هرلایف بلاگ چرخه قاعدگی آیا رفتن به استخر در زمان پریود خطرناک است؟

آیا رفتن به استخر در زمان پریود خطرناک است؟


آیا رفتن به استخر در زمان پریود خطرناک است؟

انجام ورزش‌های سبک و کم فشار در زمان قاعدگی از اهمیت بسیاری برخوردارند. شنا کردن هم یکی از ورزش‌های سبک و مناسبی به حساب می‌آید که انجام آن نقش بسیار مهمی در سلامت قاعدگی خانم‌ها دارد. اما نسل‌های قبل بر این باور بودند که رفتن به استخر در زمان پریود کاری اشتباه و حتی خطرناک است.

به بیانی دیگر، بسیاری معتقد بودند که اگر خون پریود به آب نشت کند، باعث انتقال آلودگی به بدن سایر افراد می‌شود. از طرفی این امکان وجود دارد که عوامل حساسیت زا و آلودگی‌های احتمالی آب از طریق واژن، وارد دستگاه تناسلی خانم در زمان خونریزی پریود شود. اما مطالعاتی که در سال‌های اخیر انجام شده‌اند، این باورها را تا حد زیادی نقض می‌کنند.

برای اینکه مطمئن شوید که آیا رفتن به استخر در زمان پریود خطرناک است یا خیر، در ادامۀ این مطلب از مجلۀ هرلایف، همراه ما باشید.

باورهای قدیمی دربارۀ رفتن به استخر در زمان پریود

از قدیم الایام این باور وجود داشته که رفتن به استخر در زمان پریود، یکی از پر دردسرترین کارها به حساب می‌آید. در این راستا، علل متعددی را به آن نسبت می‌دهند. برای مثال گروه بزرگی از مردم فکر می‌کردند آلودگی‌های متنوع و عوامل حساسیت زا مانند کلر در آب وجود دارند. به همین ترتیب، هنگامی که خانم‌ها در زمان پریود شنا می‌کنند، به راحتی به عفونت‌های مختلف مبتلا خواهند شد. 

از طرفی خانم‌ها مشاهده می‌کردند که خونریزی پریود هنگام حضور در آب استخر متوقف نمی‌شود. با وجود باورهای اشتباه، این ایده وجود داشت که در صورت نشت کردن خون به آب استخر، هرچند به مقدار کم، احتمال آلوده شدن خانم‌های دیگر به بیماری‌های مختلف وجود دارد. آنها بر این باور بودند که خون پریود عوامل بیماری زای متنوعی همراه خود دارد. در نتیجه، خانم‌های دیگر که با آب آغشته به خون پریود تماس دارند، به آسانی به بیماری‌های مختلف مبتلا خواهند شد.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

آیا استخر رفتن در زمان پریود ضرر دارد؟

انجام ورزش‌های سبک همواره برای سلامت جسمانی و خلقی خانم‌ها در زمان قاعدگی اهمیت بسیاری دارد. یوگا، ورزش‌های سبک پیلاتس و ورزش‌های ایروبیک از این نمونه ورزش‌ها به حساب می‌آیند. اما در میان ورزش‌هایی که انجام آنها به زنان توصیه می‌شود، به اسم «شنا» برخورد می‌کنیم. ورزشی که علاوه بر تقویت عضلات بدن، نقش مهمی در ریلکس کردن و بهبود شرایط عمومی بدن دارد. بنابراین از دیدگاه کلی، استخر رفتن در زمان پریود ضرری ندارد.

مهم‌ترین فواید شنا در زمان پریود

شنا کردن به خودی خود نوعی ورزش مهم در تقویت عضلات شناگران به حساب می‌آید. تقویت عضلات مختلف بدن، به ویژه ماهیچه‌های لگن به بهبود سلامت سیستم تناسلی در زنان نیز کمک خواهد کرد. این موضوع کمک می‌کند تا در زمان قاعدگی نیز انقباضات رحمی فشار کمتری بر خانم‌ها وارد کند. در حالی که مطالعات مختلف از تأثیر شنا و آب درمانی بر کاهش دردهای گوناگون صحبت کرده‌اند. 

