هرلایف بلاگ مراحل زندگی زنان بارداری و زایمان بارداری تاثیر کمبود وزن مادر در بارداری چیست؟

تاثیر کمبود وزن مادر در بارداری چیست؟


تاثیر کمبود وزن مادر در بارداری چیست؟

کمبود وزن قبل از باردار شدن و هم‌چنین کمبود وزن مادر در بارداری، ممکن است نشان دهندۀ نیاز به افزایش وزن بیشتر در طول بارداری باشد (نسبت به یک زن با وزن طبیعی). همچنین، زنانی با سابقۀ اختلالات خوردن (مانند بی‌اشتهایی) احتمالاً قبل از باردار شدن دارای کمبودهای تغذیه‌ای بوده‌اند و بعد از بارداری به مواد معدنی و ویتامین بیشتری نیاز خواهند داشت.
خطرات مرتبط با کمبود وزن یا عدم افزایش وزن کافی را می‌توان با شروع به افزایش وزن و رعایت نکاتی که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم می‌توان جبران کرد.

کمبود وزن در بارداری به چه معناست؟

شاخص توده بدنی (Body Mass Index)  یا  BMI رایج‌ترین راه برای محاسبه وزن طبیعی است.

با کمک BMI  می‌توان تعیین کرد که آیا افراد کم وزن، اضافه وزن یا وزن طبیعی دارند.

BMI معیاری است که از قد و وزن برای تعیین اینکه آیا وزن فرد در محدوده مناسبی است یا خیر استفاده می‌کند. برای زنان باردار، محاسبهBMI بر اساس وزن قبل از بارداری خواهد بود.

همانطور که در مقاله اضافه وزن بارداری گفتیم برای محاسبه BMI، وزن خود را برحسب کیلوگرم بر قد برحسب سانتی‌متر به توان دو تقسیم کنید. هنگامی‌که BMI خود را اندازه‌گیری کردید، نتیجه حاصل شده براساس معیارهای زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • کمتر از ۱۸.۵ = کمبود وزن
  • ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ = وزن سالم
  • ۲۵ تا ۲۹.۹ = اضافه وزن
  • ۳۰ تا ۳۹.۹ = چاق
  • بیشتر از ۴۰= چاقی شدید

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

کمبود وزن در بارداری چگونه می‌تواند بر مادر و جنین تاثیر بگذارد؟

کمبود وزن در بارداری چگونه می‌تواند بر مادر و جنین تاثیر بگذارد؟

خانم‌ها با توجه به (BMI) اندازه گیری شده، باید میزان معینی افزایش وزن داشته باشند. اگر (BMI) خانم‌های باردار قبل یا در ابتدای بارداری زیر ۱۸.۵ باشد، در گروه «کمبود وزن» طبقه بندی می‌شوند. اگر این کم وزنی در طول حاملگی ادامه پیدا کند، مشکلاتی برای خانم‌ها به وجود می‌آید. در برخی موارد مادرانی که کمبود وزن شدید دارند، خطر موارد زیر در آن‌ها ممکن است افزایش یابد:

  • نوزاد کم وزن هنگام تولد
  • افزایش احتمال سقط جنین
  • بیشتر شدن خطر زایمان زودرس
  • محدود شدن رشد جنین
  • به وجود آمدن مشکلاتی برای رشد اندام‌های مختلف جنین‌ها از جمله قلب و معده آنها

به همین دلیل توصیه می‌کنیم که به صورت منظم و دوره‌ای، تحت نظارت پزشک خود قرار گیرید.

خطرات نادر دیگری نیز وجود دارد که ممکن است این نوع مادران را تهدید کند اما ما برای نگران کردن شما اینجا نیستیم، می‌خواهیم شما را راهنمایی کنیم، در صورتی که کمبود وزن دارید بدانید که با انجام چه کارهایی می‌توانید برای داشتن بارداری سالم و بی‌خطر تلاش کنید و به وزن مناسب برای بارداری برسید.

