هرلایف بلاگ مراحل زندگی زنان بارداری و زایمان بارداری همه چیز دربارۀ لانه گزینی، زمان و ویژگی‌های آن

همه چیز دربارۀ لانه گزینی، زمان و ویژگی‌های آن


همه چیز درباره‌ی لانه گزینی، زمان و ویژگی‌های آن

لانه گزینی یکی از احساسی‌ترین اتفاقات بیولوژیک در بدن خانم‌هاست‌. چرا که جنین به نوعی در امنیت نسبی قرار گرفته است و می‌توان گفت که پا به جهان گذاشته است. در این دوران، تغییرات خاصی در بدن اتفاق می‌افتند که ممکن است نمود بیرونی نداشته باشند؛ اما تغییرات درونی آن به طور مداوم انجام می‌گیرد. بسیاری از خانم‌ها متوجه لانه گزینی نمی‌شوند، در حالی که بقیه ممکن است علایم خفیفی داشته باشند. با ما همراه باشید تا در مورد لانه گزینی، زمان و ویژگی‌های آن بیشتر بدانید. همچنین می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درباره علائم بارداری که مرحله بعد از لانه گزینی است، به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

لانه گزینی چیست؟

لانه گزینی فرآیندی است که تخمک بارور شده از لوله فالوپ عبور کرده، به اعماق دیوارۀ رحم رسیده و خود را به آن می‌چسباند و در آن لانه می‌سازد. جنین تا زمان زایمان در این مکان (یعنی داخل رحم) باقی می‌ماند.

بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند که بارور شدن تخمک برای داشتن جنین کافی است، اما این طور نیست. در حقیقت تخمک بارور شده باید بتواند تا خود را از لوله فالوپ عبور داده، به رحم برساند و در آن وارد شود. در این صورت است که بارداری موفق اتفاق می‌افتد.

تعریف علمی و تخصصی لانه گزینی

لانه گزینی چیست؟

به محض آنکه اسپرم با تخمک برخورد کند، تخمک بارور شده و زیگوت ساخته می‌شود. سپس تقسیم سلولی با استفاده از فرآیند میتوز (Mitosis)، سلول را به دو، چهار، هشت، شانزده و بیشتر تقسیم می‌کند. این تقسیمات به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا در نهایت توده‌ای به شکل توت از سلول‌ها ایجاد شود. به این توالی سلول مورولا (Morula) گفته می‌شود. مورولا در لاتین به معنای توت کوچک است.

سلول لقاح یافته در همین حین به حرکت رو به جلوی خود ادامه می‌دهد تا خود را به رحم برساند؛ چرا که اکسیژن و مواد غذایی در رحم وجود دارند و سلول لقاح یافته برای بقا باید به آن برسد. سرتاسر لوله فالوپ با مژک‌های مویی شکل پوشیده شده است. این مژک‌ها به سلول لقاح یافته کمک می‌کنند تا جلو رفته و به سمت رحم هدایت شود.

معمولاً نطفه طی ۶ تا ۱۲ روز پس از بارور شدن، از لوله فالوپ پایین می‌رود و خود را به رحم می‌رساند. از آنجا که نطفه دائماً در حال تقسیم سلولی است، بنابراین به تغذیۀ بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل دیوارۀ داخلی رحم پرخون و ضخیم می‌شود. نطفه نیز کم‌ کم خود را به دیوارۀ رحم رسانده و به آن می‌چسبد. نطفه سعی می‌کند تا خود را در دیوارۀ رحم فرو کند، بنابراین برخی مویرگ‌های آن ناحیه از رحم را پاره خواهد کرد. در این مرحله ممکن است خونریزی خفیفی رخ دهد که به آن، خونریزی لانه گزینی می‌گویند.

نکتۀ مهم: رحم به سرعت خود را بازسازی می‌کند، بنابراین خطری متوجه مادر نیست.

بعد از چسبیدن تخمک بارور شده به رحم، تودۀ سلولی جنین شروع به رشد می‌کند. بعد از انجام عمل لانه گزینی، تودۀ سلولی جنین به دو بافت متمایز داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. پس از آن تودۀ سلول داخلی شروع به فعالیت کرده و جنین را تشکیل می‌دهد، تودۀ سلول خارجی نیز جفت و آمنیوتیک (Amniotic) را می‌سازد.

مرحله‌ لانه گزینی به خصوص برای زوج‌هایی که با روش لقاح آزمایشگاهی (In vitro fertilization) یا (IVF) باردار شده‌اند، بسیار حساس است. در این روش پزشک با استفاده از لوله‌ای نازک، بلند و دراز به نام کاتتر، جنین تشکیل شده را به آرامی به سمت رحم هل می‌دهد. این عمل تقریباً یک ساعت طول می‌کشد و پس از آن باید امیدوار بود که سلول تخم خود را به دیواره‌ رحم بچسباند.

