هرلایف بلاگ مراحل زندگی زنان بارداری و زایمان بارداری چگونه قبل از پریود شدن بعدی بفهمیم بارداریم؟

چگونه قبل از پریود شدن بعدی بفهمیم بارداریم؟


پریود و باردار شدن

اگر برای داشتن فرزندی سالم برنامه‌ ریزی می‌کنید، احتمالاً برای باردار شدن تمام تلاش خود را انجام می‌دهید. این تلاش‌ها می‌توانند شامل قطع مصرف داروهای کنترل بارداری و صرف زمان بیشتر برای داشتن رابطه جنسی باشد. اما گاهی خانم‌ها رابطۀ جنسی محافظت‌ نشده دارند. از طرفی آمادگی برای داشتن فرزند را نیز ندارند. در هر صورت، شاید بخواهید قبل از پریود شدن که یکی از علائم آشکار برای باردار شدن زنان است، بدانید باردار هستید یا خیر.

توجه کنید که راه ۱۰۰ درصد قطعی برای اطلاع از بارداری قبل از پریود از روی علائم جسمی وجود ندارد، اما علائم خاصی می‌توانند نشانه‌هایی از این باشند که در هفته‌های اول بارداری قرار دارید یا خیر. در این مقاله از هرلایف به بررسی این نشانه‌ها می‌پردازیم.

چگونه تفاوت بین (PMS) و بارداری را تشخیص دهید؟

تفاوت بین PMS و بارداری

علائم بارداری اغلب شبیه علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) هستند. بررسی شباهت میان این دو می‌تواند به تشخیص بارداری قبل از پریود با یک دوره طولانی پریود نشدن کمک کند. سندرم پیش از قاعدگی، علائم متعددی دارد که شبیه به علائم اوایل بارداری هستند. با این حال می‌توان با کمی دقت بین علائم این سندرم و بارداری، تمایز قائل شد.

علائم (PMS) و بارداری می‌تواند از خانمی به خانم دیگر متفاوت باشد، اما اغلب شامل حساسیت در سینه‌ها، گرفتگی عضلات و تغییرات خلق‌ و خو خواهند بود. علائم مشابهی در دوران بارداری و همین‌ طور در دوران (PMS) رخ می‌دهند. بنابراین برای اینکه بتوانید تفاوت علائم بارداری را با (PMS) تشخیص دهید لازم است با علائم هر کدام آشنا شوید.

اپلیکیشن جامع پیش‌بینی پریود و مدیریت سلامت زنان هرلایف

  • تقویم پیش‌بینی و محاسبه زمان پریود؛
  • گفتگوی ناشناس و رایگان با پزشک؛
  • محتواهای سفارشی روزانه براساس وضعیت جسمی و روحی شما؛
  • امکان اضافه کردن نزدیکان در بخش همراه برای اطلاع از وضعیت چرخه قاعدگی شما.

علائم بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟

لازم است بدانید که علائم بارداری قبل از رسیدن زمان پریود بعدی می‌تواند در زمان‌های مختلفی در افراد مختلف ظاهر شوند. در حالی‌ که برخی از زنان، تمام علائم بارداری را تجربه می‌کنند، برخی دیگر ممکن است تا چند هفته پس از بارداری نیز علائم بسیار اندکی را مشاهده کنند.

جدول زمانی میانگین علائم بارداری، بر اساس یک چرخۀ معمولی ۲۸ روزه قاعدگی انجام می‌شود که به شرح زیر است.

  • حداقل ۱۴ روز پس از آخرین روز قاعدگی لقاح رخ دهد.
  • ۱۷ روز یا بیشتر پس از آخرین قاعدگی، حساسیت به بو، حساس شدن سینه‌ها، خستگی و افزایش دمای پایه بدن شروع می‌شود.
  • بین ۲۰ روز تا ۲۶ روز پس از آخرین قاعدگی، خونریزی لانه‌ گزینی و غلیظ‌تر شدن ترشحات و مخاط دهانه رحم رخ می‌دهد.
  • بین ۲۸ روز تا ۳۵ روز پس از آخرین قاعدگی، ممکن است تکرر ادرار و نوسانات خلقی شروع شده و پریود قطع‌ شده داشته باشید.
  • ۳۵ روز یا بیشتر پس از آخرین قاعدگی، ممکن است سایر علائم بارداری در هر زمان از ۳ ماهۀ اول بارداری شروع شوند.