با تأثیری که شنا کردن بر کاهش درد در نواحی مختلف بدن و برای سنین گوناگون دارد، می‌توانیم متوجه اهمیت این فعالیت بر کاهش دردهای شکمی، کمردرد و گرفتگی‌های عضلانی هنگام سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و زمان قاعدگی باشیم. اما فراموش نکنید که استخر رفتن در زمان پریود، این امکان را به شما می‌دهد که خستگی و بی حوصلگی کمتری داشته باشید. به بیان دیگر، این تأثیر به اهمیت شنا کردن بر نوسانات خلقی اشاره دارد.

شنا کردن در زمان پریود و انتقال عفونت

بر خلاف آنچه گذشتگان به آن باور داشتند، خون پریود خانم‌ها عاری از هر نوع آلودگی و عوامل عفونی است. دکتر کلودیا پستایدس (Claudia Pastides) اعلام کرده است اگر خانم‌ها هنگام پریود، از لوازم بهداشتی مناسب استخر مانند تامپون استخری و مایو مخصوص پریود استفاده کنند، خطری برای انتقال عفونت آنها یا دیگر خانم‌های حاضر در استخر را تهدید نمی‌کند.

دکتر پستایدس در ادامۀ مصاحبۀ خود ذکر می‌کند که خانم‌ها باید از محصولات بهداشتی باکیفیت استفاده کنند. در حالی که تعویض آنها باید در فاصله‌های زمانی کوتاه انجام شود. با رعایت دو نکتۀ مذکور سلامت قاعدگی خانم‌ها به خوبی مورد محافظت قرار می‌گیرد.

چگونه در زمان قاعدگی به استخر برویم؟

با توجه به اینکه اکنون می‌دانیم خانم‌ها در زمان خونریزی پریود، می‌توانند به استخر بروند، این سؤال وجود دارد که بهترین شرایط برای استخر رفتن در زمان پریود چگونه است؟ در حقیقت، خانم‌ها باید مایو شنای مناسب قاعدگی و تجهیزات لازم را به همراه داشته باشند تا بتوانند بدون نگرانی از نشت خون به آب، شنا کنند. پزشکان متخصص زنان استفاده از کاپ قاعدگی و یا تامپون را هنگام شنا در دریا در زمان قاعدگی یا استخر رفتن در چنین زمانی توصیه می‌کنند. 

گاهی خانم‌ها برای رفتن به استخر از پدهای بهداشتی استفاده می‌کنند. اما باید توجه داشت که چسب این پدها ممکن است به خوبی، به لباس شنا نچسبند. علاوه بر این، امکان خیس شدن و جذب آب توسط آنها زیاد است. به همین دلیل پدهای بهداشتی، شنا کردن را کمی آزار دهنده می‌کنند.

محصولات قاعدگی مناسب استخر و شنا

خانم‌ها می‌توانند در زمان قاعدگی به استخر یا دریا بروند و بدون نگرانی از باورهای قدیمی اشتباه در آن مکان‌ها شنا کنند. اما نباید فراموش کنید که پوشیدن لباس مناسب و استفاده از تجهیزاتی که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت، ضروری هستند.

کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی (Menstrual cups) یکی از وسایل بهداشتی چند بار مصرف است. بعد از قرار دادن آن در واژن تا کمی پایین‌تر از دهانۀ رحم، با جمع کردن خون پریود، مانع از خروج آن از بدن خانم‌ها می‌شود. در ساخت کاپ قاعدگی از سیلیکون، لاستیک، لاتکس یا الاستومر (پلیمر با خاصیت ارتجاعی) استفاده می‌گردد. اگر کیفیت کاپ قاعدگی بالا باشد، گاهی تا چند سال نیز دوام می‌آورد. 

شما با استفاده از کاپ قاعدگی چند مزیت این محصول بهداشتی را مورد استفاده قرار می‌دهید:

  • کاهش چشمگیر خروج خون پریود به نحوی که نشت خون ممکن است در حد لکه بینی باشد.
  • کاپ قاعدگی ظرفیت بیشتر نسبت به پد بهداشتی و تامپون از نظر جمع آوری خون پریود دارد.
  • سهولت قرار دادن کاپ قاعدگی در قسمت داخلی واژن، مزیت دیگر این محصول بهداشتی به حساب می‌آید.
  • احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی در خانم‌هایی که کاپ قاعدگی را با تأخیر و فاصلۀ زمانی زیاد عوض می‌کنند، کمتر از کسانی است که تامپون یا پد بهداشتی را با تأخیر تعویض می‌کنند.