هرلایف، اپ جامع سلامت بانوان

  • تقویم پیش بینی و محاسبۀ قاعدگی و تخمک گذاری
  • امکان اضافه کردن «همراه» برای درک بیشتر از حال و روز شما
  • مشاورۀ آنلاین با پزشک‌های متخصص در دسته بندی‌های متنوع
  • مشاهدۀ رشته استوری‌های سفارشی متناسب با علائم روز شما
  • اشتراک گذاری تجربیات و خواندن تجربۀ دیگران

تغییرات دیوارۀ رحم در لانه گزینی

تغییرات دیواره‌ی رحم در لانه گزینی

به محض بارور شدن تخمک با اسپرم، سیگنال‌هایی به بدن فرستاده می‌شوند تا بدن را از وقوع بارداری آگاه کرده و شرایط مناسب برای نگهداری را فراهم آورد. یکی از این تغییرات، مربوط به دیواره رحم یا آندومتریوم (Endometrium) است.

می‌دانیم که با هر بار قاعده شدن، دیوارۀ رحم فرو می‌ریزد و خونریزی رخ می‌دهد. اما این دیواره در هنگام بارداری باید رشد کند و قوی‌تر شود تا بتواند جنین را به مدت ۹ ماه حمایت و تغذیه کند. بنابراین پس از آنکه لانه گزینی به درستی انجام شد، دیوارۀ رحم شروع به ضخیم شدن می‌کند. این مرحله مصادف است با قطع شدن خونریزی‌های پریود در خانم‌ها تا زمان زایمان؛ بنابراین خانم‌ها در دوران بارداری قاعده نخواهند شد.

چه زمانی لانه گزینی اتفاق می‌افتد؟

مانند هر اتفاق دیگری در بدن، لانه گزینی نیز تاریخ دقیقی ندارد و نمی‌توان دقیقاً زمان آن را پیش‌ بینی کرد. بسته به سن، وراثت، شرایط اسپرم و رحم و برخی موارد دیگر این بازه متغیر است.تخمک بارور شده باید از لولۀ فالوپ عبور کرده و خود را به دیواره رحم برساند. این پروسه (لانه گزینی) معمولاً هشت یا نه روز بعد از بارور شدن تخمک (لقاح) روی می‌دهد. البته این بازه می‌تواند از روز ششم تا دوازدهم بعد از رابطه جنسی نیز اتفاق بیفتد.

خونریزی لانه گزینی چیست؟

خونریزی لانه گزینی چیست؟

خونریزی لانه گزینی به عنوان مقدار کمی لکه بینی یا خونریزی تعریف می‌شود. معمولاً ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح رخ می‌دهد. خونریزی لانه گزینی شایع است و معمولاً نشانه‌ دهندۀ  مشکل نیست. به طور معمول خونریزی لانه گزینی زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌چسبد.

خونریزی لانه گزینی به چه صورت است؟

خونریزی شایع‌ترین علامت در لانه گزینی است. برخی از خانم‌ها می‌توانند خونریزی لانه گزینی را از خونریزی پریود تفکیک دهند. در حالت کلی تمایز دادن خونریزی لانه گزینی با خونریزی پریود بسیار سخت است. چرا که در هر دو مورد، خونریزی از دیواره رحم بوده و زمان هر دو نیز به یکدیگر نزدیک است. اما اصولاً خونریزی لانه گزینی ۱۵ تا ۲۵ درصد خفیف‌تر از خونریزی پریود است.

علائم خونریزی لانه گزینی چیست؟

خونریزی لانه گزینی قبل از علائم دیگر بارداری (مانند تهوع صبحگاهی) اتفاق می‌افتد. این خونریزی اصلاً خطرناک نیست و نیاز به درمان خاصی نیز ندارد.

  • مقدار این خونریزی آنقدر خفیف است که نیاز به تعویض پد نخواهید داشت.
  • رنگ خونریزی لانه گزینی صورتی است که در پایان قهوه‌ای خواهد شد.
  • زمان خونریزی لانه گزینی طولانی نیست و یکی دو روز بعد تمام خواهد شد.

خونریزی لانه گزینی چقدر طول می‌کشد؟

در بیشتر موارد، لکه بینی ناشی از لانه گزینی تنها چند ساعت  طول می‌کشد، اما برخی از زنان گزارش می‌دهند که لکه بینی لانه گزینی چند روز طول کشیده است. ممکن است در طول لانه گزینی کمی گرفتگی و درد خفیف نیز اتفاق بیفتد. به همین دلیل، بعضی خانم‌ها  لکه بینی را با پریود منظم خود اشتباه می‌گیرند.

چگونه می توان خونریزی لانه گزینی را از خونریزی قاعدگی تشخیص داد ؟

خونریزی لانه گزینی معمولاً سبک‌تر از خونریزی قاعدگی است و  پایداری و طولانی بودن آن به اندازۀ خونریزی قاعدگی نیست. رنگ خون لانه گزینی نیز با خونریزی پریود متفاوت است. رنگ خونریزی لانه گزینی بیشتر صورتی مایل به قهوه‌ای است. از سوی دیگر، خونریزی قاعدگی ممکن است به رنگ صورتی روشن یا قهوه‌ای شروع شود، اما به زودی به قرمز زرشکی تبدیل می‌شود.

