هرلایف بلاگ چرخه قاعدگی پریود پریود شدن زودتر از موعد نشانه چیست؟

پریود شدن زودتر از موعد نشانه چیست؟


پریود شدن زودتر از موعد نشانه چیست؟

خانم‌ها در سنین مختلف تجربه‌های متفاوتی در مورد پریود شدن دارند؛ ‌به‌ عنوان‌ مثال، سن بلوغ با نوسانات سطح هورمون‌ها همراه است و می‌تواند روی چرخه پریود و خلق‌وخوی دختران تاثیر بگذارد. عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث نامنظم شدن چرخه پریود می‌شوند. برخی از این عوامل به شرایط روحی، سبک زندگی و بیماری‌هایی برمی‌گردند که به آن‌ها دچار می‌شویم. 

بلوغ، یائسگی، انجام ورزش‌های شدید، دیابت کنترل نشده، استرس، سرطان در دستگاه تناسلی و بیماری‌های عفونی مقاربتی از علل مهمی برای کوتاه شدن فاصلۀ میان دو خونریزی پریود به حساب می‌آیند. شما خانم‌ها با توجه به علائمی که در کنار زود پریود شدن تجربه می‌کنید، می‌توانید به پزشک معالج مراجعه کرده و جویای علت دقیق بیماری و بهترین روش درمان باشید. در این مقاله به بررسی علل زود پریود شدن می‌پردازیم، اینکه پریود شدن زودتر از موعد به چه معناست و چه عواملی باعث می‌شوند خانم‌ها این وضعیت را تجربه کنند.

زود پریود شدن به چه معناست؟

خونریزی پریود ممکن است به‌دلیل تغییرات در سطح هورمون‌ها زودتر از موعد شروع شود. علاوه‌بر تغییر در سطح هورمون‌ها، مصرف برخی از داروها، استرس یا شرایط مختلف سلامتی نیز می‌تواند علت زودتر شروع شدن پریود باشد. زود پریود شدن می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که باید به‌دقت بررسی شوند.

چرخه پریود هر خانمی با دیگری متفاوت است. چرخه پریود از اولین روز خونریزی پریودی شروع شده و در اولین روز پریود بعدی پایان پیدا می‌کند. یک سیکل طبیعی معمولا بین ۲۱ روز تا ۳۵ روز طول می‌کشد. تعداد روزهای خونریزی نیز از فردی به فرد دیگر یا حتی از دوره‌ای به دورۀ دیگر متفاوت خواهد بود. 

اگر سیکل شما اغلب کوتاه‌تر از ۲۱ روز است می‌تواند نشانه وجود برخی از مشکلات در بدن باشد. در این شرایط باید وقت را غنیمت شمرده و با مراجعه به پزشک متخصص زنان به‌دنبال انتخاب بهترین روش درمان باشید. در برخی موارد، پزشک دارو تجویز می‌کند که می‌تواند شامل قرص باشد. برخی از خانم‌ها از داروی گیاهی نیز نتیجه گرفته‌اند اما هنوز مدرک علمی برای اثبات تاثیر آن بر زود پریود شدن، منتشر نشده است.

علائم همراه با زود پریود شدن کدامند؟

افرادی که با مشکل «قاعدگی زودرس» یا «پریود زودتر از موعد» مواجه هستند، علائم دیگری را نیز تجربه می‌کنند. این علائم با توجه به علل ابتلا به «قاعدگی زودرس» که در ادامه به آنها می‌پردازیم، در بانوان مختلف با هم فرق دارند. این علائم ممکن است موارد زیر باشند:

  • ضعف و بی حالی
  • نوسانات خلقی
  • شکم درد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سفت شدن و تحریک پذیری بافت سینه
  • خستگی
  • مشکلات خواب
  • اختلال در اشتها
  • درد در کمر
  • دست یا پا درد (گرفتگی عضلات)

باید توجه داشته باشید که با توجه به دلایل زود پریود شدن، ظهور علائم مختلف فرق دارد. اما انتظار می‌رود که هر خانمی که «پریود زودتر از موعد» را تجربه می‌کند، تعدادی از علائم فوق را نیز مشاهده نماید..

