هرلایف بلاگ سلامت و بیماری‌ها سلامت جنسی پیشگیری و مراقبت هر آنچه باید درباره تفسیر و خواندن آزمایش اچ پی وی بدانید!

هر آنچه باید درباره تفسیر و خواندن آزمایش اچ پی وی بدانید!


نتیجه آزمایش HPV

آزمایش (Human Papillomavirus) که به صورت مخفف HPV گفته می‌شود، سویه‌های ویروس پاپیلومای انسانی را شناسایی می‌کند که می‌توانند شما را در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی و برخی از سرطان‌ها خصوصا سرطان دهانه رحم قرار دهند. تست HPV اغلب بخشی از آزمایش پاپ اسمیر معمولی است , کمتر از ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. نتیجه مثبت جواب آزمایش HPV زنان همواره به این مفهوم نیست که سرطان دارند، شاید به یکی از سویه‌های این ویروس مبتلا شده باشند که علامتی نداشته یا باعث ابتلا به زگیل تناسلی می‌شود. تفسیر و خواندن آزمایش اچ پی وی تنها باید توسط پزشک متخصص زنان انجام شود. اما برای بالا بردن سطح آگاهی شما، در این مقاله از بلاگ هرلایف اطلاعاتی درباره تفسیر آزمایش HPV ارائه می‌شود.

نوع‌های ۱۶ و ۱۸ اچ پی وی اصلی ترین انواع ایجاد کننده سرطان و سویه های ۶ و ۱۱ اصلی ترین سویه های ایجاد کننده زگیل تناسلی هستند.

تست HPV چیست و چطور انجام می‌شود؟

آزمایش hpv

آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود ویروسی را بررسی می‌کند که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم و برخی بیماری‌های دیگر در زنان و مردان شود. ویروس HPV یک عفونت مقاربتی (STIs) است که بدون توجه به جنسیت و از طریق تماس پوست با پوست و رابطه جنسی منتقل خواهد شد. حدود ۱۰۰ ژنوتایپ (سویه) از این ویروس شناسایی شده که برخی از سویه‌های آن باعث ایجاد زگیل تناسلی شده و برخی دیگر از سویه‌های پرخطر منجر به ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان می‌شوند.

در حال حاضر، آزمایش HPV تنها می‌تواند وجود ویروس را تشخیص دهد و یکی از انواع روش‌های غربالگری برای بررسی احتمال خطر ابتلا به سرطان رحم است. در واقع نتیجه آزمایش نمی‌تواند به‌طور قطع سرطان رحم را مثبت یا منفی اعلام کند. بلکه نیاز به آزمایشات و معاینات بیشتری خواهد بود. بنابراین آزمایش اچ پی وی& تنها زنگ خطر سرطانی‌ شدن سلول‌های دهانه رحم را به صدا در می‌آورد.

نحوه انجام تست HPV

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی (پاتولوژیست) با استفاده از تست پاپ اسمیر از سلول‌ های دهانه رحم نمونه‌برداری می‌کند. پزشک با ابزاری به‌نام اسپکولوم به آرامی وارد واژن شده و با استفاده از یک برس نرم یا دستگاه خراش مسطح به‌نام اسپاتول، دیواره رحم را می‌خراشد تا از سلول‌ها نمونه‌برداری کند.

نمونه سلول‌ها در آزمایشگاه اچ پی وی، از لحاظ تغییر شکل از حالت طبیعی بررسی خواهند شد. به‌این‌ترتیب خطر تبدیل‌ شدن سلول‌های طبیعی به سلول‌های پیش‌سرطانی و سرطانی که باعث ابتلا به سرطان رحم می‌شوند مشخص می‌شود.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

تفسیر و خواندن آزمایش اچ پی وی

نتیجه تست HPV می‌تواند منفی و مثبت و یا حتی منفی و مثبت کاذب باشد. در ادامه تمامی این موارد به منظور آشنایی با تفسیر آزمایش HPV بررسی خواهد شد.

نتیجه تست مثبت کاذب HPV

نتیجه آزمایش مثبت کاذب اچ پی وی نشان می‌دهد که شما به یکی از سویه‌های ویروس HPV مبتلا شده‌اید. این در حالی است که واقعا به این ویروس مبتلا نیستید، چون نتیجه تست اشتباه است.

