هرلایف بلاگ مراحل زندگی زنان بارداری و زایمان بارداری آشنایی با مهم ترین علائم بارداری قبل پریود

آشنایی با مهم ترین علائم بارداری قبل پریود


آشنایی با مهم ترین علائم بارداری قبل پریود

بارداری یکی از شیرین‌ترین اتفاقات زندگی برای بسیاری از زنان است. در مقابل برخی از بانوان هم به دلیل شرایطی که در آن قرار دارند، علاقه‌ای به حاملگی ندارند. در هر صورت جزو هر کدام از این دو گروه که هستید، بهتر است در صورت داشتن رابطه محافظت نشده، با علائم بارداری قبل پریود آشنا شوید تا بتوانید خودتان را با شرایط موجود وفق دهید. علائم بارداری در بین افراد مختلف متفاوت هستند، به گونه‌ای که برخی از خانم‌ها نشانه‌های آن را متوجه می‌شوند و سایرین شاید تا چندین هفته بعد از لقاح اسپرم و تخمک و لانه گزینی آن از این تغییرات در فیزیولوژی بدنی خود آگاه نشوند. با مطالعه این راهنما می‌توانید اولین علائم و نشانه‌های بارداری را بشناسید.

حدود یک هفته مانده به زمان پریودم، از کجا بفهمم باردارم؟

بسیاری از تست‌های بارداری وجود دارند که می‌توانند حدود ۶ روز قبل از روز پریودی، به شما نشان دهند که آیا باردار هستید یا خیر. البته دقت داشته باشید که نتایج به دست آمده از این تست‌ها چندان قابل اتکا نیستند، زیرا در برخی از شرایط حتی ممکن است نتایج عدم بارداری شما را نشان دهند، در صورتی که در واقع این طور نیست. در چنین شرایطی که معمولاً پیش از بروز قاعدگی اتفاق می‌افتد، هنوز میزان کافی از هورمون (hCG) در خون ترشح پیدا نکرده است، به همین دلیل نتیجه آزمایش منفی خواهد شد.

بالا رفتن میزان دقت تست‌های بارداری با نزدیک شدن به دوران پریود افزایش پیدا می‌کند به طوری که در موعد پریود شدن این دقت تا ۹۹ درصد در بیشتر کیت‌ها خواهد بود. اما اگر هنوز چند روز به پریود شدن شما زمان باقی مانده است و کنجکاوی شما برای اطلاع از این موضوع زیاد است، بهتر است با مهم‌ترین علائم بارداری قبل پریود آشنا شوید.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

علائم بارداری قبل پریود شدن

اگر شما هم رابطه محافظت نشده‌ای داشته‌اید، قبل از اینکه بخواهید برای گرفتن تست بارداری اقدام کنید، شاید بتوانید با بررسی برخی علائم، لانه گزینی تخمک و بارور شدن آن را تشخیص دهید. اگرچه هر کسی علائم مختلفی را در این زمان تجربه می‌کند اما برخی از این علائم می‌توانند در افراد مختلف مشترک باشند. در هر صورت دانستن علائم بارداری قبل پریود شدن می‌توانند به تشخیص زودهنگام لقاح کمک کنند. در ادامه به ذکر برخی از علائم بارداری قبل پریود می‌پردازیم. البته توجه داشته باشید که این نشانه‌ها به هفته‌ ۲ تا ۴ بارداری برمی‌گردند.

لکه بینی

لکه بینی

یکی از علائم بارداری قبل پریود که البته ممکن است با دوران پریود شدن اشتباه گرفته شود، دیدن لکه یا خونریزی خفیف است. جالب است بدانید که چیزی نزدیک به یک سوم زنان، چه کسانی که دچار بیماری‌های زنانگی هستند و چه حتی افرادی که از سلامتی کامل برخوردارند، این حالت لکه بینی را تجربه می‌کنند. حال سؤال اینجاست که این خونریزی لانه گزینی دقیقاً چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ در پاسخ باید زمان حدودی ۱۰ تا ۱۴ روزه را برای این کار در نظر بگیریم. این مدت از زمان بارور شدن تخمک و لانه گزینی محاسبه می‌شود و می‌تواند کمی قبل از موعد خونریزی ماهانه یا دقیقاً در همان زمان باشد. حالتی که باعث اشتباه بسیاری از زنان می‌شود.

