هرلایف بلاگ چرخه قاعدگی پریود فواید پریود شدن برای بدن چیست و چه تأثیری روی آن دارد؟

فواید پریود شدن برای بدن چیست و چه تأثیری روی آن دارد؟


فواید پریود شدن برای بدن

بسیاری از خانم‌ها قاعدگی را یک ناراحتی ماهانه می‌بینند که موجب بروز دردها و مشکلاتی در بدن آن‌ها می‌شود. در صورتی که فواید پریود شدن برای بدن بسیار زیاد است و نقش اساسی را در زندگی خانم‌ها ایفا می‌کند. می‌توان گفت منظم بودن آن نشان دهنده عملکرد خوب سیستم تولید مثل یک خانم است که این تنها یکی از فواید این دوره محسوب می‌شود. در این مطلب از هرلایف همراه ما باشید تا با فواید و مزیت‌های پریود برای بدن بیشتر آشنا شوید.

فواید پریود شدن

قاعدگی یک فرایند بیولوژیکی برای همه دختران و زنان است. شروع دردهای قاعدگی بر اثر انقباض رحم جهت ریختن پوشش داخلی آن، می‌تواند برای بسیاری از خانم‌ها آزار دهنده باشد. از این رو برخی از آن‌ها نسبت به این دوران حس خوبی ندارند. در صورتی که فواید پریود شدن برای خانم‌ها آنقدر زیاد است که با آگاهی از آنها می‌توانند در نظر خود نسبت به پریود تجدید نظر کنند.

پریود به عنوان شاخص طبیعی باروری

یکی از مهم‌ترین فایده‌های پریود شدن و منظم بودن سیکل قاعدگی این است که از سلامت قدرت باروری خانم‌ها خبر می‌دهد. در واقع دوره‌های منظم پریود، نمایانگر عملکرد خوب سیستم تولید مثل بوده و در مورد باروری خانم‌ها اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهد. در نتیجه زنان می‌توانند در رابطه با تنظیم خانواده و رفاه کلی باروری تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند.

تجدید قوای سیستم تولید مثل

با هر بار تکرار چرخه قاعدگی، برای سیستم تولید مثل این فرصت فراهم می‌شود تا خود را تجدید کند. این فرآیند تجدید به سلامت باروری بهتر در دراز مدت کمک خواهد کرد.

فواید پریود و آگاهی عاطفی

آگاهی عاطفی از دیگر فواید پریود شدن است که در برخی از خانم‌ها، تغییرات هورمونی در طول قاعدگی می‌تواند باعث افزایش آگاهی عاطفی شود. بسیاری از خانم‌ها معتقدند در این دوران با احساسات خود هماهنگی بیشتری دارند. در نتیجه از این مزیت می‌توان در جهت بهبود روابط و آگاهی عاطفی خود با دیگران بهره برد.

افزایش خلاقیت

آیا می‌دانستید در برخی از زنان، شروع چرخه قاعدگی می‌تواند با موجی از خلاقیت و ایده‌های جدید همراه باشد؟ تحقیقات حاکی از آن است که این عامل ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد که در بدن هر خانم اتفاق می‌افتد. در صورتی که این جنبه مثبت منحصر به فرد از پریود را در بدن خود تشخیص دهید، می‌توانید به طور مؤثرتری از افکار خلاقانه خود استفاده کنید. در واقع به عبارتی از سفر شخصی و حرفه‌ای خود لذت ببرید.

ایجاد پیوند بین خانم‌ها

یکی دیگر از فواید پریود شدن، نزدیک شدن زنان به یکدیگر است. به طور کلی هنگامی که شما از مسیرهای مشابهی عبور می‌کنید، این احساس به شما دست می‌دهد که بخشی از یک تیم هستید و تنها نخواهید بود. بنابراین چقدر خوب است که از این فرصت استفاده کنید و با خانم‌های دیگر ارتباط برقرار کنید. برای بهتر شدن ارتباط خود، یک گروه فعال از دوستان حمایت کننده خود ایجاد کنید.

