هرلایف بلاگ خدمات و محصولات محصولات و خدمات بهداشت فردی استفاده از دستمال توالت برای زنان خطرناک است؟

استفاده از دستمال توالت برای زنان خطرناک است؟


دستمال کاغذی

احتمالا شما هم چندان به استفاده از دستمال توالت‌های کاغذی و تأثیر آنها بر بدن فکر نمی‌کنید. به صورتی که مثل همیشه فقط خودتان را با دستمال پاک می‌کنید و بعد به بقیه کارهایتان می‌رسید. اما به گفته کارشناسان، دستمال‌های توالت آنقدرها که به نظر می‌رسد هم بی‌ضرر نیستند. بافت دستمال، عطر و مواد رنگی و… در دستمال‌های توالت از جمله مواردی هستند که می‌توانند سلامت شما را به‌خظر بیاندازند.

خطرات دستمال کاغذی برای زنان

بر خلاف تصور عموم دستمال کاغذی‌های کرک‌دار می‌توانند تا حدی مضر باشند. دکتر مارک لیوی، پزشک متخصص زنان در مرکز پزشکی مرسی بالتیمور، می‌گوید: «برخی از دستمال‌های توالت ارزان‌تر معمولاً رویه‌ای با بافت‌های درشت‌تر دارند و مانند کاغذ سنباده در برابر پوست اعضای تناسلی عمل می‌کنند. برخی از دستمال‌های توالت سازگار با محیط‌ زیست ساخته شده‌اند ولی مواد بازیافتی نیز می‌توانند باعث ایجاد مشکل شوند. زیرا الیاف در طول پردازش از خمیر کاغذ اصلی جدا شده که این کار معمولاً نرمی دستمال توالت را کاهش می‌دهد.

استفاده از کاغذ‌های توالتی که بافت درشتی دارند به‌ ویژه در دفاتر کار، رستوران‌ها یا توالت‌های عمومی رایج است، چرا که می‌تواند هزینه‌های مربوط به لوازم دستشویی را کاهش دهد. هنگامی که به طور مکرر با این دستمال‌ها خودتان را پاک کنید، الیاف درشت موجود در بافت آنها می‌تواند دستگاه تناسلی‌ شما را تحریک کرده و حساسیت به وجود بیاورد و حتی بریدگی‌های میکروسکوپی کوچکی در بدنتان ایجاد کند.»

دکتر لیوی می‌گوید: «اگرچه عمق برش‌های ناشی از دستمال توالت بسیار کم است، اما به اندازه‌ای به سطح پوست آسیب می‌زنند که عملکرد محافظتی آن را مختل می‌کنند. همین موارد باعث تحریک و ناراحتی خواهند شد. با این وجود احتمال دارد در زمان نشستن احساس راحتی نداشته باشید یا حتی در زمان راه رفتن احساس ناراحتی و مشکل داشته باشید. حتی ممکن است متوجه شوید که ناحیه تناسلی شما متورم شده و پف کرده است. اما مسئله تنها مشکل بریدگی‌های میکروسکوپی ناشی از دستمال توالت نیست. استفاده از دستمال کاغذی نامناسب و دستمال توالت بی‌کیفیت می‌تواند موجب ورود میکروارگانیسم‌ها و میکروب‌ها به دستگاه تناسلی و عفونت موضعی هم شود.»

هرلایف، اپ جامع سلامت بانوان

  • تقویم پیش بینی و محاسبۀ قاعدگی و تخمک گذاری
  • امکان اضافه کردن «همراه» برای درک بیشتر از حال و روز شما
  • مشاورۀ آنلاین با پزشک‌های متخصص در دسته بندی‌های متنوع
  • مشاهدۀ رشته استوری‌های سفارشی متناسب با علائم روز شما
  • اشتراک گذاری تجربیات و خواندن تجربۀ دیگران

از چه دستمال‌های توالتی استفاده کنیم؟

دستمال توالت برای زنان

اگرچه استفاده از دستمال‌های با بافت نرم‌تر منطقی است، اما دکتر لیوی خاطرنشان می‌کند دستمال‌های کرکی نیز ممکن است مشکلات خود را داشته باشند. او می‌گوید: «حتی نرم‌ترین کاغذها نیز ممکن است حاوی مواد رنگی یا عطری باشند که می‌توانند باعث تحریک شوند.»

به گفته دکتر آنتونیو پیزارو، متخصص زنان و زایمان، زنان بیشتر از مردان در معرض مشکلات ناشی از استفاده از دستمال هستند. زیرا در زنان پوست این نواحی بسیار حساس است. دکتر پیزارو در ادامه می‌گوید «پوست ناحیه ولووا (قسمت بیرونی ناحیه تناسلی خانم‌ها) بسیار ظریف است، مانند پوست زیر چشم، و بافت‌های عمیق‌تر دستگاه تناسلی مثلا لب‌های واژن حتی بیشتر از ولووا حساس به عوامل تحریک‌کننده هستند. همیشه به بیمارانم، به ویژه آنهایی که از حساسیت و خارش ولووا شکایت دارند می‌گویم به آرامی این ناحیه را دستمال بکشند – سخت یا تند پاک نکنند – و بعد از ادرار کردن فقط از دستمال توالت سفید نرم بدون عطر استفاده کنند.»

پاک کردن تنها مسئله نیست. دکتر پیزارو می‌گوید چسبیدن باقی‌مانده‌های دستمال توالت به پوست پس از دست‌شویی، اتفاقی نسبتاً معمول است که می‌تواند باعث تحریک دستگاه تناسلی شود. او توصیه می‌کند اگر می‌توانید حتما موضع را آبکشی و سپس با حوله مناسب خشک کنید. در زمان خشک کردن دستگاه تناسلی در حمام، حوله سفید باکیفیت حتماً بهتر از دستمال کاغذی است.

نحوه استفاده صحیح از دستمال توالت

دکتر پری قدسی متخصص زنان می‌گوید: «گاهی ممکن است در استفاده از دستمال کاغذی افراط کنید، یعنی خیلی مکرر یا خیلی تهاجمی ناحیه تناسلی خود را پاک کنید که می‌تواند به شما آسیب برساند. نکته مهم دیگر جهت کشیدن دستمال به بدن برای پاک یا خشک کردن است. در حالی که جهت استفاده از دستمال مرطوب برای مردان اهمیت چندانی ندارد، اما زنان باید همیشه از قانون «جلو به عقب» پیروی کنند. این حالت مانع از دسترسی باکتری‌های اطراف مقعد به مجرای ادرار می‌شود. رسیدن باکتری‌های ناحیه مقعدی به دستگاه تناسلی می‌تواند منجر به عفونت ادراری شود یا ولووای شما را بیشتر تحریک کند.»

اگر ناحیه دستگاه تناسلی شما قبلا دچار آسیب و حساسیت شده است، دکتر لیوی توصیه می‌کند که استفاده از دستمال توالت را کنار بگذارید و به طور موقت از دستمال مرطوب صورت (حتماً بدون رنگ و عطر) یا دستمال مرطوب نرم شده با روغن استفاده کنید تا زمانی که سوزشتان کم شود.

دکتر لیوی می‌گوید اگر بثورات پوستی، خونریزی یا ضایعات جلدی را در ناحیه تناسلی‌ خود تجربه می‌کنید، یا حساسیت و سوزش این ناحیه از بین نمی‌روند و لازم است حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

مواد خطرناک موجود در دستمال های توالت

ترکیبات مضر موجود در دستمال توالت می‌توانند برای بدن مضر باشند. بسیاری از محصولات موجود در بازار حاوی ترکیباتی از مواد مضر به‌ شرح زیر هستند. 

شاید بپرسید که چطور چنین محصولاتی را شناسایی کنیم، باید بگوییم که هر چه دستمال توالت شما سفیدتر و خوشبوتر باشد، احتمالاً حاوی مواد شیمیایی بیشتری هم دارد.

کلر (Chlorine)

از کلر برای سفید کردن دستمال توالت استفاده می‌شود. کلر می‌تواند باعث تحریک پوست، به ویژه در اطراف فرج یا ولووا (منطقه بسیار متخلخل و عروقی تناسلی زنان) شود و خطر عفونت را در زنان افزایش دهد. زنان مبتلا به عفونت‌های قارچی مکرر، احتمالاً به مواد شیمیایی موجود در دستمال توالت واکنش نشان می‌دهند.

فوران‌ها و دیوکسین‌ها (Furans and Dioxins)

 این مواد شیمیایی بسیار سمی محصول فرعی در فرآیند سفید کردن با کلر هستند. قرار گرفتن در معرض چنین موادی باعث مشکلات کبدی، آکنه کیستیک مزمن، افزایش چربی در خون، مشکلات تولید مثل و سرطان می‌شود.

فرمالدئید (Formaldehyde)

 برای تقویت کاغذ در هنگام خیس‌شدن  و بالا رفتن استحکام آن از فرمالدئید استفاده می‌شود. این ماده سرطان‌زا است و تحقیقات نشان می‌دهند که باعث تحریک پوست/بثورات، عوارض ریوی (تنگی نفس، علائم آسم، خس‌خس سینه)، سوزش چشم، بینی و گلو می‌شود.

روغن‌های معدنی مبتنی بر نفت و پارافین

افزودن این مواد به دستمال توالت با هدف نرم‌تر کردن آن انجام می‌شود. این مواد می‌توانند باعث ایجاد بوی خوش در محصول شوند.

در بیشتر مواقع، وقتی که تولیدکننده ادعا می‌کند که رایحه خوش محصولش به خاطر آلوئه‌ورا یا ویتامین E است، در واقع از روغن‌های معدنی استفاده کرده است.

روغن‌های معدنی مبتنی بر نفت سرطان‌زا هستند و می‌توانند باعث تحریک پوست، آکنه، بثورات یا احساس سوزش شوند.

عطرها 

 دستمال توالت معطر حاوی عطرهای شیمیایی ساختگی است. هر عطر حاوی هزاران ماده شیمیایی مختلف است که می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

ممکن است که این مواد شیمیایی pH طبیعی واژن را مختل کنند و در نتیجه، منجر به ایجاد عفونت شوند. چنین روندی پوست حساس اطراف مقعد و واژن را تحریک می‌کند و  منجر به قرمزی، خارش و سوزش می‌شود.

BPA (بیسفنول A) 

در برخی از انواع دستمال توالت، مواد بازیافتی BPA وجود دارد. این ماده شیمیایی سمی است و به عنوان پوششی مقاوم در برابر حرارت، روی مواد چاپ شده حرارتی مانند رسید، بروشورها استفاده می‌شود. هنگامی که این محصولات کاغذی بازیافت می‌شوند، BPA در آن‌ها باقی می‌ماند. این ماده شیمیایی مختل‌کننده هورمون است و باعث بروز مشکلاتی در تولید مثل، دستگاه عصبی، ایمنی و قلبی عروقی می‌شود. 

تمام مواد شیمیایی نام برده می‌توانند به پوست نفوذ کنند و وارد جریان خون شوند. این مواد در تماس با پوست، مشکلات و خطرات غیرقابل جبرانی به وجود می‌آورند.

پوست اطراف واژن و ناحیه مقعد بسیار حساس است. مقعد سموم را راحت‌تر هم جذب می‌کند. بنابراین، باید در انتخاب محصولات بهداشتی بیشتر دقت کنید.