دیگر نشانه‌های لانه گزینی

  • مقدار این خونریزی آنقدر خفیف است که نیاز به تعویض پد نخواهید داشت.
  • رنگ خونریزی لانه گزینی صورتی است که در پایان قهوه‌ای خواهد شد.
  • زمان خونریزی لانه گزینی طولانی نیست و یکی دو روز بعد تمام خواهد شد.

خونریزی لانه گزینی قبل از علایم دیگر بارداری (مانند تهوع صبحگاهی) اتفاق می‌افتد. این خونریزی اصلا خطرناک نیست و نیاز به درمان خاصی نیز ندارد.

خونریزی لانه گزینی چقدر طول می‌کشد؟

در بیشتر موارد، لکه بینی لانه گزینی تنها از چند ساعت  طول می‌کشد، اما برخی از زنان گزارش می دهند که لکه بینی لانه گزینی چند روز طول کشیده است. ممکن است در طول لانه گزینی کمی گرفتگی و درد خفیف نیز اتفاق بیافتد. به همین دلیل، بعضی خانم‌ها  لکه بینی را با پریود منظم خود اشتباه می‌گیرند.

چگونه می توان خونریزی لانه گزینی را از خونریزی قاعدگی تشخیص داد ؟

خونریزی لانه گزینی معمولا سبک‌تر از خونریزی قاعدگی است و  پایداری و طولانی بودن آن به اندازه خونریزی قاعدگی نیست. رنگ خون لانه گزینی نیز با خونریزی پریود متفاوت است. رنگ. خونریزی لانه گزینی بیشتر به رنگ صورتی مایل به قهوه‌ای است. از سوی دیگر، خونریزی قاعدگی ممکن است به رنگ صورتی روشن یا قهوه‌ای شروع شود، اما به زودی به قرمز زرشکی تبدیل می‌شود.

دیگر نشانه‌های لانه گزینی

دیگر نشانه‌های لانه گزینی

بدن پیوسته در حال دریافت سیگنال و جواب دادن به آن است. مثلاً هنگامی که ذخایر غذایی در بدن کم شوند، بدن به مغز سیگنال می‌فرستد و ما احساس گرسنگی خواهیم کرد. در صورتی که باردار باشید هم، سیگنال‌های فراوانی به مغز خواهند رسید تا بارداری را اطلاع داده و شرایط بدن را مطابق با آن پیش ببرد. نشانه‌های لانه گزینی برای هر خانم متفاوت هستند. این نشانه‌ها به خانم‌ها اطلاع می‌دهند که به زودی مادر خواهند شد و باید خود را برای دوران شیرین مادری آماده کنند.

برخی از علامت‌های لانه گزینی عبارتند از:

گرفتگی شکم

گرفتگی شکم به دلیل آغاز تغییرات هورمونی یکی دیگر از علامت‌های شایع در لانه گزینی است. توضیح آنکه هورمون‌های بدن تغییر می‌کنند تا جلوی پریود‌های بعدی را بگیرند. این هورمون‌ها باعث درد خفیف در قسمت زیر شکم خواهند شد. این گرفتگی شکم در حد خفیف بوده و پس از یک روز رفع خواهد شد.

متوم و دردناک شدن سینه‌ها

شما ممکن است تغییراتی مانند درد، تورم یا افزایش حساسیت در نوک سینه‌ها را مشاهده کنید. این تغییرات به دلیل تغییر هورمون‌ها در بدن رخ می‌دهند و جای نگرانی ندارند.

تکرر ادرار

افزایش جریان خون در ناحیۀ لگن فشار زیادی بر مثانه وارد خواهد کرد و این فشار احساس نیاز به خارج شدن ادرار را افزایش خواهد داد.

تغییرات غذایی

یکی دیگر از نشانه‌های لانه گزینی، تغییرات غذایی است که باز هم به دلیل تغییرات هورمونی در بدن خانم‌های باردار اتفاق می‌افتد. مثلاً ممکن است از غذایی بدتان بیاید که تا قبل از آن، این غذا را دوست داشتید. اصولاً در هفته‌های اول، این تغییرات زیاد نیستند اما می‌توانند یکی از نشانه‌های لانه گزینی باشد.

مخاط دهانه رحم

افزایش میزان پروژسترون (Progesterone) بعد از لانه گزینی باعث می‌شود که دهانۀ رحم متورم شده و میزان جریان خون در آن افزایش یابد. به جز این، هورمون‌ها سبب تحریک غده‌ها شده و مخاط رحم نیز افزایش خواهد یافت. این مخاط ترشح شده حاوی کمی خون است، به همین خاطر دهانۀ رحم صورتی یا قهوه‌ای رنگ خواهد شد.

انرژی کم و خستگی

به دلیل افزایش ترشح پروژسترون و افزایش فعالیت بدن برای هماهنگی با بارداری، مادر باردار ممکن است در دوره لانه گزینی احساس خستگی کند.

