هرلایف بلاگ سلامت و بیماری‌ها سلامت جسم مشکلات و بیماری‌ها بیماری‌های زنان همه چیز درباره خارش واژن؛ علل و راهکارهای درمان خارش واژن

همه چیز درباره خارش واژن؛ علل و راهکارهای درمان خارش واژن


همه چیز درباره خارش واژن

خارش واژن یکی از مهم‌ترین علائمی است که خانم‌ها با کمک آن می‌توانند متوجه بیماری در دستگاه تناسلی خود شوند. بیماری‌های عفونی مقاربتی، حساسیت‌های پوستی، یائسگی، استرس و سرطان دهانۀ رحم و واژن از کلیدی‌ترین علل احساس خارش و سوزش در ناحیۀ واژن به حساب می‌آیند. در حالی که درمان دارویی، ورزش کردن، مدیتیشن و پیروی از رژیم غذایی مناسب می‌توانند در درمان بیماری و رفع خارش کمک کنند. در ادامه همه چیز درباره خارش واژن ارائه می‌شوند.

خارش واژن چیست؟

خارش واژن (vulvitis) که با اسم (Itchy Vagina) شناخته می‌شود، التهابی در ناحیۀ فرج خانم به حساب می‌آید که ممکن است، گستردگی این التهاب به اندام‌های دیگر در دستگاه تناسلی نیز برسد. در حقیقت، ممکن است قسمت خارجی و قابل مشاهدۀ واژن ملتهب، قرمز و حساس دیده شود. اما این امکان وجود دارد که کانال واژن یا بافت رحم و دهانۀ رحم التهاب و خارش داشته باشند. سپس آن را به بخش‌های بعدی تا ناحیۀ فرج انتقال دهند.

هرلایف، اپ جامع سلامت بانوان

  • تقویم پیش بینی و محاسبۀ قاعدگی و تخمک گذاری
  • امکان اضافه کردن «همراه» برای درک بیشتر از حال و روز شما
  • مشاورۀ آنلاین با پزشک‌های متخصص در دسته بندی‌های متنوع
  • مشاهدۀ رشته استوری‌های سفارشی متناسب با علائم روز شما
  • اشتراک گذاری تجربیات و خواندن تجربۀ دیگران

علائم خارش ناحیۀ واژن

هنگامی که صحبت از خارش بافت واژن می‌شود، چند علامت مهم را باید در نظر گرفت. این علائم محدود هستند. اما هر کدام از آنها می‌تواند به وجود بیماری یا بیماری‌های مشخصی دلالت داشته باشد. در ادامه به این علائم پرداخته می‌شود.

التهاب و قرمزی واژن

التهاب و قرمزی واژن

فرج شامل لب‌های کوچک و بزرگ، کلیتوریس یا نقطۀ جی و بافت پوستی نازک احاطه کنندۀ واژن است. در صورتی که این بافت ملتهب شود، می‌توان قرمزی، تورم، پوسته پوسته شدن، ظاهر خراشیده و تاول‌های کوچک شفاف و پر از مایع را مشاهده کرد. این علامت در زمان خارش واژن (Vulvitis) مشاهده می‌شود که ممکن است عفونت واژن (Vaginitis) علت اصلی بروز آن باشد.

سوزش واژن

احساس سوزش (Vaginal Burning) در واژن یکی دیگر از علائمی است که می‌توان به آن اشاره کرد. سوزش واژن ناگهانی شروع می‌شود و سطح گسترده‌تری را شامل می‌شود. این علامت که هنگام خارش واژن نیز تجربه می‌شود، در اغلب موارد به خاطر بیماری‌های عفونی مقاربتی، حساسیت به مواد یا پارچه‌های خاص یا عفونت ادراری است.

ترشحات نامعمول واژن

عواملی که باعث سوزش، خارش و التهاب واژن می‌شوند، بر ترشحات واژنی نیز اثر منفی می‌گذارند. به این معنی که خانم‌ها در اثر بیماری‌های عفونی قارچی، باکتریایی و یا ویروسی، حساسیت‌ها و عواملی دیگر متوجه تغییر رنگ ترشحات واژنی می‌شوند. رنگ‌های سبز، زرد، خاکستری و همچنین بوی بد می‌توانند بانوان را متوجه موضوعی غیر طبیعی در فرج، کانال واژن و یا سایر بافت‌های سیستم تناسلی می‌کنند.