دلایل اهمیت افزایش وزن بارداری

برای برخی از زنان، پس از مشاهده اولین علائم بارداری، افزایش وزن بارداری دشوار است، اما برای رشد یک جنین سالم این موضوع بسیار مهم است. اینکه افزایش وزن بارداری در کجا اتفاق می‌افتد می‌تواند به شما در درک ضرورت افزایش وزن کافی کمک کند. هر کیلوگرم اضافه شده در بارداری تقریباً به شرح زیر است:

  • جنین: ۳ تا ۴ کیلوگرم
  • جفت: ۰.۵ تا ۰.۷ کیلوگرم
  • مایع آمنیوتیک (Amniotic fluid): تقریبا ۰.۹ کیلوگرم
  • رحم: ۰.۹ کیلوگرم
  • بافت سینه مادر: ۰.۵ تا ۱.۴ کیلوگرم
  • افزایش حجم خون مادر: ۱.۴ تا ۱.۸ کیلوگرم
  • افزایش حجم مایعات بافت‌های بدن: ۰.۹ تا ۱.۴ کیلوگرم
  • ذخایر چربی و مواد مغذی مادر: ۲.۷ تا ۳.۶ کیلوگرم

البته این اضافه وزن‌ از روز اول اتفاق نمی‌افتد و به مرور با بزرگ شدن جنین افزایش می‌یابد و در نهایت در ماه‌های آخر به اندازه‌های گفته شده می‌رسد. بیشتر این وزن پس از زایمان و دوره پس از زایمان نسبتاً سریع از بین می‌رود. هرگونه افزایش وزن اضافی نیز می‌تواند از بین برود، اما این اتفاق معمولاً به تلاش بیشتری نیاز دارد و برای هر فرد متفاوت است. کاهش وزن اضافی معمولاً با ورزش منظم و یک رژیم غذایی متعادل اتفاق می‌افتد.

دلایل وزن گیری پایین مادر

میزان اضافه وزن مادر در بارداری

با وجود تأکید پزشکان متخصص زنان و زایمان بر وزن گیری مادران باردار، هنوز هم مادرانی به درمانگاه‌ها و پزشکان مراجعه می‌کنند که وزن کافی در زمان مشخص بارداری خود نگرفته‌اند. این موضوع می‌تواند نگران کننده باشد. علل مختلفی نیز باعث می‌شوند که این خانم‌ها طبق برنامۀ مشخص شدۀ پزشک زنان خود، وزن نگیرند. برای مثال می‌توانیم به عوامل مهم زیر اشاره کنیم:

  • استرس و خستگی: نوسانات خلقی ناشی از استرس باعث لاغری و جذب ناکافی مواد مغذی در بدن می‌شوند.
  • عدم دسترسی به مواد مغذی کافی: اگر خانم‌های باردار به مقدار کافی و منظم مواد مقوی و مغذی دریافت نکنند، با مشکل کم وزنی مواجه می‌شوند.
  • ابتلا به بیماری‌های مختلف: ابتلا به بیماری‌های گوناگون باعث می‌شود که بدن خانم‌های باردار توانایی جذب کافی مواد مغذی را نداشته باشند.
  • ساختار فیزیولوژی خانم‌ها: گاهی خانم‌های باردار، به صورت ذاتی لاغر اندام هستند و به سختی افزایش وزن دارند. این موضوع برای آنها، حتی با وجود رعایت برنامۀ غذایی و میزان کالری دریافتی، نگران کننده می‌شود.

دلایل وزن نگرفتن جنین در بارداری

جنینی کم وزن به حساب می‌آید که کمتر از ۲.۵ کیلوگرم وزن داشته باشد. ۸۰ درصد نوزادانی که در هفته‌های ۳۷ تا ۴۰ زندگی به دنیا می‌آیند، ۲.۶۰۰ تا ۳.۸۰۰ گرم وزن دارند. اما نوزادانی وزنی کمتر از حد مجاز دارند که زودتر از زمان تقریبی به دنیا آمده‌اند. با این وجود بهتر است از دلایلی که باعث این شرایط می‌شوند، بیشتر بدانید.

  • زایمان زودرس: حدود دو سوم نوزادانی که زودتر از ۳۷ هفتگی بارداری به دنیا می‌آیند، وزنی کمتر از مقدار طبیعی دارند.
  • ژنتیک: یک سوم وزن نوزادان تحت تأثیر ژنتیک است. ناهنجاری‌های کروموزومی و اختلال قلبی باعث کم وزن گرفتن جنین می‌شوند.
  • مشکلات جفت: اگر جفت ضعیف باشد و اکسیژن و غذا به اندازۀ کافی به جفت نرسند، جنین رشد خوبی نخواهد داشت.
  • دوقلو یا چندقلو بودن: اگر دو یا چند جنین در رحم مادر باردار وجود داشته باشند، احتمال کم وزن گرفتن آنها نیز وجود دارد.
  • کم وزن گرفتن مادر: اگر مادر تغذیه مناسب و کافی نداشته باشد، جنین هم وزن کافی نخواهد گرفت.
  • مصرف مواد مخدر: مادرانی مواد مخدر مصرف می‌کنند، با زایمان زودرس و نوزادانی کم وزن رو به رو خواهند شد.
  • ابتلا به بیماری‌های مزمن و عفونت‌ها هنگام بارداری: ابتلای خانم باردار به بیماری‌های مزمن یا عفونی مانند مشکلات قلبی، توکسوپلاسموز و فشار خون بالا، باعث کم بودن وزن جنین می‌شود.