سر درد

یکی دیگر از علائم شایع در لانه گزینی، سردرد است. دلیل ایجاد آن نیز به تغییرات هورمونی بر می‌گردد. در خانم‌هایی که سابقه میگرن یا سردردهای عصبی دارند، این درد بیشتر است.

بالا رفتن دمای بدن بعد از لانه گزینی

در نیمۀ دوم چرخه پریود (یعنی زمان تخمک گذاری)، دمای بدن خانم‌ها حدوداً بین نیم تا یک درجه بالاتر از میانگین می‌رود. این اتفاق در دوران بارداری نیز می‌افتد و دمای بدن خانم‌ها را افزایش خواهد داد. اگر دمای بدن پس از هفت روز (دوره پایان پریود) کاهش یافت و به سطح نرمال قبل رسید، به احتمال زیاد لانه گزینی اتفاق نیفتاده و شما باردار نیستید. اما اگر بدن شما این دمای بالاتر را پس از هفت روز داشت، باید بگوییم که به احتمال زیاد باردار هستید.

برای محاسبۀ دمای بدن، باید دمای بدن خود را در ساعت خاصی از شبانه روز اندازه گرفته و در یک جدول یادداشت کنید. پس از یک ماه، میانگین دمای بدن خود را خواهید داشت. مزیت دیگر یادداشت دمای بدن این است که زمان تخمک‌ گذاری را نیز حدس خواهید زد. معمولاً برای سنجش زمان تخمک گذاری توصیه می‌شود صبح‌ها بعد از بیدار شدن و قبل از بیرون آمدن از تخت خواب دمای بدن اندازه‌ گیری شود.

درد لانه‌گزینی

اصطلاحا به گرفتگی‌هایی شکمی بعد از لانه گزینی درد لانه گزینی گفته می‌شود. گرفتگی لانه گزینی زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده در دیواره رحم شما لانه می کند. این درد لانه گزینی معمولاً خفیف‌تر از دردهای پریود است و حدود ۴ تا ۸ روز قبل از شروع پریود اتفاق می‌افتد.

چند روز بعد از تخمک‌گذاری لانه‌گزینی انجام میشود؟

تخمک‌گذاری

لانه‌گزینی بین ۶ تا ۱۲ (در برخی منابع ۶ تا ۱۰ روز گفته شده است) روز پس از تخمک گذاری انجام می‌شود و این یعنی ۸ تا ۹ روز پس از لقاح رخ می‌دهد. بنابراین تاریخ دقیق لانه‌ گزینی به زمان تخمک‌ گذاری و اینکه بارداری در کدام روز پنجره باروری رخ داده است بستگی دارد.

چند روز بعد از رابطه لانه گزینی انجام می‌شود؟

در هر رابطۀ جنسی محافظت نشده‌ای که در طی حدود ۵ روز پیش از تخمک گذاری، روز تخمک گذاری و فردای آن داشته باشید، ممکن است لقاح اتفاق بیفتد.به عبارت دیگر، اگر اسپرم‌های سالم در بدن خانم وجود داشته باشند، ممکن است تقریباً حتی یک هفته قبل از تخمک گذاری شرایط برای بارداری فراهم شود.

از طرف دیگر، بارداری ممکن است خیلی زود پس از رابطه جنسی نیز اتفاق بیفتد. کارشناسان می گویند که اسپرم می‌تواند رحم و لوله‌های فالوپ را طی کند تا ۳۰ دقیقه بعد از ورود به بدن خانم به تخمک برسد.

پس به طور خلاصه لقاح از ۳۰ دقیقه تا یک هفته بعد از رابطۀ جنسی ممکن است رخ دهد و پس از آن لانه گزینی (زمانی که تخمک بارور شده به دیواره رحم می چسبد) ۵ تا ۱۰ روز پس از لقاح رخ می‌دهد، در نتیجه لانه گزینی بین ۵ تا ۱۵ روز پس از رابطه جنسی رخ می‌دهد. به طور رسمی، تا زمانی که لانه گزینی انجام نشود، باردار در نظر گرفته نمی شوید.

زمان استفاده از تست‌های بارداری

متخصصان بیان می‌کنند که ۲۰ روز بعد از لقاح، بهترین زمان برای انجام تست‌های بارداری است. ما در مقاله‌ای در مورد نحوۀ استفاده از بی بی چک صحبت کرده‌ایم، برای اطلاعات بیشتر می‌توانید سری به این مقاله بزنید. تست‌های بارداری سطح (HCG) بدن را اندازه می‌گیرند. تولید گنادوتروپین جفتی انسان (Human Chorionic Gonadotropin) یا (HCG) زمانی شروع می‌شود که جنین در رحم شما لانه گزینی کرده و تا ۱۹ یا ۲۰ روز پس از لقاح، سطح (HCG) به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که در ادرار شما قابل تشخیص است. بنابراین بهترین زمان استفاده از تست‌های بارداری نیز در همین دوران است.