علائم و نشانه‌های هفتۀ اول بارداری چیست؟

بسیاری از خانم‌ها در هفته اول بارداری، هیچ علائمی ندارد. این در حالی‌ است که برخی از خانم‌ها ممکن است علائم مانند خستگی، حساس شدن سینه‌ها و گرفتگی خفیف را در ۵ تا ۶ روز اول پس از رابطۀ جنسی تجربه کنند. به‌ طور معمول، پزشکان متخصص زنان، هفتۀ اول بارداری را از اولین روز آخرین قاعدگی در نظر می‌گیرند. اگرچه فرد در این مرحله باردار نیست، اما شمارش هفته ۱ از آخرین دوره قاعدگی، می‌تواند به تعیین تاریخ زایمان تخمینی کمک کند. لازم است بدانید که عقب افتادن پریود اولین علامت بارداری قبل از پریود است.

لقاح زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان یک تخمک را آزاد کرده (تخمک‌ گذاری) و اسپرم آن را بارور می‌کند. این فرآیند می‌تواند حدود ۱۴ روز پس از شروع یک چرخۀ قاعدگی معمولی ۲۸ روزه رخ دهد. البته بدن هر زنی با دیگری متفاوت است و این چرخه می‌تواند بین ۲۸ روز تا ۳۵ روز باشد.

لانه‌ گزینی حدود ۵ تا ۶ روز پس از لقاح آغاز می‌شود. این درست زمانی است که تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌چسبد. این حرکت تخمک ممکن است عروق خونی دیواره رحم را بشکند که می‌تواند منجر به خونریزی خفیف و گرفتگی و احساس درد شود.

نحوه تشخیص بارداری قبل از پریود قطع شده

نحوه تشخیص بارداری قبل از پریود قطع شده

اگر روش‌های کنترل بارداری را کنار گذاشته و شروع به پیگیری چرخه قاعدگی خود کرده‌اید و فعالانه برای باردار شدن تلاش می‌کنید، ممکن است از خود بپرسید که علائمی که در بازه‌های زمانی مختلف تجربه می‌کنید، آیا بخشی از سندرم پیش از پریودی هستند یا نشانه‌ای از بارداری؟ حتی قبل از انجام تست بارداری خانگی (بی‌بی چک)، ممکن است برخی از علائم بارداری قبل از پریود را تجربه کنید. اما با توجه‌ به اینکه بسیاری از علائم اولیه بارداری، مشابه علائم قبل از شروع پریود است، گاهی تشخیص تفاوت این دو را دشوار می‌کند.

در حالی‌ که تنها راه مطمئن برای اطمینان از بارداری، انجام تست خانگی و آزمایش خون است، برخی از علائم می‌توانند نشانه‌ای از بارداری قبل از پریود باشند. پس از هفتۀ اول بارداری که ممکن است برخی از علائم بارداری قبل از پریود را تجربه کنید. برخی از علائم ممکن است در هفته‌های اول بروز نکنند اما به‌ صورت‌ کلی امکان بروز آنها در دوران بارداری شما وجود دارد. این علائم به شرح زیر هستند: 

افزایش دمای پایه بدن

اگر از یک دماسنج برای ردیابی اولین دمای صبحگاهی بدن خود استفاده کرده باشید، ممکن است متوجه افزایش دمای ۱ درجه‌ای بدن خود در مقایسه با زمان عادی شوید. بالا رفتن دمای پایه بدن می‌تواند یکی از نشانه‌های تشکیل جنین و بارداری باشد.

حساسیت به بو

افزایش حس بویایی یک علامت اولیه بارداری قبل از پریود از دست رفته است. در این دوره، خانم‌ها بوهای ملایم قبلی را به‌شکلی قوی و نامطبوع استشمام می‌کنند. همین موضوع می‌تواند یکی از دلایل حالت تهوع و حتی بیزاری آن‌ها از برخی غذاها باشد. 