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

دلایل زود پریود شدن چیست؟

دلایل زود پریود شدن

هنگامی که صحبت از کوتاه‌تر شدن فاصلۀ میان دو قاعدگی می‌شود، بسیاری از خانم‌ها تغییر سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون را دلیل اصلی این اتفاق می‌پندارند. اما این قضاوتی سریع است. در حقیقت، عوامل دیگری وجود دارند که به تغییر سطح هورمون‌ها و عملکرد دستگاه تناسلی دامن می‌زنند. 

چند مورد از این عوامل ممکن است مربوط به سبک زندگی مردم می‌شوند که «رژیم غذایی»، «انجام ورزش و فعالیت بدنی» و «آرامش روانی» مهم‌ترین آنها هستند. هر کدام از این عوامل زیرمجموعه‌هایی دارند که نمی‌توان تأثیر هیچ کدام را نادیده گرفت.

در ادامه اطلاعات کامل‌تری برای زود پریود شدن خانم‌ها ارائه می‌شود تا با تعیین علت دقیق زودتر شروع شدن سیکل قاعدگی، با کمک پزشک متخصص بهترین راهکار منظم شدن سیکل پریود را انتخاب کنید. اگر به‌دنبال علت زود زود پریود شدن هستید و می‌خواهید بدانید پریود شدن زودتر از موعد و بارداری رابطه‌ای باهم دارند یا خیر این بخش از مقاله را با دقت بخوانید.

بلوغ

دوران بلوغ دخترها معمولا بین سنین ۸ تا ۱۳ سالگی شروع می‌شود. این بلوغ توسط مواد شیمیایی به‌نام هورمون‌های تولیدمثل در بدن دختران رخ می‌دهد که یکی از نتایج آن پریود است. این هورمون‌ها بر چرخه پریود در طول سال‌های باروری تاثیر می‌گذارند. بنابراین نباید نگران علت زود پریود شدن دختر بچه باشید؛ چون شروع این بخش از زندگی خانم‌ها در یک بازه زمانی رخ می‌دهد.

در چند سال اول پس از شروع پریود، این هورمون‌ها ممکن است نامنظم باشند به این معنی که تعداد روزهای بین پریودها کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از حد متوسط باشد. این شرایط با نام پریود نامنظم شناخته می‌شود.  کوتاه بودن سیکل قاعدگی، به نحوی که دختر‌خانم‌ها در فاصلۀ یک ماه دو بار خونریزی پریود را تجربه می‌کنند، در اوایل بلوغ امری طبیعی است. با رشد این افراد و تنظیم شدن سطح هورمون‌های دخیل در سیکل قاعدگی (البته در شرایط سلامت بدنی) مشکل زود پریود شدن حل خواهد شد. 

قبل از یائسگی

پریود زودرس و یائسگی

علائم قبل از یائسگی در برخی از خانم‌ها از اواخر دهه چهل زندگی آن‌ها شروع شده و حدود ۴ سال ادامه دارد. البته خانم‌هایی که دچار یائسگی زودرس هستند، گاهی در نیمۀ دهۀ ۳۰ سالگی علائم پیش از یائسگی (Perimenopause) آغاز می‌شود. در این دوران، سطح هورمون‌ها به‌ شدت نوسان داشته و ممکن است هر ماه تخمک‌ گذاری انجام نشود. این موضوع می‌تواند باعث پریود نامنظم شود؛ بنابراین ممکن است دیرتر از موعد یا زود پریود شدن را تجربه کنید. توجه کنید که علائم قبل از یائسگی بین خانم‌های مجرد و متاهل تفاوت آنچنانی ندارد.

