هرلایف بلاگ چرخه قاعدگی پریود پریود بعد از آمپول (HCG)؛ زمان دقیق و نکات مهم

پریود بعد از آمپول (HCG)؛ زمان دقیق و نکات مهم


پریود بعد از آمپول (HCG)

ناباروری و ناامیدی ناشی از آن برای بسیاری از زوجین دردناک است. بنابراین آن‌ها با مشورت یک پزشک متخصص زنان، روش‌های کمک بارداری را امتحان می‌کنند. یکی از این روش‌ها، تزریق داروی هورمونی (HCG) است که می‌تواند فرایند تخمک‌ گذاری را تحریک کند و باعث بارداری شود. اما لازم است بدانید که هر داروی هورمونی به‌ دلیل ایجاد تغییرات در سطح هورمون‌های طبیعی بدن، با علائمی همراه است. بنابراین مواردی چون تأخیر در پریود یا لکه‌ بینی طبیعی خواهند بود. با‌ توجه‌ به اینکه ممکن است زوجین زیادی برای این روش افزایش احتمال بارداری اقدام کنند در این مقاله از بلاگ هرلایف به بررسی پریود و آمپول (HCG) می‌پردازیم.

 (HCG) چیست؟

(HCG) چیست

(Human Chorionic Gonadotropin) که به اختصار به‌ آن (HCG) گفته می‌شود هورمونی است که عمدتاٌ توسط سلول‌های (Syncytiotrophoblastic) جفت در دوران بارداری تولید می‌شود. این هورمون، جسم زرد را برای تولید پروژسترون تحریک می‌کند. این جسم زرد اجازه می‌دهد تا به‌ طور مداوم هورمون پروژسترون در طول ۳ ماهۀ اول بارداری ترشح شود که برای حفظ رحم ضروری است اما از پریود جلوگیری می‌کند.

مقادیر کمی از اچ سی جی در غدۀ هیپوفیز، کبد و رودۀ بزرگ تولید می‌شوند. هورمون (HCG) هورمونی است که در آزمایشات بارداری ادرار شناسایی می‌شود. آمپول (HCG) که توسط پزشک تجویز می‌شود هورمونی است که می‌تواند شانس بارداری را افزایش داده و به تولید تستوسترون و اسپرم کمک کرده و مشکلاتی را که بر بیضه‌ها تاثیر می‌گذارند نیز درمان می‌‌کند.

آمپول (HCG) بنا به‌ دلایل مختلفی برای زنان و مردان تجویز می‌شود. این آمپول در ترکیب با سایر داروهای بارداری برای افزایش شانس بارداری استفاده می‌شود. بنابراین اصلی‌ترین دلیل تجویز این آمپول توسط دکتر متخصص، درمان ناباروری و افزایش احتمال بارداری خواهد بود. تشخیص اینکه زنان و مردان چه زمانی به آمپول (HCG) نیاز دارند بر عهدۀ پزشک متخصص است و در برخی شرایط ممکن است آزمایش‌هایی قبل از تزریق انجام شود.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

موارد مصرف آمپول (HCG) چیست؟

موارد مصرف این داروی هورمونی به شرح زیر است.

  • کمک به درمان ناباروری با تحریک تخمک‌ گذاری در زنان
  • کمک به درمان ناباروری به‌دلیل عملکرد ضعیف هیپوفیز در مردان
  • افزایش تولید تستوسترون در مردان
  • کمک به درمان کریپتورکیدیسم (نهان بیضه‌گی) پیش از بلوغ (نه به‌دلیل انسداد آناتومیک)
  • تحریک درمان اسپرماتوژنز
  • کمک به تشخیص کم‌ کاری غدد جنسی در مردان
  • کمک به درمان نارسایی جسم زرد در زنان
  • کمک به تحریک تخمک‌ گذاری در عمل باروری خارج از رحم (IVF)

همان‌طور که اشاره شد، هورمون (HCG) در بدن تولید می‌شود، اما گاهی برای تحریک تخمک گذاری در زنان و افزایش تولید تستوسترون در مردان، این آمپول تجویز خواهد شد. وقتی آمپول اچ سی جی را تزریق می‌کنید، ممکن است تا ۲ هفته در بدن (و ادرار) شما باقی بماند. اگر در این مدت بیبی چک انجام دهید، در اثر دارو، نتیجه مثبت خواهد بود ولی این نتیجۀ مثبت به‌ مفهوم باردار شدن نیست و در واقع همان‌ نتیجۀ مثبت کاذب است.

