هرلایف بلاگ سلامت و بیماری‌ها طب سنتی و مکمل چرا رازیانه میخورم پریود نمیشم؟ بررسی دلایل پریود نشدن

چرا رازیانه میخورم پریود نمیشم؟ بررسی دلایل پریود نشدن


چرا رازیانه میخورم پریود نمیشم

چرا رازیانه میخورم پریود نمیشم؟ آیا رازیانه واقعاً تأثیری روی پریود شدن دارد؟ اگر شما هم با چنین پرسش‌هایی مواجه هستید، در این مطلب از هرلایف با ما همراه باشید تا پاسخ آن‌ها را پیدا کنید. رازیانه به عنوان یک گیاه دارویی به شکل سنتی به منظور تنظیم دوره‌های قاعدگی و البته تسکین دردهای این دوره استفاده می‌شود. اما مصرف زیاد آن به دلایل متعدد مثل اختلال در سطح هورمون‌ها و اختلال در عملکرد تخمدان‌ها، ممکن است نتیجۀ معکوس به دنبال داشته باشد.

دلیل پریود نشدن چیست؟

پریود نشدن دلایل متعددی دارد که بارداری یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. اما گاهی اوقات بدون اینکه تخمکی بارور شده باشد، چنین حالتی روی می‌دهد. اگرچه در بیشتر مواقع عقب افتادن پریود جای نگرانی نیست، اما در صورت تکرار این روند، دانستن علت آن به شما کمک می‌کند تا برای درمان به موقع آن اقدام کنید. بنابراین اگر برای شما نیز سؤال است که چرا رازیانه میخورم پریود نمیشم، حتماً علت آن را در یکی از موارد زیر جستجو کنید.

دلیل پریود نشدن
  • کاهش وزن ناگهانی
  • چاقی زیاد
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • انجام ورزش‌های سنگین یا ورزش بیش از حد
  • مصرف قرص ضد بارداری
  • شیردهی
  • شروع یائسگی

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

‏خواص و فواید رازیانه چیست؟

رازیانه یکی از دانه‌های فوق العاده پر خاصیتی است که فواید سلامتی زیادی را به دنبال دارد. این دانه‌های ریز و معطر سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین سی، ویتامین آ، انواع آنتی اکسیدان و فیبر هستند. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری از دانه‌های رازیانه می‌تواند در بهبود بسیاری از مشکلات کمک کننده باشد. یکی از فواید عالی رازیانه، مبارزۀ آن با بوی بد دهان است. این ویژگی به دلیل اسانس معطر رازیانه و خواص ضد باکتریایی آن است. 

علاوه بر این، بر اساس منابع طب سنتی رازیانه در بهبود سلامت دستگاه گوارش، تنظیم فشار خون، آسم و بیماری‌های تنفسی، بهبود ظاهر پوست، تصفیۀ خون، پیشگیری از بروز سرطان، بهبود بینایی، کمک به کاهش وزن و کاهش دادن گاز و اسیدیته معده نیز مفید خواهد بود. 

اثربخشی رازیانه در زندگی زنان

اما این دانۀ معطر علاوه بر موارد ذکر شده، خواص فراوانی هم برای زنان دارد که از جملۀ آن‌ها می‌توانیم به بهبود شیردهی، تسکین نفخ و درد قاعدگی اشاره کنیم. اگرچه برخی اعتقاد دارند که این گیاه برای تنظیم قاعدگی و پریود شدن نیز مفید است. در واقع منابع طب سنتی می‌گویند این گیاه حاوی ماده‌ای است که می‌تواند مانند استروژن عمل کند، به همین دلیل علاوه بر استفاده از آن در غذا، در طب سنتی از آن به منظور بهبود برخی از مشکلات زنانه استفاده می‎شود.

مضرات رازیانه

مضرات رازیانه

رازیانه یک دانۀ مفید است که اگر به صورت اصولی مصرف شود، خطراتی را به دنبال ندارد، اگرچه برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند. از آن جایی که رازیانه اثر استروژنی دارد، بنابراین نباید در افراد دارای سرطان‌های حساس به این هورمون استفاده شود. از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت (medicalnewstoday)، رازیانه همچنین حاوی یک ماده به نام استراگول است که به عنوان یک سرطان زای بالقوه شناخته می‌شود. بنابراین در افراد مبتلا به سرطان یا در معرض ابتلا به این بیماری باید با محدودیت مصرف یا به طور کامل از استفاده از آن اجتناب شود.