درد و ناراحتی هنگام رابطۀ جنسی

رابطۀ جنسی دردناک با نام علمی دیسپارونیا (Dyspareunia) یکی از علائمی است که خانم‌ها را بسیار اذیت می‌کند. هنگامی که واژن خانم سالم نیست یا التهاب، سوزش و خارش در فرج و کانال واژن حس می‌شود، آمیزش جنسی را نیز با درد بسیار همراه می‌کند. البته در معدودی از خانم‌ها هم ممکن است این مشکل ناشی از استرس، وسواس شدید یا اشکالات آناتومیکی باشد.

حس کردن بوی بد از واژن

شاید شما هم برایتان پیش آمده باشد که در صورت حس کردن سوزش و خارش، سعی کنید نظافت و اصول بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنید. اما با حس کردن بوی نامطبوع از واژن خود، ناراحت‌تر و نگران‌تر خواهید شد.

در حقیقت شما با دیدن این علامت، باید هوشیارانه عمل کرده و به دکتر متخصص زنان مراجعه کنید. در حقیقت این علامت را در کنار سایر علائم قرار داده و برای تشخیص دقیق، وجود آنها را به دکتر اطلاع دهید.

دشواری در دفع ادرار

دفع سخت ادرار که ممکن است با سوزش و خارش همراه باشد، در نگاه اول حواس درمانگر را به عفونت ادراری معطوف می‌کند. اما هنگامی که خانم از علائم دیگری که ناحیۀ واژن را تحت الشعاع قرار داده، با دکتر صحبت می‌کند، بررسی‌ها به مسیر دیگری هدایت می‌شوند.

در حقیقت شاید خانمی تکرر، سوزش و درد در زمان دفع ادرار حس کند. این علائم در کنار سوزش، خارش و بوی بد واژن، نشانه‌های حضور عوامل عفونی مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها در ناحیۀ فرج و واژن هستند. به این ترتیب پزشک با بررسی دقیق علائم و نتایج آزمایش‌ها و معاینات لگن نوع بیماری را تشخیص می‌دهد. پس از گذراندن دورۀ مصرف آنتی بیوتیک و سایر داروها، می‌توان انتظار داشت که بیماری‌های عفونی باکتریایی، قارچی و انگلی از بین بروند. در صورت وجود عفونت‌های ویروسی نیز دشواری ادرار همچون سایر علائم کنترل خواهد شد.

علل شایع خارش واژن چیست؟

خارش واژن به دلایل مختلفی به وجود می‌آید. عفونت‌های مقاربتی و غیرمقاربتی، تغییرات هورمونی و بیماری‌های پوستی از علل مهم در این زمینه هستند. اما در ادامه به طور کامل این دلایل را توضیح خواهیم داد.

عفونت‌ها

مهم‌ترین گروهی که باعث بروز خارش در واژن و اطراف آن می‌شوند، عفونت‌ها هستند که بین خانم‌ها شیوع بالایی دارند. از جملۀ این عفونت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بیماری‌های واژینوز باکتریال

بیماری‌های واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال (Bacterial Vaginosis) دسته‌ای از بیماری‌های عفونی غیر مقاربتی است که به دلیل رشد بیش از اندازۀ باکتری مسبب این بیماری به وجود می‌آید. مهم‌ترین مشخصه‌ای که این بیماری دارد، بوی بد ترشحات واژن است. خانم‌هایی که از این بیماری عفونی باکتریایی رنج می‌برند، خارش واژن را به عنوان یکی از علائم آزار دهندۀ بیماری نام می‌برند. سایر علائم این بیماری عبارتند از:

  • درد، سوزش و خارش داخل واژن
  • سوزش اطراف بافت فرج
  • ترشحات سفید یا خاکستری رقیق
  • به مشام رسیدن بوی بد از واژن، به خصوص بعد از رابطۀ جنسی

پزشک برای درمان این بیماری آنتی بیوتیک‌هایی مانند مترونیدازول یا کلیندامایسین تجویز می‌کند. هرچند ۳۰ درصد موارد بدون درمان دارویی خوب می‌شوند.