تامپون

یکی دیگر از محصولات بهداشتی که می‌توانید هنگام پریود استفاده کنید، تامپون (Tampon) است. تامپون از مواد جذب کنندۀ رطوبت تشکیل شده که درون یک لولۀ باریک و کوچک قرار گرفته‌اند. تامپون‌ها را به سایزهای مختلف می‌سازند. در حالی که قدرت جذب آنها نیز متفاوت است. به این ترتیب، می‌توان تامپون مناسبی را با توجه به خونریزی شدید یا خفیف استفاده کرد.

پزشکان متخصص زنان به خانم‌ها توصیه می‌کنند که تامپون را هر ۴ تا ۶ ساعت عوض کنند. اگر میزان خونریزی پریود زیاد است، پیشنهاد می‌شود که فاصلۀ زمانی کمتری را برای تعویض تامپون انتخاب کنید. هنگام عوض کردن تامپون، باید توجه داشته باشید که یک نخ به تامپون متصل است که با آرام کشیدن آن می‌توانید فرآیند تعویض تامپون را به سهولت انجام دهید.

مزایایی که تامپون دارد، باعث شده که بسیاری از خانم‌ها در شرایط حساس مانند شنا کردن، آن را مورد استفاده قرار دهند. این مزایا عبارتند از:

  • سهولت قرار دادن تامپون در واژن 
  • قدرت جذب بسیار بالای خون پریود
  • آسان خارج کردن تامپون از واژن
  • ایمن بودن بدن در مقابل عوامل عفونت زا

دیسک قاعدگی

دیسک قاعدگی که همان کاپ قاعدگی یکبار مصرف به حساب می‌آید، یکی از گزینه‌های پیش روی خانم‌ها هنگام استخر رفتن در زمان پریود است. گروهی از کاربران معتقدند که قرار دادن دیسک قاعدگی در واژن، آسان‌تر از به کار بردن کاپ قاعدگی یا تامپون است. یکبار مصرف بودن آن هم در حفظ بیشتر سلامتی زنان تأثیر دارد. به همین دلیل در ردۀ محصولات بهداشتی پر استفاده برای شناگران به شمار می‌رود.

مایو مخصوص پریود

خانم‌ها برای اینکه لباس مناسبی هنگام شنا و در زمان قاعدگی داشته باشند، می‌توانند از مایوهایی استفاده کنند که مخصوص پریود هستند. در حقیقت، این مایوها در قسمت پایین و مقابل واژن خانم، از جنس متفاوتی مانند  میکروفیبرهای پلی استر ساخته شده‌اند. به نحوی که جاذب رطوبت بوده و مانع از نشت خون پریود به آب استخر می‌شوند. این راهکار دقیقاً مشابه عملکردی است که شورت‌های پریود دارند. با این تفاوت که الگوی دوخت مایوها متمایز از شورت پریود است.

برنامه‌ریزی استخر و شنا براساس زمان پریود

با وجود اینکه استخر رفتن در زمان خونریزی پریود، بر سلامت قاعدگی خانم‌ها اثر منفی ندارد، اما هنوز هم بعضی از خانم‌ها نگران شنا کردن در زمان قاعدگی هستند. گاهی بانوان با مصرف قرص‌های ضد بارداری مانند ال دی سعی دارند که برنامۀ پریود خون را عقب بیندازند. با این حال باید بدانید که نیازی به تغییر برنامۀ خود برای شنا کردن ندارید. تنها باید دقت داشته باشید که استفاده از کاپ قاعدگی یا تامپون و مایو شنا مخصوص پریود الزامی است.

برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه بخوریم

برخی از طرفداران طب سنتی معتقدند، برای اینکه بتوان حجم خونریزی را تا حدی کم کرد، می‌توان دمنوش‌های مختلف را با مشورت دکتر متخصص زنان استفاده کرد. دمنوش‌های بومادران، بابونه، رازیانه، زنجبیل و دارچین از این موارد به حساب می‌آیند. البته، با توجه به اینکه استفاده از کاپ قاعدگی یا تامپون و همچنین مایو مخصوص پریود برای شنا در زمان عادت ماهانه الزامی است، میزان حجم زیاد خونریزی اثر منفی بر فعالیت شنا در زمان پریود ندارد. در نتیجه، بدون اینکه نیاز به کاهش خونریزی قاعدگی داشته باشید، می‌توانید برای شنا کردن اقدام کنید.

