هرلایف بلاگ چرخه قاعدگی پریود در مدرسه: نکاتی برای داشتن قاعدگی راحت در مدرسه و دانشگاه

پریود در مدرسه: نکاتی برای داشتن قاعدگی راحت در مدرسه و دانشگاه


پریود در مدرسه

تجربۀ خونریزی قاعدگی در نوجوانی با چالش‌های مختلفی همراه است. با اینکه دخترخانم‌ها با بعضی از مسائل قاعدگی در مدرسه و دانشگاه کنار می‌آیند، اما همچنان برای بسیاری از آنها، دورۀ خونریزی پریود، موضوع اذیت کننده‌ای محسوب می‌شود.

دانستن چندین نکتۀ مهم به خانم‌ها در سنین مدرسه و دانشگاه، شرایط راحت‌تری را برای آنها فراهم می‌آورد. برای مثال طراحی تقویم قاعدگی، همراه داشتن نوار بهداشتی و آگاهی نسبت به علائم احتمالی سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و زمان قاعدگی مدیریت شرایط این دورۀ زمانی را برای خانم‌ها آسان می‌کند. موضوعی که در ادامۀ این مطلب هرلایف به آنها خواهیم پرداخت.

تجربۀ پریود در مدرسه

هنگامی که خانم‌ها به سن بلوغ جنسی می‌رسند، علائم جسمانی و خلقی جدیدی را تجربه می‌کنند. این در حالی است که برنامۀ قاعدگی در آن هنگام منظم نیست و بسیاری از دخترخانم‌ها لکه بینی و خونریزی را در مدرسه تجربه می‌کنند. آن هم به دلیل اینکه انتظار نداشته‌اند در آن زمان خونریزی قاعدگی آغاز شود.

مشاهدۀ لکه‌های خون روی لباس مدرسه باعث خجالت زدگی و نگرانی نوجوانان می‌شود. آنها در آن شرایط سراسیمه و دستپاچه می‌شوند. همین باعث می‌شود که راهکار مناسبی به ذهنشان نرسد. البته این اتفاق در سنین بالاتر و هنگامی که خانم‌ها در دانشگاه یا محل کار خود هستند هم با دغدغه‌های مشابه همراه خواهد بود. اما کافی است که خانم‌ها چند نکتۀ مهم را در نظر داشته باشند تا هنگام پریود شدن در مدرسه یا هر موقعیت دیگر، شرایط مناسب‌تری داشته باشند.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

نکات مهم برای پریود راحت در مدرسه و دانشگاه

اکنون نوبت به آن رسیده که چند نکتۀ مهم و کاربردی را با شما در میان بگذاریم تا با رعایت آنها در مدرسه، دانشگاه یا هر محیط دیگری، دورۀ قاعدگی بدون دردسری داشته باشید.

برای پریود آماده شوید

آمادگی برای پریود شدن

در ابتدا عدم تعادل هورمونی و ناآشنایی با شرایط سندروم پیش از قاعدگی (PMS)، قاعدگی و همچنین علائمی که هر یک از  آنها دارند، مدیریت اوضاع را برای دختران نوجوان سخت می‌کند، اما با گذر زمان، تعادل هورمونی تا حد زیادی برقرار می‌شود. در این حالت، دخترخانم‌ها با کمی دقت و توجه می‌توانند از علائم پی ام اس خود آگاه شوند. آنها می‌توانند تقویم پریود خود را آماده کنند و در زمانی که به خونریزی قاعدگی نزدیک است، کیف پریودی خود را همراه داشته باشند.

استفاده از لوازم بهداشتی مناسب

بهتر است همراه خود پد بهداشتی داشته باشید. در صورتی که شرایط استفاده از کاپ قاعدگی یا تامپون را دارید، این لوازم بهداشتی نیز برای شما مفید خواهند بود. استفاده از کاپ قاعدگی این امکان را به خانم‌هایی که شرایط استفاده از آن را دارد، این امکان را می‌دهد که تا ۱۰ ساعت هیچ گونه خونی به لباس زیر و سایر لباس‌هایشان در دانشگاه و محیط کار نشت نکند. در حالی که آنقدر راحت است که آن را احساس نمی‌کنند. 

اگر علائم هشدار دهندۀ قاعدگی را در نظر داشته باشید یا چندین بار به توالت رفته و از شروع شدن خونریزی قاعدگی خود مطمئن شده باشید، می‌توانید به موقع از پد بهداشتی و در صورت امکان از کاپ قاعدگی یا تامپون استفاده کنید. به این ترتیب مانع از نشت کردن لکۀ خون به لباس زیر و لباس‌های مدرسه یا دانشگاه خود خواهید شد.

