هرلایف بلاگ مراحل زندگی زنان بارداری و زایمان بارداری زگیل تناسلی در بارداری: عوارض، تشخیص و راه‌های درمان آن

زگیل تناسلی در بارداری: عوارض، تشخیص و راه‌های درمان آن


زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی (STI) است. زگیل‌ها زائده‌های پوستی هستند که معمولاً به صورت توده‌های گوشتی در بافت‌های اندام تناسلی مردان و زنان ظاهر می‌شوند. این وضعیت به‌ خاطر نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود می‌آید. ابتلا به این وضعیت در بارداری خوشایند نیست و عوارضی به همراه دارد. روش‌های درمانی مختلفی برای رسیدگی به زگیل تناسلی در بارداری پیشنهاد می‌شود. 

ابتلا به زگیل تناسلی تاثیری بر بارداری یا زایمان ندارد.

آیا زگیل تناسلی مانع بارداری می‌شود؟

وجود زگیل تناسلی و (HPV) بر شانس یا توانایی شما برای باردار شدن تأثیری نخواهد داشت. برخی از گونه‌های (HPV) می‌توانند باعث ایجاد سلول‌های غیر‌طبیعی (مانند سلول‌های پیش‌ سرطانی یا سرطانی) در دهانه رحم شوند.

 اگر این سلول‌ها برداشته شوند، باروری و وضع حمل تحت تأثیر قرار می‌گیرند. حذف سلول می‌تواند بر باز شدن دهانه رحم یا تولید مخاط دهانه آن اثر بگذارد. با این حال، زگیل تناسلی به خودی خود بر توانایی شما برای باردار شدن اثرگذار نیست.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

عوارض زگیل تناسلی در دوران حاملگی چیست؟

زگیل تناسلی در بارداری خطرناک نیست. اما امکان دارد که با عوارضی به شرح زیر همراه باشد: 

  • مشکل در ادرار کردن.
  •  خارش و سوزش.
  • ناراحتی پوستی.
  •  درد.

در شرایط بسیار نادر، امکان دارد که زگیل‌های تناسلی بزرگ منجر به خونریزی یا اثرات منفی بر توانایی واژن برای کشش در طول زایمان شوند. در این موارد، ممکن است نیاز به سزارین باشد.

تأثیر زگیل تناسلی بر زایمان چیست؟

در حال حاضر مدرکی دربارۀ ارتباط میان زگیل تناسلی و عوارضی مانند سقط جنین یا زایمان زودرس وجود ندارد. با این حال، به دلیل تغییرات هورمون‌ها و سیستم ایمنی بدن‌ در بارداری، زگیل‌های فعال می‌توانند در زمان بارداری رشدی بیشتر از حالت معمولی داشته باشند.

چنین روندی باعث می‌شود که گاهی ادرار کردن دردناک و سخت شود. به طور کلی، زگیل تناسلی بر «بارداری» تأثیری نمی‌گذارد، اما شاید باعث ایجاد عوارضی در هنگام زایمان شود. زگیل تناسلی در بیشتر زنان باردار هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. خطر انتقال عفونت به نوزادشان هم بسیار کم است.

 ممکن است در مواردی نادر، زگیل تناسلی به نوزاد منتقل شود.  در چنین حالتی، شاید چند هفته پس از تولد در دهان یا گلوی نوزاد زگیل‌هایی به وجود بیاید و مشکلاتی تنفسی داشته باشد.

تشخیص زگیل تناسلی در بارداری چگونه است؟

بنا به سن و زمان انجام آخرین آزمایش پاپ اسمیر، ممکن است در دوران بارداری ابتلا به (HPV) بررسی شود. بیشتر زنان با انجام تست پاپ اسمیر متوجه می‌شوند که به این ویروس مبتلا هستند.

اگر تست پاپ اسمیر در دوران بارداری غیرطبیعی باشد، شاید پزشک دهانه رحم و واژن را با میکروسکوپ مخصوص در روشی به نام کولپوسکوپی معاینه کند.

 اگر پزشک تغییرات مشکوکی را در سلول‌ها ببیند، احتمالاً از بافت ناحیه تناسلی و واژن بیوپسی یا نمونه‌ می‌گیرد. 

در صورتی که شواهدی از سرطان مهاجم وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد برای درمان بیشتر سلول‌های غیرطبیعی تا پس از زایمان صبر می‌شود. 

روش‌های درمانی زگیل تناسلی در دوران بارداری کدام‌اند؟

درمان زگیل تناسلی در بارداری برای هر فرد متفاوت است. در بیشتر مواقع، پزشک توصیه می‌کند که زگیل تناسلی را در دوران بارداری درمان نکنند.  ابتلا به آن، معمولاً مشکل خاصی برای مادر و بچه ایجاد نمی‌کند. 