توانمند سازی از طریق خود مراقبتی

دوره‌های پریود، فرصتی منحصر به فرد جهت تجلیل از خود و توانمند سازی از طریق مراقبت و استراحت، فراهم می‌آورد. در این دوران درگیر شدن در تمرین‌های تمرکز حواس، فعالیت‌های تسکین دهنده و اولویت دادن به سلامت شخصی در طول دوره قاعدگی، می‌تواند لذت بخش باشد.

افزایش خودآگاهی و پذیرش بدن

از دیگر فواید پریود شدن، خودآگاهی زنان و پذیرش بدنشان است. هر دوره ماهانه تغییرات طبیعی را به همراه دارد که زیبایی و قدرت بدن و معجزۀ هستی را یادآور می‌شود. بنابراین با علم به این مزیت، دوران پریود می‌تواند با تشویق عشق به خود، پذیرش بدن و قدردانی از ویژگی‌های بدن برای خانم‌ها همراه باشد.

پلی مشترک بین نسل‌ها

قاعدگی به عنوان پلی بین نسل‌ها عمل می‌کند و اجازه می‌دهد دانش و خرد از زنان مسن‌تر به خانم‌های جوان منتقل شوند. از طرفی شکستن تابوها و آموزش‌های نسل جوان در مورد مزایا و فواید پریود شدن به آن‌ها قدرت می‌دهند تا زنانگی خود را بپذیرند. از این رو با گسترش آگاهی و تشویق گفتگوهای باز در مورد قاعدگی و فواید آن، می‌توان جامعه‌ای فراگیرتر برای نسل‌های آینده ساخت.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

پریود شدن چه تاثیری بر بدن دارد؟

پریود شدن چه تاثیری بر بدن دارد؟

چرخه قاعدگی فواید بسیاری برای یک خانم خواهد داشت و بر سلامت بخش‌های مختلف بدن مؤثر است. چرا که دو هورمون مهم در چرخه قاعدگی به نام استروژن و پروژسترون نقش مهمی بر تولید مثل، استحکام استخوان‌ها، سلامت قلب و عروق و بسیاری از موارد دیگر دارند. در واقع منظم بوده دوره‌های قاعدگی بیانگر تعادل هورمون‌های بدن است.

اثرات سطوح پایین استروژن و پروژسترون به خوبی در زنان یائسه که از دست دادن توده استخوانی، خطر پوکی استخوان و شکستگی همراه با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی را تجربه می‌کنند، ثبت شده است. در ادامه به ذکر چند مورد از مهم‌ترین فواید پریود شدن و اثرات آن در بدن می‌پردازيم.

هنگامی که پریود با تمام چالش‌های آن اتفاق می‌افتد، خانم‌ها گاهی از علائم مختلف جسمانی خود خسته می‌شوند. نوسانات خلقی، خستگی و بی حوصلگی نیز که در پیش از پریود اتفاق می‌افتند و در طی آن تا حد قابل توجهی مشاهده می‌شوند، طاقت خانم‌ها و حتی اطرافیان را طاق می‌کنند. تا چشم بهم می‌زنند، علائم سندرم پیش از قاعدگی ظاهر می‌شوند. اما باید فارغ از تمام این چالش‌ها، به مزایایی نگاه کرد که پریود برای خانم‌ها دارند.

