هرلایف بلاگ چرخه قاعدگی تخمک گذاری از روز چندم پریود از کیت تخمک گذاری استفاده کنیم؟

از روز چندم پریود از کیت تخمک گذاری استفاده کنیم؟


کیت تخمک گذاری-۱

اگر قصد بچه‌دارشدن دارید، دانستن زمان تخمک‌گذاری و استفاده از کیت‌های شناسایی این زمان از چرخه پریودتان اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برای برنامه‌ریزی بهتر درباره بارداری و آگاهی از وضعیت چرخه قاعدگی‌، باید بدانید که چه روزی از ماه و در روز چندم از پریود از کیت تخمک گذاری استفاده کنید. 

تخمک گذاری چیست؟

تخمک‌گذاری فرآیندی است که در آن یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد می‌شود. پس از رهاشدن تخمک در لوله فالوپ، به‌سمت پایین حرکت می‌کند و به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آنجا می‌ماند. در این مدت، امکان بارورشدن آن در لوله فالوپ وجود دارد.

کیت تخمک گذاری در قاعدگی

در چرخه پریود ۲۸روزه، تخمک‌گذاری معمولاً ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی بعدی اتفاق می‌افتد. طول چرخه هر فرد با دیگری متفاوت است و زمان بین تخمک‌گذاری و شروع قاعدگی بعدی برای افراد مختلف یکسان نیست.

چرا تعیین زمان تخمک گذاری اهمیت دارد؟

پس از تخمک گذاری، تخمک می‌تواند فقط ۱۲ تا ۲۴ ساعت زنده بماند. با پایان این مدت، فرصت بارداری تا چرخه قاعدگی بعدی نزدیک به صفر است. در ۳ روز منتهی به تخمک‌گذاری و روز آن، شانس باردارشدن به بالاترین حد می‌رسد. 

پس اگر قصد باردارشدن دارید، باید از زمان تخمک‌گذاری باخبر باشید. با استفاده از کیت‌های تخمک گذاری و ابزارهای در دسترس، زمان این رویداد را تخمین بزنید و شناسایی کنید.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

کیت تخمک گذاری چیست؟

کیت تخمک گذاری ابزاری است که به شما وجود هورمون لوتئینیزه‌کننده (LH) در ادرار را نشان می‌دهد. افزایش این هورمون باعث فرستادن پیام به تخمدان می‌شود. چه پیامی؟ سیگنال یا همان نشانه و پیامی که دستور رهاکردن تخمک را به تخمدان می‌دهد.

با استفاده از کیت‌های تخمک گذاری می‌توانید در خانه از وضعیت تخمک‌گذاری خود باخبر شوید و کنترل بارداری را به‌دست بگیرید. این کیت‌ها در داروخانه‌ها و بدون نسخه به‌ فروش می‌رسند. 

نحوه عملکرد کیت تخمک گذاری چگونه است؟

کیت تخمک گذاری با شناسایی هورمون لوتئینیزه‌کننده در ادرار، درباره وضعیت تخمک‌گذاری به شما خبر می‌دهد. 

سطح این هورمون ۳۶ ساعت پیش از آزادشدن تخمک بالا می‌رود و حدود ۱۲ ساعت بعد از این افزایش، وارد ادرار می‌شود. بنابراین، کیت تخمک گذاری ۲۴ ساعت قبل از تخمک‌گذاری مثبت خواهد بود.

از چه روزی باید آزمایش با کیت تخمک گذاری را شروع کنم؟

زمان تست با کیت تخمک گذاری

باید بدانید که در کدام نقطه از چرخه پریود هستید تا امکان انتخاب زمان مناسب استفاده از کیت‌های تخمک گذاری فراهم شود. با شناخت تغییرات بدن می‌توانید زمان تخمک‌گذاری را ارزیابی کنید. برای مثال، تغییرات مخاط دهانه رحم یا دمای بدن نشانه‌های مهمی هستند.