تأثیر هورمون‌ها در زود پریود شدن پیش از یائسگی

تغییرات سطح استروژن و پروژسترون از مهم‌ترین دلایلی هستند که سیکل قاعدگی را از روال طبیعی خود خارج می‌کنند. به نحوی گاهی فاصلۀ میان دو خونریزی پریود طولانی‌تر و یا کوتاه‌تر خواهد شد. در این شرایط بانوان ممکن است دو بار در یک ماه خونریزی پریود را تجربه کنند. این موضوع باعث بر هم خوردن زمان تخمک گذاری می‌شود. در همین زمان ترشح کم پروژسترون بر خونریزی پریود اثرگذار است و کاهش یا قطع ترشح آن از جسم زرد و غدۀ فوق کلیه می‌تواند باعث آغاز خونریزی پریود شود.

ورزش شدید و فعالیت بدنی سنگین

ورزش کردن یکی از مؤثرترین عوامل بر عملکرد مغز و سایر اندام‌های بدن است. تأثیر ورزش کردن بر هیپوتالاموس و هیپوفیز، تغییر در ترشح هورمون از سایر غدد درون ریز را به دنبال دارد. از طرفی نرمش‌های مربوط به تقویت لگن، در بهبود عملکرد دستگاه تناسلی نیز مؤثر هستند. اما چه هنگام اثر ورزش به صورت زود پریود شدن خواهد بود؟

در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت که ورزش شدید می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار روی پریودهای نامنظم یا حتی قطع شدن پریود باشد. این وضعیت اغلب برای ورزشکارانی اتفاق می‌افتد که در طول روز چندین ساعت ورزش می‌کنند. ورزش تنها زمانی روی دوره‌های پریود تاثیر می‌گذارد که کالری بیشتری در مقایسه با آنچه دریافت می‌کنید، بسوزانید. 

بدون انرژی کافی، بدن شما نمی‌تواند مقدار کافی از هورمون‌های تولیدمثل که برای تخمک‌گذاری طبیعی نیاز هستند را تولید کند.

اهمیت ورزش کردن

بدون انرژی کافی، بدن شما نمی‌تواند مقدار کافی از هورمون‌های تولید مثل که برای تخمک‌گذاری طبیعی نیاز هستند را تولید کند.

ورزش‌هایی که اثر سوء بر عملکرد دستگاه تناسلی دارند، عبارتند از:

  • دویدن در مسافت‌های طولانی
  • ورزش‌های سنگین بدنسازی
  • تند پا راه رفتن به دفعات زیاد

علاوه بر ورزش‌های سنگین، خانم‌هایی که در محیط کاری خود مجبور به جا به جایی وسایل سنگین و انجام کارهای سنگین به صورت طولانی مدت می‌شوند، در معرض نوسانات هورمونی و زود یا دیر پریود شدن هستند. در چنین شرایطی پزشکان توصیه می‌کنند که از انجام زیاد کارهای سنگین دوری کنند. در ضمن ورزش‌هایی مانند تای چی، راه رفتن در مسافت‌ و بازۀ زمانی متعادل، یوگا و حرکات کششی می‌توانند راهکارهای بهتری باشند.

پیروی از رژیم غذایی و نوسانات وزن

تغییرات عمده وزن یا نوسانات وزن اغلب با زود پریود شدن یا پریود نامنظم و قطع کامل پریودی همراه است. تحقیقات نشان داده که اضافه وزن در دوران جوانی با احتمال بیشتری باعث پریودهای نامنظم می‌شود. در تحقیق دیگری مشخص شد که کاهش وزن قابل‌توجه نیز می‌تواند بر چرخه پریود تاثیر بگذارد. کاهش وزن شدید در افراد می‌تواند به‌دلیل رژیم غذایی شدید، جراحی بای‌پس معده یا اختلالات خوردن غذا رخ دهد.

برنامۀ رژیم غذایی مناسب

هنگامی که تصمیم به پیروی از رژیم غذایی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که مواد غذایی سالم و مغذی را در برنامه قرار دهید. این برنامۀ غذایی باید حاوی ویتامین‌ها، پروتئین، مواد معدنی، کربوهیدرات، فیبر و اسیدهای چرب اشباع نشده باشد. در ضمن، حجم و تعداد وعده‌های غذایی شما باید به گونه‌ای باشد که نیاز بدنتان را به مواد مغذی رفع کند.

در نظر گرفتن این نکات به شما کمک می‌کند که وزن متعادل با توجه به (BMI) بدن خود داشته باشید و تنظیمات هورمونی بدن شما بر هم نخورد. زیرا افزایش یا کاهش وزن زیاد باعث می‌شود که عملکرد مغز، غدد درون ریز و دستگاه تناسلی بر هم بخورد. یکی از تأثیرات این مشکل هم «زود پریود شدن» است.

تیروئید

هورمون آزاد کنندۀ تیروتروپین (TRH) از هیپوفیز آزاد شده و بر غدۀ تیروئید اثر می‌گذارد. اثر آن بر ترشح هورمون محرکۀ تیروئید (TSH) است. از طرفی (TRH) در ترشح پرولاکتین از هیپوفیز اثر می‌گذارد. اگر خانمی به کم کاری تیروئید مبتلا باشد، تحت تأثیر عدم تعادل تی اس اچ و پرولاکتین، با کاهش سطح هورمون‌های پروژسترون و استروژن مواجه می‌شود. به همین دلیل، خانم‌ها مشکلاتی همچون «زود پریود شدن» را تجربه می‌کنند.

طبق مطالب سایت healthshots.com برخی از آمارها نشان داده که از هر ۸ خانم، حداقل ۱ نفر در طول زندگی خود به بیماری‌های کم کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا می‌شود. علائم هر فرد به کم‌ کاری یا پرکاری تیروئید بستگی دارد. تیروئید علاوه‌ بر پریودی زودرس ممکن است باعث سبک‌تر یا سنگین‌تر شده پریود شود.

استرس

استرس شدید می‌تواند تعادل در سطح هورمون‌ها را مختل کرده و باعث پریودهای نامنظم یا زود پریود شدن شود. اگر اضطراب دارید یا اخیرا رویدادی ناراحت‌کننده و آسیب‌زا را تجربه کرده‌اید، ممکن است هورمون‌های شما از سطح طبیعی خارج شوند. در حقیقت استرس یک عامل مهم و تأثیرگذار بر تولید (LH) توسط هیپوفیز است. کاهش ترشح ال اچ، روند تخمک گذاری را بر هم می‌زند. همین موضوع باعث افزایش حجم و طولانی شدن روزهای خونریزی پریود می‌شود. با افزایش سطح استرس و کاهش تولید ال اچ، فاصلۀ میان دو پریود کمتر می‌شود.

علاوه بر این گاهی خانم‌ها با مشکل پریود نشدن مواجه می‌شوند. در این شرایط شاید دمنوش گیاهی بتواند سطح استرس شما را کاهش دهد. البته درمان خانگی دیگری نیز وجود دارد. اگر استرس شدیدی را تجربه می‌کنید، بهتر است به یک روان‌پزشک یا مشاور مراجعه کنید.

دیابت کنترل نشده یا تشخیص داده نشده

زمانی‌که دیابت تشخیص داده نشده یا به‌خوبی مدیریت نشود، سطح قند خون به‌طور مزمن بالاتر از حد طبیعی قرار می‌گیرد. دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ هر دو می‌توانند باعث خونریزی نامنظم شوند. در برخی از موارد خانم‌ها در کنار مصرف داروهای دیابت از طب سنتی نیز کمک می‌گیرند. با‌توجه به اینکه هر داروی گیاهی ممکن است اثرات متفاوتی روی افراد داشته باشد، قبل مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

دیابت کنترل نشده و افزایش میزان انسولین خون بر عملکرد تخمدان‌ها و تخمک گذاری اثر دارند. این موضوع بر زمان آغاز خونریزی پریود و حتی میزان و شدت آن اثر منفی دارد. بنابراین به بیماران دیابتی توصیه می‌شود که همیشه بیماری خود را تحت کنترل قرار دهند.