تعادل هورمونی

دوره‌های منظم و سالم پریود نشان دهنده عملکرد خوب سیستم هورمونی در خانم است. ترشح کافی و به موقع هورمون‌های استروژن و پروژسترون، به آسانی عملکرد کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با تشخیص این مزیت، حس اطمینان و قدردانی از توانایی بدن جهت تنظیم خود ایجاد می‌شود. با مشاهده قاعدگی از این منظر، می‌توان ارتباط مثبت و بهزیستی سالمی با بدن خود برقرار کرد.
قاعدگی منظم به شما اطلاع می‌دهد که بدن شما در هم ایستایی یا هومئوستاز (homeostasis) -حفظ پایداری محیط داخلی بدن و ثابت نگه داشتن شرایط فیزیکی و شیمیایی بدن- است و سطح مناسب هورمون های جنسی را برای تولید مثل بهینه می‌کند. در واقع هنگامی که هورمون ها در تعادل باشند، زن احساس خوبی دارد، پر انرژی است، خوب می‌خوابد و به رابطه جنسی علاقه مند می‌شود. در مقابل هنگامی که تحت استرس دائمی قرار می‌گیرید، هورمون‌ها از تعادل خارج می‌شوند و پریود نامنظم یکی از عوامل زنگ خطر است که فرد را مطلع می‌کند.

درک کردن کامل رابطۀ جنسی

تعادل هورمونی به شما کمک می‌کند که آگاهی بیشتری دربارۀ سلامت جسمانی، روانی و همچنین تمایلات جنسی داشته باشید. تعادل هورمونی به معنای افزایش میل جنسی نیست. بلکه به معنای تعادل تمایلات جنسی شما با وضعیت بدن شما است. بنابراین شما با خیال آسوده با شریک جنسی خود رابطۀ جنسی برقرار می‌کنید. نگران از بارداری ناخواسته نیستید، زیرا تعادل هورمونی و استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، به شما در کنترل شرایط کمک می‌کند. 

در حالی که همین موضوع به شما در داشتن تقویم پریود و آگاهی از محدودۀ زمانی تخمک گذاری کمک خواهد کرد. در نتیجه اگر برای بارداری مصمم باشید، احتمال ورود به موقع شما در دورۀ بارداری بیشتر است. بر خلاف آن، خانم‌هایی که پریود نامنظم دارند، در خطر بیشتر ناباروری هستند. در ضمن نوسانات خلقی آنها به دلیل عدم تعادل هورمونی، میل جنسی و حضور مناسب آنها را در رابطۀ جنسی با مشکل مواجه می‌کند.

مدیریت مناسب خلق و خو

عموماً به دلیل مشکلات هورمونی یا بیماری‌هایی که تعادل هورمونی را بر هم می‌زنند، نوسانات خلقی پیش می‌آیند. همانطور که از اسمش برمی‌آید، شرایط خلق و خو ثبات ندارد و گاهی رفتارها و بازخوردها قابل پیش بینی نیستند. اما پریود شدن به موقع در متعادل بودن میزان ترشح هورمون‌ها و کاهش اثرات منفی آنها بر خلق و خو مؤثر هستند. بنابراین شما در زمان مواجهه با سندرم پیش از قاعدگی، افت و خیر کمتری را در شرایط هیجانی، بالا و پایین شدن نگرانی‌ها، اضطراب، خشم و عصبانیت یا غصه خوردن و گریه کردن خواهید داشت.

بهانۀ خوب برای خودآزمایی

بسیاری از خانم‌ها و آقایان، تنها در صورتی برای چکاپ اقدام می‌کنند که با بیماری معین یا علائم نگران کننده یا آزار دهندۀ اختلالاتی بیماری‌های مختلف مواجه شوند. در واقع اگر از بیماری آگاه باشند یا بخواهند بدانند که نشانه‌های مختلفی که بدن آنها ظاهر شده، مخصوص به کدام بیماری است، به دکتر مراجعه می‌کنند. با این حال، پریود شدن منظم به نوعی شما را از سلامت دستگاه تناسلی، مغز، غدد درون ریز دخیل در پریود شدن و سایر اندام‌ها مطمئن می‌کند.

برقراری تعامل بهتر با اطرافیان

از مزایای دیگری که پریود شدن برای خانم‌ها دارد، حال خوب آنها و برقراری رابطۀ خوب با اطرافیان است. در حقیقت نوسانات خلقی کمتر می‌شوند و خانم‌ها کنترل بیشتری روی احساسات خود دارند. به همین دلیل با اعضای خانواده، دوستان و همکاران تعامل خوبی خواهند داشت.