یک نتیجه مثبت کاذب می‌تواند منجر به انجام اقدامات غیرضروری مانند کولپوسکوپی یا بیوپسی و همچنین اضطراب بی‌مورد فرد شود. چون زمانی‌که پزشک نتیجه تست را مثبت می‌بیند، برای بررسی دقیق‌تر و اطمینان از احتمال ابتلا یا عدم ابتلا به سرطان دهانه رحم، روش‌های دیگری را در پیش گرفته که ممکن است علاوه‌بر هزینه بالا باعث نگرانی و آشفتگی شما شود.

نتیجه تست منفی کاذب HPV

نتیجه آزمایش منفی کاذب اچ پی وی، نشان می‌دهد که شما به هیچ‌کدام از سویه‌های ویروس HPV مبتلا نیستید. این در حالی است که واقعا به این ویروس مبتلا شده‌اید و تنها جواب آزمایش اشتباه است.

یک نتیجه منفی کاذب، به اشتباه، خیال پزشک و شما را از خطر ابتلا به ویروس آسوده می‌کند. بنابراین دیگر سراغ تست دوباره و اطمینان از نتیجه آزمایش نمی‌روید. در چنین شرایطی و با وجود اینکه سرطان دهانه رحم علائم نداشته و به‌کندی پیش می‌رود، نمی‌توان برای درمان به‌موقع اقدام کرد. نتیجه تست منفی کاذب HPV به این معنی است که شما با خیالی آسوده و بدون اطلاع از ابتلا به ویروس، با شریک خود رابطه جنسی برقرار کرده و او را نیز در خطر ابتلا به ویروس قرار می‌دهید. از طرفی زمان را برای درمان نیز از دست خواهید داد.

نتیجه تست مثبت HPV

نتیجه تست مثبت HPV به این معنی است که شما به یک سویه HPV مبتلا شده‌اید که می‌تواند با سرطان دهانه رحم مرتبط باشد. البته نتیجه مثبت این آزمایش نشان‌دهنده این نیست که در حال حاضر و قطعا سرطان دهانه رحم دارید. بلکه نتیجه مثبت تست اچ پی وی علامت هشداری را ایجاد می‌کند به این مفهوم که احتمال ابتلای شما به سرطان دهانه رحم در آینده وجود دارد.

به‌عبارت دیگر می‌توان گفت که نتیجه مثبت این تست، میزان ریسک ابتلای شما به بیماری‌ها و سرطان‌های مرتبط با ویروس HPV را نشان می‌دهد. بدن شما می‌تواند با عفونت مبارزه کرده و ویروس را از بین ببرد. اما باید با این واقعیت روبه‌رو شوید که احتمال عدم پیروزی بدن در برابر ویروس و تبدیل سلول‌های سالم و پیش‌سرطانی به سلول‌های سرطانی نیز بالا خواهد بود.

به‌دنبال یک نتیجه تست مثبت، پزشک متخصص باید آزمایش‌های دیگری را نیز انجام دهد تا سلول‌های دهانه رحم با دقت بیشتری بررسی شوند. در ادامه پزشک انجام دوره‌ای تست پاپ اسمیر را تجویز خواهد کرد. چون همان‌طور که اشاره شد، در برخی موارد، این ویروس توسط سیستم دفاعی بدن از بین می‌رود. اما در شرایطی که هنوز به ویروس مبتلا باشید باید روش‌های درمانی اصولی را در پیش بگیرید. با تشخیص سلول‌های پیش‌سرطانی، پزشک روش‌های درمانی را پیشنهاد می‌کند که همگی در راستای جلوگیری از تبدیل شدن این سلول‌ها به سلول‌های سرطانی دهانه رحم هستند. بنابراین لازم است تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرید. نتیجه تست مثبت HPV به ۲ دسته زیر تقسیم می‌شود.