خیلی از اوقات زگیل‌های تناسلی زنان باردار شش هفته پس از زیمان آنها به‌طور خودبخود از بین می‌روند.

با این حال، روش‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری وجود دارد:

  • استفاده از جریان لیزر برای سوزاندن زگیل
  • انجماد زگیل با استفاده از نیتروژن مایع
  • برداشتن زگیل با جراحی

بهتر است که از درمان‌های موضعی و کرم‌های پزشکی برای درمان زگیل‌ها استفاده نشود. مصرف این موارد می‌تواند با عوارضی جانبی در دوران بارداری همراه باشد. سوزش، درد و حساسیت‌های پوستی ناشی از آن‌ها در دوران حاملگی خوشایند نیستند.

پیشگیری از زگیل تناسلی در بارداری چگونه است؟

برقراری رابطه با یک شریک جنسی مشخص و سالم می‌تواند راهی قطعی برای پیشگیری از زگیل تناسلی در دوران بارداری و بعد از آن باشد. استفاده صحیح و مداوم از کاندوم‌های لاتکس خطر ابتلا به (HPV) و بیماری‌های مقاربتی متنوع را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 

نتایج یک پژوهش نشان داده، استفاده از کاندوم از سوی مرد در رابطه جنسی، خطر ابتلا به زگیل تناسلی را ۷۰درصد کاهش می‌دهد. اگر فرد واکسن اچ پی وی دریافت نکرده است، پس از زایمان، تزریق واکسن اچ پی وی راهی مهم برای پیشگیری از ویروس‌های (HPV) خواهد بود.

تحت نظر پزشک باشید

اگر به زگیل تناسلی یا هرگونه ویروس (HPV) مبتلا شده‌اید و باردار هم هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. زیر نظر پزشک باشید تا به شما در کنترل عوارض احتمالی این وضعیت کمک کند.

متخصصان زنان و عفونی به شما در مسیر انتخاب بهترین درمان و مدیریت این بیماری کمک می‌کنند. همیشه به مشکلات و بیماری‌های زنان دقت داشته باشید و چرخه قاعدگی‌تان را زیر نظر بگیرید. این توصیه برای تمام زنان است.

 به‌ کمک اپلیکیشن هرلایف می‌توانید مدیریت پریود را به دست بگیرید و به مطالب علمی مناسب در زمینه سلامت قاعدگی و بارداری دسترسی داشته باشید.

بدن شما در بسیاری از اوقات ماه و دوران‌های زندگی مانند بارداری تحت تأثیر هورمون‌هاست و وجود ابزاری برای بررسی چرخه قاعدگی فواید فراوانی دارد. 

زگیل تناسلی در بارداری خطرناک نیست

  • زگیل تناسلی باعث ناباروری نمی‌شود.
  • با وجود زگیل تناسلی، امکان زایمان بی‌خطر وجود دارد.
  • گزینه‌های درمانی برای رفع زگیل تناسلی در دوران بارداری متنوع‌ هستند. اگر عوارض خاصی به میان نباشد، پزشکان تا پس از زایمان برای درمان دست نگه می‌دارند.
  • تزریق واکسن گارداسیل، پیش از بارداری به جلوگیری از ابتلا به انواع ویروس (HPV) کمک شایانی می‌کند. 
  • زگیل تناسلی در دوران بارداری به بچه منتقل نمی‌شود. در واقع، احتمال انتقال بسیار بسیار کم است.

پرسش‌های پرتکرار

عوارض زگیل تناسلی در بارداری چیست؟

زگیل در بسیاری از موارد، عوارضی ایجاد نمی‌کند، اما گاهی اوقات هم منجر به درد، سوزش و ناراحتی‌های پوستی می‌شود.

آیا احتمال ابتلا نوزاد به ویروس (HPV) وجود دارد؟

زگیل تناسلی و عفونت معمولاً به جنین منتقل نمی‌شوند. اگر هم چنین امکانی باشد، احتمال آن بسیار اندک گزارش شده است.

تأثیر زگیل تناسلی در بارداری بر جنین چیست؟

 زگیل تناسلی بر جنین اثر منفی نمی‌گذارد و باعث عوارضی مانند زایمان زودرس یا سقط جنین هم نمی‌شود.

تأثیر واکسن گارداسیل در بارداری چیست؟

زنان باردار نباید هیچ دوزی از واکسن (HPV) را تا پایان دوران بارداری تزریق کنند.