با شمارش از روز شروع پریود (اولین روز قاعدگی)، نقطه آغاز چرخه قاعدگی را تعیین کنید. تا روز قبل از شروع قاعدگی بعدی، شمارش را ادامه دهید. تعداد روزها را بشمارید و بدانید که این عدد طول چرخه پریودتان است.

بیشتر زنان چرخه‌ای ۲۸روزه دارند. اگر هر ماه، طول چرخه پریودتان در حدود سه روز تغییر می‌کند، کوتاه‌ترین چرخه در طول ۶ ماه گذشته را در نظر بگیرید.

برای یافتن تاریخ دقیق شروع آزمایش می‌توانید یکی از موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر مطمئن نیستید که تخمک‌گذاری‌ شما قبل یا بعد از روز ۱۴ چرخه انجام می‌شود، آزمایش روزانه را حدود روز دهم چرخه شروع کنید.
  • از جدول زیر برای تعیین روز شروع آزمایش استفاده کنید.
تعداد روزهای چرخه پریودروز شروع آزمایش با کیت‌ها در چرخهتعداد روزهای چرخه پریودروز شروع آزمایش با کیت‌ها در چرخه
کمتر از ۲۱ روز۵۳۱۱۴
۲۱۵۳۲۱۵
۲۲۵۳۳۱۶
۲۳۶۳۴۱۷
۲۴۷۳۵۱۸
۲۵۸۳۶۱۹
۲۶۹۳۷۲۰
۲۷۱۰۳۸۲۱
۲۸۱۱۳۹۲۲
۲۹۱۲۴۰۲۳
۳۰۱۳بیشتر از ۴۰ روز۱۷ روز پیش از پریود بعدی

در قاعدگی نامنظم کیت تخمک گذاری از روز چندم استفاده شود؟

پریودتان نامنظم است؟ شما تنها نیستید. حدود ۱۴ تا ۲۵ درصد از زنان دچار این مشکل هستند. این وضعیت کمی تخمین زمان تخمک‌گذاری را سخت می‌کند. برای اینکه بتوانید به‌درستی از کیت‌های تخمک گذاری استفاده کنید، باید آزمایش را ۴ روز پیش از تخمک‌گذاری در کوتاه‌ترین چرخه تا روز تخمک‌گذاری در طولانی‌ترین سیکل انجام دهید.

توصیۀ دیگری هم وجود دارد. برخی از متخصصان می‌گویند که اگر سیکل یا همان چرخه پریودتان نامنظم است، از روز بعد از پایان پریود شروع به آزمایش کنید تا در نهایت متوجه شوید، چه روزی تخمک گذاری دارید. انتخاب این روش کمی خسته‌کننده است و هزینه‌ آن هم بیشتر می‌شود. دقت کنید که برخی از افراد زود روند آزمایش را شروع می‌کنند و بعد از اینکه تغییری نمی‌بینند، خسته و تسلیم می‌شوند. 

در واقع، آن‌ها پیش از تخمک‌گذاری واقعی، آزمایش را متوقف می‌کنند و پنجره باروری را از دست می‌دهند. یادتان نرود که انتخاب این زمان تا حد زیادی براساس غریزه شخصی‌تان انتخاب می‌شود.

 باید با شناخت بدن، حدس‌های درستی درباره زمان تخمک‌گذاری بزنید. اگر دچار سیکل‌ به‌هم‌ریخته و نامرتب هستید، با پزشک زنان مشورت کنید. 

نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری چیست؟

به‌طور معمول، در هر کیت تخمک گذاری حدود ۵ تا ۷ نوار آزمایش وجود دارد. شاید برای تشخیص افزایش LH نیاز به آزمایش چند روزه داشته باشید.

بنا به چرخه قاعده‌شدن، زمان انجام آزمایش را تعیین کنید. برای مثال، اگر چرخه طبیعی‌تان ۲۸ روز است، باید آزمایش را در روز ۱۱ (یعنی یازدهمین روز پس از شروع قاعدگی) شروع کنید.