قوانین استخرهای زنانه برای قاعدگی

استخرهای زنانه با توجه به اهمیت پاکیزگی آب و محیط استخر، همیشه ضوابطی را به صورت مکتوب به اطلاع خانم‌ها می‌رسانند. برای مثال خانم‌ها باید لباس مخصوص شنا استفاده کنند. در حالی که در زمان قاعدگی، باید مایو مخصوص پریود به همراه داشته باشند تا میزان نشت احتمالی خون قاعدگی به صفر برسد.

یکی از قوانین یا شاید نکات بهداشتی مهم استخرهای زنانه دربارۀ استفاده از محصولات بهداشتی است. خانم‌ها باید پیش از ورود به استخر، کاپ قاعدگی یا تامپون تازه‌ای را در واژن قرار دهند. تازگی و تمیزی این لوازم بهداشتی، خطر ابتلای خانم‌ها را به بیماری‌های عفونی به حداقل می‌رسانند.

نکات و توصیه‌های بهداشتی

برای اینکه سلامت شناگران در استخرها مورد حفاظت قرار گیرد، چند نکتۀ مهم بهداشتی را باید در نظر داشت:

  • تعویض مکرر آب استخر برای حفظ بهداشت فردی و عمومی خانم‌ها ضرورت دارد.
    • آب آلودۀ استخر، خطر ابتلای خانم‌ها را به انواع بیماری‌های عفونی و حساسیت‌ها افزایش می‌دهد.
  • متصدیان استخرها نباید اجازۀ ورود به استخر را در صورت تکمیل ظرفیت هر سانس صادر کنند.
    • هر استخری ظرفیت مشخصی در هر بازۀ زمانی دارد. ورود بیشتر از حد مجاز، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را بیشتر می‌کند.
  • توصیه می‌شود که در صورت ابتلا به بیماری‌های عفونی مقاربتی و غیر مقاربتی از خدمات استخر استفاده نکنید.
  • پوشیدن مایوی مناسب برای شنا اهمیت بسیار دارد.
    • این موضوع هنگامی که خانم‌ها در زمان قاعدگی هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
    • علاوه بر مایو، نباید استفاده از تامپون یا کاپ قاعدگی را در موقع قاعدگی فراموش کرد.

آیا استخر رفتن در زمان پریود ضرر دارد

  • برای رفتن به استخر در زمان پریود، باید مایو مخصوص پریود و کاپ قاعدگی یا تامپون استفاده کنید.
  • شنا کردن در زمان قاعدگی باعث کاهش گرفتگی عضلات و دردهای شکمی، کمر درد و دردهای لگن می‌شود. در حالی که در کاهش نوسانات خلقی و رفع خستگی مؤثر است.
  • توصیه می‌شود که کاپ قاعدگی یا تامپون را هر ۴ تا ۶ ساعت عوض کنند تا احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی افزایش نیابد.
  • خانم‌ها باید هنگام حضور در استخر، نکات بهداشتی و قوانین را رعایت کنند تا بیشترین بهره را از آن ببرند. برای مثال، اگر به بیماری عفونی، سرماخوردگی و هر بیماری مسری دیگری مبتلا هستند، از استخر رفتن بپرهیزند.
  • شما برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزۀ سلامت قاعدگی زنان می‌توانید اپلیکیشن هرلایف را نصب کنید. این اپلیکیشن خدمات متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

پرسش‌های پرتکرار

آیا استخر رفتن در زمان پریود ضرر دارد؟

خیر. شنا کردن در استخر برای کاهش دردهای قاعدگی و خستگی آن و همچنین کاهش نوسانات خلقی بسیار مفید است.

آیا استخر باعث عقب افتادن پریود می‌شود؟

خیر. استخر رفتن تأثیری بر تغییرات هورمونی نمی‌گذارد. اثر آن تنها بر علائم قاعدگی مانند دردهای شکمی، خستگی و کمردرد است.

محصولات قاعدگی مناسب استخر و شنا کدام هستند؟

هنگام خونریزی پریود باید مایو مخصوص پریود پوشید. علاوه بر این، استفاده از کاپ قاعدگی یا تامپون برای جلوگیری از نشت خون پریود به آب استخر ضروری است.