طریقه مصرف رازیانه برای پریود شدن

اگرچه شاید روزهای پریودی برای بسیاری از زنان خصوصاً کسانی که به سندرم پیش از قاعدگی مبتلا هستند، خوشایند نباشد، اما داشتن پریود منظم نشان از سلامت دستگاه تناسلی و بخشی جدایی ناپذیر از زندگی زنان است. درمان‌های متعددی در طب سنتی برای پریود شدن استفاده می‌شود که از جملۀ آن‌ها می‌توان به استفاده از دارچین، زنجبیل، سرکۀ سیب، یوگا درمانی و ورزش اشاره کرد. اما یکی از مواد طبیعی که می‌تواند در تنظیم چرخۀ پریود مؤثر باشد، استفاده از رازیانه است. در ادامه، روش‌های مصرف این دانۀ معطر برای قاعدگی را برای شما شرح می‌دهیم.

جویدن رازیانه

ساده‌ترین راه مصرف رازیانه این است که یک مشت از دانه‌های آن را بردارید و بجوید. این دانه‌های معطر طعمی شبیه به شیرین بیان دارند که البته با وجود خوشمزه بودن، به دلیل طعم قوی خود هر کسی مایل به جویدن مستقیم آن‌ها نیست. بنابراین شاید استفاده از روش‌های دیگر پیشنهاد بهتری باشد.

دمنوش رازیانه برای پریود شدن

دمنوش رازیانه برای پریود شدن

یکی از بهترین روش‌ها برای تنظیم زمان پریود، استفاده از رازیانه به صورت دمنوش است. به این منظور باید یک قاشق دانۀ رازیانه را در هاون بریزید و آن را بکوبید. سپس آن‌ها را در قوری ریخته و حدود ۱ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. در ادامه، درست مانند دم کردن چای، قوری را به مدت ۱۵ دقیقه روی کتری در حال جوش قرار دهید تا دمنوش شما آماده شود.

قبل از مصرف هر ماده شیمیایی یا گیاهی حتما با پزشک مشورت کنید. صرف گیاهی یا طبیعی بودن
یک ماده نشانگر بی خطر بودن آن نیست.

جوشاندۀ رازیانه برای پریود شدن

برای تهیۀ جوشاندۀ رازیانه به منظور پریود شدن باید حدود ۴ گرم از این دانه‌ها را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. سپس جوشانده را از صافی رد کنید و کمی عسل به آن بیفزایید. در نهایت ترکیب را خوب مخلوط کنید و از آن حداقل ۲ بار در روز و به مدت ۳ تا ۴ روز متوالی استفاده کنید. زمان مصرف این جوشانده باید درست قبل از شروع تاریخ دوره‌های قاعدگی مورد انتظار باشد.

ترکیب آب و رازیانه

مقداری دانۀ رازیانه را در یک لیوان آب بریزید. این کار را از شب قبل انجام دهید و صبح بعد آب آن را بنوشید. نوشیدنی مورد نظر در ایجاد انقباضات رحم، تنظیم خونریزی و حتی کاهش درد قاعدگی مؤثر است.

آیا رازیانه بر نازایی زنان هم تاثیر دارد؟

دانه‌های رازیانه سرشار از مواد مغذی ضروری مثل فولات و روی هستند که هر دوی آن‌ها برای سلامت تولید مثل زوجین اهمیت زیادی دارند. برای مثال فولات یک مادۀ مغذی است که در پیشگیری از نقص‌های مادرزادی بسیار مؤثر است. به همین دلیل مصرف آن در طول بارداری برای زنان اهمیت دارد. از سوی دیگر، همین ماده، نقش مهمی در بهبود کیفیت اسپرم و حتی کمیت آن دارد. بنابراین مردان هم می‌توانند از رازیانه برای تقویت قدرت باروری خود استفاده کنند. اما برخی مطالعات مصرف رازیانه را در زمان بارداری و شیردهی پرخطر ارزیابی کرده‌اند. بنابراین حتماً قبل از مصرف دربارۀ آن با پزشک مشورت کنید.

ترکیبات مؤثر در رازیانه برای بهبود قاعدگی

ترکیبات موجود در دانه‌های رازیانه یعنی فیتواستروژن‌ها (Phytoestrogens) می‌توانند اثرات استروژن را تقلید کنند، به همین دلیل به آن‌ها استروژن گیاهی نیز گفته می‌شود. فیتواستروژن‌ها قادر هستند تا با گیرنده‌های استروژن تعامل برقرار کنند و اثرات هورمونی را از خود بر جای بگذارند. اثراتی که هم در دورۀ یائسگی و هم در زمان باروری فرد به او کمک می‌کنند. 