آمپول (HCG) چطور باعث تخمک‌گذاری می‌شود؟

نحوۀ اثربخشی آمپول (HCG) روی تخمک گذاری

بخشی از چرخۀ قاعدگی، تخمک‌گذاری است. تخمک‌گذاری زمانی شروع می‌شود که تخمدان یک تخمک آزاد می‌کند. وقتی برای رابطۀ جنسی با هدف بچه‌ دار شدن در دورۀ تخمک‌گذاری اقدام می‌کنید، اسپرم به سمت تخمک شنا می‌کند. گاهی اسپرم می‌تواند در زمان آزادسازی تخمک، آن را بارور کند بنابراین امکان یا احتمال باروری تخمک توسط اسپرم همیشه ۱۰۰% نیست.

اگر فرایند باروری تخمک اتفاق افتد، تخمک‌ بارور شده به سمت رحم حرکت کرده و به دیوارۀ رحم می‌چسبد. اگر تخمک‌ها نتوانند بارور شوند، شروع به‌ از‌ هم‌ پاشیدن می‌کنند و پوشش‌ داخلی رحم در طول دورۀ پریود شروع به ریزش می‌کند و شما خونریزی می‌کنید. اینجاست که پریود و آمپول (HCG) ارتباط خود را نشان می‌دهند.

در صورت عدم تخمک‌ گذاری، شانس بارداری به‌ شدت کاهش پیدا می‌کند. آن دسته از علائم که نشان می‌دهند یک زن قادر به تخمک‌گذاری نیست به شرح زیر هستند.

  • چرخه‌های قاعدگی بیش‌ از حد طولانی همراه با درد
  • سیکل قاعدگی بسیار کوتاه
  • پریود نامنظم
  • نداشتن قاعدگی
  • لکه‌ بینی

آمپول هورمونی (HCG) به بالغ شدن تخمک‌ها کمک می‌کند و همچنین تخمدان‌ها را قادر می‌سازد تا تخمک‌هایی را که توسط محرک ایجاد شده‌اند، آزاد کنند. از طرفی، این داروی هورمونی باعث تحریک جسم زرد شده که به آماده‌ سازی پوشش داخلی رحم برای کاشت تخمک‌ بارور شده نیز کمک خواهد کرد. دوز دارو و تعداد دفعات تزریق آن را در صورت عدم موفقیت، پزشک تعیین خواهد کرد. البته توصیه می‌شود که در این مدت یک رژیم غذایی سالم داشته و برخی دستورات پزشک را رعایت کنید.

بعد از تزریق آمپول (HCG) چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟

تغییرات بدن بعد از تزریق آمپول (HCG)

مطالعات نشان داده که تا ۲۰% از حاملگی‌ها به روش‌های مختلف به سقط ختم می‌شود. برای کسب اطلاعات در این زمینه می‌توانید مقاله سایت معتبر healthline.com را مطالعه کنید. برخی از خانم‌ها این شرایط دردناک (سقط جنین) را تجربه کرده‌اند اما باز هم می‌توانند بارداری سالمی داشته باشند. گاهی زمانی‌ که بارداری به‌ دلیل سقط جنین به‌ صورت‌ ناگهانی پایان می‌یابد، ممکن است مدتی زمان ببرد تا سطح هورمون (HCG) در بدن کاهش پیدا کند.

بدن ما شگفت‌ انگیز است و به‌ طور خودکار هورمون‌ها را مجدداٌ تنظیم می‌کند تا برای بارداری بعدی آماده شود. اما گاهی اوقات این تنظیم هورمون‌ها کمی بیشتر زمان می‌برد. پس از تزریق آمپول (HCG)، اگر قبلاٌ یک فولیکول تخمک بالغ در تخمدان خود داشته باشید، دارو باعث تخمک‌ گذاری می‌شود. به‌ هر‌ حال، ساختار (HCG) شبیه به هورمون لوتئینیزه‌کننده یا (LH) است که به تخمک‌ گذاری کمک می‌کند.

به‌ صورت‌کلی می‌توان انتظار داشت که بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از تزریق، تخمک‌ گذاری کنید. اما اگر این اتفاق رخ ندهد، باید ظرف مدت ۱۰ تا ۱۴ روز قاعدگی شما شروع شود. طبق مطالعات حداقل ۱۰ روز زمان می‌برد تا داروی (HCG) از بدن شما خارج شود، بنابراین اگر در این مدت تست بارداری انجام دهید احتمال پاسخ مثبت کاذب بالا خواهد بود.

