هرلایف بلاگ چرخه قاعدگی پریود تو پریودی چی بخورم خونریزیم زیاد بشه؟

تو پریودی چی بخورم خونریزیم زیاد بشه؟


تو پریودی چی بخورم خونریزیم زیاد بشه

شاید شما هم به دنبال یافتن پاسخ این سؤال باشید که «تو پریودی چی بخورم خونریزیم زیاد بشه؟» اما پیش از اینکه بخواهید راهکاری را استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم با عللی آشنا شوید که به واسطۀ آنها خونریزی کمی در زمان پریود دارید. برای مثال می‌توانیم به بارداری، شیردهی، استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری و سندرم تخمدان پلی کیستیک اشاره کنیم. دربارۀ راهکارهای افزایش خونریزی نیز در ادامه بیشتر صحبت می‌کنیم.

علت کم شدن خون قاعدگی

افرادی که می‌پرسند «تو پریودی چی بخورم خونریزیم زیاد بشه؟» باید پیش از هر کاری به دنبال یافتن عللی برای کم شدن خون قاعدگی باشند. پدیدۀ کم شدن خون قاعدگی (Light Period)، موضوعی است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. گاهی مشکلات جدی در رابطه با خون کم قاعدگی تشخیص داده می‌شوند. از طرفی سبک زندگی نیز می‌تواند در کاهش حجم و کم شدن خون قاعدگی اثرگذار باشند. در ادامه به این عوامل دقیق‌تر پرداخته می‌شود.

چند علت مؤثر در کاهش خون قاعدگی

چند علت مؤثر در کاهش خون قاعدگی

همانطور که پیش از این نیز دربارۀ «تو پریودی چی بخورم خونریزیم زیاد بشه؟» اشاره شد، سبک زندگی و موقعیت‌های مختلفی که خانم‌ها در آنها قرار دارند، می‌توانند باعث کم شدن خون قاعدگی شوند. سن، دوران بارداری، شیردهی، استرس، رژیم غذایی، افزایش یا کاهش وزن و استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری از جملۀ این عوامل هستند.

محدودۀ سنی خانم‌ها

خانم‌ها در ابتدای سن بلوغ جنسی و اولین تجربه‌های قاعدگی، خونریزی‌های کم حجم و نامنظمی در پریودهای خود تجربه می‌کنند. اما با حضور در دهۀ ۲۰ و ۳۰ سالگی زندگی، این نظم بیشتر می‌شود. در دهۀ ۳۰ و ۴۰ سالگی میزان خونریزی پریود به حداکثر خود می‌رسد. اما با نزدیک شدن به یائسگی، حجم و شدت خونریزی و حتی نظم آن از حالت طبیعی خارج می‌شود. علت اصلی این نوسانات و کم شدن خونریزی پریود، به تغییرات هورمونی نسبت داده می‌شود.

رژیم غذایی و تغییرات وزن

هنگامی می‌توان تقویم پریود دقیقی را تنظیم کرد و میزان خونریزی قاعدگی را به تعادل نزدیک نمود که ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، پروتئین، فیبر و اسید چرب‌های مورد نیاز بدن تأمین شوند. در صورت افزودن، کم یا حذف کردن برخی خوراکی‌ها و مکمل‌های غذایی از رژیم، می‌توان افزایش یا کاهش وزن را در ظاهر خانم‌ها دید. اما درون بدن هم از این تغییرات در امان نخواهند بود. به نحوی که این تغییرات شاید کاهش خونریزی قاعدگی را در پی خواهند داشت.

دوران بارداری و شیردهی

دوران بارداری و شیردهی

تغییرات هورمونی در زمان بارداری و شیردهی موضوعی است که تمام مادران تجربه می‌کنند. اما خونریزی اندک و لکه بینی در زمان بارداری عموماً به خاطر لانه گزینی تخمک بارور شده در دیوارۀ داخلی رحم یا همان (implantation bleeding) است. این فرآیند نهایتاً ۲ روز طول می‌کشد و موضوع نگران کننده‌ای نیست.