 به‌طور کلی، ۳ تا ۵ روز قبل از تاریخ تخمک‌گذاری مورد انتظار آزمایش را شروع کنید. روند انجام آزمایش هم این‌طور است:

  • روی نوار تست ادرار کنید یا آن را در ادراری قرار بدهید که در ظرفی استریل جمع آوری شده است. 
  • در صورت تشخیص هورمون LH در ادرار، نوار رنگ مشخصی به خود می‌گیرد یا علامت مثبتی را نشان می‌دهد.

هر کیت تخمک گذاری حاوی بروشوری است که روش استفاده از آن را توضیح می‌دهد. به این بروشور هم حتما دقت کنید.

تفسیر نتایج آزمایش با کیت تخمک گذاری چگونه است؟

تفسیر نتایج کیت تخمک گذاری

بعد از انجام آزمایش با کیت‌های تخمک گذاری باید نتایج آن را بررسی و تفسیر کنید، اما چطور؟ برایتان خواهیم گفت.

تست تخمک گذاری مثبت

نتیجۀ مثبت یعنی شما در آستانه تخمک‌گذاری هستید و این فرایند در ظرف ۲۴ ساعت آینده شروع می‌شود. 

اگر قصد بارداری دارید، برقراری رابطه جنسی در این زمان توصیه می‌شود. تخمک می‌تواند ۱۲ تا ۲۴ ساعت زنده بماند، پس بهتر است که برای بارداری دست‌ به‌ کار شوید.

تست تخمک گذاری منفی

اگر نتیجۀ منفی گرفتید، نترسید و نگران نشوید. این نتیجه یعنی هنوز افزایش (LH) در ادرار دیده نمی‌شود. در این حالت، بهترین کار این است که دوباره آزمایش را تکرار کنید.

خوب است که تست را چند ساعت بعدتر در همان روز انجام دهید. تکرار فرایند در روز بعد هم مشکلی ندارد. برای برنامه‌ریزی برای فرزندآوری و رابطه جنسی باید این نکات را در نظر بگیرید.

بهترین زمان استفاده از کیت تخمک گذاری در طول روز چیست؟

فرقی نمی‌کند که در چه زمانی از طول روز آزمایش می‌دهید، اما پیش از انجام نباید مایعات زیادی مصرف کنید. نوشیدن زیاد مایعات باعث رقیق‌شدن ادرار می‌شود و نتیجه را مخدوش می‌کند.

با در نظرگرفتن این نکته، بیشتر زنان ترجیح می‌دهند که در اول صبح آزمایش کنند. در این زمان، ادرار غلیظ‌تر است.

روش های دیگر تخمین زمان تخمک گذاری چیست؟

روش‌های مختلف دیگری برای تشخیص تخمک‌گذاری وجود دارد، از جمله:

  •  سونوگرافی ترانس‌واژینال؛
  •  بیوپسی آندومتر؛
  • استفاده از نمودار دمای پایۀ بدن (BBT)؛
  •  آزمایش خون برای اندازه‌گیری هورمون. 

نکات مهم درباره کیت تخمک گذاری چیست؟

اگر نتیجه مثبتی از آزمایش با کیت‌های تخمک گذاری دریافت کردید و قصد بارداری دارید، تعداد دفعات رابطه جنسی را بالا ببرید.

اگر نتیجۀ منفی دریافت کردید، باید هر روز یک یا دو آزمایش انجام دهید؛ چون ممکن است کمی دیرتر از حد انتظار تخمک‌گذاری کنید.

به یاد داشته باشید که تست‌های تخمک گذاری هرگز نباید به عنوان روش پیشگیری از بارداری استفاده شوند.

