فرض کنید به‌تازگی پریودتان تمام شده و ناگهان با لکه‌های قهوه‌ای روی لباس زیر یا دستمال توالت روبه‌رو می‌شوید. ممکن است بارها برایتان پیش آمده باشد و این موضوع کلافه‌تان کرده باشد. شاید اولین بار است که این تجربه را داشتید و حالا دوست دارید بدانید دلیل لکه‌بینی‌های بین پریود چیست و آیا لکه‌بینی همیشه نشانه بارداری است؟ در این مطلب درباره تاخیر در پریود و لکه‌بینی صحبت می‌کنیم و به بررسی دلایل مختلف لکه‌بینی می‌پردازیم.

لکه بینی چیست؟

لکه‌بینی به خون‌ریزی‌های خفیف واژینالی می‌گویند که معمولا خارج از دوره قاعدگی رخ می‌دهد. لکه‌بینی معمولا شامل مقادیر خیلی کمی از خون می‌شود و ممکن است حتی بعد از استفاده از دستمال توالت متوجه آن شوید. لکه‌بینی در هر زمانی به غیر از دوران پریود، خون‌ریزی غیرطبیعی در نظر گرفته می‌شود و باید دلیل آن را پیگیری کرد. دلایل مختلفی می‌توانند باعث بروز لکه‌بینی شوند. گاهی این موضوع نشانه مشکلی جدی است و گاهی هم چیز نگران کننده‌ای نیست و با مراجعه به پزشک و مصرف بعضی از داروها برطرف می‌شود.

لکه بینی چیست؟

علت شروع لکه بینی قبل از پریود

لکه‌بینی‌های قبل از پریود به طور کلی خطرناک نیست و در بیشتر مواقع می‌تواند نشانه اولیه بارداری، تغییرات هورمونی، لانه‌گزینی یا پولیپ باشد. برای تشخیص هر یک از این‌ها مراجعه به پزشک لازم و ضروری است. شروع لکه‌بینی قبل از پریود می‌تواند به دلایل مختلفی مثل بارداری، مصرف داروهای ضدبارداری، تخمک‌گذاری، یائسگی، استرس، عفونت دستگاه تناسلی و مشکلات تیروئید رخ دهد.

علت شروع لکه بینی بعد از پریود

ترشحات و لکه‌بینی‌های قهوه‌ای بعد از پریود بسیار شایع است و ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. دلیل این اتفاق هم این است که خون‌های باقی مانده در رحم بعد از مدتی در تماس با اکسیژن به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند و به همراه ترشحات از واژن خارج می‌شوند.

علت شروع لکه بینی بعد از پریود

لکه بینی بین دو پریود

گاهی اوقات ممکن است به جای پریود یا بین دو پریود ترشحات و لکه‌بینی داشته باشید. دلایل شایع این اتفاق هم اغلب سندرم تخمدان پلی کیستیک یا یائسگی است. همچنین اگر به‌تازگی شروع به استفاده از داروی جلوگیری از بارداری کرده‌اید، ممکن است لکه‌بینی‌های بین پریود را تجربه کنید.

لکه‌بینی و پریود چه تفاوتی با هم دارند؟

وقتی پریود می‌شوید خون‌ریزی شما حجم زیادی دارد و تاحدی سنگین است. تا جایی که برای جلوگیری از لکه‌دار شدن لباس‌هایتان باید از یک پد بهداشتی استفاده کنید تا خون را به خود جذب کند. اما لکه‌بینی بسیار سبک‌تر از پریود است و حاوی مقدار خیلی کمی از خون است. رنگ آن هم معمولا صورتی، قرمز یا قهوه ای و روشن‌تر از رنگ خون پریود است. لکه‌بینی طبیعی برخلاف پریود که بین سه تا ۱۰ روز است، بیشتر از یک یا دو روز طول نمی‌کشد.

بررسی انواع رنگ خون و لکه‌بینی

رنگ خون لکه‌بینی‌هایی که دیده می‌شوند، معمولا صورتی، قرمز و قهوه‌ای است. بسته به دلیل بروز آن این رنگ‌ها می‌توانند متفاوت باشند. درصورتی که لکه‌های قهوه‌ای مشاهده شد، معمولا جای نگرانی نیست و نشانه وجود خون‌های مانده در رحم است.

