هرلایف بلاگ سبک زندگی ورزش فواید دوچرخه سواری برای زنان در سنین مختلف

فواید دوچرخه سواری برای زنان در سنین مختلف


فواید دوچرخه سواری برای زنان

دوچرخه سواری یکی از ورزش‌های محبوبی به حساب می‌آید که نقش مهمی در سلامتی خانم‌ها و آقایان بازی می‌کند. کاهش احتمال سکتۀ قلبی و سکتۀ مغزی، بهبود بیماری‌های مرتبط با سلامت روان و کاهش احتمال ابتلا به دیابت، آرتروز و چاقی از جمله فواید دوچرخه سواری برای زنان هستند.

اما این مزایا به موارد مذکور ختم نمی‌شوند. بانوان با دوچرخه سواری منظم می‌توانند، تغییرات جسمانی و خلقی خود را به وضوح مشاهده کنند. در ادامۀ این مطلب توضیحات بیشتری ارائه خواهند شد.

اهمیت دوچرخه سواری برای سلامت

دوچرخه سواری یکی از ورزش‌ها و تفریحات پرطرفداری است که افرادی در سنین مختلف، برای انجام آن اشتیاق دارند. اما اهمیت آن برای بهبود سلامتی بانوان و آقایان، باعث شده که مراکز تفریحی مختلف نیز فرصت دوچرخه سواری را فراهم آورند.

تقویت عضلانی

انجام دوچرخه سواری منظم به میزان ۲ تا ۴ ساعت در هفته می‌تواند عضلات شما بانوان را به مقدار قابل توجهی تقویت کند. با حرکت دادن پاها برای رکاب زدن، عضلات ران و ساق پا، مفاصل و زانوها به مقدار قابل توجهی قدرتمند خواهند شد. البته علاوه بر دست و پا، تمام بدن به صورت هماهنگ قوی‌تر خواهد شد.

بهبود سلامت عمومی

دوچرخه سواری و تقویت جسمانی، به بهبود عملکرد اندام‌های مختلف مانند قلب، مغز، پانکراس، دستگاه گوارش و سیستم تناسلی کمک می‌کند. به این واسطه خانم‌ها کمتر به بیماری‌های مختلف مانند سکتۀ قلبی و مغزی، دیابت، چاقی و آرتروز مبتلا می‌شوند.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

زمان لازم برای دوچرخه سواری

زمان لازم برای دوچرخه سواری

برای اینکه بتوانید از فواید دوچرخه سواری استفاده کنید، باید انجام مداوم و منظم آن را در برنامۀ روزانۀ خود قرار دهید. طبق مطالعات متنوعی که انجام شده، بهتر است روزانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه وقت به دوچرخه سواری اختصاص دهید. اما در بهترین حالت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان برای دوچرخه سواری در روز، شما را از فواید این ورزش بهره مند می‎‌سازد.

مهم‌ترین فواید دوچرخه سواری برای زنان

در ادامه به فوایدی می‌پردازیم که دوچرخه سواری برای بانوان دارد.

کاهش وزن

دوچرخه سواری را به عنوان یکی از بهترین ورزش‌ها برای چربی سوزی می‌شناسند. همین موضوع باعث شده که خانم‌هایی که برای کاهش وزن و عضله سازی رژیم می‌گیرند، دوچرخه سواری را در کنار رژیم غذایی، مدیریت استرس و بهبود شرایط خواب در سبک جدید زندگی خود داشته باشند. مطالعاتی که کارشناسان تغذیه داشته‌اند، اعلام کرده که خانم‌ها برای اینکه از دوچرخه سواری به منظور کالری سوزی استفاده کنند، باید در طی یک هفته ۲۰۰۰ کالری بسوزاند. البته هر ساعت استفاده از دوچرخۀ ثابت، ۳۰۰ کالری می‌سوزاند.

تقویت عضلات پا

مزیت دیگر دوچرخه سواری تقویت عضلات پا از لگن تا کف پاست. هنگامی که شما به صورت منظم دوچرخه سواری انجام می‌دهید، تقویت عضلات همسترینگ و چهار سر ران را متوجه می‌شوید. هرچند، اگر تمرینات دیگری مانند اسکوات، پرس سینه و پرس پا را در برنامۀ ورزشی خود قرار دهید، تقویت عضلانی را بیشتر مشاهده خواهید کرد.

بهبود سلامت قلب و عروق

برای اینکه بتوانید کلسترول سوزی را با کیفیت بالاتری انجام دهید، بهتر است دوچرخه سواری را در برنامۀ روزانۀ خود قرار دهید. مطالعۀ مروری بیش از ۳۰۰ مقاله نشان داده که دوچرخه سواری در افزایش (HDL) و کاهش (LDL) نقش مهمی ایفا می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که مشکلات چربی خون، فشار خون و بیماری‌های قلبی تا حد زیادی کم شوند.

