دلایلی می‌تواند روی روند قاعدگی شما تأثیر داشته باشد. فرقی نمی‌کند که چه نوع عملی را در برنامه دارید، به هر حال در چنین شرایطی بدن شما سطحی از استرس را تجربه می‌کند که در شرایط عادی در معرض آن قرار نمی‌گیرید. این استرس را می‌توان با استرس ناشی از فشار بیش از حد در محل کار، استرس ناشی از یک بیماری یا ورزش بیش از حد که می‌توانند روی چرخۀ قاعدگی اثر بگذارند، در یک رده قرار داد.

به طوری کلی وقتی به یک عمل جراحی نیاز پیدا می‌کنید، تأخیر در چرخۀ قاعدگی ممکن است قبل از جراحی و یا بعد از آن، یعنی در حین بهبودی رخ دهد. همچنین ممکن است اولین پریود شدن شما بعد از یک جراحی با خونریزی کمی بیشتر از معمول همراه باشد.

خبر خوب این است که این تغییرات دائمی نیستند و با بهبودی بدن و افت سطح استرس، کاهش پیدا کرده و روند پریود شدن به حالت عادی برمی‌گردد. البته اینکه چه مدت پریود شما به تعویق می‌افتد یا در روند آن اختلال ایجاد می‌شود، به نوع عمل شما، شرایط بعد از عمل، دوران نقاهت و مواردی از این دست برمی‌گردد.

مروری بر مهم‌ترین نکات درباره عمل جراحی در دوران پریود

پریود بودن حین جراحی
  • در حالی که انجام عمل جراحی در دوران قاعدگی در برخی موارد امکان پذیر است، اما به دلیل عوارض احتمالی، توصیه می‌شود تا حد امکان از آن اجتناب شود.
  • مشورت با پزشک و جراح و متخصص بیهوشی قبل از تعیین تاریخ عمل جراحی و اطلاع رسانی در مورد وضعیت قاعدگی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
  • با برنامه ریزی دقیق و انجام اقدامات لازم می‌توان یک عمل جراحی امن و موفق در دوران قاعدگی را تجربه کرد.

پاسخ به سؤالات متداول

آیا پریود بودن در زمان عمل جراحی خطرناک است؟

– خیر. پریود بودن هنگام عمل جراحی خطری به همراه ندارد، اما عوارض ناشی از بروز این چرخۀ طبیعی در بدن، ممکن است برای بانوان خوشایند نباشد.

چه عوارضی ممکن است در صورت انجام عمل جراحی در دوران قاعدگی رخ دهند؟

– از این عوارض می‌توان به احتمال افزایش شدت خونریزی، افزایش دوران نقاهت و گسترش احساس درد و ناراحتی اشاره کرد. ضمن اینکه برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که قاعدگی ممکن است منجر به طولانی‌تر شدن اسکار زخم بعد از جراحی شود.

بهترین زمان برای انجام عمل جراحی در چه دورانی از سیکل قاعدگی است؟

– در صورت ضرورت، بهترین زمان برای انجام عمل جراحی در اواخر هفته اول یا هفته دوم سیکل قاعدگی است.

چه نوع عمل های جراحی را می‌توان در دوران قاعدگی انجام داد؟

– انجام عمل جراحی در نواحی مختلف شکم به جز مواردی که با رحم در ارتباط هستند، منعی ندارد. اگرچه بهتر است قبل از انجام عمل مورد نظر، در زمینۀ قاعدگی خود با پزشک جراح مشورت کنید.