عفونت‌های قارچی

یکی از بیماری‌های عفونی رایج در بین خانم‌ها، عفونت قارچی است. در سایت هلث (Health)، اشاره شده که حدود ۷۵ درصد بانوان در طول زندگی خود، به دلیل مختلفی ممکن است عفونت قارچی را تجربه کنند. یکی از شایع‌ترین نوع عفونت قارچی، کاندیدا آلبیکانس (Candida albicans) است که رشد قارچ کاندیدا باعث شکل گیری این بیماری می‌شود. در این حالت ادرار کردن دردناک، رابطۀ جنسی دردناک و خارش، سوزش و التهاب واژن قابل مشاهده هستند. در ضمن ترشحات غلیظ، سفید و پنیری در ناحیۀ واژن شکل می‌گیرند.

برای درمان این بیماری از داروهای ضد قارچ استفاده می‌شود. البته باید توجه داشت که بیماری قارچی به آسانی در مقاربت به شریک جنسی منتقل می‌شود. به همین دلیل توجه به اصول بهداشتی اهمیت دارد.

کلامیدیا

کلامیدیا از طریق یک باکتری ایجاد می‌شود که علائم آن معمولاً در عرض ۱ تا ۳ هفته بعد از تماس با باکتری‌های بیماری زا بروز پیدا می‌کنند. خونریزی غیر طبیعی بین پریودها، درد حین رابطۀ جنسی و ادرار، درد شکم همراه با تب و قاعدگی دردناک می‌توانند از علائم بروز این بیماری باشند. اگرچه خارش نیز یکی از علائم آن محسوب می‌شود.

سوزاک

سوزاک نیز یک بیماری مقاربتی محسوب می‌شود که اگرچه علائمی مثل سوزش یا درد حین ادرار، ترشحات واژن یا خونریزی بین پریودها را به دنبال دارد، اما می‌تواند باعث خارش واژن نیز شود.

بیماری‌های عفونی مقاربتی

بیماری‌های عفونی مقاربتی

یک گروه از بیماری‌های آزار دهنده در میان بانوان، بیماری‌های مقاربتی (STIs) هستند. در میان آنها، بیماری‌های ویروسی مانند زگیل تناسلی و تبخال تناسلی به عنوان شایع‌ترین بیماری‌های عفونی مقاربتی نام برده می‌شوند. این بیماری‌ها باعث بروز خارش، سوزش، درد و التهاب در ناحیۀ خارجی و داخلی واژن می‌شوند. اگر هم درمان نشوند، احتمال ابتلای بیماران را به سرطان واژن، دهانۀ رحم و رحم افزایش می‌دهند.

پزشکان با معاینۀ لگن، تست پاپ اسمیر و بررسی علائم قابل مشاهده، می‌توانند نوع بیماری عفونی را تشخیص دهند. در صورت لزوم، با بیوپسی دربارۀ ابتلای بیماران به سرطان دهانۀ رحم و سایر بافت‌های دستگاه تناسلی نظر می‌دهند. اما داروها، کرم‌ها و پمادها را می‌توان برای کنترل علائم بیماری‌های مقاربتی تجویز می‌کنند.

زگیل و تبخال تناسلی

زگیل و تبخال تناسلی

تبخال و زگیل تناسلی هر دو جزو عفونت‌های مقاربتی محسوب می‌شوند و اگرچه علائم تقریباً مشابهی دارند، اما دو مشکل مجزا محسوب می‌شوند. در تبخال فرد بیمار شاهد ایجاد زخم‌ها و تاول‌های پر از مایع در اندام تناسلی است. در حالی که زگیل‌های برآمدگی‌های کوچکی هستند که اغلب بدون ایجاد زخم رخ می‌دهند. خارش واژن اگرچه در این دو حالت رایج نیست، اما می‌تواند به دلیل بروز این دو عفونت رخ دهد.