بیماری‌های مقاربتی

پریود زودتر از موعد و بیماری‌های مقاربتی

برخی از عفونت‌های مقاربتی (STIS) از جمله سوزاک، سیفلیس و کلامیدیا می‌توانند باعث خونریزی واژینال یا لکه‌بینی بین دوره‌های پریودی شوند. توجه کنید که این عفونت‌های باکتریایی همیشه با علائم همراه نیستند. 

علائم این بیماری در برخی از افراد می‌تواند یکی از موارد زیر یا همه آ‌ن‌ها باشد.

  • ترشحات زرد رنگ از واژن یا مجرای ادرار
  • تکرر ادرار
  • درد هنگام رابطه جنسی یا هنگام ادرار کردن
  • خونریزی یا ترشح مقعدی
  • بوی بد

تغییر در روال معمول بدن

تحقیقات نشان داده افرادی که بین شیفت‌های روز و شب متغیر کار می‌کنند، اغلب پریودهای نامنظم را تجربه خواهند کرد. تاثیر فوری استرس روی چرخه پریود را افرادی مانند پرستارها بیشتر تجربه می‌کنند چون در محیطی پُراسترس کار می‌کنند. 

محققان بر این باورند که این موضوع می‌تواند به اختلال یا تغییر در روال معمولی بدن در ریتم‌های شبانه مرتبط باشد. بنابراین ممکن است هورمون‌ ملاتونین خواب مختل شود. البته اثبات این موضوع به تحقیقات علمی بیشتری نیاز دارد.

نحوۀ تأثیر ملاتونین بر خونریزی پریود

ملاتونین یکی از عوامل مؤثر بر تقویم پریود و سلامت قاعدگی در زنان به حساب می‌آید. ملاتونین هورمونی است که به تنظیم پریود و طول چرخه پریود شما کمک می کند. به همین دلیل، تغییرات در سطح ملاتونین می‌توانند بر چرخۀ پریود شما تأثیر بگذارند. ممکن است با مصرف ملاتونین دریابید پریودهایتان به تعویق افتاده یا ممکن است یک ماه به طور کلی از بین برود.

خونریزی لانه‌گزینی

خونریزی خفیف یا لکه‌بینی ممکن است زمانی‌ رخ دهد که تخمک بارور شده به دیواره رحم چسبیده است. این اتفاق معمولا ۱ تا ۲ هفته پس از لقاح و چند روز زودتر شروع از دوره پریود رخ خواهد داد. خونریزی لانه‌گزینی بسیار تیره‌تر از یک دوره معمولی است زیرا خون برای مدت طولانی‌تری در بدن باقی مانده است. 

خونریزی لانه‌گزینی در ۱۵% تا ۲۵% از بارداری‌ها اتفاق می‌افتد. در این شرایط ممکن است تصویر کنید که زود پریود شدن را تجربه کرده‌اید.

بارداری خارج از رحم

بارداری یکی از شرایط مهمی است که خانم‌ها ممکن است در ابتدای آن، به ویژه در زمان لانه گزینی، خونریزی تجربه کنند. توجه به این نکته ضروری است که این خونریزی به دلیل پاره شدن مویرگ‌های دیوارۀ داخلی رحم، هنگام لانه گزینی است و با پریود فرق دارد. گاهی به صورت لکه بینی و گاهی نیز به صورت خونریزی خفیف صورت می‌گیرد. اما بارداری خارج از رحم موضوعی دیگر است.