هنگام شیردهی نیز خانم‌ها لکه بینی و خونریزی کمی را عموماً دو یا سه ماه بعد از آغاز شیردهی تجربه می‌کنند. ترشح هورمون اکسی توسین با کاهش سطح پروژسترون همراه است. علاوه بر این، همین طور هورمون پرولاکتین که به هورمون شیر معروف است نیز مانع از قاعدگی می‌شود. در نتیجه، مرحلۀ تخمک گذاری با تأخیر دو هفته‌ و یا چند ماهه انجام می‌شود. به این ترتیب انتظار می‌رود که خانم‌های شیرده در طی دو سه ماه آغازین شیردهی، خونریزی کم یا لکه بینی داشته باشند.

استرس

استرس، یک عامل بسیار مؤثر در تغییرات هورمونی به حساب می‌آید. این تغییرات هورمونی نیز بر عملکرد تخمدان‌ها و رحم اثر می‌گذارند. به این ترتیب خانم‌هایی که استرس و فشارهای عصبی کار، زندگی شخصی و تحصیل را تجربه می‌کنند، شاید متوجه کم بودن خونریزی در پریود یا لکه بینی می‌شوند.

استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری

روش‌‌های پیشگیری از بارداری، به خصوص موارد هورمونی، باعث تغییرات هورمونی، کم شدن میزان اسپرم وارد شده به دستگاه تناسلی و لقاح جنسی می‌‌شوند. به همین دلیل خانم‌ها با عوارض جانبی استفاده از داروها و ابزار پیشگیری طبیعی مواجه می‌شوند. یکی از این عوارض، لکه بینی است. اگرچه تأخیر در پریود و کم شدن میزان خونریزی قاعدگی بعد از پایان یافتن دورۀ استفاده از روش‌های جلوگیری نیز ممکن است، رخ دهند.

مشکلات جدی در رابطه با خون کم قاعدگی

مشکلات جدی در رابطه با خون کم قاعدگی

علاوه بر موارد فوق، بیماری‌ها و اختلالاتی هستند که روی کم شدن خونریزی قاعدگی مؤثر بوده و مشکلات جدی نیز به حساب می‌آیند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (POCS)

این امکان برای خانم‌ها وجود دارد که به دلیل تغییرات هورمونی، تخمک گذاری انجام نشود. مبتلایان به این سندرم، تخمدان‌هایی بزرگ‌تر از حد طبیعی دارند. فولیکول‌های متعدد تخمک‌های نابالغ دارند که در نزدیکی جدارۀ داخلی تخمدان رشد می‌کنند. اما تخمدان‌ها نمی‌توانند کار رهاسازی آنها را انجام دهند. ترشح زیاد از حد هورمون آندروژن که نوعی هورمون مردانه به حساب می‌آید نیز در صورت ابتلا به این سندرم اتفاق می‌افتد. این اتفاقات، پریود نامنظم یا پریود نشدن را به دنبال دارد.

سندرم کوشینگ (Cushing’s Syndrome)

بیماری دیگری وجود دارد که به آن سندرم کوشینگ می‌گویند. در صورت ابتلا به این سندروم، هورمون کورتیزول در بازۀ زمانی طولانی تولید می‌شود. یکی از علائمی که خانم‌های مبتلا به این بیماری تجربه می‌کنند، کم شدن خونریزی پریود و بی‌نظمی در آن است.

اختلالات تیروئید

کم کاری و پرکاری تیروئید در میان رایج‌ترین اختلالات تیروئیدی به حساب می‌آیند. این دو اختلال رایج در کم یا زیاد شدن خونریزی پریود و بی نظمی در برنامۀ پریود می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. به همین دلیل به خانم‌هایی که علائم کم کاری یا پرکاری تیروئید دارند، توصیه می‌شود دربارۀ خونریزی پریود خود با پزشک متخصص زنان مشورت کنند.

هرلایف، اپ جامع سلامت بانوان

  • تقویم پیش بینی و محاسبۀ قاعدگی و تخمک گذاری
  • امکان اضافه کردن «همراه» برای درک بیشتر از حال و روز شما
  • مشاورۀ آنلاین با پزشک‌های متخصص در دسته بندی‌های متنوع
  • مشاهدۀ رشته استوری‌های سفارشی متناسب با علائم روز شما
  • اشتراک گذاری تجربیات و خواندن تجربۀ دیگران

علائم کم شدن خون پریود

اکنون که می‌دانید مهم‌ترین علل کم شدن حجم و شدت خونریزی چیست، پیشنهاد می‌کنیم، علائم (Light Period) را نیز مطالعه کنید تا با آگاهی از این علائم به پزشک مراجعه نمایید.