کاهش اختلالات روانی و بهبود عملکرد مغز

کاهش اختلالات روانی و بهبود عملکرد مغز

مغز یکی از کلیدی‌ترین اندام‌های بدن است که با انجام ورزش‌های منظم از جمله دوچرخه سواری، عملکرد بهتری خواهد داشت. برای مثال با دوچرخه سواری و تمرکز بر مسیر رکاب زدن، فرد تمرکز خود را بهبود خواهد داد. از طرفی این ورزش، به خصوص اگر با آهنگ گوش دادن همراه شود، فرد را از افراد منفی، پراسترس و نگران کننده دور خواهد کرد. مهم‌ترین علت آن، افزایش ترشح هورمون اندورفین است که به ایجاد حس شادی در انسان کمک خواهد کرد.

ارتقای سیستم ایمنی

با بهبود عملکرد مغز، قلب و عروق، عضلات و دستگاه گوارش بدن، سیستم ایمنی فرصت بیشتری برای بهبود یافتن خود دارد. در حقیقت مطالعات مختلف نشان داده که بانوان و آقایانی که به طور منظم دوچرخه سواری می‌کنند، کمتر در خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های خودایمنی، سرطان‌ها و بیماری‌های عفونی هستند. البته نباید فراموش کرد که ارتقای سیستم ایمنی با دریافت مواد مورد نیاز بدن، خواب کافی، ورزش کردن، مدیریت استرس و به طور کلی سبک زندگی بهتر امکان پذیر است.

تنظیم قند خون بدن

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و مهمی به حساب می‌آید که عملکرد اندام‌های مختلف را در خانم‌ها تحت الشعاع قرار می‌دهد. هنگامی که ورزش به ویژه دوچرخه سواری انجام می‌دهید، تنظیم قند خون و انسولین باعث می‌شود که دستگاه تناسلی و هورمون‌های جنسی شما در شرایط درست‌تری به فعالیت خود ادامه دهند. به همین دلیل توصیۀ پزشکان بر انجام دوچرخه سواری روزانه است.

بهترین تمرین در دوران قاعدگی

متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند که خانم‌ها هنگام قرار گرفتن در روزهای خونریزی پریود، نرمش‌های سبک مانند یوگا و شنا انجام دهند. اما نباید فراموش کرد که دوچرخه سواری آرام هم می‌تواند خود نوعی ورزش سبک باشد که خانم‌ها می‌توانند در زمان قاعدگی انجام دهند.

تقویت استخوان‌ها و مفاصل

تقویت استخوان‌ها و مفاصل

علاوه بر عضلات، استخوان‌ها و مفاصل نیز در اثر انجام دوچرخه سواری، ارتقا پیدا می‌کنند. البته خانم‌ها با توجه به شرایط جسمانی خود، باید تحت نظر پزشک این ورزش را با سرعت، شدت و مدت زمان معینی انجام دهند. دوچرخه سواری زمان ابتلای خانم‌ها را به آرتروز عقب می‌اندازد و قدرت بدنی آنها را ارتقا می‌دهد. بنابراین نباید انجام آن را نادیده گرفت.

تقویت دست‌ها

هنگامی که خانم‌ها دوچرخه سواری انجام می‌دهند، انرژی دست‌های آنها برای کنترل فرمان و هدایت دوچرخه به کار گرفته می‌شود. همین موضوع برای تقویت عضلات دست‌ها، به خصوص مچ دست‌ها اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که دوچرخه سواری را در برنامۀ روتین خود قرار دهید تا به این واسطه تقویت عضلات دست و پاها، سیستم ایمنی و سایر اندام‌ها به بهترین شکل انجام شود.

مهم‌ترین فواید دوچرخه سواری برای بانوان

  • دوچرخه سواری به تقویت عضلات دست و پا، مفاصل و استخوان‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، عملکرد سیستم ایمنی، قلب، دستگاه تناسلی، مغز و سایر اندام‌ها را بهبود می‌دهد.
  • دوچرخه سواری به عنوان ورزشی سبک شناخته می‌شود که می‌تواند در زمان خونریزی پریود، مؤثر باشد.
  • شما برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ سلامت زنان می‌توانید اپلیکیشن هرلایف را نصب کرده و مقالات و استوری‌های متنوع و علمی آن را مورد مطالعه قرار دهید. در ضمن، امکان استفاده از خدمات متنوع و قابلیت‌های کلینیک و پرس و گو برای شما وجود دارد.

پرسش‌های پرتکرار

آیا دوچرخه سواری می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد؟

بله. فعالیت دوچرخه سواری در چربی سوزی به یاری رژیم غذایی می‌آید و به شما در کاهش وزن کمک می‌کند.

آیا دوچرخه سواری در سلامت قاعدگی مؤثر است؟

بله. دوچرخه سواری با سرعت متوسط به عنوان ورزشی سبک است که در تعادل هورمونی و بهبود عملکرد دستگاه تناسلی هنگام خونریزی پریود نقش دارد.

دوچرخه سواری چگونه در کاهش ابتلا به بیماری‌ها به ما کمک می‌کند؟

ورزش دوچرخه سواری با تقویت جسمانی و روانی و به ویژه بهبود سیستم ایمنی، به شما در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها کمک خواهد کرد.

منابع: