هرلایف بلاگ سلامت و بیماری‌ها سلامت جنسی داروها و راهکار‌های درمانی تفاوت واکسن پاپیلوگارد و گارداسیل برای درمان زگیل تناسلی

تفاوت واکسن پاپیلوگارد و گارداسیل برای درمان زگیل تناسلی


تفاوت واکسن پاپیلوگارد و گارداسیل

بیماری زگیل تناسلی به واسطۀ حضور ویروس اچ پی وی (HPV) در اندام تناسلی به وجود می‌آید. واکسن (HPV) یکی از مؤثرترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری عفونی زگیل تناسلی محسوب می‌شود. گارداسیل شناخته شده‌ترین واکسن اچ پی وی است. اما پاپیلوگارد نیز واکسن ایرانی در این زمینه به حساب می‌آید. در ادامۀ این مطلب تفاوت واکسن پاپیلوگارد و گارداسیل ذکر خواهد شد.

ویروس اچ پی وی (HPV)

واکسن اچ پی وی یکی از مفیدترین روش‌هایی است که احتمال ابتلای خانم‌ها و آقایان را به بیماری زگیل تناسلی کاهش می‌دهد. ویروس پاپیلومای انسانی عامل ایجاد کنندۀ زائده‌های پوستی تکی یا خوشه‌ای مانند زگیل است. در ضمن این ضایعات پیش سرطانی خواهند شد که باعث ابتلای خانم به سرطان دهانۀ رحم می‌شوند. در ضمن بیش از ۳۰ سویۀ آن باعث بروز علائم زگیل در نواحی اندام تناسلی می‌شوند. 

علائم این بیماری از ۶ هفته تا ۶ ماه پس از آلوده شدن بیمار نمایان می‌شوند. اما در همین مدت ممکن است که بافت‌های مختلف دستگاه تناسلی از جمله رحم، دهانۀ رحم، واژن در خانم‌ها و آلت تناسلی و کیسۀ بیضه‌ها در آقایان آسیب جدی ببینند. به همین دلیل توصیۀ پزشکان استفاده از مؤثرترین روش پیشگیری، یعنی تزریق واکسن اچ پی وی است.

هرلایف، اپ جامع سلامت بانوان

  • تقویم پیش بینی و محاسبۀ قاعدگی و تخمک گذاری
  • امکان اضافه کردن «همراه» برای درک بیشتر از حال و روز شما
  • مشاورۀ آنلاین با پزشک‌های متخصص در دسته بندی‌های متنوع
  • مشاهدۀ رشته استوری‌های سفارشی متناسب با علائم روز شما
  • اشتراک گذاری تجربیات و خواندن تجربۀ دیگران

واکسن اچ پی وی

واکسن اچ پی وی (HPV) همانطور که از نامش می‌توان تشخیص داد، واکسنی است که عموماً در دو یا سه دوز مختلف تزریق می‌شود. مشهورترین نوع این واکسن با نام «واکسن گارداسیل» در جهان شناخته شده است و چند نوع دارد. هر کدام از این واکسن‌ها برای مقاوم کردن بدن در برابر سویه‌هایی از ویروس اچ پی وی کاربرد دارند.

سازمان غذا و داروی آمریکا در میان واکسن‌های موجود برای مقابله با اچ پی وی، گارداسیل را مورد تأیید قرار داده است. اما واکسن پاپیلوگارد به عنوان اولین واکسن (HPV) ایرانی محسوب می‌شود که برای مقاومت بدن در مقابل سویه‌هایی از ویروس پاپیلومای انسانی ساخته شده است.

انواع واکسن (HPV)

انواع واکسن اچ پی وی

در حال حاضر، سه نوع واکسن اچ پی وی وجود دارند. دسته بندی واکسن‌ها بر اساس ظرفیتی است که هر کدام دارد. به این ترتیب می‌توان گفت که انواع واکسن‌ها دو ظرفیتی، چهار ظرفیتی و نه ظرفیتی هستند. این واکسن‌ها برای مقابله با سویه‌های زیر استفاده می‌شوند.

  • (HPV-16) و (HPV-18) دو زیرگونۀ پرخطر ویروس پرخطر اچ پی وی هستند. این دو سویه عامل ابتلای ۷۰ درصد از بیماران دارای زگیل تناسلی به سرطان رحم، ابتلای ۹۰ درصد مبتلایان به سرطان مقعد و بسیاری از سرطان‌های دیگر هستند.
  • (HPV-52) ،(HPV-31) ،(HPV-33) ،(HPV-58) و (HPV-45) عامل ابتلای ۲۰ درصد از بیماران دارای زگیل تناسلی به سرطان دهانۀ رحم هستند.
  • (HPV-11) و (HPV-6) دو سویۀ بسیار پرخطر اچ پی وی به حساب می‌آیند. ۹۰ درصد مبتلایان به زگیل تناسلی به این ویروس‌ها آلوده هستند.

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل ساخت شرکت داروسازی مرک اند کو در آمریکاست. تزریق این واکسن برای افراد ۹ تا ۴۵ ساله تجویز می‌شود. دریافت در ۲ یا ۳ دوز (شات) مختلف، خطر ابتلای کاربران را به انواع سرطان کاهش می‌دهد. شاید بتوان گفت که علت اهمیت بسیار زیاد گارداسیل در جهان، کاهش شیوع بیماری زگیل تناسلی و همچنین احتمال ابتلا به سرطان دهانۀ رحم، رحم، واژن، مقعد، آلت تناسلی مردانه و کیسه‌های بیضه است.

شاید این سؤال برای شما هم وجود داشته باشد که چند دوز واکسن گارداسیل لازم است. یا اینکه بپرسید حتماً باید ۳ دوز واکسن تزریق کرد تا نتیجۀ آن را مشاهده نمود. این سؤالات به ذهن بسیاری از افراد می‌رسند. اما باید به توجه داشت که:

  • افراد ۹ تا ۱۴ ساله باید واکسن (Gardasil) را در ۲ یا ۳ دوز واکسن تزریق کنند. البته عموماً دو دوز کافی است.
    • در حالتی که فرد برای تزریق دو دوز واکسن آماده می‌شود، دوز دوم باید ۶ تا ۱۲ ماه پس از تزریق اولین دوز انجام شود. 
    • اگر واکسن کمتر از ۵ ماه دریافت شود، دوز سوم (در صورت صلاحدید پزشک) نیز باید ۴ ماه بعد تزریق شود.
  • افراد ۱۵ تا ۴۵ ساله نیز باید دوز دوم را ۲ ماه بعد از دوز اول و دوز سوم را نیز ۶ ماه پس از دوز دوم تزریق کنند. در حالی که اگر کودکی از همان ابتدا برای دریافت سه دوز گارداسیل اقدام کند، باید طبق همین برنامه پیش رود.

عوارض استفاده از واکسن گارداسیل

عوارض استفاده از واکسن گارداسیل

هنگامی که به مرکز درمانی برای تزریق واکسن گارداسیل مراجعه می‌کنید، توضیحاتی دربارۀ این واکسن، اهمیت و عوارض جانبی آن نیز دریافت می‌کنید. پس از تزریق نیز باید ۱۵ دقیقه در سالن انتظار صبر کنید تا اگر عوارض جانبی آزار دهنده‌ای داشتید، در همان مرکز برای رفع آنها اقدام نمایید. این عوارض جانبی شاملموارد زیر هستند:

  • تب
  • سردرد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • خستگی
  • گلودرد

علاوه بر موارد فوق گاهی خانم‌ها و آقایان با مشکلات زیر مواجه می‌شوند که نباید نادیده گرفته شوند.

  • درد
  • تورم
  • قرمزی
  • خارش
  • کبودی
  • خونریزی 
  • شکل گیری یک توده در محل تزریق

چه افرادی می‌توانند واکسن گارداسیل بزنند؟

واکسن گارداسیل برای مردم

هنگامی که صحبت از آسیب‌های زگیل تناسلی می‌شود، بسیاری از خانم‌ها و آقایان به فکر تزریق واکسن گارداسیل می‌افتند. بهتر است به این نکته دقت کرد که این واکسن مناسب کودکان ۱۱ یا ۱۲ ساله، جوانان و بزرگسالان تا سن ۴۵ سال است.

اگر شما به دلیل روابط جنسی یا حضور در مکان‌های عمومی آلوده در خطر ابتلا به اچ پی وی هستید، باید پیش از تزریق واکسن، از سلامتی خود مطمئن شوید.

موارد منع واکسن گارداسیل

با وجود مزایای قابل توجهی که تزریق واکسن گارداسیل برای خانم‌ها و آقایان داشته، گروهی از متقاضیان این واکسن، نباید از آن استفاده کنند. این افراد:

  • خانم‌های باردار هستند که تزریق واکسن ممکن است به جنین آنها آسیب بزند.
  • کسانی که در تزریق دوز قبل، با عوارض جانبی آزار دهندۀ گارداسیل مواجه شده‌اند.
  • متقاضیان واکسن در صورتی که به شدت بیمار هستند و بدن آنها ظرفیت تزریق واکسن را ندارد.

واکسن گارداسیل ایرانی؛ پاپیلوگارد

شیوع بیماری زگیل تناسلی در ایران، متخصصان و پژوهشگران را به ایدۀ تولید واکسن (HPV) ایرانی رساند. واکسن اچ پی وی ایرانی که نام آن پاپیلوگارد است، سویه‌های (HPV-16) و (HPV-18) را شامل می‌شود. سویه‌هایی که باعث ابتلای ۷۰ درصد از بیماران زگیل تناسلی به سرطان دهانۀ رحم و ابتلای ۹۰ درصد این بیماران به سرطان مقعد و انواع دیگر سرطان می‌شوند.

طبق توضیحاتی که دربارۀ واکسن ایرانی اچ پی وی شرح داده شده، پاپیلوگارد ذرات شبه ویروسی هستند. تزریق این واکسن باعث تولید آنتی بادی‌های علیه (HPV-16) و (HPV-18) می‌شود. به نحوی که اگر این ویروس‌ها وارد بدن شما شوند، سیستم دفاعی علیه آنها عکس العمل نشان می‌دهد و دیگر خبری از بیماری زگیل تناسلی نخواهد بود.

بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل ایرانی (پاپیلوگارد)

بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل ایرانی

واکسن پاپیلوگارد به اسم واکسن گارداسیل ایرانی شناخته می‌شود. به همین دلیل انتظار می‌رود که شباهت‌هایی میان آنها باشد. طبق توضیحات موجود، بهترین سن برای تزریق واکسن گارداسیل ایرانی، ۹ تا ۱۳ سال است. کسانی که در فاصلۀ سنی ۲۶ تا ۴۵ سال قرار دارند، می‌توانند با نظر پزشک، برای دریافت سه دوز واکسن اقدام کنند.

نکتۀ مهمی را باید دربارۀ پاپیلوگارد در نظر داشت. آن هم تعداد دوزها و فاصلۀ زمانی میان آنهاست. در حالت معمول، کودکان ۹ تا ۱۴ ساله باید دو دوز دریافت کنند. در حالی که فاصلۀ میان دو دوز ۶ تا ۱۲ ماه است. اما نوجوانان ۱۵ ساله و بزرگسالان نیز باید سه دوز را در مدت زمان ۶ ماه تزریق کنند.

عوارض جانبی احتمالی واکسن گارداسیل ایرانی

واکسن پاپیلوگارد، ذرات شبه ویروس هستند و با ویروس ضعیف یا کشته شده فرق دارند. اما باز هم انتظار می‌رود که گروهی از واکسینه شده‌ها، علائمی مانند تب، سردرد، حالت تهوع و یا تورم و قرمزی محل تزریق واکسن را تجربه کنند.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم که بعد از تزریق واکسن، مدتی در حدود ۱۵ دقیقه در درمانگاه صبر کنید. در بیشتر موارد، عوارض جانبی آزار دهندۀ واکسن در همان دقایق اولین ظاهر خواهند شد. اگر مشکل جدی باشد، با کمک خدمات درمانی پرستاران و پزشکان، رفع می‌گردد.

اثربخشی واکسن پاپیلوگارد

متخصصان هنگام تولید پاپیلوگارد، نتایج بررسی‌های خود را با نتایج بالینی گارداسیل خارجی مقایسه کرده‌اند. این مقایسه حاکی از شباهت بسیار زیاد میان این دو واکسن، حتی از نوع اثربخشی آنهاست. طبق توضیحات متخصصان مولد واکسن گارداسیل ایرانی، اثربخشی پاپیلوگارد، حدوداً ۸ سال خواهد بود.

نحوۀ خرید و قیمت واکسن پاپیلوگارد

برای خرید واکسن پاپیلوگارد باید نسخۀ پزشک را به یکی از داروخانه‌های سطح کشور نشان دهید. دقت کنید که این واکسن به صورت سرنگ از پیش پرشده بوده و تنها باید آن را برای تزریق به مرکز درمانی معتبری ارائه دهید. در ضمن، باید دو دوز از واکسن را تزریق کنید.

تفاوت واکسن پاپیلوگارد و گارداسیل

تفاوت واکسن پاپیلوگارد و گارداسیل

اکنون که با هر دو نوع واکسن اچ پی وی آشنا شده‌اید، نوبت به آن رسیده که تفاوت میان آنها را نیز بیشتر بدانید. باید گفت اگرچه واکسن اچ پی وی ایرانی شباهت‌های بسیار زیادی با واکسن گارداسیل آمریکایی دارد، اما تفاوت‌هایی میان آنهاست که با آگاهی از آن موارد می‌توان گزینۀ مناسب را انتخاب کرد.