تغییرات سینه‌ها و حساس شدن آن‌ها

سینه‌های حساس، متورم و تیره شدن آرئول‌ها (دایره‌های اطراف نوک سینه‌ها) از جمله تغییراتی هستند که ممکن است در اوایل بارداری تجربه کنید. هورمون‌های استروژن و پروژسترون بیشترین تاثیر را در تغییرات سینه‌ها و حساس شدن آن‌ها دارند و دلیل اصلی این نوع تغییرات هستند. حساسیت سینه‌ها با افزایش درد همراه است زیرا این بخش از بدن زنان در حال آماده شدن برای شیرسازی در آینده است.

تغییرات و تیره شدن آرئول‌ها

آرئول‌ها ممکن است تیره‌تر شده و قطر آن‌ها نیز افزایش پیدا کند. همچنین احتمال دارد برخی از خانم‌ها متوجه افزایش اندازه و تعداد برجستگی‌های ریز روی آرئول شوند. این برجستگی‌ها که غده‌های مونتگمری نامیده می‌شوند، همیشه وجود داشتند، اما اکنون که علائم بارداری قبل از رسیدن به زمان پریود بعدی را تجربه می‌کنید، آن‌ها برای تولید روغن‌های بیشتری آماده می‌شوند که قرار است پس از شروع شیردهی به فرزندتان، نوک سینه‌ها را کمی چرب کنند.

احساس خستگی

احساس خستگی

احساس خستگی می‌تواند یکی از نشانه‌های باردار شدن باشد. این خستگی می‌تواند هنگام کار کردن، درس خواندن یا حتی تفریح باشد. تصور کنید بدون تمرین قبلی از یک کوه بالا می‌روید در حالی‌ که یک کوله‌ پشتی را حمل می‌کنید که هر روز کمی به وزن آن اضافه می‌شود، این تعریفی خلاصه از افزایش وزن در بارداری است. حمل این افزایش بار کار سختی است، به‌ همین‌ دلیل خستگی یکی از علائم اولیه بارداری خواهد بود که تقریبا هر ماه آن را تجربه خواهید کرد.

خونریزی لانه‌ گزینی

برخی خانم‌ها ممکن است لکه‌ بینی خفیفی داشته باشند که یکی از نشانه‌های بارداری قبل از پریود است. زنانی که به تازگی باردار شده‌اند، چیزی به‌ نام خونریزی لانه‌ گزینی را بین ۶ تا ۱۳ روز پس از لقاح تجربه خواهند کرد. لکه‌‌بینی‌ خفیف یا خونریزی لانه‌ گزینی قبل از اینکه انتظار قاعدگی را داشته باشید، رخ داده و یکی از علائم اولیه بارداری است که نشان می‌دهد جنین در دیواره رحم کاشته شده است. این خونریزی ممکن است با دردهایی مشابه دردهای قاعدگی همراه باشد. لازم است بدانید که حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد از خانم‌ها در ۳ ماهه اول بارداری، خونریزی لانه‌ گزینی را تجربه می‌کنند.

نحوه تشخیص خونریزی لانه‌گزینی

خونریزی لانه‌ گزینی معمولا صورتی متوسط یا قهوه‌ای روشن است. لکه‌ها بسیار سبک‌تر از پریود بوده و مداوم تکرار نمی‌شوند اما ممکن است بین چند ساعت تا چند روز طول بکشند.

تغییرات در مخاط دهانه رحم

ترشحات و تغییرات در مخاط دهانه رحم می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌ها و علائم بارداری قبل از پریود باشد. اگر این ترشحات قهوه‌ای روشن باشند و بعد از تخمک‌ گذاری به‌ همین‌ شکل باقی بمانند، نشانۀ بارداری شماست. ترشحات سفید مایل به شیری کاملاً طبیعی هستند اما اگر توده یا ترشحات غلیظ‌تر با رنگ دیگری از ترشحات را مشاهده کردید، باید با یک پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

تکرر ادرار

۲ تا ۳ هفته پس از لقاح ممکن است متوجه افزایش ادرار خود شوید. این احساس جدید به‌دلیل هورمونی است که جریان خون را به کلیه‌ها افزایش می‌دهد و به‌ آن‌ها کمک می‌کند تا بدن شما را به‌ طور مؤثرتری از شر مواد زائد خلاص کنند. رحم در حال رشد است و همین موضوع فشار وارده به مثانه را افزایش می‌دهد، بنابراین مثانه فضای کمتری برای ذخیره ادرار خواهد داشت که باعث می‌شود بیشتر به سرویس بهداشتی بروید.