فواید پریود و سلامت خانم‌ها

هنگامی که خانم‌ها پریود منظمی دارند، علاوه بر تعادل هورمونی، تنظیم تمایلات جنسی و کنترل نوسانات خلقی، فواید دیگری را نیز مورد استفاده قرار می‌دهند. سلامت استخوان‌ها، عملکرد درست غدۀ تیروئید، عقب انداختن پیری و داشتن پوستی شفاف و صاف از مزیت‌های دیگری هستند که خانم‌ها از آنها بهره مند می‌شوند.

نمایانگر تعادل هورمونی سالم

دوره‌های منظم و سالم پریود نشان دهنده عملکرد خوب سیستم هورمون در خانم است. با تشخیص این مزیت، حس اطمینان و قدردانی از توانایی بدن جهت تنظیم خود ایجاد می‌شود. با مشاهده قاعدگی از این منظر، می‌توان ارتباط مثبت و بهزیستی سالمی با بدن خود برقرار کرد.

قاعدگی منظم به شما اطلاع می‌دهد که بدن شما در هموستاز (homeostasis) -حفظ پایداری محیط داخلی بدن و ثابت نگه داشتن شرایط فیزیکی و شیمیایی بدن- است و سطوح مناسب هورمون های جنسی را برای تولید مثل بهینه می‌کند.

در واقع هنگامی که هورمون ها در تعادل باشند، زن احساس خوبی دارد، پر انرژی است، خوب می‌خوابد و به رابطه جنسی علاقه مند می‌شود. در مقابل هنگامی که تحت استرس دائمی قرار می‌گیرید، هورمون‌ها از تعادل خارج می‌شوند و پریود نامنظم یکی از عوامل زنگ خطر است که فرد را مطلع می‌کند.

سلامت استخوان‌ها

سلامت استخوان‌ها با پریود

تعادل طبیعی بین هورمون‌های جنسی استروژن، پروژسترون و تستوسترون، به اطمینان از قاعدگی سالم و داشتن استخوان‌های سالم و محکم کمک می‌کند. همچنین بین سایر هورمون‌های بدن از جمله انسولین، تیروئید، پاراتیروئید و هورمون‌های استرس تعادل برقرار می‌کند. در صورتی که تعادل مختل شود، نامنظم شدن دوره‌های پریود نشانه این است که احتمالاً میزان استخوان سازی از میزان تحلیل استخوانی کمتر است.

عملکرد تیروئید

فواید پریود شدن و منظم بودن آن به موارد فوق محدود نمی‌شوند. در واقع یکی دیگر از مسائلی که با منظم بودن پریود می‌تواند در ارتباط باشد، عملکرد درست تیروئید است. تیروئید که در مرکز بین مغز و بخش‌های دیگر بدن قرار دارد، مانند یک ایستگاه انتقال عمل می‌کند. سرعت عملکرد هر سلول و غده بدن از جمله فرآیندهای رشد، ترمیم و متابولیسم را کنترل می‌کند.

از این رو زمانی که تیروئید شما کم کار باشد یا عملکرد کمی داشته باشد، می تواند منجر به خستگی، افزایش وزن، افسردگی، کلسترول بالا و سایر علائم شود. می‌توان گفت اگر تیروئید شما سالم است و وظیفه خود را انجام می دهد، احتمال اینکه قاعدگی شما منظم باشد بسیار بیشتر است.

حفظ وزن مناسب

یکی دیگر از فواید منظم بودن پریود، پی بردن به تناسب اندام و حفظ سلامتی بدن است. چربی، به ویژه بافت چربی اطراف کمر نیز مانند یک اندام غدد درون ریز عمل می کند و استروژن ایجاد می‌کند. (همچنین لپتین، هورمونی است که به تنظیم انرژی دریافتی و مصرفی، از جمله اشتها کمک می کند.)

