هرلایف بلاگ چرخه قاعدگی پریود حمام در پریود چه نقشی در سلامت خانم‌ها دارد؟

حمام در پریود چه نقشی در سلامت خانم‌ها دارد؟


حمام در پریود

هیچ دلیلی برای حمام نکردن در پریود وجود ندارد. رعایت بهداشت در طول قاعدگی می‌تواند از ایجاد باکتری‌ها و بوی بد در این دوران جلوگیری کند. حمام گرم عضلات شکم شما را شل و به کاهش گرفتگی کمک می‌کند.

اگر به تجربه دیده‌اید که جریان خونریزی با رفتن به حمام تغییراتی می‌کند، از تامپون استفاده کنید. به کمک یک تامپون می‌توانید این مشکل را هم حل کنید. در ادامه، از حمام در پریود برایتان بیشتر می‌گوییم.

حمام رفتن در دوران پریود ضرر دارد؟

حمام رفتن در پریود نه تنها بی‌خطر است، بلکه فواید مختلفی هم دارد. متأسفانه، اطلاعات اشتباه زیادی در این زمینه وجود دارد. ریشه برخی از عقاید اشتباه درباره پریود در دوران حمام به خرافات و افکار غیرعلمی بازمی‌گردد. در یک کلام به شما می‌گوییم که اگر پریود شده‌اید، با خیال راحت به حمام بروید و بدانید که مشکلی تهدیدتان نمی‌کند. 

روز چندم پریود به حمام برویم؟ 

هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و شما می‌توانید در هر روزی قبل، در طول یا بعد از پریود به حمام بروید. استحمام مشکلی ندارد و حتی می‌تواند باعث تسکین دردهایی شکمی و سردرد شود. حمام‌کردن در سرحال‌ شدن و رعایت بهتر بهداشت در این دوران نقش دارد.

حمام رفتن در اولین روز پریود ایرادی دارد؟

روز حمام کردن در دوره قاعدگی

خیر، منعی در این زمینه وجود ندارد. پزشکان حمام در پریود را مجاز می‌دانند و معتقدند که این کار مزایای زیادی هم دارد. بنابراین، برای خلاص شدن از انقباضات شکمی و دردهای ناحیه لگن، استفاده از دوش آب گرم، ایده بدی نیست. حفظ نظافت در تمام امور جنسی و قاعدگی برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی و رعایت بهداشت مطلوب است.

کنترل خون قاعدگی در حمام چطور باید باشد؟

با حمام در پریود می‌توانید به تمیز ماندن ناحیه تناسلی خود کمک کنید. البته این را هم بدانید که در طول قاعدگی، واژن با ترشح مخاطی مخصوص، به تمیز شدن این ناحیه کمک می‌کند. آب تمیز و گرم بهترین راه برای تمیز کردن اطراف واژن است. اگر سردوش قابل جداکردن دارید، آب را مستقیماً داخل واژن خود نپاشید. جریان آب را به سمت بیرون بگیرید و نه داخل. نیازی به استفاده از پد یا هیچ چیز دیگری در حمام نیست. با این حال، برخی از زنان دوست دارند که از تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده کنند. استفاده از این‌ها هیچ ایرادی ندارد.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

عوارض حمام رفتن در پریود چیست؟

دهانه رحم در طول قاعدگی آرام‌تر و گشادتر است. این موضوع می‌تواند احتمال ورود میکروب‌ها به رحم را بیشتر کند. در حمام بالأخره باکتری‌هایی هستند که در کمین نشسته‌اند. بنابراین، بهتر است که تلاشی برای شستن ناحیه واژن به طور جداگانه نکنید یا محیط حمام را تمیزِ تمیز نگه دارید. آب گرم می‌تواند سرگیجه مرتبط با قاعدگی را هم در بعضی از افراد افزایش دهد. اگر خونریزی زیاد همراه با سرگیجه و سردرد را تجربه می‌کنید، چند ساعت یا یک روز دیرتر به حمام بروید.

عوارض شستن واژن در دوران قاعدگی چیست؟

عوارض حمام در پریود

همان‌طور که گفته شد، نیازی به شستن واژن و استفاده از فشار آب برای تمیز کردن داخل این بخش از بدن نیست. اگر آب را به طور پرفشار به سمت داخل یا از سمت پشت بدن به جلو هدایت کنید، احتمال دارد که راه برای ورود برخی باکتری‌ها به واژن باز و هموار شود. پس نیازی به شست‌وشوی جداگانه واژن نیست و اگر هم قصد شستن دارید، به آب‌کشی ناحیه تناسلی بسنده کنید. امکان عفونت‌ با تلاش زیاد برای شستن ناحیه واژن بیشتر می‌شود.