همانطور که از نام «بارداری خارج از رحم» بر می‌آید، لانه گزینی تخمک بارور شده در خارج از رحم صورت می‌گیرد. در این حالت، امکان نجات دادن تخمک بارور شده نیست. اما همین اتفاق با تغییر سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون همراه است. به این ترتیب پریود خانم‌ها در فاصلۀ کوتاه‌تر از حد طبیعی -که به طور متوسط ۲۸ روز است- اتفاق می‌افتد.

مصرف داروهای رقیق‌کننده خون

مصرف داروهای ضد انعقاد یا داروهای رقیق‌ کننده خون ممکن است دوره یا چرخه پریود را طولانی‌تر کرده و باعث خونریزی شدیدتر شود. داروهای ضدانعقاد خون به‌طور طبیعی در طول دوران پریود ترشح می‌شوند تا به نازک شدن پوشش رحم کمک کرده تا از واژن خارج شوند. مصرف داروهای رقیق‌کننده خون ممکن است باعث زود پریود شدن شده و جریان خونریزی را شدیدتر کند.

اندومتریوز

ضخیم شدن دیوارۀ داخلی رحم یکی از مهم‌ترین عواملی است که کوتاه شدن فاصلۀ میان دو پریود و شدیدتر شدن میزان آن را به دنبال دارد.. اندومتریوز زمانی اتفاق می‌افتد که بافت اندومتر مانندی در خارج از رحم در مناطقی مانند تخمدان‌ها، شکم و روده شروع به رشد کند. حدود ۱۱% از خانم‌های بین ۱۵ سال تا ۴۴ سال در معرض این بیماری قرار دارند. اندومتریوز می‌تواند باعث خونریزی‌های غیرمنتظره شود که به‌ عنوان پریود زودتر از موعد شناخته می‌شود.

کنترل بارداری هورمونی (Hormonal Birth Control)

هورمون‌های موجود در روش‌های کنترل بارداری هورمونی مستقیما بر تخمک‌گذاری و پریود تاثیر می‌گذارند. اگر قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنید، زمان پریودی بعدی به زمان شروع دوره پریود و این‌که آیا یک هفته داروی بدون ماده مؤثر یا پلاسبو مصرف می‌کنید، بستگی دارد. این موضوع همچنین در مورد روش‌های پیشگیری از بارداری اضطراری نیز صدق می‌کند. اگر به‌طور مکرر از قرص‌های EC یا Emergency Contraception استفاده می‌کنید، ممکن است پریود شما نامنظم شده یا زود پریود شدن را تجربه کنید.

قرص‌های EC یکی از انواع قرص‌های پیشگیری اضطراری از بارداری هستند که حاوی هورمون بوده و روی تخمک‌گذاری طبیعی تاثیر می‌گذارند. بنابراین می‌توانند باعث پریود شدن زودتر یا دیرتر از موعد مقرر شوند. اگر این قرص را به‌صورت منظم مصرف کنید، دوره پریودی نامنظم را تجربه خواهید کرد. از دیگر گزینه‌های کنترل بارداری می‌توان به دستگاه‌های داخل رحمی یا IUD، واکسن Depo-Provera اشاره کرد که باعث بی‌نظمی در پریودی در ۲ یا ۳ ماه اول می‌شوند.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

PCOS یک بیماری شایع است که به‌علت عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌شود. از هر ۱۰ خانم، ۱ نفر در سنین باروری به این بیماری دچار می‌شوند. بسیاری از خانم‌ها تا زمانی‌که برای بارداری دچار مشکل نشوند، نمی‌دانند که سندروم تخمدان پلی‌کیستیک دارند. این سندروم یکی از عوامل اصلی در پریودهای نامنظم یا زود پریود شدن است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک با افزایش سطح آندروژن و انسولین همراه است. دو هورمونی که وجودشان تخمک گذاری را در سیکل قاعدگی تحت الشعاع قرار می‌دهند. تغییر در برنامۀ تخمک گذاری به خاطر تغییر سطح هورمون‌های جنسی بر زمان ضخیم شدن دیوارۀ داخلی رحم اثر می‌گذارد. اگر سیگنال‌هایی مبنی بر ریزش آندومتر، زودتر از حد مشخص ارسال شود، خونریزی پریود نیز زودتر شروع می‌شود. بنابراین (PCOS) بر زود پریود شدن اثر می‌گذارد.