آیا می‌توان از کیت تخمک‌گذاری برای تعیین جنسیت جنین استفاده کرد؟

خیر، برای تعیین قطعی جنسیت نمی‌توانید از کیت‌ها استفاده کنید. برای مشخص‌شدن جنسیت جنین پیش از زایمان، از روش‌هایی مانند سونوگرافی و آزمایش‌های ژنتیک استفاده می‌شود.

عوامل تأثیرگذار بر نتایج کیت چیست؟

قبل از اقدام به استفاده از آزمایش مقدار زیادی مایعات ننوشید، چون روی نتیجه تست اثر منفی می‌گذارد. داروهایی که می‌توانند سطح (LH) را کاهش دهند هم مصرف نکنید. برای مثال، داروهایی با ترکیبات زیر:

  • استروژن؛
  •  پروژسترون؛
  •  تستوسترون.

ممکن است،  هومون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون در قرص‌های ضد بارداری و درمان جایگزینی هورمونی یا داروهایی برای یائسگی وجود داشته باشند.

داروی کلومیفن‌ سیترات (Clomid) هم می‌تواند سطح (LH) را افزایش دهد. این دارو برای کمک به تحریک تخمک‌ گذاری استفاده می‌شود.

محدودیت‌های کیت تخمک‌گذاری چیست؟

آزمایش با کیت تخمک گذاری

تست با کیت‌های تخمک‌ گذاری سطوح (LH) را تشخیص می‌دهد، اما تاریخ دقیق تخمک‌ گذاری را به شما نشان نمی‌دهد. ممکن است، تخمک‌ حتی پس از افزایش (LH) هم ظاهر نشود.

در صورت داشتن هر گونه سؤال یا نگرانی، با متخصص زنان خود مشورت کنید. برای پیگیری چرخۀ پریود خود از اپلیکیشن هرلایف، مشاورۀ پزشکان و مقالات وبلاگ آن استفاده کنید. 

نکات مهم درمورد استفاده از کیت تخمک‌ گذاری برای کنترل بارداری و قاعدگی

  • استفاده از کیت‌های تخمک‌گذاری می‌تواند به شما در تعیین زمان تخمک‌گذاری و افزایش شانس باروری کمک کند.
  • برای استفاده صحیح از کیت، دستورالعمل‌های آن را به دقت مطالعه کنید.
  • زمان تخمک‌گذاری را با در نظرگرفتن تعداد روزهای چرخه پریودتان تخمین بزنید.
  • با اپلیکیشن هرلایف، زمان دقیق قاعدگی‌تان را تعیین کنید، از برنامه پریودتان باخبر شوید و از خدمات متنوع آن مانند مشاوره با پزشکان و دسترسی به مقالات علمی و به‌روز استفاده کنید.
  • اگر پرسش و ابهامی برایتان باقی مانده، حتما ما را در جریان بگذارید و در صورتی‌ که تجربه‌ای از استفاده از کیت‌های تخمک‌گذاری دارید، برایمان بگویید.

پرسش‌های پرتکرار درباره کیت تخمک گذاری

آیا کیت تخمک گذاری دقیق است؟

-کیت‌های تخمک‌گذاری ۱۰۰ درصد دقیق نیستند، اما دقت بالایی دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که دقت آن‌ها در حدود ۹۹ درصد است.

تخمک گذاری چند روز طول می‌کشد؟

-تخمک‌گذاری یک بار در ماه اتفاق می‌افتد و حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد. اگر تخمک ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت بارور نشود، از بین می‌رود. 

آیا می توانید دو روز بعد از تخمک‌ گذاری باردار شوید؟

-بعید است که بتوانید دو روز پس از تخمک گذاری باردار شوید، چون تخمک فقط ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از آزادشدن زنده می‌ماند.

آیا می توانید در طول قاعدگی تخمک‌ گذاری کنید؟

-خیر، اگر چرخه‌ای ۲۸ روزه داشته باشید، تخمک‌گذاری در حدود روز ۱۴ چرخه پریود اتفاق می‌افتد.