در حقیقت، در صورت سلامت دستگاه تناسلی خانم‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰ میلی لیتر خون از بدن زن خارج می‌شود. اما در صورت مشاهدۀ علائم زیر، می‌توان گفت که مشکلی در برنامۀ پریود وجود دارد.

  • خونریزی عادت ماهانه حداکثر دو روز طول بکشد.
  • حجم خونریزی و شدت آن کم و یا در حد لکه بینی شود.
  • خانم یک یا دو ماه خونریزی پریود نداشته باشد.
  • تعداد کمتری نسبت به همیشه پد بهداشتی یا تامپون مورد استفاده قرار گیرد.
  • فاصلۀ بین خونریزی‌های پریود، کوتاه و میزان خون خارج شده از پریود کم شود.

مواد غذایی برای افزایش خونریزی پریود

مواد غذایی برای افزایش خونریزی

شما با تغییر رژیم غذایی خود می‌توانید بخشی از مشکل کم شدن خونریزی پریود را تغییر دهید. این راهکار را می‌توانید در کنار برنامۀ دارویی خود استفاده کنید.

آب

نوشیدن آب در طول خونریزی پریود می‌تواند اثر قابل توجهی بر پریود خانم‌ها داشته باشد. در حقیقت کم شدن سطح آب بدن می‌تواند در کاهش میزان خونریزی اثر داشته باشد. به همین دلیل پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که خانم‌ها در طول پریود، بیشتر آب بنوشند.

میوه

بعضی از میوه‌ها و سبزیجات مانند اسفناج، آووکادو، توت فرنگی، انجیر و هندوانه در تأمین آهن بدن هنگام پریود، بسیار مفید هستند. این نکته به خصوص هنگامی که خانم‌ها پریود سنگینی را تجربه می‌کنند، بسیار کاربردی خواهد بود. زیرا دفع زیاد خون باعث خستگی، بی حالی و بی حوصلگی خواهد شد. از طرفی کمبود آهن امکان بی نظمی قاعدگی را افزایش می‌دهد.

ماهی

ماهی به دلیل اینکه سرشار از امگا ۳ است، به بهبود سلامت قاعدگی کمک خواهد کرد. به این ترتیب، چنانچه خانمی از کم شدن خونریزی قاعدگی و یا بی نظمی این چرخه اذیت شده باشد، می‌تواند با قرار دادن ماهی در برنامۀ غذایی خود، مشکل را حل کند.

زردچوبه

زردچوبه به عنوان یکی از مفیدترین ادویه‌ها در تنظیم خونریزی قاعدگی به حساب می‌آید. مصرف زردچوبه در غذاهای مختلف می‌تواند بهترین راهی باشد که خانم‌ها به کار می‌برند تا این ادویۀ مؤثر را در رژیم غذایی خود جای دهند.

دانه‌ها

آجیل از جمله بادام، پسته و گردو در میان دانه‌هایی قرار دارند که آهن بدن را تأمین می‌کنند. در حقیقت مصرف منظم این دانه‌ها که امگا ۳ هم دارند، می‌تواند تا حدی در تنظیم ترشح هورمون‌ها نقش داشته باشند. به این ترتیب، خانم‌هایی که پریود نامنظم دارند، با کمک دانه‌ها تا حد قابل توجهی به سلامت قاعدگی و تنظیم تقویم پریود خود کمک خواهند کرد.

غلات و حبوبات

استفاده از غلات و حبوبات مختلف در تهیۀ غذاهای مختلف مانند خورش‌های گوناگون، عدسی، خوراک لوبیا و لوبیا پلو و سایر غذاها می‌تواند به خانم‌ها در تأمین آهن بدن کمک کند. اگرچه این خوراکی‌ها ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی را هم شامل می‌شوند. به این ترتیب با مصرف آنها سلامتی بدن تا حد قابل توجهی تأمین می‌شود.