از آنجا که خونریزی لانه گزینی بسیار به خونریزی پریود شبیه بوده و درست در همان زمان اتفاق می‌افتد، بنابراین بسیاری از خانم‌ها آن را با خونریزی دورۀ پریود اشتباه می‌گیرند. اما به شما توصیه می‌کنیم که در صورتی که رابطه جنسی بدون محافظت داشتید، فارغ از آنکه خونریزی یا لکه بینی ببینید یا خیر، یک هفته پس از عقب افتادن پریود از تست‌های بارداری خانگی استفاده کنید.

بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم به شرایطی اطلاق می‌شود که سلول‌های جنینی در خارج از رحم آغاز به رشد کنند و یا به دیوارۀ داخلی رحم نچسبند. در صورت بروز حالت تهوع، سرگیجه، درد شکم و استفراغ همزمان با خونریزی خفیف یا شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. زیرا این علامت‌ها می‌توانند نشان دهندۀ بارداری خارج از رحم باشد. بارداری خارج از رحم خطرناک بوده و حتماً نیاز به ویزیت دکتر دارد.

چگونه احتمال موفقیت لانه گزینی را افزایش دهیم؟

اگر برای بچه‌ دار شدن اقدام کردید، توصیه می‌کنیم تا چند دستور ساده زیر را اجرا کنید:

  • پس از داشتن رابطه جنسی، ورزش سنگین انجام ندهید و بار سنگین بلند نکنید.
  • ورزش‌های سبک مانند پیاده‌ روی را در برنامه خود قرار دهید.
  • از مصرف سیگار یا الکل خودداری کنید.
  • در نوشیدن کافئین افراط نکنید.
  • مصرف داروها را فقط با نظر پزشک ادامه دهید.

در خانم‌هایی که مشکلات ناباروری نامشخص دارند، ممکن است مصرف پروژسترون به مدت دو هفته پس از عمل (IVF) تجویز شود. به خانم‌هایی که از (IVF) استفاده می‌کنند توصیه می‌شود تا به منظور پیشگیری از انقباضات رحمی، در مراحل اولیۀ لانه گزینی مقاربت جنسی نداشته باشند.همچنین اگر نیاز به پایش عادت ماهانه خود دارید، می‌توانید با استفاده از برنامه مدیریت پربود هرلایف این کار را انجام دهید.

تأثیر رژیم غذایی بر موفقیت‌ آمیز بودن لانه‌ گزینی

برای بسیاری از افراد این سؤال وجود دارد که آیا رژیم غذایی مخصوص لانه گزینی وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت بله، بهره مندی از یک رژیم سرشار از مواد مغذی حاوی انواع میوه، سبزیجات و غلات کامل می‌تواند از کاشت و لانه گزینی تخمک بارور شده پشتیبانی کند. غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند، در ایجاد یک محیط مرطوب در رحم نقش عمده‌ای دارند که در لانه گزینی بهتر کمک کننده است. 

برخی دیگر از مواد غذایی به ایجاد پوشش ضخیم رحم برای لانه گزینی موفق کمک می‌کنند و تعدادی دیگر نیز از سطح پروژسترون حمایت می‌کنند. هورمونی که در نیمۀ دوم چرخۀ قاعدگی ضروری بوده و در موفقیت آمیز بودن بارداری مؤثر است. در ادامه تمامی بایدها و نبایدهای غذایی را در زمان لانه گزینی تخمک بارور شده توضیح می‌دهیم:

غذاهایی که باید مصرف شوند

غذاهایی که باید مصرف شوند

غلات کامل به دلیل دارا بودن مجموعه‌ای از مواد مغذی از باروری حمایت می‌کنند. آن‌ها حاوی آهن، فیبر و ویتامین‌های گروه ب هستند که در افزایش ضخامت پوشش اندومتر نیز تأثیرگذار خواهند بود. علاوه بر غلات، چغندر نیز حاوی اکسید نیتریک است که با پتانسیل خود باعث می‌شود جریان خون رحم را بهبود دهد. بهترین راه برای مصرف این مادۀ غذایی، مصرف ۱ لیوان از آب آن به صورت روزانه است. البته حتماً از پزشک خودتان مشورت بگیرید چرا که مصرف زیاد چغندر، سطح اسید اوریک بدن را افزایش می‌دهد.

ماهی‌ها، خصوصاً ماهی سالمون سرشار از امگا ۳ هستند که خواص ضد التهابی را به دنبال دارند. بنابراین بهترین راه برای ایجاد یک محیط حفاظتی برای جنین در رحم محسوب می‌شوند. گفته می‌شود که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ با افزایش شانس لانه گزینی و نرخ حاملگی مرتبط هستند. وجود فولات و ویتامین سی در برخی دیگر از مواد غذایی نیز در فاز لوتئال باعث حمایت از لانه گزینی می‌شود. کلم بروکلی یکی از منابع غنی از این دو ریز مغذی محسوب می‌شود.