اما باید توجه داشته باشید که شروع لکه بینی لانه گزینی بسیار خفیف است و ممکن است رنگ این خونریزی با خونریزی معمولی در دوران پریود شدن متفاوت بوده و مثل رنگ صورتی یا قهوه‌ای باشد. دقت داشته باشید که در حالت معمول لکه بینی لانه گزینی، طبیعی است. اما اگر بحث بارداری در میان داشته باشد خونریزی بیشتر و طولانی‌تر می‌تواند نشان از باروری خطرناک و حتی سقط باشد، به همین علت برای اطمینان از سلامت خود و جنین حتماً از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

بالا رفتن دمای بدن

دمای بدن ممکن است در زمان‌های مختلف در طول یک ماه بالا برود. برای مثال زنان در حالت عادی در زمان قاعدگی ماهی یکبار با این موضوع درگیر هستند، اما این بالا رفتن دما می‌تواند یکی از نشانه‌های تشکیل جنین و باروری بعد از یک رابطه جلوگیری نشده هم باشد. برای اطمینان از این موضوع هنگام صبح که از خواب بیدار می‌شوید، از یک دماسنج برای تشخیص دمای پایه بدنتان استفاده کنید. این دما می‌تواند ۱ درجه بیشتر از زمان عادی باشد. البته همیشه افزایش دما نشان از بارور شدن تخمک و لانه گزینی آن نیست و می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.

احساس درد در سینه

درد سینه نیز یکی از نشانه‌های طبیعی و زودرس حاملگی محسوب می‌شود. البته این حالت هم قبل از بروز قاعدگی و خونریزی ماهانه و هم برخی دیگر از مواقع سال مثل وقتی که کیست سینه دارید ممکن است رخ دهد. اما به طور کلی حساسیت سینه‌ها، بروز تورم در آن‌ها و به طور کلی تغییر در این عضو در اوایل بارداری شایع است و حتی می‌تواند تا زمان زایمان ادامه دار باشد.

تغییرات در مخاط دهانه رحم

تغییرات در مخاط دهانه رحم

علاوه بر مخاط صورتی یا قهوه‌ای رنگ، ممکن است هنگام بارداری شاهد تغییرات رحمی و عوض شدن روند ترشح مخاط آن نیز باشید. این تغییرات رحمی هم از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند و نمی‌توانند بین تمامی افراد یکسان باشند. این نشانه بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که به تغییرات مخاط دهانه رحم خود در طول یک ماه آگاه هستند و عادت دارند آن را چک کنند. کرمی شدن رنگ مخاط در زمان تخمک گذاری و باقی ماندن آن به همین حالت می‌تواند نشانه‌ای از بارداری باشد. ضمن اینکه ترشحات رحمی در این دوران افزایش پیدا می‌کنند.

حساسیت به بو

یکی دیگر از علائم بارداری قبل پریود افزایش حس بویایی است. روندی که هر چه جلوتر می‌روید ادامه دارتر شده و حتی می‌تواند بدتر شود. این حساسیت به بو هم می‌تواند برای بوهای قوی و هم برای بوهای ناخوشایند باشد. البته این حالت طبیعی برای بسیاری از زنان ممکن است هیچ وقت رخ ندهد.

خستگی و بی حالی

یک نشانه دیگر در دوران بارداری این است که احساس کسی را دارید که از کوه بالا رفته است. دقیقاً همان حس خستگی و بی حالی بدون اینکه دلیل خاصی داشته باشد. البته خستگی همیشه دلیل بر بارداری نیست و می‌تواند هزار و یک علت دیگر مثل کم خوابی، کار زیاد و کم خونی داشته باشد. اما زمانی که یک خانم باردار باشد می‌تواند تا حدودی احساس خستگی کند. دلیل خستگی صرف انرژی زیاد برای ایجاد جفت است. در واقع شما برای تشکیل جفت نیاز به کمک گرفتن از سیستم بدنی خود دارید که عاملی برای صرف انرژی و خستگی به شمار می‌آید. از سوی دیگر تغییر در هورمون‌های زن باردار هم از دلایل بروز این حالت است.