رنگ‌های دیگر در لکه‌بینی بسته به دلیل بروز آن متفاوت‌اند. تنها راه تشخیص دلیل این لکه‌بینی‌ها مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌ها و معاینه‌های لازم است و خودتان به تنهایی نمی‌توانید از روی رنگ خون متوجه دلیل آن شوید.

لکه بینی چه ارتباطی با تاخیر در پریود دارد؟

وقتی به‌جای پریود شدن لکه‌بینی را تجربه می‌کنید، باید با مراجعه به پزشک به دنبال دلایل آن باشید. چون این دو موضوع ارتباط مستقیم با هم دارند. از جمله دلایلی که می‌تواند باعث تاخیر در پریود و لکه‌بینی شود، می‌توان به مسائل زیر اشاره کرد:

  • بارداری
  • عفونت دستگاه تناسلی
  • بیماری التهابی لگن
  • افزایش وزن
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • استرس و اضطراب
  • مصرف داروهای ضدبارداری

عقب افتادن پریود یا تاخیر در عادت ماهانه چیست؟

به طور کلی چرخه طبیعی قاعدگی معمولا بین ۲۱ تا ۳۸ روز است. یعنی فاصله اولین روز پریود تا پریود بعدی‌تان باید بین این اعداد باشد. اما این چرخه برای هرکسی متفاوت است. بسته به سیکل طبیعی بدن شما، اگر چرخه پریودتان ۲۸ روزه بود و بعد از ۲۹ روز هنوز پریود نشده باشید، به این معنی است که پریودتان عقب افتاده است. اگر بعد از ۶ هفته هنوز پریود نشده باشید، یک دوره از پریودتان با تاخیر مواجه شده است. اگر تاخیر در پریود و ترشحات سفید را با هم تجربه کردید، برای اطلاع از دلیل آن بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین اگر برایتان سوال شده که تاخیر و درد پریود زیر شکم چه ارتباطی با هم دارند، باید گفت این موضوع در اکثر مواقع نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک است. اما برای تشخیص دقیق و درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید.

بررسی دلایل لکه‌بینی

بررسی دلایل لکه‌بینی

ازجمله عوامل ایجاد لکه‌بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخمک‌گذاری

تخمک‌گذاری در اواسط چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد. در طول تخمک‌گذاری یک تخمک از تخمدان‌ها آزاد می‌شود و به سمت لوله‌های فالوپ حرکت می‌کند. بعضی از زنان هنگام تخمک‌گذاری متوجه لکه‌بینی‌های خفیف می‌شوند.

  • بارداری

لکه‌بینی‌های دوران بارداری اغلب در چند روز اول اتفاق می‌افتد. یعنی زمانی که تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌چسبد. بسیاری از زنان این لکه‌بینی‌ها را با پریود اشتباه می‌گیرند؛ چون خیلی زود اتفاق می‌افتد و اغلب آنها متوجه بارداری خود نمی‌شوند.

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

اصلی‌ترین نشانه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، پریود نامنظم است. دلیل آن هم این است که تخمدان‌ها بیش از اندازه هورمون‌های مردانه تولید می‌کنند. این سندرم که درحال حاضر در بین دختران و زنان بسیار شایع است، باعث رشد کیسه‌های کوچک پر از مایعی در تخمدان‌ها می‌شود.

  • روش‌های جلوگیری از بارداری

یکی از عوارض شایع قرص‌های ضدبارداری ایجاد لکه بینی است. به‌خصوص زمانی که برای اولین بار از آنها استفاده می‌کنید یا نوع دارو را عوض می‌کنید. همچنین زنانی که از آیودی (IUD) استفاده می‌کنند هم لکه‌بینی را تجربه می‌کنند. ممکن است لکه‌بینی و تاخیر در پریود با قرص اورژانسی هم ارتباط داشته باشد.

  • فیبروئید رحم

فیبروم‌ها توده‌های کوچک و غیرسرطانی هستند که در خارج یا داخل رحم ایجاد می‌شوند. یکی از عوارض فیبروئید رحم خون‌ریزی غیر طبیعی واژینال و لکه‌بینی در بین دوره‌های پریود است.

  • عفونت واژن

عفونت واژن، دهانه رحم یا دستگاه تناسلی گاهی می‌تواند باعث لکه‌بینی شود. به طور مثال بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت جدی است که از عوارض آن می‌توان به لکه‌بینی اشاره کرد.