نوسانات خلقی

نوسانات خلقی

تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری، منجر به نوسانات خلقی خواهند شد. در اوایل هفته ۴ بارداری، ممکن است یک حالت بدخلقی شبیه به PMS را تجربه کنید. در بیشتر دوران بارداری ممکن است، یک دقیقه حالتان خوب باشد و دقیقۀ دیگر مضطرب باشید.

نفخ، یبوست و درد شکم

تشخیص نفخ بارداری قبل از پریود از علائم دوره (PMS) سخت است. هورمون پروژسترون منجر به کاهش سرعت هضم غذا می‌شود تا به مواد غذایی که در بارداری مصرف می‌کنید، فرصت دهد تا مواد مغذی بیشتری را وارد جریان خون شما کند. متأسفانه، نفخ اغلب با یبوست همراه است. در چنین شرایطی دریافت مقدار مناسبی از فیبر در رژیم غذایی بارداری می‌تواند کمک‌ کننده باشد.

حالت تهوع صبحگاهی

حالت تهوع ممکن است در هر زمانی از روز رخ دهد. این شرایط در زنان باردار معمولا از هفتۀ ششم بارداری شروع می‌شود. البته ممکن است برخی خانم‌ها زودتر یا حتی دیرتر (مثلا در هفته نهم بارداری) آن را تجربه کنند. هورمون‌ها، عمدتاً افزایش سطح پروژسترون، می‌تواند باعث آهسته‌تر شدن تخلیه معده شود که در نتیجه به‌ صورت حالت تهوع خود را نشان می‌دهد.

سردرد و سرگیجه

افزایش جریان خون یا افزایش سطح هورمون‌ها می‌تواند دلیل سردرد و سرگیجه در دوران بارداری باشد. البته گشاد شدن رگ‌های خونی نیز عامل دیگری در افزایش احتمال سردرد و سرگیجه در زنان باردار خواهد بود.

بیزاری از غذا

اگر قبل از پریود بارداری رخ داده باشد، با وجود علائمی مانند افزایش حس بویایی، زنان ممکن است بیزاری از غذا را تجربه کنند. این حس بویایی قوی باعث می‌شود نسبت به غذاهایی که قبلا دوست داشتید، حس دیگری داشته باشید. اگرچه بیزاری از غذا یکی از علائم شایع بارداری نیست اما در برخی از زنان در ۳ ماهه اول بارداری ظاهر می‌شود. زمانی‌که به تغییرات هورمونی عادت کنید، این علائم در ۳ ماهه دوم بارداری از بین می‌روند.

طعم فلز در دهان

برخی از زنان در دوره بارداری، طعم فلز در دهان خود را حس می‌کنند. این طعم به‌دلیل تولید هورمون استروژن است که بیشتر در ۳ ماهه اول بارداری شایع است.

کاهش فشار خون

برخی از خانم‌ها کاهش فشار خون در ۳ ماهه اول یا دوم بارداری را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات این اتفاق به‌دلیل تغییرات هورمونی در بارداری یا افزایش سطح هورمون پروژسترون رخ می‌دهد که می‌تواند دیواره‌ رگ‌های خونی را شل کرده و باعث گشاد شدن رگ‌های خونی شود. در واقع رگ‌های خونی برای سازگاری با افزایش فشار خون در دوران بارداری، گشاد خواهند شد.

ولع و تغییرات ناگهانی اشتها

تقریبا ۵۰ تا ۹۰ درصد از زنان باردار هوس خوردن غذاهایی خاص را در دوران بارداری تجربه می‌کنند. هوس‌های بارداری یا همان ویار، معمولا در ۳ ماهه اول ظاهر شده و در ۳ ماهه دوم بارداری به‌ اوج خود می‌رسند. احتمالاً دلیل اصلی این ولع غذایی، افزایش سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون برای کمک به رشد جنین هستند.