به جای دستمال توالت از چه چیزی استفاده کنیم ؟

دستمال‌ها یا پارچه‌های پنبه‌ای ارگانیک و قابل استفاده مجدد، جایگزین ایمن‌تر و پایدارتر برای رول توالت معمولی هستند. 

باید یک سطل جداگانه در کنار توالت خود برای دستمال‌های دستمال / پارچه‌های استفاده شده نگه دارید و سپس در پایان روز آنها را با ضدعفونی‌کننده خیس کنید و بشویید.

البته رعایت نظافت و شست‌وشوی صحیح در این روش اهمیت زیادی دارد. اگر از پس این کار بر نیاید، امکان دارد که حتی مشکلات بیشتری هم برایتان پیش بیاید و پای عفونت‌های مختلف به اندام تناسلی شما باز شود. البته در بازار، محصولات دستمال توالتی وجود دارند که تقریبا عاری از مواد مضر هستند و احتمال ابتلا به حساسیت با آن‌ها کم است

سه نکته مهم درمورد استفاده زنان از دستمال توالت

استفاده از دستمال توالت برای زنان
  • مواد شیمیایی به کار رفته در دستمال، خصوصاً دستمال توالت‌های بی‌کیفیت می‌توانند باعث تحریک ناحیه ولووا و واژن و همچنین عفونت‌های قارچی و باکتریایی و ولویت (التهاب پوست ناحیه بیرونی ولووا) شوند.
    • پاک کردن خشن ناحیه تناسلی می‌تواند باعث بریدگی‌های کوچک در ناحیه واژن شود. همین می‌تواند منجر به تحریک و حساسیت، تورم، التهاب و عفونت ناحیه شود.
  • در ساخت دستمال توالت‌های معطر اغلب از رنگ‌ها، عطرها و حتی سفید کننده‌ها استفاده می‌شود. این موارد می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک مانند ولویت آلرژیک، عفونت‌های قارچی و ولوواژینیت (عفونت ولووا و واژن) شوند؛ در نتیجه ترشحات غیرطبیعی دستگاه تناسلی را به دنبال دارند.
    • هرچه دستمال توالت سفیدتر، دارای حالت پفی‌تر و خوشبوتر باشد، احتمالاً حاوی مواد شیمیایی بیشتری است.
  • محصولاتی مانند دستمال‌های پارچه‌ای زمخت و زبر، حوله‌های کاغذی و پدهایی که مجدداً استفاده می‌شوند، زنان را بیشتر در معرض خطر عفونت‌های دستگاه تناسلی، مانند عفونت‌های دستگاه ادراری و واژینوز باکتریایی (عفونت باکتریایی واژن) قرار می‌دهند.
    • این محصولات همچنین با پیامدهایی مانند تحریک پوست ناحیه، خارش واژن و ترشحات سفید یا سبز همراه هستند.

بهتر است برای پاک کردن بدنتان از دستمال مناسب و به‌صورت نرم و راحت استفاده کنید؛ پس یادتان باشد که در مورد دستمال توالت معمولی بهتر است نوعی از آن را خریداری کنید که حاوی رنگ، عطر، لوسیون، نرم کننده و سایر مواد افزودنی نباشد. درضمن دستمال‌های دو یا سه لایه معمولا نرم‌تر از دستمال‌های یک لایه هستند.

مضرات دستمال توالت برای بانوان چیست؟

وجود مواد سمی و خطرناک در تولید محصولات بهداشتی نظیر دستمال توالت می‌تواند بیماری‌های مختلف پوستی، سرطان‌ها و حتی مشکلات ریوی ایجاد کند. ضمن اینکه ناحیه حساس تناسلی زنان را با عفونت‌ها و بیماری‌های متنوع روبه‌رو می‌کند.

به جای دستمال توالت از چه چیزی استفاده کنید؟

دستمال‌ها یا پارچه‌های پنبه‌ای ارگانیک و قابل استفاده مجدد، گزینه‌های بهتری برای جایگزینی با رول‌های توالت هستند.