 بهترین دمنوش‌ها برای زیاد شدن پریود

پاسخ به تو پریودی چی بخورم خونریزیم زیاد بشه؟

اگر شما هم در پاسخ به سؤال «تو پریودی چی بخورم خونریزیم زیاد بشه؟» داروهای گیاهی را برای زیاد شدن خونریزی پریود انتخاب می‌کنید، باید بگوییم که دمنوش‌های متعددی را می‌توانید در این شرایط استفاده نمایید.

دمنوش رازیانه

طب سنتی بر این باور است که رازیانه یکی از مؤثرترین دمنوش‌هایی است که در تنظیم سطح هورمون‌ها، نقش مهمی را ایفا می‌کند. این دمنوش در سلامت قاعدگی و تنظیم خونریزی پریود تا حد قابل توجهی اهمیت دارد. کافی است که کمی رازیانۀ خشک شده را به دمنوش ساز یا قوری حاوی آب در حال جوش اضافه کنید. ۱۰ الی ۳۰ دقیقه نیز صبر کنید تا بتوانید دمنوش آماده را بنوشید.

دمنوش جعفری

جعفری یکی از گیاهانی است که علاوه بر قرار گرفتن در سفرۀ ناهار و شام، به عنوان دمنوش نیز استفاده می‌شود. از دمنوش جعفری به عنوان «نوشیدنی قاعده آور» یاد می‌کنند. بیشترین تأثیر این دمنوش بر انقباضات رحمی است. عموماً متخصصان طب سنتی، بر این باورند که اگر خانم‌ها دو تا سه بار در هفته این دمنوش را میل کنند، اثر آن را بر تنظیم پریود خود مشاهده خواهند کرد.

شما می‌توانید ۲ گرم جعفری خشک شده را در ۵۰ میلی لیتر آب جوش دم کنید. بعد از اینکه ۱۰ دقیقه صبر کردید، آن را نوش جان کنید. 

دمنوش زعفران

زعفران یکی از گیاهانی است که می‌تواند در باز کردن پریود خانم‌ها نقش داشته باشد. به بیان دیگر، این مادۀ خوراکی شادی آور که استفاده از آن باید تحت نظر پزشک باشد، می‌تواند پریود را منظم‌تر کند و سلامت قاعدگی زنان را ارتقا دهد. 

شما می‌توانید چند میلی گرم زعفران را در آب در حال جوش بریزید و منتظر بمانید تا دم بکشد. این امکان را نیز دارید که کمی زعفران را در توری قوری بریزید و بدون اینکه زعفران را میل کنید، دمنوش را بنوشید.

دمنوش زیره

خانم‌هایی که با مشکل کم بودن خونریزی پریود یا پریود نشدن رو به رو هستند، می‌توانند دمنوشی از زیره را همراه با عسل و آبلیمو میل کنند. در دستور آماده کردن این دمنوش آمده است که باید زیره را به اندازۀ یک قاشق غذاخوری پودر کرده و در آب در حال جوش با دمای ۸۰ درجه دم کنند. بعد از ۲۰ دقیقه می‌توان آن را نوشید. اما برای کم شدن تلخی این نوشیدنی امکان افزودن آب لیمو و کمی عسل وجود دارد.

زنجبیل

زنجبیل یکی از گیاهانی است که در بسیاری از خانه‌ها یافت می‌شود. این مادۀ خوراکی را می‌توان پودر کرد و در آب جوشیده ریخت. سپس به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کرد تا دم بکشد. نوشیدن این دمنوش می‌تواند به تنظیم کردن برنامۀ پریود و بهبود سلامت اندام‌های تشکیل دهندۀ دستگاه تناسلی کمک می‌کند.

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، شما می‌توانید آب کرفس، کدو تنبل، خرما، هویج، کنجد، دمنوش بابونه، دمنوش نعناع و دمنوش زردچوبه را نیز در برنامۀ غذایی خود قرار دهید. این خوراکی‌ها در فهرست مواد گیاهی قاعده آور به حساب می‌آیند.

داروهای مناسب برای افزایش خونریزی قاعدگی

شاید این سؤال برای شما وجود داشته باشد که «تو پریودی چی بخورم خونریزیم زیاد بشه؟» داروهایی وجود دارند که بیماری‌های مرتبط با خونریزی پریود را درمان می‌کنند. از چیزهایی که خوردن آنها می‌تواند به تنظیم شدت و میزان خونریزی کمک کند، داروهایی هستند که مشکلاتی مانند تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک، یائسگی زودرس یا سندرم کوشینگ را درمان می‌کنند. 