اما سؤال اینجاست که این دانه‌ها تا چه حد در درمان ناباروری مؤثر هستند؟ در واقع این ترکیبات گیاهی با تنظیم چرخۀ قاعدگی در زنان، باعث کمک به رشد فولیکول‌ها در تخمدان می‌شوند. از سوی دیگر در بالغ شدن تخمک هم مؤثر هستند، بنابراین شانس باردار شدن را بهینه می‌کنند. البته این به معنای اثربخشی قدرتمند رازیانه در درمان ناباروری نیست. بلکه تا حدودی بهبود شرایط باروری را فراهم می‌کند.

طریقه مصرف رازیانه برای تنبلی تخمدان

طریقه مصرف رازیانه برای تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان (PCOS) که برخی آن را با نام سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌شناسند، به وضعیتی گفته می‌شود که تخمدان‌ها به‌طور کامل یا جزئی کارایی خود را از دست داده‌اند و نمی‌توانند به‌ طور معمول تخمک تولید کنند. این مشکل می‌تواند منجر به عدم تولید تخمک یا تولید تخمک‌های نامناسب شود. 

علل و علائم تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان ممکن است به علت عوامل مختلفی از جمله اختلالات هورمونی، عفونت‌ها، استرس، اشکال ساختاری یا عوامل ژنتیکی رخ دهد. از طرفی، از علائم تنبلی تخمدان می‌توان به جوش و آکنۀ صورت، پریودهای نامنظم، افزایش وزن در اطراف شکم، پوست چرب، مشکلات باروری و رشد موی اضافی اشاره کرد.

بهبود تنبلی تخمدان با رازیانه

رازیانه از آن دست دانه‌هایی است که طبع گرمی دارد. متخصصان طب سنتی می‌گویند این دانه‌ به دلیل خواص استروژنی خود همچنین می‌تواند در درمان تنبلی تخمدان مؤثر باشد. بهترین راه بهره مندی از خواص رازیانه برای درمان تنبلی تخمدان، استفاده از عرق رازیانه است. برخی از پزشکان طب سنتی اعتقاد دارند که بهتر است یک فنجان از عرق رازیانه بعد از هر وعدۀ غذایی و طی دو بار در روز مصرف شود. برخی دیگر نیز توصیه می‌کنند که هر شب یک لیوان عرق رازیانه با یک قاشق غذاخوری عسل میل شود. تنها نکتۀ مهم در این میان، زمان مصرف آن است. به این صورت که نباید در روزهای پریودی مصرف شود.

اطلاعات دارویی بیشتر درباره رازیانه

اطلاعات دارویی بیشتر درباره رازیانه

ارزش غذایی رازیانه به عنوان یک گیاه بسیار بالاست. این دانه حاوی مقادیری فیبر، پتاسیم، ویتامین سی و منگنز است. جالب است بدانید که در یک فنجان از این دانه، حدود ۱ گرم پروتئین نیز وجود دارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت (webmd) رازیانه علاوه بر تنظیم قاعدگی، فواید دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کاهش دردهای قاعدگی

بر اساس تحقیقات انجام شده، رازیانه به اندازۀ برخی داروهای معمولی در کاهش ناراحتی و دردهای ناشی از قاعدگی مؤثر است. از طرفی این گیاه می‌تواند ترشح دو هورمون تأثیرگذار در پریودهای دردناک همچون اکسی توسین و پروستاگلاندین را کاهش دهد.

بهبود قولنج در نوزاد

قولنج یک بیماری شایع در نوزادان است که می‌تواند شرایط را هم برای کودک تازه متولد شده و هم برای مادر سخت کند. بر اساس برخی تحقیقات، مصرف رازیانه به تنهایی یا در ترکیب با سایر داروهای گیاهی در بهبود علائم قولنج مؤثر است.

سرشار از آنتی اکسیدان

این گیاه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است، بنابراین بهترین عملکرد را در مبارزه با آسیب سلولی ناشی از عملکرد رادیکال‌های آزاد دارد. از سری آنتی اکسیدان‌های موجود در رازیانه می‌توانیم به رزمارینیک اسید، اسید کلروژنیک، کورستین و آپیژنین اشاره کنیم.

بهبود هضم

بهبود هضم از دیگر فواید رازیانه است. این گیاه با کاهش التهاب در روده‌ها و کمک به کاهش سطح باکتری‌هایی که باعث نفخ معده می‌شوند، به هضم هر چه بهتر غذا کمک می‌کند. این مادۀ غذایی همچنین علائم مرتبط با سندرم رودۀ تحریک پذیر را نیز کاهش می‌دهد.