مصرف داروهای مختلف

گاهی داروهایی که برای درمان بیماری‌های مختلف تجویز می‌شوند، در عملکرد مغز و به طبع آن غدد درون ریز اثر دارند. به همین واسطه ترشح هورمون‌های جنسی و سایر هورمون‌هایی که روی عملکرد دستگاه تناسلی اثر دارند، تغییر می‌دهند. این تغییر سطح هورمون‌ها با علائمی از جمله زود پریود شدن همراه است.

از جمله داروهایی که با تغییرات هورمونی همراه هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای درمان بیماری‌های تیروئید
  • داروهای مربوط به انواع سرطان و شیمی درمانی
  • داروهای ضد افسردگی 
  • داروهای تشنج و صرع
  • آنتی فیبرینولیتیک -داروهای رفع خونریزی غیرطبیعی رحم (Antifibrinolytics)

راهکار مقابله با چرخه پریود نامنظم چیست؟

اگر دوره‌های پریودی کوتاه‌تر یا زود پریود شدن را تجربه می‌کنید، یک سری استراتژی مقابله‌ای وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای مدیریت علائم استفاده کنید. 

از جمله این استراتژی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی و ارزیابی دقیق چرخه پریود
  • تمرین تکنیک‌هایی برای کاهش اضطراب و استرس
  • تغییر در سبک زندگی
  • مراقبت‌های عاطفی و روحی
  • تغییر در رژیم غذایی (استفاده از غلات کامل، میوه و سبزیجات)
  • عدم مصرف غذاهای فرآوری شده
  • عدم مصرف الکل و محدودیت در مصرف کافئین
  • ورزش کردن
  • عدم مصرف داروی مسکن بدون تجویز پزشک
  • عدم استفاده از روش‌های کنترل بارداری بدون مشورت با پزشک
  • عوارض دوبار پریود شدن در طول یک ماه چیست؟
  • شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا قاعدگی زودرس عوارضی هم برای بدن خانم‌ها دارد؟ در پاسخ به این سؤال می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که خانم‌هایی که در طول یک ماه، دو بار پریود می‌شوند، بیشتر در خطر کم خونی قرار دارند. کم خونی نیز خود موجب خستگی، سردرد، ضعف، سرگیجه، تنگی نفس و ضربان قلب نامنظم می‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که زود پریود شدن را نادیده نگیرید و رفع آن به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

زود پریود شدن و مراجعه به پزشک

درمان دارویی پریود و اختلالات آن باید در زمان مناسب و توسط یک متخصص انجام شود. پریود زودتر از موعد در برخی موارد نشانۀ چیز جدی نیست؛ اما اگر با درد یا ناراحتی شدید همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر سقط جنین را تجربه کرده‌اید یا مشکوک به سقط جنین هستید باید فورا به مرکز مراقبت‌های پزشکی مراجعه کنید.

بهتر است پریودهای خود را برای ۲ تا ۳ ماه آینده بررسی کرده تا زمان پریود شدن، جریان خونریزی و سایر علائم را به پزشک اطلاع دهید.