خطر متوسط

خطر متوسط به این معناست که نتایج آزمایش HPV نشان می‌دهد به پُرخطرترین سویه‌های این ویروس مبتلا نبوده اما یکی از انواع ژنوتایپ‌های پُرخطر را دارید. در نتیجه نمونه سلول‌های دهانه رحم در آزمایشگاه هیچ تغییر سلولی از سلول‌های طبیعی و سالم به پیش‌سرطانی را نشان نمی‌دهند. در چنین شرایطی پزشک متخصص از شما می‌خواهد حدود ۱۲ ماه دیگر برای انجام مجدد تست HPV اقدام کنید. زیرا در این مدت ممکن است بهبود عفونت و یا هرگونه تغییر سلولی دیگری رخ داده باشد.  

خطر بالا

خطر بالا به این معناست که شما به یکی از انواع سویه‌های بسیار پُرخطر HPV 16 یا HPV 18 مبتلا شده‌اید. بنابراین تغییرات سلولی با درجه بالا در دهانه رحم ایجاد شده یا به عفونت مداوم دچار خواهید شد که نتیجه ابتلا به انواع پُرخطر ویروس اچ پی وی است. در چنین شرایطی باید با مشورت پزشک، بهترین روش‌های درمانی را برای جلوگیری از پیش‌روی سرطان دهانه رحم انجام دهید. با این تفاسیر لازم است آگاهی از راه‌های انتقال ویروس اچ پی وی (HPV) را جدی بگیرید.

نتیجه تست منفی HPV

نتیجه تست منفی HPV به این مفهوم است که شما به هیچ‌یک از سویه‌های ویروس اچ پی وی مبتلا نشده‌اید. بنابراین خطر زگیل تناسلی یا ابتلا به سرطان رحم وجود ندارد. اما این پایان ماجرا نیست، چون لازم است به‌صورت دوره‌ای برای انجام تست پاپ اسمیر اقدام کنید. تنها در این صورت است که از خطر ابتلا به بیماری ها و سرطان‌های مرتبط با این ویروس جلوگیری خواهید کرد.

نکته مهم این‌جاست که خانم‌ها و آقایان با هدف پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV باید برای تزریق واکسن گارداسیل یا واکسن‌های مشابه اقدام کنند. به‌این‌ترتیب می‌توانید درصد احتمال ابتلا به این ویروس را کاهش داده و از بدن خود محافظت می‌کنید.

آیا نتیجه تست HPV در طول زمان تغییر می‌کند؟

نتیجه آزمایش HPV

پاسخ کوتاه به این سوال، «بله» خواهد بود. چون همواره خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی وجود دارد، بنابراین نتیجه منفی یک‌بار آزمایش این ویروس نمی‌تواند به‌مفهوم ایمنی همیشگی شما در مقابل ابتلا به سویه‌های مختلف HPV باشد. متاسفانه برخلاف آنچه تصور می‌کنیم، HPV بسیار رایج است. بنابراین علاوه‌بر داشتن رابطه جنسی سالم، لازم است وضعیت بدن خود را به‌صورت دوره‌ای و زیر نظر پزشک متخصص بررسی کنید تا از خطر ابتلا به سرطان در امان بمانید.

در برخی موارد حتی توصیه می‌شود که برای آزمایش HPV قبل از ازدواج نیز اقدام کنید. این تست بسیار ساده بوده و تنها در چند دقیقه انجام می‌شود. از طرفی درد و خونریزی ندارد که نگران آسیب‌ها و خطرات و ناراحتی‌های بعد از انجام آن باشید.

تفسیر آزمایش HPV، اولین قدم برای درمان

پزشکان متخصص توصیه می‌کنند که افراد از سن ۳۰ سال به‌ بالا به‌صورت دوره‌ای برای انجام تست HPV اقدام کنند تا با غربالگری، درصد ابتلای زنان و مردان به ویروس اچ پی وی کاهش پیدا کند. در کنار آزمایش‌های دوره‌ای، در هر سنی که هستید، باید برای تزریق واکسن گارداسیل یا دیگر واکسن‌های HPV اقدام کنید؛ چون این راه تنها روش مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی است. پیشنهاد می‌شود برای دریافت اطلاعات بیشتر یا مشاوره تخصصی از طریق بخش پرس‌وگو اپلیکیشن هرلایف با پزشکان متخصص ارتباط بگیرید.