سایر بیماری‌های عفونی مقاربتی

علاوه بر مواردی که بالا اشاره کردیم، سوزاک و کلامیدیا دو بیماری شایع عفونی مقاربتی هستند. باکتری‌ها عامل به وجود آورندۀ این بیماری‌ها بوده و برای از بین بردن آنها از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. تریکومونیازیس نیز نوعی بیماری عفونی مقاربتی است که یک انگل باعث به وجود آمدن این بیماری می‌شود. این بیماری باعث سبز یا زرد شدن ترشحات واژن و ایجاد خارش در آن ناحیه می‌شود. مصرف داروهای تجویزی به درمان این بیماری نیز کمک می‌کنند.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی

یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که سطح کافی استروژن ایفا می‌کند، نرم و روان کردن واژن است. خانم‌ها بعد از زایمان و حتی هنگام شیردهی به خاطر کاهش سطح استروژن با میزانی از خشک شدن سطح داخلی واژن و خارش در بافت داخلی و بیرونی این بافت مواجه هستند. البته داروهایی که به کاهش سطح استروژن منجر می‌شوند و یا برای درمان سرطان اندام‌های تناسلی کاربرد دارند، به کم شدن سطح این هورمون کمک می‌کنند. کاهش استروژن ممکن است به دلایل متعددی از جمله موارد زیر رخ دهد:

  • ورزش شدید بیش از اندازه
  • نارسایی زودرس تخمدان
  • مشکلات تیروئید
  • شرایط اثرگذار بر غدۀ هیپوفیز
  • شیمی درمانی
  • وزن بسیار کم

در این حالت پزشک با تجویز کرم حاوی استروژن، توصیۀ استفاده از شیاف استروژن یا حلقۀ استروژنی به رفع خشکی و خارش واژن کمک می‌کند.

عوامل آلرژی زا

عوامل آلرژی زا

گاهی پیش می‌آید که پوست خانم‌ها یا آقایان به دلیل ابتلا به اگزما، پسوزیاریس و سایر مشکلات پوستی؛ خشک، شکننده، ملتهب، زخم و تحریک پذیر می‌شود. مبتلایان به بیماری‌های پوستی هنگام قرار گرفتن در معرض خوراکی‌ها و محصولات بهداشتی، پارچه، حوله و سایر لوازم شخصی متوجه تشدید علائم بیماری خود می‌شوند.

خارش در ناحیۀ واژن یکی از این علائم در خانم‌هاست. بهترین راه کنترل آن، پرهیز از مصرف موادی است که علائم را تشدید می‌کنند. استفاده از نرم کننده‌های مخصوص و استروئیدهای موضعی نیز ممکن است مؤثر باشند.

عوامل تحریک کننده

استفاده از لوازم بهداشتی که از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند، باعث ایجاد حساسیت پوستی در ناحیۀ واژن می‌شوند. این حساسیت ممکن است نسبت به محصولات گیاهی نیز باشد. به همین دلیل باید پیش از استفاده از هر کدام از لوازم بهداشتی، مطمئن بود که باعث ایجاد حساسیت نمی‌شوند. 

محصولاتی که باعث ایجاد حساسیت می‌شوند، عبارتند از:

  • کرم‌ها
  • فوم‌ها 
  • ژل‌های ضد بارداری
  • مواد شوینده 
  • شوینده‌های واژن
  • اسپری‌ها
  • انواع تجهیزات ضد بارداری مثل کاندوم
  • دوش واژینال
  • نرم کننده‌های پارچه
  • پمادها
  • شستشوی مکرر
  • تماس زیاد با ادرار
  • شورت‌های غیر نخی
  • دستمال توالت معطر و زبر

بهترین راهکار برای درمان خارش واژن در این حالت، استفاده نکردن از محصولات مختلف حساسیت زاست. در ضمن، افرادی که برای شستشو از دوش واژینال استفاده می‌کنند، می‌توانند از استفادۀ آن اجتناب نمایند تا خارش محدودۀ واژن رفع شود.

علاوه بر این توصیه می‌شود که لباس‌های نخی و کتان پوشیده شوند زیرا خنک و راحت هستند.