نوسانات خلقی

در کنار خستگی باید به یک نشانه دیگر یعنی نوسانات خلقی نیز اشاره کنیم که البته با دوران پریود شدن هم مشترک است. تغییرات خلقی در کنار توقف خونریزی پریود شدن از علائم اصلی بارداری محسوب می‌شوند. این حالت هم به علت تغییراتی است که در سطح هورمون‌ها رخ می‌دهد.

تکرر ادرار

تکرر ادرار

اغلب مادران باردار در کنار قطع خونریزی دچار تکرر ادرار هم می‌شوند. این حالت می‌تواند بین ۲ تا ۳ هفته بعد از لقاح ایجاد شود و دلیل آن بالا رفتن سرعت جریان خون به سمت کلیه‌هاست. به عبارتی، خون زیاد باعث می‌شود تا عملکرد کلیه برای دفع مواد زائد بهبود پیدا کند.

نشانه‌های بارداری بعد از پریود شدن

تا اینجا چندین نشانه معمول بارداری قبل از پریود شدن را بررسی کردیم. برخی از این نشانه‌ها می‌توانند در کل دوران بارداری وجود داشته باشند. برای مثال برخی افراد از زمان تشکیل جفت، ممکن است خونریزی داشته باشند و این خونریزی به صورت کم تا زمان زایمان زن دنباله دار باشد. اما از دیگر نشانه‌های باردار شدن از هفته ۴ تا ۹ بارداری می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم.

توقف قاعدگی

مهم‌ترین دلیل عدم بارداری قاعدگی است. پس اگر یک شخص رابطه محافظت نشده‌ای داشته باشد، از زمان تشکیل جنین شاهد توقف خونریزی قاعدگی خواهد بود. خونریزی با ریزش دیواره رحم آغاز می‌شود. اما از زمان تشکیل جفت و بارداری خونریزی متوقف خواهد شد. اگرچه گفتیم در موارد محدود ممکن است زنان تا زمان زایمان خود خونریزی خفیف را تجربه کنند، اما توقف قاعدگی در همه آن‌ها رخ خواهد داد.

مشکلات گوارشی

علاوه بر توقف خونریزی ماهیانه از دیگر علائم بارداری می‌توانیم به بروز نفخ و در برخی مواقع سوء هاضمه اشاره کنیم. متأسفانه با تغییراتی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، روند هضم کندتر خواهد شد. گاهی این مشکل تا زمان زایمان هم طول خواهد کشید، به طوری که نفخ می‌تواند با یبوست هم همراه باشد. یک راه حل برای رفع این دو مشکل یا حداقل کاهش آزار آن‌ها، این است که میزان مصرف فیبر موجود در رژیم غذایی خود را بالا ببرید.

از سوی دیگر یک نشانه گوارشی دیگر بارداری را می‌توانیم سوزش سر دل برشمریم که این علامت هم اگرچه در چند ماهه اول از بین می‌رود، اما گاه ممکن است تا ورود به مرحله زایمان هم باعث آزار شخص شود. در چنین شرایط توصیه می‌شود که حتماً با مراجعه به پزشک از علائم آن بکاهید. در از بین بردن این حالت و درمان آن، گاه مصرف برخی داروها آن هم با تشخیص و نسخه پزشک و گاهی هم مصرف آدامس بدون قند می‌تواند مؤثر باشد.

حالت تهوع

حالت تهوع از علائم بارداری قبل پریود

چه دچارش شده باشید چه نه، حتماً می‌دانید که بارداری با میزانی از حالت تهوع در بانوان همراه است. برخی افراد برای چند روز و به صورت جزئی حالت تهوع را در کنار قطع خونریزی ماهانه احساس می‌کنند و عده‌ای دیگر ممکن است تا زمان زایمان و حتی به صورت شدید با این مشکل مواجه شوند. این حس ناخوشایند اغلب از هفته ۶ بارداری رخ می‌دهد. اگرچه گاهی ممکن است زودتر از این زمان هم اتفاق بیفتد. حالتی که به دریازدگی شباهت دارد و دلیل آن به هم خوردن سطح هورمون‌هاست.