سویه‌های ویروس اچ پی وی

واکسن پاپیلوگارد مقاومت بدن را در برابر (HPV-16) و (HPV-18) افزایش می‌دهد. اما گارداسیل سه گروه واکسن دارد. یک گروه نسبت به سویۀ ۱۶ و ۱۸ ویروس اچ پی وی است.  علاوه بر آن دو نوع، بدن را نسبت به سویۀ ۶ و ۱۱ این ویروس مقاوم می‌کند. واکسن دیگر هم برای مقابله با نه نوع زیرگروه ویروس اچ پی وی کاربرد دارد. این سویه‌هاHPV-52) ،(HPV-31) ،(HPV-33) ،(HPV-58) و (HPV-45) هستند.

با توجه به آنچه گفته شد، انتظار می‌رود که تنوع واکسن گارداسیل از نظر «ظرفیت» بیشتر است. به این ترتیب پاسخگوی نیاز گروه وسیع‌تری از متقاضیان واکسن پاپیلومای انسانی خواهد بود.

مدت زمان اثربخشی

واکسن گارداسیل که مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکاست، اثربخشی طولانی‌تری نسبت به واکسن ایرانی اچ پی وی است. گزارش‌ها حاکی از آن است کسانی که گارداسیل را در دو یا سه دوز دریافت کرده‌اند، به مدت حداقل ده سال در مقابل سویه‌هایی از اچ پی وی ایمن خواهند بود. اما این مدت زمان برای پاپیلوگارد ۸ سال تخمین زده شده است.

قیمت واکسن‌ها در بازار

قیمت واکسن گارداسیل در بازار آمریکا برای هر دوز حدود ۲۸۷ دلار است. با توجه به تغییر در ارزش دلار در ایران، این مبلغ به ریال متفاوت خواهد بود. در اردیبهشت ۱۴۰۳ که این مطلب نوشته شده، قیمت واکسن گارداسیل چهار ظرفیتی در بازار آزاد ۴.۷۵۰.۰۰۰ و نه ظرفیتی در محدودۀ قیمتی ۹.۵۰۰.۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰۰۰۰ تومان بوده است. در حالی که واکسن ایرانی گارداسیل قیمتی در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیون به فروش رسیده است.

تأییدیه از سوی سازمان جهانی غذا و دارو

تفاوت دیگری که باید به آن اشاره کنیم، تأییدیه است که سازمان غذا و دارو به واکسن (HPV) می‌دهد. این تأییدیه را واکسن گارداسیل آمریکایی دریافت کرده است. اما واکسن پاپیلوگارد هنوز این تأییدیه را در اختیار ندارد.

مروری کوتاه بر مقایسه واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد در درزمان زگیل تناسلی

  • واکسن اچ پی وی (HPV) واکسنی است که عموماً در دو یا سه دوز مختلف تزریق می‌شود. این واکسن بیشتر از همه با نام «واکسن گارداسیل» در جهان شناخته شده است.
  • واکسن پاپیلوگارد به عنوان اولین واکسن (HPV) ایرانی محسوب می‌شود که برای مقاومت بدن در مقابل سویه‌هایی از ویروس پاپیلومای انسانی ساخته شده است.
  • افراد ۹ تا ۱۴ ساله باید واکسن (Gardasil) را در ۲ یا ۳ دوز واکسن تزریق کنند. اما افراد ۱۵ تا ۴۵ ساله باید سه دوز واکسن دریافت نمایند.
  • خانم‌های باردار، مبتلایان به بیماری‌های سخت و کسانی که به دوز قبلی واکسن حساسیت داشته‌اند، از واکسینه شدن در این مورد ممنوع هستند.
  • تفاوت‌های گارداسیل و پاپیلوگارد به مدت اثربخشی، نوع سویه‌های ویروس و قیمت محدود می‌شوند.
  • اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری دربارۀ بیماری زگیل تناسلی، واکسن‌های اچ پی وی و حوزۀ سلامت زنان به دست آورید، می‌توانید اپلیکیشن هرلایف را نصب کرده و از مقالات و خدمات مجموعه بهره مند شوید.

پرسش‌های پرتکرار

مزایای تزریق واکسن اچ پی وی کدام موارد هستند؟

– کاهش احتمال ابتلا به بیماری زگیل تناسلی و همچنین کم شدن درصد ابتلا به سرطان دهانۀ رحم، رحم، واژن و سایر سرطان‌هایی که بسیار مهم هستند.

اثر بخشی واکسن پاپیلوگارد چه مدت است؟

– طبق گزارش‌های منتشر شده مدت زمان اثربخشی واکسن پاپیلوگارد حداقل  ۸ سال خواهد بود.

عوارض تزریق واکسن پاپیلوگارد چیست؟

– کسانی که با پاپیلوگارد واکسینه شده‌اند تب، سردرد، حالت تهوع و یا تورم و قرمزی محل تزریق واکسن و یا در موارد نادر واکنش‌های آلرژیک  ضعیف یا شدید را تجربه می‌کنند.