مضرات آب حمام در دوران پریود چیست؟

استحمام در قاعدگی ضرر خاصی ندارد و حتی بسیاری از پزشکان، انجام آن را در این دوره، توصیه می‌کنند. علت هم مزایایی است که به همراه دارد. رعایت بهداشت در دوران قاعدگی می تواند به جلوگیری از عفونت و تحریک پوست کمک کند. برای مثال، مانع از بروز مشکلات زیر می‌شود:

  • واژینوز باکتریایی (BV)
  • عفونت‌های مخمری ولوواژینال
  • عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs)

گرما گردش خون را در لگن افزایش می‌دهد و در نتیجه، به کاهش احتباس خون و مایعات کمک می‌کند. با این روند فشار را از روی اعصاب در ناحیه برمی‌دارد و باعث تسکین درد می‌شود.

حمام رفتن در پریود از نظر طب سنتی چگونه است؟

طب سنتی و استحمام در دوره قاعدگی

طب سنتی مجموعه‌ای از توصیه‌ها و روش‌های مدیریت و پیشگیری از بیماری‌ها و وضعیت‌های مختلف است که در نقاط گوناگون دنیا اصول مخصوص به خود را دارد. طب سنتی در کشورهای مختلف، قواعد خاص خود را دنبال می‌کند. در چین، هند و ایران هم این نوع از طب رواج داشته و دارد. نگاهی به توصیه‌های آن‌ها نشان می‌دهد که با استحمام در پریود مشکلی ندارند، اما آنچنان هم علمی صحبت نمی‌کنند. برای مثال، بیشتر این مراجع خرافاتی را درباره پریود شدن و امورات مربوط به آن در خود پذیرفته‌اند. اگر مایل به استفاده از دستورات طب سنتی هستید، باید بدانید که این حیطه پشتوانه علمی ندارد. در واقع، بسیاری از توصیه‌های طب سنتی از سوی محققان و پزشکان مورد آزمون قرار نگرفته است و اثباتی برای درستی آن‌ها نیست. پس منطقی است که به مراجع علمی اعتماد کنید و فقط به نکات مورد تذکر آن‌ها دقت داشته باشید.

باورهای غلط درباره حمام در پریود چیست؟

نکات مهم درباره حمام در پریود

رواج تفکرات اشتباه درباره سلامت زنان و موضوع خاصی مانند پریود از سالیان دور تا کنون ادامه داشته است. مثلاً برخی فکر می‌کنند که حمام و دوش باعث می‌شود که جریان خونریزی تندتر شود؛ در حالی که اصلاً این طور نیست. جریان آب گرم حمام نه باعث قطع پریود می‌شود و نه خونریزی را روان‌تر و بیشتر می‌کند. در ادامه، به باورهای اشتباه دیگر در این زمینه هم نگاهی خواهیم داشت:

  • حمام در پریود نقشی در جریان خونریزی قاعدگی ندارد. 
  • حمام باعث بیشترشدن دل‌درد قاعدگی نمی‌شود.
  • دوش‌ گرفتن و حمام در پریود باعث ریزش موها نمی‌شود.

یادتان باشد که گرما باعث افزایش گردش خون می‌شود. چنین روندی می‌تواند جریان خون را تندتر کند، اما باعث شدت‌گرفتن جریان خونریزی پریود نمی‌شود.

نکات بهداشتی برای رفتن به حمام در پریود چیست؟

مزایای حمام کردن در پریود

در دوران پریود باید حواستان به بهداشت جنسی و امورات نظافتی دیگر باشد. خونریزی و شرایط خاص این دوران، کمی آزاردهنده است. با رعایت بهداشت و بالابردن سطح آگاهی خود نسبت به موضوع، اوقات سخت ماه را راحت‌تر سپری خواهید کرد. یادتان باشد که:

  • حمام در پریود اثر منفی بر این دوران ندارد.
  • در تمام روزهای پریود می‌توانید به حمام بروید و مشکلی نیست.
  • حمام نمی‌تواند باعث قطع جریان خونریزی پریود شود یا آن را بیشتر کند.

با همه این‌ها، اگر دلتان نمی‌خواهد که در دوران قاعدگی به حمام بروید، این کار را نکنید. گاهی اوقات هم با خونریزی در استخر یا حمام غافل‌گیر می‌شوید. اگر از اپلیکیشنی مانند هرلایف استفاده کنید، آمار دقیق پریودهایتان را خواهید داشت. این اپ به شما در دنبال‌کردن دقیق چرخه قاعدگی‌تان در ماه کمک می‌کند و نمی‌گذارد که جای غافل‌گیری باقی بماند.

پرسش‌های پرتکرار

استحمام در قاعدگی عوارض ناخوشایند دارد؟

خیر، حمام‌کردن در دوران پریود مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر دلتان نمی‌خواهد که در دوره قاعدگی حمام کنید، انتخاب با شماست.

چرا حمام می‌روم، پریودم قطع می‌شود؟

معمولاً چنین اتفاقی نمی‌افتد و احتمالاً به خاطر رقیق‌ شدن خون خارج‌ شده از بدن در مجاورت آب، احساس می‌کنید که خون کمتری از بدن خارج می‌شود یا جریان آن متوقف شده است.

مزایا و امتیازات حمام در پریود چیست؟

با این کار می‌توانید به افزایش گردش خون در لگن کمک کنید و در نتیجه، باعث شل‌شدن و تسکین گرفتگی و دردهای قاعدگی شوید.