گاهی در کنار بروز حالت تهوع، شخص باردار ممکن است احساس بیزاری از غذا را تجربه کند. در مواقع شدیدتر بیزاری از بوی افراد خصوصاً مردان و همسر شخص هم می‌تواند اتفاق بیفتد. البته این حالت از علائم بارداری قبل پریود نیست و به ۳ ماهه اول آن برمی‌گردد.

علائم مشترک دوران پیش از پریود و بارداری

برخی از علائم پریود و بارداری مشترک هستند. برای همین، تشخیص میان این دو را کمی دشوار می‌کنند. از نشانه‌های مشترک پریود و حاملگی به موارد زیر دقت کنید:

  • دردناک و حساس‌شدن پستان.
  • درد و گرفتگی شکمی.
  • خونریزی یا لکه‌بینی.
  • سردرد و کمردرد.
  • نوسانات خُلقی.
  • تغییرات اشتها.
  • یبوست.
  • خستگی.

تفاوت علائم بارداری و pms

برخی از نشانه‌های بارداری هم انحصاراً مخصوص به همین دوران است. در واقع، علامت‌های زیر پیش از زمان مقرر پریود یا در طول آن رخ نمی‌دهند. بنابراین، برای تمایز قائل شدن میان نشانه‌های پریود و بارداری به علامت‌های زیر دقت کنید. این علائم فقط مخصوص بارداری هستند:

  • پریود نشدن.
  • تغییرات نوک پستان.
  • تهوع.

پریود نشدن

پریود نشدن یکی از بارزترین علائم بارداری است. اگر پریودتان دیر شده و احتمال بارداری وجود دارد، تست حاملگی بدهید. برخی از تست‌های بارداری می‌توانند بارداری را زودتر از بقیه تشخیص دهند.

با این حال، دلایل زیادی برای عقب افتادن یا تأخیر در پریود وجود دارد، مانند:

  • یائسگی.
  • وزن کم بدن.
  • تجربه فشار و استرس.
  • تغییرات روش‌های کنترل بارداری.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS).
  • ابتلا به وضعیتی پزشکی مانند بیماری تیروئید یا دیابت.

تغییرات نوک پستان

ممکن است، تغییرات سینه در هر دو دوره PMS و بارداری رخ دهد، اما تغییرات در نوک سینه‌ها، قبل از پریود به‌ ندرت اتفاق می‌افتد.

بزرگ‌تر یا تیره‌ترشدن آرئول (areola) یعنی هاله دور پستان می‌تواند نشان‌دهنده بارداری باشد.

تهوع

امکان بروز ناراحتی خفیف گوارشی دقیقاً قبل از قاعدگی وجود دارد، اما تهوع و استفراغ از علائم معمولی پیش از پریود نیستند. تهوع از علائم شایع بارداری اولیه است. این مشکل حدود ۸۰درصد از افراد باردار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 حالت تهوع و استفراغ معمولاً قبل از هفته نهم بارداری شروع می‌شوند. به طور معمول، این علائم تا سه ماهه دوم کاهش پیدا می‌کنند، اما برخی از افراد در طول بارداری از حالت تهوع خلاص نمی‌شوند. 

احساس بارداری حتی بعد از پریود شدن

برخی از بانوان ممکن است حتی با وجود خونریزی قاعدگی، همچنان حس باردار بودن داشته باشند. برای مثال ممکن است چند علامت خاص بارداری مانند حالت تهوع، خستگی یا درد سینه را حس کنند. یکی از دلایل بروز چنین حالتی مراجعه به پزشک برای باردار شدن و مصرف داروهای باروری است. درمان‌های تحریکی تخمدان می‌توانند عاملی برای بد خلقی، درد سینه و حتی نفخ شوند و مکمل‌های پروژسترون ممکن است حالت تهوع را در پی داشته باشند.