وزن نگرفتن جنین در بارداری چه زمانی تشخیص داده می‌شود؟

وزن جنین در بارداری

مادران در دوران بارداری همیشه نگران سلامتی جنین خود هستند. اهمیت این موضوع برای پزشکان نیز بالاست. به همین دلیل در چکاپ‌های دوره‌ای علاوه بر بررسی شرایط عمومی مادر، سلامت جنین نیز بررسی می‌شود. 

جنین‌هایی که وزن کمی دارند، حدوداً ۳۰ درصد وزن کمتر از حالت معمول دارند. پزشکان متخصص زنان و زایمان علاوه بر بررسی وزن، فشار خون، رژیم غذایی و سلامت کلی مادر، با نتیجۀ سونوگرافی، اندازۀ جنین را نیز می‌سنجند. 

اگر وزن جنین کوچک‌تر از حد معمول باشد، توصیه‌های لازم به مادر داده می‌شوند تا با رعایت آنها رشد جنین بهبود یابد. از طرفی سلامت جفت، نتایج غربالگری و تأثیر بیماری‌های مزمنی را که برخی از مادران به آنها مبتلا هستند، بر جنین بررسی می‌کنند. با این بررسی‌ها، روش‌های درمانی و مراقبتی مختلف در برنامۀ روزانۀ مادران باردار قرار می‌گیرند تا سلامت جنین مورد حفاظت قرار گیرند.

انواع محدودیت رشد داخل رحمی

محدودیت رشد داخل رحمی (Intrauterine growth restriction) که به نام محدودیت رشد جنین (fetal growth restriction) نیز شناخته می‌شود، زمانی است که جنین اندازه‌ای کمتر از حد طبیعی دارد. طبق توضیحاتی که سایت کلیولند (Clevelandclinic) ارائه داده است، محدودیت رشد داخلی دو نوع اصلی دارد:

اولیه (متقارن)

محدودیت رشد جنین هنگامی که تمام اندام‌های او به یک اندازه کوچک باشند، از نوع اولیه محسوب می‌شود. ۲۵ درصد جنین‌هایی اندازۀ کوچک و وزن کمی دارند، محدودیت رشد رحمی اولیه دارند. ابتلای مادر به بیماری‌های عفونی می‌تواند باعث محدودیت رشد رحمی متقارن شود. علاوه بر این، ژنتیک در محدودیت رشد متقارن جنین مؤثر است.

ثانویه (نامتقارن)

هنگامی که تقارن میان اندام‌های جنین وجود نداشته باشد، محدودیت رشد رحمی ثانویه به وقوع می‌پیوندد. سر و عموماً مغز جنین اندازۀ معمولی داشته و شکم او کوچک‌تر از حد طبیعی است. حدود ۸۰ درصد جنین‌هایی که کوچک هستند، محدودیت رشد نامتقارن دارند. در حالی که عمدتاً مشکلات جفت باعث بروز این نوع محدودیت می‌شوند.

عوارض ناشی از کمبود وزن مادر در بارداری

عوارض ناشی از کمبود وزن مادر در بارداری

مادرانی که هنگام بارداری افزایش وزن کافی ندارند، با مشکلاتی مواجه می‌شوند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

ضعف و خستگی مادر

خستگی یکی از علائم ناشی از کمبود وزن مادر در بارداری است. علاوه بر این، زنانی که در دوران بارداری به سختی وزن اضافه می‌کنند، بهبودی آن‌ها پس از زایمان بیشتر طول می‌کشد و ممکن است سلامت استخوان‌های خود را به خطر بیندازند. آن‌ها همچنین می‌توانند در معرض خطر کمبودهای تغذیه‌ای مانند کم خونی باشند.

حالت تهوع

بسیاری از زنان در سه‌ماهه اول به دلیل تهوع صبحگاهی دچار کاهش وزن می‌شوند. این طبیعی است. حتی اگر کمبود وزن داشته باشید، این اتفاق خیلی نگران کننده نیست زیرا جنین در حال رشد در این مرحله (سه ماهه اول) نیازهای غذایی محدودی دارد.