غذاهایی که باید از مصرف آن‌ها اجتناب کرد

برای داشتن باروری موفق باید به غذاهایی که نباید مصرف کنید هم توجه کنید. برای مثال مصرف گوشت قرمز را بهتر است کاهش دهید. از طرف دیگر، محدود کردن غذاهای شیرین باعث می‌شود تا لانه گزینی بهتر انجام شود. زیرا مواد غذایی شیرین به سرعت تجزیه شده و سطح قند خون را بالا می‌برند که ممکن است با هورمون‌ها تداخل داشته و بر باروری تأثیر منفی بگذارند. الکل نیز عاملی برای مختل کردن سطح هورمون‌هاست، بنابراین باید از مصرف آن نیز اجتناب کنید.در کل داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی توصیه می‌شود.

مکمل‌هایی که می‌توانند کمک کننده باشند

برای داشتن یک بارداری موفق و سالم می‌توانید قبل از اقدام به برقراری رابطۀ جنسی محافظت نشده، نسبت به گنجاندن برخی از مکمل‌ها در رژیم غذایی خود توجه کنید. البته قبل از مصرف هر گونه مکملی باید از توصیه‌های پزشک خود نیز استفاده کنید، اما در ادامه به عنوان یک راهنما به شما خواهیم گفت که هر مکمل چگونه شانس باروری شما را افزایش می‌دهد:

  • ویتامین دی از لانه گزینی و رشد اولیۀ جفت حمایت می‌کند.
  • مکمل امگا ۳ و فولات (اسید فولیک) در بهبود جریان خون و حمایت از باروری مؤثر هستند.
  • مصرف مکمل ویتامین ای اثرات خوبی بر ضخامت آندومتر دارد و با بهبود آن می‌تواند حمایت خوبی از لانه گزینی جنین داشته باشد.

آیا‌ می‌توان از بی بی چک در زمان خونریزی لانه گزینی استفاده کرد؟

استفاده از بی بی چک در خونریزی لانه گزینی

خونریزی لانه گزینی به عنوان یک خونریزی واژینال ممکن است با پریود اشتباه گرفته شود. البته بر اساس اطلاعات منتشر شده از یک مطالعه در سایت مدیثینت (medicinenet)، از هر ۱۰ زن کمتر از ۱ نفر ممکن است خونریزی لانه گزینی را تجربه کند. به همین دلیل لکه بینی همیشه به دلیل لانه گزینی نیست و ممکن است دلایل دیگری همچون تغییرات دهانۀ رحم، رابطۀ جنسی، عدم تعادل هورمونی، عفونت و حتی سقط جنین زودرس عامل بروز آن باشند. 

در پاسخ به زمان مناسب برای انجام تست بارداری باید گفت که حدوداً ۸ تا ۱۰ روز پس از تخمک گذاری این تست می‌تواند مثبت شود. با این حال این وضعیت برای همه صادق نیست. البته تمایل شما به انجام تست بارداری بعد از دیدن لکه بینی قابل درک است، با این حال توجه داشته باشید که انجام تست در این زمان احتمال منفی کاذب را بالا می‌برد. بنابراین بهتر است تا پایان موعد دورۀ قاعدگی مورد انتظار خود صبر کنید تا نتایج دقیق‌تری را دریافت کنید.

بارداری چند هفته، چند ماه و چند سه ماهه است؟

در حالت کلی بارداری ۴۰ هفته یا معادل ۲۸۰ روز طول می‌کشد که البته این زمان بسته به شرایط افراد می‌تواند تغییر کند. برای محاسبۀ زمان بارداری، اولین روز از آخرین خونریزی قاعدگی را مبنا قرار می‌دهند که شامل سه مرحلۀ زیر است:

  • سه ماهۀ اول که شامل ماه‌های اول تا سوم و ۱۳ هفتۀ اول است. در این زمان اندام‌های اصلی جنین شکل می‌گیرند و قلب او شروع به تپیدن می‌کند. داشتن حالت تهوع و کمبود انرژی در این زمان طبیعی است.
  • سه ماهۀ دوم نیز ماه‌های ۴ تا ۶ و هفته‌های ۱۴ تا ۲۷ را شامل می‌شود. رشد جنین در این ماه‌ها سرعت می‌گیرد، به طوری که می‌توان حرکات آن را حس کرد. حالت تهوع صبحگاهی در این زمان اغلب از بین می‌رود. ضمن اینکه احساس انرژی بیشتری خواهید کرد.
  • سه ماهۀ سوم شامل ماه‌های ۷ تا ۹ و هفته‌های ۲۸ تا ۴۰ می‌شود. از جمله تغییرات موجود در این سه ماه می‌توانیم به افزایش وزن جنین، افزایش وزن مادر، احتمال بروز ناراحتی معده و ورم پا اشاره کنیم. رشد جنین در هفته‌های آخر به بیشترین میزان خود در طول دورۀ بارداری می‌رسد.

پیاده‌روی در زمان لانه‌گزینی

یک فعالیت ساده مثل پیاده‌ روی می‌تواند شانس برخی از زنان را برای باردار شدن افزایش دهد. در مقاله‌ای در وب سایت هلث لاین (healthline) گفته شده فعالیت بدنی به طور کلی به باروری کمک نمی‌کند، اما پیاده‌ روی ممکن است به زنانی که اضافه وزن دارند، برای باردار شدن کمک کند.