برای اینکه پاسخ سؤال خود را بیابید، باید به پزشک مراجعه کنید. اما این داروها عبارتند از:

قرص مدروکسی پروژسترون

قرص مدروکسی پروژسترون هنگامی تجویز می‌شود که پریود خانم‌ها به صورت نامعمول قطع شده و فرد دیگر پریود نمی‌شود. این توقف پریود شدن، «آمنوره» نام دارد. این دارو با تغییر سطح پروژسترون در تنظیم ضخامت دیوارۀ داخلی رحم یا درمان بیماری هیپرپلازی آندومتر (Endometrial hyperplasia) و به دنبال آن تغییر میزان و شدت خونریزی پریود نقش دارد.

قرص مپرات 

قرص مپرات (Meprate) یکی از داروهایی است که برای خانم‌هایی تجویز می‌شود که با اختلالات قاعدگی مانند قاعدگی نامنظم و عدم قاعدگی مواجه می‌شوند. این دارو نیز حاوی مدروکسی پروژسترون به عنوان یک مادۀ فعال است. به همین دلیل می‌تواند در تنظیم ضخامت دیوارۀ داخلی رحم و پریود شدن کمک کننده باشد.

 علاوه بر موارد فوق، می‌توانیم به قرص‌های گیاهی مختلفی مانند قرص جیناون و قرص ول وومن اشاره کنیم که مطالب عملی چندانی دربارۀ آنها نیست. شما می‌توانید با تجویز متخصصان طب سنتی آنها را مصرف کنید.

مهم‌ترین نکات در رابطه با خونریزی کم و افزایش خونریزی قاعدگی

  • پدیدۀ کم شدن خون قاعدگی (Light Period)، موضوعی است که به دلایل مختلفی مانند بارداری، شیردهی، تغییر در رژیم غذایی، سندرم تخمدان پلی کیستیک و بیماری‌های تیروئید رخ دهند.
  • انواع مواد غذایی مانند ماهی، دانه‌ها، زردچوبه، آب کرفس، میوه‌ها و دمنوش‌های مختلف در تنظیم خونریزی قاعدگی و افزایش آن نقش دارند.
  • داروهایی مانند مپرات و مدروکسی پروژسترون برای درمان کم بودن خونریزی قاعدگی و تنظیم آن نقش دارند. البته مصرف آنها باید زیر نظر پزشک باشد.
  • شما می‌توانید برای دریافت مشاوره از پزشکان در حیطۀ سلامت قاعدگی و مطالعۀ مطالب علمی بیشتر از اپلیکیشن هرلایف استفاده کنید. همچنین امکان به اشتراک گذاری نظرات، سؤالات و تجربیات خود را در هر مطلب دارید.

سؤالات متداول

میزان طبیعی خونریزی در دوران پریودی چقدر است؟

– در هر پریود، ۳۰  الی ۴۰ میلی لیتر خون از واژن خارج می‌شود.

تو پریودی چی بخورم خونریزیم زیاد بشه؟

– طبق منابع طب سنتی دمنوش بابونه، دمنوش زنجبیل، آب کرفس، دمنوش رازیانه، دمنوش زعفران، عرق گل گاوزبان و دمنوش جعفری بهترین خوراکی‌ها برای زیاد شدن خونریزی پریود هستند.

آیا مصرف قرص آهن در خون پریودی تاثیر دارد؟

– بله. مصرف آهن تا حدودی در کاهش خونریزی‌های شدید قاعدگی اثرگذار است. به نحوی که خونریزی‌های شدید قاعدگی کم شده و برنامۀ پریود با مصرف منظم آهن، تنظیم خواهد شد.

چه زمانی بعد از کم شدن خونریزی پریود باید به پزشک مراجعه کرد؟

– با توجه به اینکه کم شدن پریود می‌تواند به سندرم تخمدان پلی کیستیک، مشکلات تیروئید و بارداری مرتبط باشد، پیشنهاد می‌شود که در صورتی که کم شدن خونریزی پریود با علائم دیگری از جمله درد در ناحیۀ شکم، خستگی، بی حوصلگی و سایر علائم همراه بود، به پزشک مراجعه شود.