نکته کلیدی این است که مطمئن شوید که مواد غذایی لازم را دریافت می‌کنید، حتی اگر وزن شما ثابت باشد یا مقداری وزن از دست بدهید. زمانی که رژیم غذایی تحت تأثیر تهوع یا بیزاری از غذا قرار می‌گیرد، دریافت ویتامین‌های لازم مهم است. با این حال، در بقیه دوران بارداری (سه ماهه دوم و سوم)، افزایش وزن برای رشد سالم جنین حائز اهمیت است.

برای دانلود اپلیکیشن هرلایف کلیک نمایید

با کمبود وزن مادر در بارداری چه باید کرد؟

اگر BMI شما قبل از باردار شدن کمتر از ۱۸.۵ بود، ممکن است به شما توصیه شود که هنگام بارداری وزن بیشتری نسبت به فردی که در محدوده طبیعی است، اضافه کنید.
پزشک متخصص زنان ممکن است اسکن‌های اضافی را برای بررسی رشد و تکامل جنین توصیه کند. همچنین شاید لازم باشد با یک متخصص تغذیه برای روش‌های تغذیه خوب و افزایش وزن مناسب برای بارداری مشورت کنید.

ماما یا متخصص زنان با مادر باردار صحبت خواهد کرد که افزایش وزن هدف در بارداری چقدر باید باشد. این افزایش وزن بر اساس چندین عامل از جمله وزن قبل از بارداری مادر است.
آن‌ها همچنین ممکن است از مادر بخواهند که در طول بارداری به طور منظم وزن خود را زیر نظر داشته باشد تا افزایش وزن مادر را بررسی کنند. ممکن است براساس دلیل پایین بودن BMI به مادر توصیه‌های دقیق‌تری داده شود.

راه‌های وزن ‌گیری مناسب در بارداری

راه‌های افزایش وزن‌گیری مادر باردار

مادرانی که با مشکل وزن نگرفتن مواجه هستند، می‌توانند راهکارهایی را تحت نظر دکتر متخصص زنان و متخصص تغذیه خود به کار بگیرند تا وزن گیری آنها روند صعودی خوبی داشته باشد. این راهکارها برای شما خانم‌های باردار عبارتند از:

وعده‌های غذایی کوچک و متعدد

۴ یا ۵ وعده غذایی کوچک و میان وعده در طول روز بخورید. یادآوری‌های (Reminders) روزانه را روی تلفن خود تنظیم کنید تا زمان خوردن وعده‌های غذایی را به شما یادآوری کنند.

مصرف شیر با غلات صبحانه

شیر را همراه با غلات صبحانه و کامل بنوشید. مخلوط صبحانه را که سریع و آسان آماده می‌شود، برای دریافت کالری اضافی به لیوان شیر خود اضافه کنید. هنگام تهیۀ غلات گرم مانند بلغور جو دوسر نیز، به جای آب از شیر استفاده کنید.

میان وعده‌های مفید و پرکالری

گرانولای ساخته شده از جو، آجیل و میوه‌های خشک را به جای غلات پوسته گندم کامل میل نمایید. شما می‌توانید ترکیبی از دانه‌ها و آجیل‌ها را همراه با عسل و کنجد آماده کنید و در حجم مناسب (تحت تأیید کارشناس تغذیه و پزشک متخصص زنان) بخورید.

تغییر رژیم با طبخ غذاهای خوشمزه و ساده

پنیر پروتئین، کلسیم و کالری بیشتری به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند. بنابراین آن را به غذاهایی حاوی تخم مرغ مانند املت یا خاگینه اضافه کنید. در ضمن، شما می‌توانید ماهی، گوشت زمینی یا مرغ را به سس‌های پاستای حاوی گوجه فرنگی نیز اضافه کنید تا غذاهای خوش طعم‌تری میل نمایید.

مصرف پنیر و سبزیجات بخارپز

به جای سیب زمینی پخته شده، بهتر است که سیب زمینی پوره شده را مورد انتخاب قرار دهید. سپس پنیر را اضافه نمایید. این خوراکی انواع عناصر مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. پنیر نیز برای اضافه کردن به سبزیجات بخارپز شده مانند کلم بروکلی انتخابی عالی به حساب می‌آید. در ضمن می‌توانید از سس سالاد بر پایه روغن روی سالاد خود استفاده کنید.