زود پریود شدن، شایع‌ترین دلایل

  • میزان خونریزی، تعداد روزهای پریودی یا حتی میزان دردهای شکمی، می‌تواند از یک دوره پریود به دوره دیگر متفاوت باشد. اما اگر زود پریود شدن را تجربه می‌کنید، علت آن می‌تواند یکی از مواردی باشد که در این مقاله به آن پرداخته شد. 
  • اگر در یک دوره، پریود شما زودتر از موعد شروع شد و می‌پرسید چکار می‌تواند کرد، باید بگوییم که در اولین مرحله شرایط و دوره پریود خود را  زیرنظر گرفته و در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  •  نوسانات هورمونی در برخی از دوره‌های زندگی مانند بلوغ و قبل از یائسگی یا به‌دلیل استرس ممکن است رخ دهند، بنابراین جای نگرانی نیست چون با تشخیص درست و تجویز داروی مناسب به‌زودی بهبود پیدا می‌کنید و پریود شما منظم می‌شود.
  • ضعف و بی حالی، نوسانات خلقی، شکم درد، حالت تهوع، استفراغ، سفت شدن و تحریک پذیری بافت سینه، خستگی و مشکلات خواب از جمله علائمی هستند که بعضی از آنها در زمان قاعدگی زودرس، تجربه می‌شوند.
  • علاوه بر انجام ورزش‌های سنگین، خانم‌هایی که مجبور به حمل وسایل سنگین و یا انجام کارهای سنگین به صورت طولانی مدت می‌شوند، در معرض نوسانات هورمونی و زود یا دیر پریود شدن هستند.
  • خانمی به کم کاری تیروئید مبتلاست، تحت تأثیر عدم تعادل (TSH) و پرولاکتین، با کاهش سطح هورمون‌های پروژسترون و استروژن مواجه می‌شود. به همین دلیل خانم‌ها مشکلی همچون «زود پریود شدن» را تجربه می‌کنند.
  • استرس عاملی تأثیرگذار بر تولید (LH) توسط هیپوفیز است. کاهش ترشح این هورمون، روند تخمک گذاری را بر هم می‌زند. بنابراین شاهد کمتر شدن فاصلۀ میان دو پریود خواهد بود.
  • داروهای درمان بیماری‌های تیروئید، داروهای مربوط به انواع سرطان و شیمی درمانی، داروهای ضد افسردگی، داروهای تشنج و صرع و داروهای رفع خونریزی غیرطبیعی رحم در تغییرات هورمونی و رخ دادن قاعدگی زودرس نقش دارند.
  • شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن هرلایف از خدماتی مانند راهنمایی پزشکان متخصص زنان، قابلیت کلینیک برای مشاورۀ متنی و مقالات علمی و مفید بهره مند شوید. در ضمن امکان مطالعۀ آسان مقالات مجلۀ هرلایف برای شما وجود دارد.
قاعدگی زودرس یا پریود زودتر از موعد چیست؟

زمانی که سیکل قاعدگی خانم‌ها کوتاه‌تر از حالت طبیعی (متوسط ۲۸ روز) است و خونریزی پریود دو بار در یک ماه تجربه می‌‌شود، پریود زودتر از موعد رخ می‌دهد.

زود پریود شدن چه عللی دارد؟

بلوغ، بارداری خارج از رحم، پیش از یائسگی، استرس، نوسانات وزن، انجام ورزش یا فعالیت‌های سنگین، مصرف داروهای مختلف و ابتلا به بیماری‌هایی مانند اندومتریوز و آدنومیوز باعث وقوع پریود زودرس می‌شوند

  • آیا دو بار در یک ماه پریود شدن خطرناک است؟

    اگر قاعدگی زودرس چند ماه پیاپی رخ دهد، علتی دارد و باید با مشورت پزشک متخصص زنان آن را شناسایی و با راهکارهای مناسب درمان کرد.

    عوارض دوبار پریود شدن در طول یک ماه چیست؟

    مهم‌تر عارضۀ زود پریود شدن کم خونی است که با خستگی، سردرد، ضعف، سرگیجه، تنگی نفس و ضربان قلب نامنظم همراه است.