چه زمانی باید تست بارداری انجام دهید؟

تست بارداری

برخی آزمایش‌ها بسیار حساس هستند و می‌توانند نشان‌ دهنده بارداری قبل از پریود باشند. با‌ این‌ حال، بهتر است حداقل تا اولین روز قاعدگی از قطع شده برای انجام هر نوع تست بارداری، صبر کنید. برای نتیجه دقیق‌تر، تست بارداری را ۱ هفته پس از عقب افتادن قاعدگی انجام دهید.

دلیل اینکه نباید خیلی زود تست بارداری انجام دهید این است که تست‌های بارداری با اندازه‌ گیری سطح (HCG) کار می‌کنند. هورمون (Human Chorionic Gonadotropin) یا (HCG)، هورمونی است که تنها در صورت بارداری در تست ادرار و آزمایش بارداری مشاهده می‌شود. بدن زنان تنها زمانی (HCG) آزاد می‌کند که تخمک بارور شده در فرآیند لانه‌ گزینی به رحم بچسبد. لانه‌ گزینی معمولاً حدود ۱۰ روز پس از لقاح، یعنی زمانی‌ که اسپرم تخمک را بارور می‌کند، اتفاق می‌افتد.

ردپایی از (HCG) از ۶ روز پس از لانه‌گزینی ممکن می‌شود، اما معمولا ۷ تا ۱۰ روز پس از لانه‌ گزینی زمان می‌برد تا بدن به‌ اندازه کافی (HCG) برای نمایان شدن در نتایج آزمایش تولید کند. بنابراین اگر پریود نامنظم دارید و نمی‌دانید زمان پریودتان دقیقاً چه زمانی است، بهتر است حداقل ۲۱ روز پس از رابطه جنسی محافظت‌ نشده، تست بارداری انجام دهید. لازم است بدانید که اگر تست بارداری را در اوایل چرخه انجام دهید، ممکن است جواب مثبت کاذب بارداری داشته باشید.

بارداری قبل از پریود، روش‌های تشخیص و علائم

قرص‌های ضدبارداری، کاندوم و سایر روش‌ها، ۱۰۰ درصد از بارداری جلوگیری نمی‌کنند. بنابراین همیشه احتمال بارداری ناخواسته وجود دارد. اگر قرص‌های بارداری را به‌ درستی مصرف کنید، در ۹۱ درصد مواقع مؤثر هستند. جالب است بدانید که کاندوم‌ها حداکثر ۹۸ درصد در کنترل بارداری موثر خواهند بود. هرچند که روش‌هایی مانند (IUD) قابل اطمینان‌تر هستند، اما باز هم احتمال برگشت وجود دارد. با وجود این آمار، همیشه احتمال بارداری وجود دارد، بنابراین بهتر است با علائم بارداری قبل از رسیدن به زمان پریود بعدی آشنا شوید تا آن را با علائم (PMS) اشتباه نگیرید. به این ترتیب می‌توانید برای مرحلۀ جدیدی از زندگی خود آماده شوید.

جمع بندی

  • علائم (PMS) و بارداری می‌تواند از خانمی به خانم دیگر متفاوت باشد، اما اغلب شامل حساسیت در سینه‌ها، گرفتگی عضلات و تغییرات خلق‌ و خو خواهند بود. علائم مشابهی در دوران بارداری و همین‌ طور در دوران (PMS) رخ می‌دهند.
  • افزایش دمای پایه بدن، حساسیت به بو، تغییرات سینه‌ها و حساس شدن آن‌ها، احساس خستگی، خونریزی لانه‌ گزینی و تکرر ادرار از برخی از علائم بارداری قبل از پریود شدن هستند.
  • قرص‌های ضدبارداری، کاندوم و سایر روش‌ها، ۱۰۰ درصد از بارداری جلوگیری نمی‌کنند. بنابراین همیشه احتمال بارداری ناخواسته وجود دارد