آماده کردن کیف پریودی

کیف پریودی

آنچه نوجوانان در اولین سیکل‌های قاعدگی تجربه می‌کنند، علائمی مانند گرفتگی عضلات، درد در کمر، شکم و لگن، سردرد، ضعف، خستگی و بی حوصلگی هستند. ممکن است، بارها خونریزی پریود، شما را غافلگیر کند. اما شما می‌توانید بر اساس علائمی که همزمان با (PMS) تجربه می‌کنید، خود را برای پریود آماده سازید.

لوازم بهداشتی تنها یک وسیلۀ مهم این دوران است. پیشنهاد می‌کنیم که لباس زیر اضافی همراه خود داشته باشید. حتی همراه داشتن شلوار اضافی این امکان را به شما می‌دهد که در صورت نشت کردن خون به شلوارتان، آن را بدون نگرانی عوض کنید.

اگر از آن دسته خانم‌هایی هستید که درد و گرفتگی عضلات شکم، لگن و کمر شما را اذیت می‌کنند، همراه خود مسکنی مناسب داشته باشید. انتخاب مسکن را با مشورت پزشک زنان انجام دهید. اما همراه داشتن آن به شما کمک می‌کند که در صورت لزوم دردهای ناشی از انقباضات را کاهش دهید.

همراه داشتن کمی خوراکی مانند بیسکویت و کمی شکلات در کم شدن ضعف و خستگی‌های پی ام اس و پریود کمک خواهد کرد. افزایش سطح انرژی مانع از حواس پرتی شما می‌شود. به این ترتیب، در مدرسه و کلاس درس، شرایط قابل قبولی خواهید داشت.

انتخاب جای مناسب برای پد بهداشتی

اگر پریود نامنظمی دارید، بهتر است که همیشه پد بهداشتی را در مدرسه همراه خود داشته باشید. رعایت ترفند پد بهداشتی در مدرسه، نگرانی شما را هنگام پریود شدن کم می‌کند. با توجه به اینکه خونریزی در ساعات اولیۀ پریود، در حد لکه بینی و خونریزی خفیف است، پد بهداشتی مسافرتی نیز نیاز شما را رفع خواهد کرد. در حالی که همراه داشتن پد بهداشتی کوچک کاری آسان است. بنابراین شما می‌توانید به محضی که متوجه خونریزی پریود شدید، از آن استفاده کنید.

انتخاب لباس مناسب و راحت

برای اینکه بتوانید احساس راحتی داشته باشید، لباس زیری را انتخاب کنید که جنس مناسب داشته باشد، لکۀ خون از آن نشت نکند و ایمن باشد. به این ترتیب خیالتان از پریود شدن در مدرسه راحت است. در شرایطی که لباس فرم ندارید مانند هنگامی که به دانشگاه می‌روید یا در محیط‌های دیگر حضور دارید، بهتر است لباسی را برای روزهای خونریزی پریود انتخاب کنید که راحت باشد و احساس خستگی را در شما ایجاد یا تشدید نکند.
توجه کنید که انتخاب لباس تیره در این روزها به شما کمک می‌کند که اگر خون پریود به لباستان نشت کند و شما متوجه آنها نشده باشید، باز هم اثر آن به چشم نیاید. در نتیجه رنگ لباس‌تان را هم در نظر داشته باشید.

کسب آگاهی دربارۀ دورۀ قاعدگی

آگاه کردن نوجوانان دربارۀ پریود

بهتر است با راهنمایی والدین، معلمان و منابع علمی معتبر مانند مجلۀ هرلایف، اطلاعات مناسبی دربارۀ بلوغ جنسی، سیستم تناسلی، تغییرات هورمونی، پریود و علائمی که خانم‌ها در زمان (PMS) و قاعدگی تجربه می‌کنند، به دست آورید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند که هنگام مواجهه با گرفتگی عضلات، شکم درد، کمردرد، مشکلات گوارشی و نوسانات خلقی، نگران و آشفته نشوید. علت بروز این علائم را که در ظاهر بدون دلیل بروز می‌کنند، سندرم پیش از قاعدگی و خونریزی قاعدگی بدانید و چالش‌های پیش رو را بهتر مدیریت کنید.