  • پولیپ دهانه رحم

پولیپ یک نوع غده غیرسرطانی است که روی دهانه رحم ایجاد می‌شود. پولیپ در بیشتر مواقع، به‌خصوص در دوران بارداری باعث بروز خون‌ریزی و لکه‌بینی می‌شود.

  • یائسگی

دوره گذر به یائسگی می‌تواند چندین سال طول بکشد. در این مدت، قاعدگی شما احتمالاً پیش‌بینی‌ناپذیرتر از حد معمول خواهد بود. این موضوع هم به دلیل نوسانات سطح هورمون‌ها است. اما هنگامی که به طور کامل  یائسه می‌شوید، این لکه‌بینی‌ها به مرور از بین می‌روند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه لکه‌بینی معمولا نشانه چیز جدی نیست، اما بروز آن به شکل ناگهانی هم می‌تواند نشانه بیماری‌های مختلفی باشد؛ بنابراین بهتر است هر زمان که متوجه شدید خارج از دوره قاعدگی لکه‌بینی دارید، قبل از هر کاری به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر باردار شدید و لکه‌بینی دارید بهتر است زودتر به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ چون لکه‌بینی در بارداری می‌تواند یکی از نشانه‌های حاملگی خارج از رحم یا حتی سقط جنین باشد.

لکه‌بینی‌هایی که به دلیل یک بیماری اتفاق می‌افتند معمولا شامل علائم دیگری هم می‌شوند. با مشاهده این علائم هم‌زمان با لکه‌بینی، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. علائمی مثل:

  • پریودهای سنگین یا طولانی‌تر از حد معمول
  • خارش و التهاب در واژن
  • پریود عقب افتاده یا نامنظم
  • حالت تهوع
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار یا رابطه جنسی
  • درد در شکم یا لگن
  • ترشح یا بوی غیر معمول از واژن
  • افزایش وزن

همچنین اگر نیاز به پایش عادت ماهانه خود دارید، می‌توانید با استفاده از برنامه مدیریت پریود هرلایف این کار را انجام دهید.

اپلیکیشن هرلایف

اپلیکیشن مدیریت پریود

سوالات رایج درباره تاخیر در پریود و لکه‌بینی

در ادامه به بعضی از رایج‌ترین سوالات درباره تا تاخیر در پریود و لکه‌بینی پاسخ می‌دهیم:

۱. آیا لکه‌بینی درمان دارد؟

درمان لکه‌بینی بستگی به شرایطی دارد که باعث ایجاد آن شده است. در اغلب مواقع درصورتی که لکه‌بینی شما به دلیل عفونت باشد، پزشک داروی آنتی بیوتیک یا داروی ضدقارچ تجویز می‌کند. همچنین اگر لکه‌بینی به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد، داروهای ضدبارداری یا هورمونی برای تنظیم چرخه قاعدگی تجویز می‌شود. یا اگر پولیپ رحم داشته باشید، روش‌های مخصوص برداشتن آن انجام می‌شوند.

۲. آیا لکه‌بینی پریود، نشانه بارداری است؟

لکه‌بینی همیشه نشانه بارداری نیست و می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. برای تشخیص علت لکه‌بینی بعد از پریود و لکه‌بینی قبل از پریود بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۳. علت تاخیر پریود و لکه بینی قهوه‌ای چیست؟

این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مثلا ممکن است دچار سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شده باشید یا احتمال بارداری وجود داشته باشد. برای تشخیص دلیل این موضوع بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کلام آخر

هر زنی بعد از رسیدن به سن بلوغ و باروری هر ماه خون‌ریزی پریود را تجربه می‌کند. گاهی اوقات ممکن است در زمان‌هایی که پریود نیستید، لکه‌بینی داشته باشید. تاخیر در پریود و لکه‌بینی در بیشتر مواقع طبیعی است و جای نگرانی ندارد. لکه‌بینی معمولا عوامل مختلفی دارد. از بارداری تا تغییر روش کنترل بارداری و مسائل دیگر می‌توانند باعث لکه‌بینی شوند. اما فراموش نکنید که اگر لکه‌بینی طولانی مدت یا خون‌ریزی‌های غیرمنتظره داشتید، به دکتر مراجعه کنید. به‌خصوص اگر خودتان از علت بروز این لکه‌بینی‌ها مطمئن نیستید.