پریود و آمپول (HCG) چه ارتباطی با هم دارند؟

ارتباط پریود و آمپول (HCG)

اگر روش‌های مختلف کمک باروری را امتحان کرده‌اید و در نهایت پزشک متخصص تزریق آمپول (HCG) را به شما پیشنهاد داده است، باید بدانید که ارتباطی مستقیم بین پریود و آمپول (HCG) و بارداری وجود دارد. وقتی این آمپول را تزریق می‌کنید، ممکن است این نگرانی را داشته باشید که پریود بعدی شما چه زمانی شروع می‌شود. این داروی هورمونی باعث ایجاد تغییراتی در بدن می‌شود که یکی از آن‌ها تأخیر در پریود است.

با توجه‌ به اینکه اثرات داروی (HCG) تا ۲ هفته در بدن و ادرار شما باقی می‌ماند، بنابراین وقتی تست بارداری می‌دهید، ممکن است نتیجۀ کاذب مثبت نمایش داده شود. اما چالش اصلی اینجاست که شما پریود نشده‌اید اما باردار هم نیستید، پس چه اتفاقی افتاده است؟

این دارو با تحریک تخمک‌ گذاری بدن و رحم را برای پذیرش تخمک‌ بارور شده آماده می‌کند. این تغییرات هورمونی عامل اصلی تاخیر در پریود هستند. چون سطح هورمون‌های بدن تغییراتی داشته‌اند که خود را به صورت پریود نامنظم نشان می‌دهند.

چه زمانی بعد از تزریق (HCG) پریود می‌شوید؟

زمان پریود شدن بعد از تزریق (HCG)

به‌ صورت‌ کلی، تأخیر پریود و آمپول (HCG) با یکدیگر رابطه‌ای مستقیم دارند. بنابراین کاملاٌ طبیعی است که بعد از تزریق این دارو و با وجود باردار نشدن، پریود شما نامنظم شده یا با تأخیر نسبت به آخرین پریود شروع شود.

در بیشتر موارد ۱۰ تا ۱۴ روز پس از تزریق آمپول (HCG)، پریود شما شروع خواهد شد. این ۱۰ تا ۱۴ روز را باید از روز اول تزریق محاسبه کنید. البته این بازۀ زمانی برای پریود شدن تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که باردار نباشید.

اگر در فاصلۀ ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از تزریق اچ جی سی خونریزی نداشتید، به‌ احتمال زیاد باردار شده‌اید و باید تست بارداری دهید. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود که با پزشک متخصص مشورت کنید. اما اگر تست بارداری منفی بود و باز پریود نشدید، پزشک باید دلایل مختلف تاخیر در پریود را بررسی کند. چون ممکن است مشکل از چیز دیگری باشد. 

دلیل این بازۀ زمانی برای شروع پریود و آمپول (HCG) این است که ممکن است ۱۰ روز طول بکشد تا داروی اچ‌ سی‌ جی از خون و ادرار شما پاک شود. بنابراین کاملاٌ طبیعی است که در این بازۀ زمانی پریود نشوید. عکس این موضوع نیز محتمل است و امکان دارد کمی زودتر پریود شوید؛ چون بدن هر زنی با دیگری متفاوت است. اگر از سایت یا اپلیکیشن هرلایف استفاده می‌کنید، دنبال کردن زمان‌ها می‌تواند کمک‌ کننده باشد.

پریود و آمپول (HCG) یا بارداری

  • زوجین پس از اینکه شرایط را برای تولد بچه فراهم کردند، برای رابطه جنسی محافظت‌ نشده در دورۀ تخمک‌ گذاری اقدام می‌کنند. اما گاهی مشکلاتی رخ می‌دهد که یکی از آن‌ها عدم تخمک‌ گذاری و ناباروری است.
  • در شرایط ناباروری زوجین به دلیل عدم تخمک گذاری، پزشک متخصص زنان روش‌های درمانی مختلف مانند تزریق آمپول (HCG) را تجویز می‌کند تا باعث تحریک تخمک‌گذاری شود.
  • یکی از مواردی که (HCG) به عنوان یک داروی هورمونی روی آن تاثیر می‌گذارد، چرخۀ پریود است. پریود و آمپول (HCG) رابطه‌ای مستقیم دارند به این‌مفهوم که تزریق این دارو می‌تواند حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پریود را به تاخیر اندازد.
  • اگر پس از تزریق دارو باردار نشدید اما پریود شما شروع نشد، نگران نباشید بدن شما به زمان نیاز دارد تا به‌ حالت اول برگردد.