لانه گزینی و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

  • بدن انسان بسیار هوشمند است و خود را با شرایط وفق می‌دهد. لانه گزینی یکی از دوره‌هایی است که برای داشتن جنین سالم، باید به درستی طی شود.
  • اینکه تخمک بارور شود، لوله فالوپ را طی کند، به رحم برسد، خود را به دیوارۀ رحم بچسباند و شروع به تکثیر و رشد کند، در کنترل ما نیست و ما نمی‌توانیم این فرآیند را تغییر دهیم. بنابراین بهتر است تا تنها با مشورت پزشک شرایط را برای باروری بهتر فراهم کنیم.
  • علائم لانه گزینی خصوصاً خونریزی آن تا حدودی شبیه به پریود هستند. اگرچه در رنگ و میزان آن تفاوت‌هایی وجود دارد.
  • در صورت عقب افتادن قاعدگی می‌توان از تست بارداری برای اطمینان از لانه گزینی جنین استفاده کرد.
  • برای پیگیری چرخۀ قاعدگی یا دوران بارداری می‌توانید از اپلیکیشن هرلایف و مشاورۀ پزشکان متخصص در آن استفاده کنید. ضمن اینکه می‌توانید تجربیات خود را در این زمینه با ما و دیگر خوانندگان سایت به اشتراک بگذارید.
لانه گزینی چیست؟

– لانه گزینی به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن سلول تخمک بارور شده با اسپرم، به دیوراۀ رحم می‌چسبد و به آن متصل می‌شود. این حالت عموماً بین ۶ تا ۱۲ روز پس از تخمک گذاری رخ می‌دهد. از آن جایی که لانه گزینی اولین مرحله بعد از بارور شدن تخمک محسوب می‌شود، برای ادامه یافتن بارداری ضروری خواهد بود.

خونریزی لانه گزینی چیست؟

– خونریزی لانه گزینی زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور شده در حال چسبیدن به دیوارۀ رحم است. این حالت باعث پاره شدن مویرگ‌های دیوارۀ رحم می‌شود، به همین علت ممکن است مقدار کمی خونریزی یا لکه بینی را به دنبال داشته باشد. خونریزی لانه گزینی در اوایل بارداری رخ می‌دهد. این حالت اغلب خفیف و کوتاه است و همۀ زنان باردار آن را تجربه نمی‌کنند.

لانه گزینی چه علائمی دارد؟

– لانه گزینی ممکن است در برخی از موارد علائمی شبیه به پریود داشته باشد، به همین علت در صورت همزمانی با زمان پریود، شاید با قاعدگی اشتباه گرفته شود. از علائم لانه گزینی می‌توانیم به مواردی همچون لکه بینی یا خونریزی خفیف، گرفتگی خفیف شکم، حالت تهوع، حساسیت سینه‌ها و خستگی اشاره کنیم.

تفاوت خونریزی لانه گزینی جنین و خونریزی چرخه قاعدگی چیست؟

– لکه بینی لانه گزینی معمولاً زودتر از زمان قاعدگی رخ می‌دهد و جریان آن اغلب خفیف‌تر و کوتاه‌تر از پریود است. رنگ خونریزی لانه گزینی هم اغلب در محدودۀ صورتی تا قهوه‌ای قرار دارد، در حالی که خونریزی قاعدگی قرمز است.

چه زمانی از تست خانگی بارداری استفاده کنم؟

– بهترین زمان برای انجام این تست، روزهای آخر قاعدگی موعد شماست. در این زمان، هورمون (hCG) که در واقع به هورمون بارداری معروف است، به اندازۀ کافی در ادرار وجود دارد. به همین دلیل می‌تواند نتیجۀ دقیق را نشان دهد. در صورت داشتن قاعدگی منظم می‌توانید حدود یک هفته بعد از تاریخ مورد انتظار قاعدگی، تست را انجام دهید.

چگونه می‌توان شانس لانه گزینی جنین را افزایش داد؟

– برخی اقدامات وجود دارند که برای افزایش شانس لانه گزینی جنین می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. از این موارد می‌توان به انتخاب زمان مناسب برای تخمک گذاری، داشتن رابطۀ جنسی منظم، داشتن رژیم غذایی سالم همراه با مصرف مکمل‌هایی همچون ویتامین دی و اسید فولیک، کاهش استرس، انجام ورزش مداوم، انجام معاینات قبل از بارداری و رفع اختلالات احتمالی در کنار عدم مصرف دخانیات و الکل اشاره کرد.