مشکلات پوستی

مشکلات پوستی

لیست بلندی از مشکلات پوستی وجود دارند که همگی به نوعی منجر به خارش پوست می‌شوند. بروز این عارضه‌ها در ناحیۀ تناسلی می‌تواند خارش آن را در کنار سایر علائم پوستی به دنبال داشته باشد.

درماتیت آتوپیک (atopic dermatitis)

درماتیت آتوپیک به نوعی اگزما گفته می‌شود که بیش از هر چیز در کودکان و نوجوان بروز پیدا می‌کند. از مشخصه‌های اصلی این بیماری می‌توان به پوست خارش دار اشاره کرد. پوستی که در صورت عدم توجه ممکن است ترک بخورد، خونریزی کند و حتی در موارد وخیم تر، عفونی شود.

پسوریازیس (psoriasis)

پسوریازیس به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می‌شود که منجر به ایجاد پلاک‌های پوستی ضخیم و البته پوسته پوسته می‌شود. خارش می‌تواند یکی از نشانه‌های بروز این عارضه باشد.

درماتیت تماسی آلرژیک (allergic contact dermatitis)

این اختلال یک بیماری پوستی مرتبط با پاسخ خود ایمنی یا آلرژی است که اگرچه قابل درمان نیست، اما قابل کنترل است. این عارضه باعث قرمز شدن پوست، خارش و سوزش آن می‌شود و ممکن است نواحی واژن را نیز درگیر کند.

فولیکولیت (folliculitis)

فولیکولیت (folliculitis)

این بیماری پوستی نیز در ردۀ عواملی است که ممکن است باعث خارش واژن شوند. در این اختلال، فولیکول‌های مو دچار التهاب شده و لکه‌های جوش مانند را به دنبال دارد. اگرچه این عارضه بیشتر در ناحیۀ بازوها، سر و صورت رخ می‌دهد، اما می‌تواند سایر نواحی بدن مثل اطراف واژن را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

درماتیت سبورئیک (seborrheic dermatitis)

درماتیت سبوره یک بیماری شایع پوستی است که اگرچه بیشتر روی پوست سر تأثیر می‌گذارد و باعث پوسته پوسته شدن آن می‌شود ولی ممکن است دیگر نواحی بدن مثل کناره‌های بینی، ابروها، پلک‌ها، سینه و حتی اطراف واژن را درگیر کند و خارش را به دنبال داشته باشد.

لیکن سیمپلکس (lichen simplex)

این عارضۀ پوستی باعث التهاب در پوست مچ دست، مچ پا، ناحیۀ مقعد، ناحیۀ تناسلی، بیضه‌ها، پشت گردن و پشت کمر می‌شود. این درماتیت یا اگزما به شکل یک پلاک موضعی است که به دلیل خراشیدن دائمی ایجاد می‌شود. 

لیکن اسکلروزس (lichen sclerosus)

لیکن اسکلروزس یک بیماری پوستی غیر معمول با دورۀ طولانی مدت محسوب می‌شود که در آن برخی از قسمت‌های پوست نازک و بی رنگ می‌شوند. اگرچه این عارضه ممکن است در هر قسمتی از بدن رخ دهد، ولی بیشتر پوست اطراف ناحیۀ تناسلی را درگیر می‌کند و ممکن است خارش را برای این ناحیه به دنبال داشته باشد.

لیکن پلان (lichen planus)

این بیماری التهابی منجر به ایجاد بثورات پوستی اغلب خارش دار در بدن می‌شود. نشانۀ بروز آن برجستگی‌های کوچک، براق، کمی برآمده و یا گاهی صاف هستند که به رنگ‌های صورتی و حتی بنفش بروز پیدا می‌کنند. گاهی دلیل خارش واژن ابتلا به این بیماری است.

نکتۀ مهمی دربارۀ حساسیت‌های پوستی

درماتیت تماسی (Contact Dermatitis) نوعی حساسیت پوستی به حساب می‌آید که شاخص‌ترین علامت آن «بثورات پوستی» است. این بیماری نیز در اثر حساسیت پوست به نوع خاصی از عطر و ادکلن، حولۀ حمام یا مواد شوینده به وجود می‌آید. این اختلال نیز ممکن است با سوزش، خارش و التهاب پوست ناحیۀ واژن همراه باشد.