غلبه استروژن و مقاومت به انسولین هر دو نوع عدم تعادل هورمونی هستند که با اضافه وزن بدن و بی نظمی‌های قاعدگی مرتبط خواهند بود. همچنین، کمبود وزن در نتیجه رژیم‌های غذایی سخت، تمرین بیش از حد، یا سایر استرس‌های شدید فیزیکی یا عاطفی نیز می‌تواند باعث بی‌نظمی‌های قاعدگی شود.

جلوگیری از پیری زودرس

پریود و جلوگیری از پیری زودرس

قاعدگی موجب کند شدن روند پیری می‌شود. در واقع با هر بار پریود شدن خانم، بدن آهن دفع می‌کند که همین امر باعث جوان نگه داشتن فرد می‌شود. اگر دقت کرده باشید در اکثر موارد، بیشتر زنان نسبت به مردان طول عمر بیشتری خواهند داشت. طبق مطالعات صورت گرفته توسط گروهی از متخصصان طول عمر، دفع آهن اضافی بدن به کاهش خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

پوست صاف و شفاف

یکی از بهترین فواید پریود شدن، مؤثر بودن آن در داشتن پوستی صاف و شفاف است. می‌توان گفت عادت ماهیانه موجب زیباتر شدن خانم‌ می‌شود. در این دوران با افزایش سطح هورمون استروژن پوست صورت می‌درخشد و فرد احساس نرمی و لطافت بی‌نظیری را تجربه می‌کند. برخی از خانم‌ها حتی با از بین رفتن جوش‌های صورت، جذابیت بیشتری در این دوران به دست می‌آورند.

آیا پریود منظم نشانه دهنده سلامتی باروری است؟

حال که با فواید پریود شدن و منظم بودن آن برای داشتن بدنی سالم آشنا شدید، ممکن است با خود بگویید آیا داشتن پریود منظم نشانه سالم بودن بدن خانم برای باروری است؟ همانطور که گفته شد قاعدگی با هورمون‌های زیادی در ارتباط است و منظم بودن آن می‌تواند نشان دهنده سالم بودن بدن از جوانب مختلفی باشد. به عنوان مثال در رابطه با بارداری، اگر قاعدگی شما در هر دوره به صورت منظم تکرار می‌شود، نشان دهنده سلامت باروری شماست و اعلام می‌کند که تعادل هورمونی استروژن، پروژسترون و تستوسترون در وضعیت خوبی قرار دارد.

بنابراین اگر قصد دارید برای بارداری اقدام کنید، می‌توانید سیکل باروری خود را در زمانی که عادت ماهیانه شما منظم است، دنبال کنید. اما حتی با داشتن پریود منظم هم ممکن است عوامل دیگری که منجر به ناباروری شود در بدن فرد وجود داشته باشند.

آیا بعد از تمام شدن پریود احتمال بارداری وجود دارد؟

با توجه به اینکه پریود شدن و البته منظم بودن چرخه قاعدگی نشانۀ سلامت خانم برای باروری است، آیا با تمام شدن پریود، احتمال بارداری وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که بیشترین احتمال بارداری خانم‌ها در روز تخمک گذاری و ۲۴ ساعت پس از آن است. اما این به معنی باردار نشدن در زمان پریود یا پس از آن نیست. تنها باید توجه داشت که در یکی دو روز بعد از تمام شدن پریود، احتمال باردار شدن کمتر از زمان نزدیک به تخمک گذاری است.

یک خانم در هر بار پریود چه مقدار خون از دست می‌دهند؟

میزان خونریزی پریود

میزان خونریزی دوره‌های پریود در هر فرد متفاوت است. در برخی از زنان میزان خونریزی به حدی کم است که گاهی اوقات شک دارند خون پریود بوده است. غالباً در اولین دوره‌های پریود، میزان خونریزی کم بوده و می‌تواند در حد چند لکه قرمز در روز باشد.