اما اگر جزو این دسته از افراد هم نباشید، احتمال دارد که دچار حاملگی کاذب شده باشید. این حالت بیش از هر چیز ممکن است به دلیل شرایط شخص حامله یا تغییرات هورمونی وی اتفاق بیفتد. در غیر این صورت بروز خونریزی در صورتی که باردار باشید نشانه قاعدگی نیست و همانطور که گفتیم علت لانه گزینی محسوب می‌شود.

چه زمانی آزمایش بارداری انجام دهیم؟

زمان آزمایش بارداری

در روند طبیعی حامله شدن، زمانی که تخمک توسط اسپرم بارور شود مراحل اولیه تشکیل جنین آغاز خواهد شد و به سمت رحم که جایگاه اوست حرکت خواهد کرد. به این ترتیب لانه گزینی در دیواره این عضو انجام می‌شود. بین حدود ۱ هفته تا ۹ روز بعد از لانه گزینی، مقادیری از هورمون بارداری در ادرار شما قابل رؤیت خواهد بود. هورمونی که لازمه تشخیص صحیح در بسیاری از کیت‌های بارداری است. اگرچه بسیاری از این کیت‌ها از چندین روز قبل از دوران پریود شدن می‌توانند بارداری شما را نشان دهند، اما برای اطمینان بیشتر بهتر است در موعد پریود شدن خود یا حتی بعد از آن از این نوع آزمایش‌ برای تشخیص حاملگی استفاده کنید. البته برای اطمینان بیشتر هم می‌توانید با مراجعه به پزشک و بررسی نشانه‌ها با سونوگرافی، از حاملگی خود یقین حاصل کنید.

جمع‌بندی

  • نشانه‌های حاملگی افراد می‌تواند به دو دسته علائم بارداری قبل پریود و بعد از قطع خونریزی ماهانه تقسیم بندی شوند.
  • از نشانه‌های بارداری قبل پریود و خونریزی ماهانه می‌توانیم به مواردی همچون خستگی، درد سینه و تورم در آن، تقویت حس بویایی، بالا رفتن دمای پایه بدن، تکرر ادرار و خونریزی لانه گزینی اشاره کنیم.
  • از سری نشانه‌های بارداری بعد از گذشتن از زمان قاعدگی نیز می‌توانیم مواردی همچون سوزش سر دل، نفخ، حالت تهوع، بیزاری از غذا و بزاق بیش از اندازه را نام ببریم. اگرچه بسیاری از علائم می‌توانند در هر دو حالت مشترک و از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند.
  • برخی از تست‌ها امکان نشان دادن بارداری قبل پریود را دارند، اما بهترین زمان برای نتیجه قطعی در موعد بروز قاعدگی یا بعد از آن است.
آیا علائم اولیه بارداری شبیه پریود است؟

-برخی از نشانه‌های بارداری و پریود مشابه‌اند، اما بعضی از علامت‌ها هم اختصاراً مخصوص بارداری‌اند. برای مثال، تهوع و استفراغ از نشانه‌های واضح بارداری‌اند، اما معمولاً پیش از پریود رخ نمی‌دهند.

آیا ممکن است که هم باردار باشید و هم پریود شوید؟

پریود شدن در دوران بارداری امکان‌پذیر نیست. با این حال، ممکن است علائم مشابهی از پریود را در سه ماهه اول بارداری تجربه کنید. این موارد عبارتند از خونریزی واژینال (خفیف و کوتاه مدت).

اولین نشانه‌های بارداری بعد از تاخیر پریود چقدر قابل اعتماد هستند؟

اگر سیکل ماهانه منظمی دارید، اولین و مطمئن‌ترین علامت بارداری، عقب افتادن قاعدگی است. در چند هفته اول بارداری، شاید خونریزی مشابه یک دوره بسیار خفیف پریود را داشته باشید؛ مقداری لکه‌بینی یا فقط از دست دادن اندکی خون.