اصلاح موهای زائد واژن

موضوع دیگری که باعث ایجاد سوزش و خارش در واژن می‌شود، اصلاح موهای زائد واژن است. لیزر موهای زائد باعث ایجاد التهاب و تورم در فرج می‌شود. این التهاب ممکن است خارش را به دنبال داشته باشد که تا چندین ساعت باقی بماند. در ضمن تحریک پذیری بالای واژن بعد از اصلاح موهای زائد تا چند روز باقی می‌ماند و آزار دهنده هم خواهد بود.

در این حالت استفاده از کرم‌های مرطوب کننده یا کرم زینک اکساید برای کاهش التهاب و رفع خارش واژن پیشنهاد می‌شوند.

یائسگی

یائسگی

یکی از شرایطی که باعث می‌شود خانم‌ها خارش واژن را تجربه کنند، تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی است. کاهش سطح هورمون استروژن در این گروه از بانوان باعث می‌شود که مشکل خشکی واژن رخ دهد. در نتیجۀ این مشکل، حس خارش و سوزش واژن یا دشواری در دفع ادرار و دردناک بودن رابطۀ جنسی حس می‌شوند.

پزشکان با تجویز داروهایی که سطح هورمون استروژن و پروژسترون خانم‌های یائسه را متعادل می‌کنند، علائمی مانند سوزش، التهاب و خارش واژن را رفع می‌کنند.

رعایت نکردن بهداشت

یکی از عللی که می‌تواند باعث بروز بیماری‌ها و شکل گیری علائمی از جمله خارش واژن شود، عدم رعایت بهداشت فردی و جنسی است. هنگامی که خانم نظافت و شستشوی واژن را به طور کامل انجام ندهد، بستری برای ورود و رشد عوامل بیماری‌ زا به وجود می‌آورد. علاوه بر این، عدم رعایت بهداشت جنسی و نادیده گرفتن رابطۀ جنسی محافظت شده می‌توانند به آسانی بیماری‌های عفونی مقاربتی را به خانم منتقل کنند. در چنین شرایطی می‌توان به خانم توصیه کرد که بهداشت را بیشتر از قبل رعایت کند.

استرس

استرس یکی از عواملی به حساب می‌آید که به آسانی بر ترشح هورمون‌های جنسی اثر می‌گذارد. این موضوع ممکن است باعث خشک شدن سطح داخلی واژن و خارش آن شود. مدیتیشن و مدیریت استرس در این زمان کمک کننده خواهند بود.

سرطان

سرطان واژن را می‌توان جزء علل نادر خارش این ناحیه برشمرد. با این وجود خارش ناحیۀ تناسلی ممکن است در افراد مبتلا به سرطان واژن رخ دهد. از سایر علائم سرطان واژن می‌توان به وجود توده در نزدیکی واژن، درد لگنی و خونریزی‌های غیر طبیعی اشاره کرد.

روش‌های درمان خارش واژن

تا کنون به عواملی پرداختیم که باعث بروز خارش، سوزش، التهاب و درد ناحیۀ واژن در خانم‌ها می‌شوند. مواردی را هم توضیح دادیم که پزشکان عموماً برای درمان استفاده می‌کنند. علاوه بر این، روش‌های دیگری هم وجود دارند که به عنوان روش‌های درمانی خانگی از آنها یاد می‌شوند. این روش‌ها عبارتند از:

  • حمام جوش شیرین: این راهکار برای درمان بیماری‌های قارچی اثرگذار است. طبق پژوهشی در سال ۲۰۰۵، به خصوص برای افرادی که پسوریازیس دارند، مؤثر است.
  • ماست پروبیوتیک: به تأمین باکتری‌های مفید برای سلامت واژن کمک می‌کند. بر اساس نتایج پژوهشی در سال ۲۰۱۲، ترکیب ماست و عسل اثر ضد قارچی دارد و به درمان این نوع عفونت کمک می‌کند.
  • پوشیدن لباس‌های کتان: به دلیل بافت خنکی که لباس‌های زیر از جنس کتان دارند، بافت واژن احساس راحتی بیشتر و خارش کمتری خواهد داشت.
  • روغن نارگیل: برای درمان بیماری‌های عفونی قارچی می‌توان در کنار مصرف داروهای دیگر، از روغن نارگیل نیز استفاده کرد.
  • پمادهای ضد قارچ: این پمادها با از بین بردن قارچ‌های موجود در واژن، خارش این ناحیه از دستگاه تناسلی را کاهش می‌دهد.
  • کرم کورتیزون: کرم کورتیزون (Cortisone cream) برای درمان خارش، سوزش، التهاب و قرمزی ناشی از مواد حساسیت زا یا حساسیت‌های پوستی حتماً تحت نظر پزشک به کار می‌رود.
  • خوراکی‌های پروبیوتیک: خوردن ماست پروبیوتیک، کامپوچا، کیمچی، میسو و کلم ترش می‌تواند بر رفع خارش واژن کمک کنند.
  • رعایت اصول بهداشتی فردی: شستشوی منظم با آب ولرم و صابون یا مادۀ شویندۀ مناسب در رفع حساسیت‌ها و عوامل عفونی کمک می‌کنند.
  • انجام چکاپ‌های دوره‌ای: خانم‌ها با انجام آزمایش‌ها و معاینات لگن به صورت دوره‌ای، می‌توانند از بروز بیماری جلوگیری کنند. یا اینکه بیماری‌های احتمالی را در اسرع وقت درمان کنند.

نشستن در لگن حاوی آب گرم(نه داغ) تا حدودی کمک کننده است اما استفاده از دوش واژینال چندان توصیه نمی‌شود.

نکات پایانی دربارۀ خارش واژن

  • خارش واژن (vulvitis) که با اسم (Itchy Vagina) شناخته می‌شود، التهابی در ناحیۀ داخلی و خارجی واژن خانم به حساب می‌آید که گاهی گستردگی این التهاب به اندام‌های دیگر در دستگاه تناسلی نیز می‌رسد.
  • سوزش واژن، التهاب و قرمزی در واژن، ترشحات نامعمول واژنی، دردناک بودن رابطۀ جنسی، احساس درد و سوزش ادرار و به مشام رسیدن بوی بد واژن از علائم بیماری‌هایی هستند که عموماً خارش واژن بارزترین علامت آنهاست.
  • حمام جوش شیرین، پوشیدن لباس‌های کتان، روغن نارگیل، کرم کورتیزون، خوراکی‌های پروبیوتیک و رعایت اصول بهداشتی فردی برای درمان خارش واژن تا حدودی کمک کننده هستند.
  • شما برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ سلامت قاعدگی و بارداری و همچنین استفاده از پزشکان متخصص و مجرب اپلیکیشن هرلایف را نصب کرده و از خدمات آن بهره مند شوید.

پرسش‌های پرتکرار

دلیل خارش واژن چیست؟

بیماری‌های عفونی باکتریایی، بیماری‌های عفونی مقاربتی، استرس، یائسگی، عوامل تحریک کننده، عوامل آلرژی زا و عدم رعایت بهداشت فردی و جنسی باعث بروز خارش واژن می‌شوند.

آیا سوزش و دردناک بودن دفع ادرار همیشه نشانه‌های عفونت ادراری هستند؟

خیر. اگر سوزش و دردناک بودن دفع ادرار با علائم خارش، التهاب، تورم و قرمز واژن همراه باشند، احتمال وجود بیماری در دستگاه تناسلی وجود دارد.

علائمی که همراه خارش واژن در تشخیص بیماری واژن کمک می‌کنند، کدام موارد هستند؟

سوزش واژن، احساس درد هنگام دفع ادرار، ترشحات واژنی نامعمول، داشتن رابطۀ جنسی دردناک، التهاب و تورم واژن و همچنین حس کردن بوی بد از واژن از نشانه‌های ناسالم بودن واژن هستند.