ببه طور کلی در اکثر خانم‌ها خونریزی قاعدگی چیزی در حدود چند قاشق یا حتی کمتر از یک فنجان است. در توضیح دقیق‌تر می‌توان گفت که هنگام پریود حدود ۷۰ الی ۸۰ میلی لیتر مایعات دفع می‌شود که شاید بیش از حدود ۳۰ الی ۴۰ میلی لیتر آن خون است. البته در برخی از دختران و زنان نیز خونریزی شدید شایع است که البته جای نگرانی ندارد. هرچند اگر احساس می‌کنید در دوره عادت ماهانه خود خون زیادی از دست می‌دهید بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

۶ نکتۀ مهم دربارۀ عادت ماهانه

پریودهای منظم، سلامت جسمانی و روانی و همچنین فواید دیگری که با پریود شدن همراه هستند؛ با رعایت چند نکتۀ مهم ماندگاری بیشتری خواهند داشت. این نکات بهداشتی عبارتند از:

تعویض به موقع پد بهداشتی

یکی از لوازم بهداشتی مهم در دوران خونریزی قاعدگی، پد بهداشتی است. این پد می‌تواند به راحتی شما را در رعایت بهداشت شخصی کمک کند. اما با توجه به اینکه جذب خون را انجام می‌دهد، باید به صورت منظم و در فاصله‌های زمانی مناسب تعویض شوند. اگر ساعات طولانی از پد بهداشتی آغشته به خون استفاده کنید، احتمال انتقال آلودگی و عوامل عفونت زای باکتریایی به واژن افزایش می‌آید.

رعایت این نکته دربارۀ تامپون و کاپ قاعدگی نیز صادق است. تعویض زودهنگام این لوازم بهداشتی به حفظ سلامت شما کمک خواهد کرد.

نظافت واژن

علاوه بر پد بهداشتی، کاپ قاعدگی و تامپون، شما باید نظافت شخصی ناحیۀ واژن را همیشه در نظر داشته باشید. شستشوی منظم قسمت خارجی واژن با آب ولرم و مادۀ شویندۀ مناسب، به حفظ بهداشت دستگاه تناسلی و مراقبت از بدن در مواجهه با عوامل عفونت زا بسیار کمک کننده است.

به کار بردن لوازم بهداشتی مناسب

برای اینکه عادت ماهانه بدون دردسر و حساسیت‌های پوستی یا خارش، سوزش و احساس نامطلوب در ناحیۀ واژن پشت سر گذاشته شود، باید از وسایل بهداشتی کاربردی مناسب استفاده کنید. در حقیقت مواد شوینده، پد بهداشتی، تامپون، کاپ قاعدگی و حتی لباس زیر زنانه‌ای که مورد استفاده قرار می‌دهید، باید جنس مناسب داشته باشند. آنها باید از مواد اولیۀ مرغوب ساخته شده باشند. هنگام خرید لوازم بهداشتی و شوینده‌ها باید به مواد شیمیایی سازندۀ آنها توجه کنید که با مشکلات پوستی، خارش و سوزش مواجه نشوید.

نحوۀ درست دور انداختن پد بهداشتی

رعایت نکات فوق به شما کمک می‌کنند که سلامت جسمانی را بهتر مراقبت کنید. اما توجه به بهداشت عمومی را نباید فراموش کرد. پیچاندن پد بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی بعد از مصرف در یک دستمال کاغذی یا قرار دادن در یک پاکت و گره زدن آن، به نحوی که آلودگی‌ها به محیط سرایت نکنند، اهمیت دارند.

دوش گرفتن منظم

دوش گرفتن یکی از راهکارهای کمک کننده برای حفظ بهداشت هنگام خونریزی قاعدگی است. البته دوش گرفتن به رفع خستگی، کسل بودن و بی حوصلگی پریود کمک شایانی می‌کند.

پوشیدن لباس نخی و تمیز

انتخاب شورت قاعدگی یا لباس زیر نخی، تمیز و راحت در عادت ماهانه اهمیت بسیاری دارد. لباس مناسب، نه تنها احساس راحتی به شما خانم‌ها می‌دهد، بلکه مانع از ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شود. تمیز بودن لباس زیر هم به کاهش احتمال ابتلای واژن و سپس دستگاه تناسلی به عوامل عفونت زا کمک می‌کند.