نوشیدن کافی

توصیه می‌کنیم که قبل از غذا نوشیدنی یا آب زیاد ننوشید. زیرا می‌تواند شما را سیر کند و کمتر تمایل به غذا خوردن داشته باشید. در ضمن بیش از ۲ الی ۳ فنجان قهوه، چای یا سایر نوشیدنی‌های کافئین دار مصرف نکنید. زیرا کافئین می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد.

چند نکتۀ مهم در وزن گیری مادر

استراتژی‌های تشویقی برای افزایش وزن ثابت در دوران بارداری بسیار کمک کننده هستند:

  • هرچند ساعت یک‌بار وعده‌های غذایی کوچک و مکرر بخورید، به خصوص اگر حالت تهوع دارید.
  • از حذف وعده‌های غذایی خودداری کنید.
  • همیشه صبحانه بخورید.
  • میان وعده‌هایی با مواد مغذی و پرکالری مانند آجیل، کراکر غلات کامل با پنیر، کره آجیل، هوموس، میوه‌های تکه شده با کره آجیل پخش شده. ساندویچ روی نان سبوس‌دار، جو دو سر با میوه تازه و آجیل خرد شده بخورید.
  • نوشیدنی‌های پرکالری مانند اسموتی‌های تهیه شده با شیر پرچرب یا جایگزین شیر با پودر پروتئین اضافه شده بنوشید.
  • پخت و پز را با چربی اضافی مانند روغن و کره انجام دهید.
  • مهم‌تر از همه، اگر سؤال یا نگرانی دارید، با یک متخصص تغذیه در ارتباط باشید تا مطمئن شوید که مقادیر کافی از پروتئین، ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها را دریافت می‌کنید.

اهمیت مصرف ویتامین‌ها در جبران کمبود وزن مادر در بارداری

مصرف ویتامین‌ها قبل از دوران بارداری و در طول بارداری به همه خانم‌های باردار توصیه می‌شود. مصرف روزانه برخی مواد مغذی مانند فولات (Folate)، کلسیم و آهن مورد نیاز در دوران بارداری افزایش می‌یابد. این مواد مغذی برای رشد و تکامل سالم جنین شما حیاتی هستند.
بهترین راه برای دریافت تغذیه کافی، خوردن انواع میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل است. غذاهای غنی از:

  • کلسیم، مانند شیر، شیر بادام، ماست یونانی یا ساده
  • منابع پروتئینی مانند لوبیا، تخم مرغ، ماهی و مرغ
  • چربی‌های سالم مانند ماهی‌های چرب، مغزها، دانه‌ها و روغن

به طور کلی دریافت ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن از طریق تغذیه سالم بهتر از مصرف مکمل‌های غذایی است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

گاهی اوقات تهوع و استفراغ شدید و مداوم می‌تواند باعث کاهش وزن شدید مادر باردار شود. اگر شما جزو ۱ تا ۳ درصد زنانی هستید که مبتلا به تهوع و استفراغ باروری هستند، ممکن است جنین شما مواد مغذی و ویتامین‌های حیاتی مورد نیاز خود را برای رشد دریافت نکند. همچنین مادر ممکن است دچار کم آبی شده باشد که هم برای مادر و هم برای جنین مشکل‌ آفرین است.
اگر حالت تهوع صبحگاهی شما شدید است، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. علائم استفراغ باروری شامل ناتوانی در نگه داشتن غذا یا مایعات و کاهش وزن است. پزشک شما ممکن است تغییرات سبک زندگی یا دارویی را برای کمک به مدیریت این وضعیت تجویز کند.
در نهایت، اگر در گذشته با یک اختلال خوردن دست و پنجه نرم کرده‌اید، پذیرش افزایش وزن بارداری می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. صادقانه با پزشک خود در مورد اختلالات غذا خوردن در گذشته یا حال صحبت کنید. او ممکن است توصیه کند برای راهنمایی بیشتر به یک متخصص تغذیه با تخصص در زمینه‌ی اختلالات خوردن مراجعه کنید.

میزان افزایش وزن در هر ماه بارداری

با توجه به اینکه تخمک بارور شده در حال رشد است، انتظار می‌رود که خانم‌ها در طی نه ماه بارداری، افزایش وزن داشته باشند. خوردن غذاهای سالم و مقوی نه تنها سلامت مادران باردار را  حفظ می‌کند، بلکه نیاز جنین را به مواد غذایی مختلف تأمین می‌کند. در نتیجه افزایش وزن موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد. 