در صورت تجربۀ چه علائمی باید فوراً به پزشک مراجعه کرد؟

– در برخی از مواقع بارداری ممکن است به صورت خارج از رحم باشد. بارداری خارج از رحم زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور شده به جای کاشت در رحم، در لولۀ رحم یا جای دیگری در خارج از رحم لانه گزینی می‌کند. این امر علائمی همچون خونریزی واژن، حالت تهوع، درد شکم و سرگیجه را به دنبال دارد. در این زمان باید حتماً به پزشک مراجعه کنید زیرا در صورت عدم تشخیص زودهنگام، عوارضی همچون ناباروری و حتی مرگ را به دنبال دارد.



۱۱ پاسخ ارسال شده است.

  1. زهرا

    ببخشید سوال بعدی هم که داشتم من روز تخمگ گذاریم خیلی ترشح داشتم اما دوسه روز ادامه داشت و الان کلا قطع شده این نشونه پریودی هستش یا بارداری؟
    ممنون میشم جواب بدین خیلی برام مبهمه

  2. زهرا

    سلام
    من روز ۱۲و ۱۴و۱۶پریودی اقدام به بارداری داشتم که با سونو مشخص شد دوتا فولیکول ۱۸و۲۱داشتم
    بعد اقدام دردو گرفتگی خفیفی زیر شکمم به مدت یک هفته شروع شدکه مثل نفخ شکمی بود میخواستم بدونم میتونم امیدوار باشم که باردار هستم؟
    خونریزی لانه گزینی نداشتم اصلا کلا گیج شدم که آیا این درد و حساسیت سینه برای بارداریه یا پریودی ؟

  3. الببنم

    سلام ببخشید ممکنه که لانه گزینی بدون خونریزی باشه؟

  4. لی لی

    سلام ببخشید شانس سالم بودن جنینی که دیر لانه گزینی کرده و بتا روز ۳۱ دوره حدود ۲۵ بوده چقدره،؟ خیلی نگرانم یکبار سقط داشتم یکیار سندروم دان سقط پزشکی ازمایشای ژنتیکی سالمه ، راهنماییم کنید

  5. مهسا

    سلام من تاریخ پریودم دقیق هست و فردا باید پریود بشم ولی امروز درد داشتم و پری روز به طوری که فکر کردم پریود شدم ولی نه، دوماه به بارداری اقدام کردم به نظرتون باردارم الان بیبی چک بزنم جواب میده روز تخمک گذاری فک میکنم ۱۲ ام بود امروز ۱۳ روز گذشته

  6. گل بانو

    ببخشید سوال داشتم. اینکه لانه گزینی خونش مث پریودی لخته مانند یا نه ؟

    1. تحریریه

      گل بانو عزیز، خیلی از خانم‌ها این تفاوت رو متوجه نمیشن ولی بلی خونریزی لانه گزینی کمتر از پریوده و تعدا روزهاش هم کمتره.

  7. کیمیا

    زمانی که بعد از لقاح لانه گزینی اتفاق افتاد اولین روز بارداری از روز لانه گزینی حساب میشود یا روز لقاح؟؟؟؟؟

    1. تحریریه

      کیمیا عزیز، هفته ی اول بارداری در تقویم بارداری، از اولین روز آخرین پریود شمرده میشه

  8. زهره

    سلام
    ممنون از فعالیت خوبتون.ولی من به حواب سوالم نرسیدم.
    سوال: می‌خوام شاهد علم خدا در لحظه لانه گزینی باشم لحظه به لحظه ،اینکه چطور سلول لقاح یافته برای مثال ضد خون مادر را داره(من با گروه خونی Bمنفی و جنین با گروه خونی مثبت) و جفت هم حاوی همین اطلاعات است اینها چطورمیتونن در رحم مادر لانه گزینی کنند. مشتاقانه دنبال علم خدا در این مسیر هستم.
    با تشکر از زحمات پر ثمرتون.
    زهره

    1. ناشناس

      خیلی خلاصه اینکه به‌طور کلی جفت مانع اختلاط خون مادر و جنین می‌شود و در واقع مانند شبکه ای گسترده و پرقدرت و فیلتر مانند مواد مغذی و اکسیژن را از جریان خون مادر در رحم دریافت و در سیستم‌گردش خون جنین بجهت رشد و نمو سلولها آزاد می‌کند
      اختلاط خون مادر و فرزند در زمان تولد و طی پروسه زایمان اتفاق می‌افتد که در صورت منفی بودن فاکتور ار هاش خون مادر و مثبت بودن آن در نوزاد در زایمان اول اتفاقی برای کودک رخ نمی‌دهد اما بدلیل ساخته شدن آنتی بادی در خون مادر بعد از زایمان اول بدلیل اختلاط خون ناشی از زایمان و بند ناف و … و این حقیقت که آنتی بادی از طریق جفت به خون جنین می‌رسد در حاملگی های بعدی در صورت مثبت بودن عامل ار هاش در جنین در مورد مادر ها با ارهاش منفی جنین دچار عوارضی خواهد شد که هر چه تعداد بارداری های این‌چنین بیشتر باشد درصد عوارضش هم بیشتر است و نوعی از یرقان کودک بخاطر همین موضوع اتفاق می‌افتد که ناشی از همولیز خون نوزاد است

دیدگاهتان را بنویسید