نکتۀ مهم: مصرف رازیانه می‌تواند اثربخشی داروی سرطان سینه به نام تاموکسیفن (tamoxifen) را کاهش دهد. بنابراین همیشه قبل از مصرف آن در شرایط خاص با پزشک مشورت کنید. همچنین مصرف آن در زنان مبتلا به سرطان رحم، تخمدان و سینه نیز ممنوع است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمان مراجعه به پزشک

در شرایط گوناگونی می‌توانید برای درمان پریود از دست رفتۀ خود به پزشک مراجعه کنید. برای مثال:

  1. زمانی که حداقل ۳ بار متوالی قاعدگی شما با تأخیر مواجه بوده است یا اصلاً پریود نشده‌اید.
  2. زمانی که تا ۱۶ سالگی قاعدگی را تجربه نکرده‌اید.
  3. وقتی که همراه باپریود نشدن علائم دیگری مثل تغییر وزن، خستگی، رشد مو در صورت یا خشک و چرب شدن پوست را تجربه می‌کنید.

اما پزشک متخصص با توجه به علت عقب افتادن قاعدگی، درمان خاصی را برای شما در نظر می‌گیرد. در این بین ممکن است به انجام آزمایش یا اسکن برای یافتن علت نیاز باشد. سپس درمان مناسب تجویز می‌شود. برخی از اقدامات درمانی در چنین شرایطی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مصرف قرص‌های ضد بارداری ترکیبی برای کمک به منظم‌تر شدن قاعدگی در شرایط ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • درمان‌های جایگزینی هورمونی (HRT) در صورت شروع یائسگی زودرس
  • مشاوره برای کمک به کاهش استرس
  • مشاوره برای کمک به حفظ وزن طبیعی

مروری کوتاه بر تأثیر رازیانه بر زمان پریود

  • رازیانه یک گیاه دارویی است که خواص متعددی برای بدن دارد، اما کمک به تنظیم هورمون‌ها، بهبود وضعیت قاعدگی و کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی از بهترین فواید آن برای خانم‌ها محسوب می‌شوند.
  • اگر شما هم با این سؤال مواجه هستید که چرا رازیانه میخورم پریود نمیشم؟ باید علت را از طریق بررسی‌های پزشکی متوجه شوید و هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید.
  • رازیانه به اشکال مختلف مثل استفاده در آشپزی، جویدن، جوشانده، دمنوش، عرق و عصاره قابل استفاده است.

پرسش‌های پرتکرار

خواص رازیانه برای رحم و تخمدان چیست؟

– از جملۀ آن‌ها می‌توانیم تنظیم قاعدگی، تنظیم هورمون‌ها، کاهش التهابات رحم و تخمدان، تسکین درد قاعدگی، افزایش خونرسانی به رحم و تخمدان و افزایش تخمک گذاری را نام ببریم.

بهترین زمان خوردن رازیانه برای تنظیم هورمون کی است؟

– مصرف این دانه قبل از صبحانه، قبل از خواب، قبل از ورزش و قبل از شروع قاعدگی می‌تواند در تعادل هورمونی مؤثر باشد. هرچند بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

آیا رازیانه نازایی را درمان می‌کند؟

– این گیاه ممکن است به تنظیم دوره قاعدگی، افزایش تخمک‌ گذاری، بهبود کیفیت اسپرم و بهبود شانس باروری کمک کند اما اثر آن بر باروری هنوز اثبات نشده است.

نحوه مصرف رازیانه چگونه است؟

– این گیاه را می‌توانید به صورت عصاره، دمنوش، کپسول یا به صورت خام مصرف کنید.

دمنوش رازیانه بهتر است یا خوردن خود رازیانه؟

– به طور کلی، انتخاب بین دمنوش و مصرف خود رازیانه بستگی به سلیقۀ شما دارد. مهم‌ترین نکته این است که مقدار مصرف رازیانه مناسب و با دستور پزشک یا متخصص تغذیه تعیین شود. 

آیا اثر دمنوش و عرق رازیانه مشابه است؟

عرق رازیانه معمولاً به صورت عصارۀ تقطیر شده از گیاه رازیانه تهیه می‌شود و غنی از ترکیبات فعال گیاهی است. بنابراین عرق رازیانه می‌تواند اثرات درمانی بیشتری نسبت به دمنوش داشته باشد.