البته نباید به بهانۀ این موضوع، بیش از حد پرخوری نمود. زیرا بر هم خوردن میزان کلسترول، تری گلیسیرید، اسیدهای چرب، کربوهیدرات، خطر ابتلای زنان باردار را به بیماری‌های مختلف بیشتر می‌کند. چاقی، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت از این دسته بیماری‌ها هستند.

پیش از این اشاره کردیم که اکثر بانوان در زمان بارداری باید ۱۱.۵ تا ۱۶ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند. در سه ماهۀ اول بارداری افزایش وزن ۱ تا ۲ کیلوگرم خواهد بود. اما در سه ماهۀ دوم و سوم، خانم‌ها باید هر هفته  تقریباً ۰.۵ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشند.

نکتۀ مهم مرتبط با افزایش وزن

وزن خانم‌ها هنگام باردار شدن در میزان افزایش وزن آنها طی نه ماه بسیار مهم است. برای مثال خانم‌هایی که وزن کمی دارند، باید ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم (۲۸ تا ۴۰ پوند) در بارداری وزن اضافه کنند. اما خانم‌های دارای وزن بالا قبل از بارداری، تنها کافی است که ۷ تا ۱۲ کیلوگرم (۱۵ تا ۲۵ پوند) اضافه وزن داشته باشند.

علت وزن نگرفتن مادر در بارداری

  • کمبود وزن مادر در بارداری می‌تواند خطرناک باشد و حتی پس از باردار شدن مادر و فرزند را تحت تأثیر قرار دهد. 
  • اگر وزن شما کم است و باردار هستید، با پزشک خود در مورد میزان وزنی که باید برای داشتن بارداری سالم اضافه کنید مشورت کنید. 
  • اگر سابقه اختلالات خوردن دارید، ممکن است برای دستیابی به تغذیه ایده آل و افزایش وزن به مکمل و حمایت بیشتری نیاز داشته باشید.
  • اگرچه در دوران بارداری با رشد جنین، مادر وزن اضافه خواهد کرد، اما منطقی بودن میزان افزایش وزن اضافی در بارداری سلامت مادر و جنین را چه در حال حاضر و چه در آینده بهبود می‌بخشد.
  • وزن و شرایط جسمی هر زن باردار متفاوت است، بنابراین هیچ دستورالعمل رسمی برای افزایش وزن وجود ندارد. مهم‌ترین موضوع این است که افزایش وزن خود را در حد ایمن و سالم برای خود و جنین نگه دارید.
  • وزن نگرفتن در طی بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد، در حالی که محدودیت رشد جنین و مشکلات مرتبط با عملکرد اندام‌ها و کم وزنی نوزاد را هنگام تولد نیز در پی دارد.
  • باید تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر کرد، در حالی که حجم آنها کمتر می‌شود. مادر باردار نباید آب همراه غذا بنوشد تا اشتهای او کم نشود. در ضمن از مصرف زیاد از حد نوشیدنی‌های کافئین دار باید خودداری کرد.
  • شما می‌توانید سؤالات، تجربیات و نظرات خود را با مخاطبان هرلایف به اشتراک بگذارید. در حالی که با نصب اپلیکیشن هرلایف امکان استفاده از خدمات متعدد این مجموعه برای ارتقای سلامت زنان و مطالعۀ مقالات مفید در این زمینه برای شما وجود دارد.

پرسش‌های پرتکرار

برای مقابله با ایست وزن در بارداری چه باید کرد؟

برای مقابله با ثابت ماندن وزن در بارداری باید تعداد میان وعده‌های غذایی کم حجم را بیشتر کرد. نوشیدنی کافئین دار بیشتر از حد مجاز مصرف نکرد. شیر همراه با غلات صبحانه میل کرد. میان وعده‌های پرکالری و مفید مانند آجیل، عسل و کنجد، دانه‌ها و میوه‌های خشک میل کرد.

افزایش وزن بارداری از چه ماهی شروع می‌شود؟

افزایش وزن غالباً از سه ماهۀ دوم بارداری شروع می‌شود. اما اهمیت آن در سه ماهۀ سوم بیشتر می‌شود.

آیا اضافه نکردن وزن در بارداری خطرناک است؟

استپ وزن در بارداری می‌تواند برای مادر و جنین مضر باشد. عدم افزایش وزن، محدودیت رشد جنین، زایمان زودرس، افزایش احتمال سقط جنین و کم وزن بودن جنین را در پی دارند.