در این شرایط می‌توانید با خوردن مسکن، استفاده از کیسۀ آب گرم، نوشیدن دمنوش، استراحت کردن و حتی گرفتن دوش آب گرم، کمی آرامش خود را افزایش دهید. در ضمن، انجام بعضی از ورزش‌های سبک مانند پیاده روی، یوگا و دوچرخه سواری می‌تواند به کاهش انقباضات رحمی و دردهای شکم، لگن و پایین کمر شما کمک کند.

فراهم کردن شرایط کمک کننده

بسیاری از دختر خانم‌ها پریود شدن در مدرسه را تجربه کرده‌‌اند. حس کردن خیس بودن نامعمول شورت و مشاهدۀ لکه‌ای خون روی لباس از اتفاقاتی هستند که هر خانمی را دستپاچه و نگران می‌کنند. اما ممکن است نوجوانان بسیار بیشتر از بزرگسالان تحت فشار عصبی چنین تجربه‌هایی باشند.

کمک گرفتن از معلم و دوست

به دلایلی که ذکر کردیم به نوجوانان توصیه می‌کنیم که اگر خونریزی قاعدگی آنها در مدرسه شروع شد، موضوع را با معلم و دوست خود در میان بگذارند. شاید دانش آموز هنگام آغاز خونریزی پریود، این اجازه را داشته باشد که کمی در اتاقی غیر از کلاس استراحت کند. در ضمن، مطرح کردن این موضوع با معلم و همکلاسی این مزیت را دارد که او را از آشفتگی و نگرانی دور کنند. به او لوازم بهداشتی می‌دهند تا مانع از نشت خون به لباسش شود.

نوشیدن آب

نوشیدن آب کافی

یکی از کارهایی که در مدرسه می‌توانید انجام دهید تا پریود راحتی داشته باشید، نوشین آب است. با نوشیدن آب، به کاهش نفخ خود کمک می‌کنید. علاوه بر این نوشیدن آب زیاد (۱۰ تا ۱۲ لیوان آب در روزهای اول پریود) با کاهش علائمی مانند سردرد، گرفتگی عضلات و دردهای شکم و کمر همراه است. در حالی که می‌توانید همراه آب قرص آهن نیز بخورید. به این ترتیب مانع از بروز علائم کمبود آهن خواهید شد.

مروری بر نکات پریود در مدرسه و دانشگاه

  • برای اینکه هنگام پریود در مدرسه، دانشگاه یا هر محیط دیگری شرایط راحتی داشته باشید، کافی است علائم (PMS) را مورد توجه قرار دهید، کیف قاعدگی و لوازم مناسب را همراه داشته باشید و نگرانی به خود راه ندهید.
  • کسب اطلاع دربارۀ خونریزی قاعدگی، (PMS) و علائم هر کدام از فازهای سیکل قاعدگی، به تنظیم تقویم قاعدگی و آماده بودن برای شروع پریود کمک می‌کنند.
  • همراه داشتن پد بهداشتی (در صورت امکان استفاده، کاپ قاعدگی یا تامپون)، مسکن، شورت مناسب اضافی و تکه‌ای شکلات به شما کمک می‌کند که مدیریت بهتری روی علائم جسمانی و خلقی پریود داشته باشید.
  • برای اینکه اطلاعات مفیدی دربارۀ قاعدگی کسب کنید، می‌توانید مقالات اپلیکیشن هرلایف را مطالعه کنید. در ضمن، با قابلیت کلینیک هرلایف می‌توانید سؤالات و دغدغه‌های خود را دربارۀ پریود با پزشک زنان مطرح کنید.

سؤالات متداول

چه لوازمی باید برای مدیریت علائم پریود در مدرسه همراه داشته باشیم؟

لوازم بهداشتی، لباس زیر اضافی، در صورت امکان شلوار اضافی، مسکن مناسب و تکه‌ای شکلات یا بیسکویت در کیف پریودی همراه داشته باشید.

چه علائمی به نوجوانان هشدا می‌دهند که در حال نزدیک شدن به پریود هستند؟

دردهای شکم، لگن و کمر، سردرد، نفخ، مشکلات گوارشی، نوسانات خلقی، ضعف، بی حالی و بی حوصلگی علائم (PMS) هستند که به شما از نزدیک شدن به زمان خونریزی پریود خبر می‌دهند.

چه پزشکی می‌تواند به سؤالات نوجوانان دربارۀ پریود پاسخ بدهد؟

پزشک متخصص زنان می‌تواند نوجوانان را دربارۀ پریود، به خصوص در صورت قاعدگی در مدرسه، راهنمایی کند.