اهمیت تغذیه در دوران پریود چیست؟

رژیم غذایی و پریود شدن

برای اینکه بتوان از فواید پریود شدن، بیشترین سود را برد، باید تغذیۀ مناسبی در دوران پریود داشت. خانم‌ها باید در این دوران از میل کردن مواد غذایی حاوی امگا ۳، ویتامین دی، آهن و ویتامین‌ها دریغ نکنند. در حالی که کاهش مصرف روغن حیوانی، خوراکی‌های شیرین و نوشیدنی‌های کافئین دار نیز توصیه می‌شود. زیرا این خوراکی‌ها باعث تشدید علائم سندرم پیش از قاعدگی می‌شوند.

خوردن انواع سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکلی، هویج و گوجه فرنگی؛ میوه‌های متنوع هر فصل و ماهی که سرشار از امگا ۳ است، توصیه می‌شود. نوشیدن آب معدنی یا آب میوۀ طبیعی هم در این شرایط کمک کننده است. اما نوشیدن قهوه و چای زیاد را پیشنهاد نمی‌کنیم.

مهم‎ترین فوایدی که پریود برای زنان دارند!

  • پریود شدن می‌تواند به شما دربارۀ سلامت جسمانی و به ویژه سلامت باروری اطلاع دهد. در حالی که تعادل هورمونی خود در کنترل نوسانات خلقی اثر مثبتی دارد.
  • پریود شدن و مدیریت بهتر تغییرات خلق و خو به برقراری ارتباط بهتر با اطرافیان، افزایش خودآگاهی دربارۀ بدن و تصمیم بهتر برای باردار شدن و داشتن رابطۀ جنسی مناسب کمک می‌کنند.
  • هنگامی که در عادت ماهانه هستید، بهتر است منظم دوش بگیرید، از پد بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی مناسب استفاده کنید و نظافت واژن را با شستشو و تعویض به هنگام پد بهداشتی رعایت کنید.
  • تغذیۀ مناسب در دوران قاعدگی اهمیت دارد. این غذاها ویتامین دی، آهن، امگا ۳ و انواع ویتامین‌ها را تأمین می‌کنند. سبزیجات، میوه‌ها، ماهی، تخم مرغ و مواد مغذی دیگر در این روند کمک می‌کنند.
  • شما با نصب اپلیکیشن هرلایف می‌توانید مقالات مفید متنوعی را دربارۀ پریود، بارداری، یائسگی و سلامت قاعدگی مطالعه کنید. در ضمن امکان بهره مندی شما از امکانات و خدمات اپلیکیشن هرلایف وجود دارد.

پرسش‌های پرتکرار

فواید پریود شدن منظم چیست؟

پریود شدن منظم به آگاهی شما دربارۀ سلامت جسمانی، سلامت باروری و تعادل هورمونی کمک می‌کند. در ضمن میزان نوسانات خلقی را کاهش داده و ارتباط میان خانم‌ و اطرافیان را بهبود می‌دهد. پریود شدن منظم سلامت استخوان‌ها، تأخیر در پیر شدن، سلامت تیروئید و داشتن پوست صاف و شفاف را به دنبال دارد.

زنان در هر بار پریود چه مقدار خون از دست می دهند؟

هنگام پریود حدود ۷۰ الی ۸۰ میلی لیتر مایعات دفع می‌شود که حدود ۳۰ الی ۴۰ میلی لیتر آن خون است.

برای کاهش درد گرفتگی عضلات در زمان پریود باید چه کرد؟

گرما بهترین مسکن برای دردهای شکمی پریود است. کافی است که یک کیسۀ آب گرم یا کیسه نرم گرم را زیر شکم خود قرار دهید. علاوه بر این، دوش آب گرم به شما در کاهش درد کمک خواهد کرد.

چه زمانی در چرخه قاعدگی بیشترین احتمال باروری وجود دارد؟

بیشترین احتمال بارداری در روز تخمک گذاری و یک روز پس از آن است.